Gå til innhold

Den sunne slanketråden!


Anbefalte innlegg

Er redd for muskelsvinn!!

 

Har de siste to ukene gått ned en god del kilo, men uten å se noe spesiell forskjell på kroppen min. Forstår det sånn at under slanking kan muskelsvinn forekomme, dette vil vises mye av på vekta, men dette vil jo også være vekt man legger på seg igjen når man begynner å spise normalt. Hva bør jeg spise (og trene) for å være sikker på at det er fett som fjernes og ikke muskelmasse?

6668582[/snapback]

Er du redd for muskelsvinn, skal du altid ha proteinrikt kosthold.

 

Har du besøkt TN.no? Mass, masse, masse nyttig der. Der står det meste om å gå ned i vekt pluss og holde muskelmassen i balanse, se Release Your Pitential-konseptet fra de. Så leser du kapitellet om Maks Forbrenning. Anbefaler til dere andre også.

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynnte og spise en ny "diet" for å gå opp i vekt mens jeg trener denne uka men føler meg kvalm osv...

 

 

Veier du 60-70kg, så prøv og spis omtrent som dette:

 

 

Frokost:

Havregryn 120 gram (3dl)

1 banan

en liten håndfull mandler

Proteinshake med 30 gram pulver

2 spiseskjeer tran

 

 

Lunch:

1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk

80 gram (1dl tørrvare) ris

en liten håndful mandler

+grønnsaker

 

 

Mellommåltid:

1 proteinshake med 30 gram pulver, og 1 spiseskje olivenolje oppi.

1 frukt

 

 

Før trening:

20 gram proteinpulver

20 gram karbohydratpulver

 

 

Etter trening:

40 gram proteinpulver

80 gram karbohydratpulver

 

 

Middag:

1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk

100 gram (1,25 dl tørrvare) ris

+grønnsaker

 

 

Kveldsmat:

1 proteinshake med 30 gram pulver

1 spiseskje tran

 

 

Dette gir ca: 230 gram proteiner, 70 gram fett, 360 gram karbohydrater og 3100kcal

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Er det egentlig sunt med protein pulver på morningen osv osv? Det står jo at man skal ta det etter trening på esken min fra maxim proteinpulver.

Og er det sunt med 3 spisesjeer tran hver dag? Det står jo max 1 spisesje hver dag.

Hva kommer kvalmen av? Er det fordi jeg spiser mere enn jeg er vant til?

 

Edit: Vet det ikke er slanking men fant ikke noe bedre sted å legge innleget på. Tok og limte inn feil også skulle være 60-70 :p

Endret av DNA1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Kvalmen kan være tranen, at du spiser mye uvant mat og at kroppen ikke er vant til sammensetningen av maten du spiser. Proteiner har jo en tendens til å få systemet til å gå litt amok dersom du spiser det i store mengder. Er i tillegg magesekken full hele tiden så kan jo det virke litt kvalmende også :)

 

Jeg tror ikke jeg ville gått for 3 ss tran hver dag men 1 ss tran og 2 ss med en annen sunn olje. Overdose av fettløselige vitaminer er ikke bra!

Lenke til kommentar
Er det egentlig sunt med protein pulver på morningen osv osv? Det står jo at man skal ta det etter trening på esken min fra maxim proteinpulver.

Helt greit med protein om morran - nyttig også, ettersom det vil være svært lite protein i systemet da.

 

Og er det sunt med 3 spisesjeer tran hver dag? Det står jo max 1 spisesje hver dag.

En spiseskje tran inneholder - blant annet - 200% av anbefalt vitamin D. D-vitamin lagres i kroppen, og du kan få forgiftning - uten at jeg er helt sikker på hva dette innebærer.

 

Hva kommer kvalmen av? Er det fordi jeg spiser mere enn jeg er vant til?

Må bare tippe her, men vil anta at mengden næring har endel å si. Skjønner heller ikke hvorfor du bøtter i deg så vanvittig mye pulvermat, jeg hadde blitt kvalm av mindre. Spis ekte för!

Lenke til kommentar

Vedrørende muskelsvinnet jeg var bekymret for noen poster tilbake, så har jeg forhørt meg litt rundt om, og det er sannsynligvis bare vann. Etter å ha lagt om dietten fra MEGET saltholdig kost til nesten ikke salt i det hele tatt, vil kroppen frigi alt vannet saltet har bundet.

 

Er takknemlig for all hjelp, ihvertfall hvis dere kan hjelpe meg med neste spørsmål ;)

 

Slankingen har nå pågått en tre-fire uker og har igrunn ått over all forventning, kiloene forsvinner og formen blir bedre. Allikevel har jeg enkelte perioder meget tunge stunder, hvor jeg har lyst å gi opp alt som heter slanking, er så hinsides lei hele styret, vil ha mat som SMAKER igjen! Jeg lurer på hvilke "triks" folket bruker for å få tankene over på andre ting. Prøver nå å sette på noe av favorittmusikken og danse som en idiot i stua (med luftgitarspilling og det som værre er), digger som bare faen, og det funker! Spørsmålet er om det også er andre ting folket har erfaringer med, andre ting for å bedre humøret når det sliter som værst?

 

Er det bare meg, eller er denne tråden begynt å dø litt hen?

Lenke til kommentar

Sukker gjør det trøtt og rastløs ja :) Spiste mye usun mat med sukker i før gikk omtrent med halvåpne øyne. Nå spiser jeg ikke noe med sukker i omtrent og er opplagt hele tiden.

 

Du burde prøve brødskiver med makrel i tomat, det er kjempegodt og sunt. Du blir mett at det og i tilleg ganske sunt.

Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan legge på seg hvis man får i seg proteinpulver og karbohydrat pulver? Nå snakker jeg om å få det i seg de dagene man ikke trener og... Trener annenhver dag styrke økt.

6695411[/snapback]

karbohydrater og proteiner har næringsverdi (4 kcal per gram). Hvis man inntar flere kalorier enn det som forbrukes, vil man gå opp. Så svaret på ditt spørsmål er ja.

 

Ser uansett ikke meningen med å ete så mye pulver som du gjør. Ditt mål er å gå opp i vekt, så spis mat! Fisk, kylling, biff, koteletter, poteter, ris, grønnsaker, grovbrød, peanøttsmør, ost, melk. Gi beng i det frøkenpulveret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

AnAnAs: Skjønner veldig godt hva du mener. Man tror at følelsen av å være feit forsvinner, bare kiloene