Gå til innhold

NTNU's student PC og CAD?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg vurderer å slå til på NTNU's tilbud til studenter i 2006 til kr. 11 823,-

 

Spesifikasjoner:

 

* Intel Core Duo T2400, 1.83GHz prosessor

* 14" WXGA skjerm, oppløsning 1280x768

* Intel 945GM chipset

* Intel GMA 950 grafikkadapter med opp til 128MB minne

* 1x1024MB internminne med mulighet for utvidelse (maks 2GB)

* 80 GB (5400 rpm) S-ATA harddisk

* 8x Dual layer DVD-brenner

* Wireless LAN 802.11 B/G, Bluetooth

* Integrert gigabit LAN

* 7-cellers batteri

* UltraNav (TouchPad og TrackPoint)

* Porter: ekstern skjerm (D-sub), RJ-11, RJ-45, 3xUSB2.0, Firewire, Minnekortleser (SD)

* S-video-utgang for tilkobling til TV

* 3 års onsite garanti

* Vekt: 2,26 kg

* Leveres med mus, ryggsekk og nettverkskabel

 

( http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/?year=2006 )

 

Problemet er at jeg går på arkitektstudiet, og gjerne skulle kjørt litt ArciCAD og slikt på den. Går det an med en såppas sløvt skjermkort, men med sterk CPU og bra med minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

 

Jeg vurderer å slå til på NTNU's tilbud til studenter i 2006 til kr. 11 823,-

 

Spesifikasjoner:

 

    *  Intel Core Duo T2400, 1.83GHz prosessor

    * 14" WXGA skjerm, oppløsning 1280x768

    * Intel 945GM chipset

    * Intel GMA 950 grafikkadapter med opp til 128MB minne

    * 1x1024MB internminne med mulighet for utvidelse (maks 2GB)

    * 80 GB (5400 rpm) S-ATA harddisk

    * 8x Dual layer DVD-brenner

    * Wireless LAN 802.11 B/G, Bluetooth

    * Integrert gigabit LAN

    * 7-cellers batteri

    * UltraNav (TouchPad og TrackPoint)

    * Porter: ekstern skjerm (D-sub), RJ-11, RJ-45, 3xUSB2.0, Firewire, Minnekortleser (SD)

    * S-video-utgang for tilkobling til TV

    * 3 års onsite garanti

    * Vekt: 2,26 kg

    * Leveres med mus, ryggsekk og nettverkskabel

 

( http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/?year=2006 )

 

Problemet er at jeg går på arkitektstudiet, og gjerne skulle kjørt litt ArciCAD og slikt på den. Går det an med en såppas sløvt skjermkort, men med sterk CPU og bra med minne?

6535662[/snapback]

 

Har selv gått arkitektstudier, og denne pcen du beskriver her bør klare å dra dette problemfritt... Archicad er ikke sååå veldig avhengig av kraftig skjermkort (50% av studentene på skolen min kjører archicad på maskiner uten dedikert skjermkort).

Lenke til kommentar

Merkelig dyr den NTNU-PCen. De bruker jo å forhandle frem gode avtaler, men dette var rett og slett et dårlig tilbud.

 

Mus, bæreveske, og nettverkskabel koster maks 500kr så resten av PCen koster deg ca 11300kr. Til den prisen får du en lavoppløst skjerm som normalt finnes i prisklassen 7-9.000 kr, den dårligst mulige grafikkløsningen som selges (normalt i prisklassen 5-8.000kr), bare 32bit prosessor. Ellers utmerker den seg ikke på noe vis.

 

Rett og slett et elendig tilbud.

Lenke til kommentar

Hadde dessuten passet meg litt for Lenovo PC'er, både med tanke på hvordan de skryter av at de har fått en Windows-tast, fått WS-skjerm på laptoper, kvalitet og pris.

 

Mulig det er med en del programvare i den pakken da? For, ser ikke ut som noe kjempetilbud akkurat..

 

Edit: nesten så jeg syntes 2005-tilbudet var bedre ;)

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Garantien er noe få benytter seg av og som i mine øyne ikke er verd mange kronene. I Norge har vi en bra forbrukerkjøpslov og den gir etter min mening nok beskyttelse av kjøpere. Fancy garantiordninger er etter min mening mest til pynt og en metode å melke uvitende kunder for mer penger.

 

Lenovo bruker å ha meget bra byggekvalitet på sine PCer, men prisen bruker også å være i høyeste laget.

Lenke til kommentar

Gode poeng her. Oppløsningen er nok blant annet for lav...

 

Så, noen som har noe fornuftig å si om denne PCen?

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34878

 

Noen spesifikasjoner:

 

* Centrino™ NAPA teknologi

 

* Intel® 945PM / ICH7-M Chipset

 

* 15.4" WSXGA+ skjerm 1680x1050

 

* nVidia Geforce Go 7600 512MB grafikkort

 

* Intel® Pentium™ M Yonah 1.66~2.33 GHz

 

* DDRII dual channel (533/667) max 2048MB

 

* 4 x USB 2.0 porter, 1 x Firewire, 1 x VGA utgang

 

* Lyd inn- og utgang , 1 x TV-Out

 

* Innebygget 3i1 kortleser, Innebygget Bluetooth

 

* Intel® PRO/Wireless 3945 ABG trådløst nettverk

 

* 100/1000 Gigabit nettverk, 56K modem

 

* Vekt kun 2.7 kg, Dim:355(L)x262(B)x27-39(H)mm

Lenke til kommentar

Den ser absolutt bedre ut. God oppløsning på skjermen, bra skjermkort, men den har et par svakheter også: lav batteritid (opp til 2 timer og 15min på tomgang) og 32bit prosessor.

 

Ellers må jeg bare advare mot en feil opplysning jeg kom til skade for å skrive lengre opp i tråden. PCer med i945PM og GM brikkesett kan likevel oppgraderes med 64bit prosessor.

 

Ellers så synes jeg basiskonfigurasjonen med 256MB ram, 40GB 5400rpm harddisk, Core Solo, ingen trådløst nett, DVD-leser til 12,5 tusenlapper er alt for dyrt. Med et middelmålig oppsett med Core Duo T2300, 1GB ram, 60GB 7200rpm, WinXP Home, DVD-brenner og trådløst nett er man helt oppe på 14341kr.

Lenke til kommentar
Merkelig dyr den NTNU-PCen. De bruker jo å forhandle frem gode avtaler, men dette var rett og slett et dårlig tilbud.

 

Mus, bæreveske, og nettverkskabel koster maks 500kr så resten av PCen koster deg ca 11300kr. Til den prisen får du en lavoppløst skjerm som normalt finnes i prisklassen 7-9.000 kr, den dårligst mulige grafikkløsningen som selges (normalt i prisklassen 5-8.000kr), bare 32bit prosessor. Ellers utmerker den seg ikke på noe vis.

 

Rett og slett et elendig tilbud.

6536249[/snapback]

 

Tror aldri før jeg har følt et behov til å kritisere et av dine inlegg Simen, da du er en av de forumbrukerne jeg respekterer mest, men her mener jeg du er helt på jordet(beklager "kraftuttrykket" :p )

 

Er du for det første klar over hva det betyr med 3 års "Onsite garanti" og "Software assurance" i praksis?

 

At det er andre måter å måle en skjerms kvalitet enn oppløsning regner jeg med at du er klar over, da dette er en skjerm med meget lite gjennomlysning og meget god fargegjengivelse bla.

 

Nå føler jeg at jeg har forklart denne PCen opp og ned i mente i alle mulige tråder, og vil bare klargjøre en liten ting før noen skal "ta meg" for det. Jeg er ikke ute etter å anbefalle denne PCen til alle som vurderer den, da alle har forskjellige behov, men vil at folk skal vite hva de faktisk velger mellom. Vurderer sterkt å lage en skikkelig info tråd om denne PCen, hvis det er ønskelig... Og enda viktigere, vil den bli brukt?

 

Edit: Må bare legge til at denne PCen etter min mening uansett er totalt feil for trådstarter, bare så det er klart!

Endret av GA
Lenke til kommentar

Jeg er klar over hva 3 år on site garanti betyr, men ikke "software assuranse" (dog jeg har en viss anelse). Men uansett mener jeg førstnevnte tjeneste er både er overføldig og veldig ofte overpriset (og har en viss følelse for at software assuranse er det samme).

 

Når man ser på spesifikasjoner vs. pris så mener jeg at prisdifferansen på tilsvarende PCer og denne er så stor at det ikke kan forsvares av de to nevnte tjenestene, merket (og den tilhørende byggekvaliteten jeg tror denne har) og ekstrautstyret. At oppløsningen er lav og en del andre detaljer gjør at jeg fraråder trådstarter å kjøpe denne.

 

Nå kjenner jeg ikke til det med skjermen så jeg tar det til etteretning. Skriv gjerne en infotråd om PCen. Jeg vil gjerne lese den og lære noe nytt. :)

Lenke til kommentar

Det ligger noen kroner i dette punktet, og hvis du er en lovlydig fyr som ikke instalerer torrent programvare på maskinen din er det nyttig:

 

Maskinen vil forøvrig bli levert med en svært gunstig programvarepakke som blant annet består av Windows XP og Microsoft Office samt fri oppgradering i 3 år. Se mer informasjon på: Microsoft Campus.

 

 

Btw, såvidt jeg har fått med meg har de nyere versjonene av archicad fått bedre støtte for skygger og lyssetting, programmet blir stadig mer avansert og krever mer. Skal du konstruere større prosjekter under studiet ville jeg kjøpt en kraftigere maskin.

 

Men er det enkle og mindre komplekse prosjekter du skal jobbe med vil maskinen gjøre nytten for seg.

 

Angående garanti er "on-site" e.l veldig greit når maskinen kræsjer en uke før eksamen. Hvor stor er sannsynligheten for det? Ja, den er liten men det forhindrer iallefall ikke meg fra å ha kjøpt det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...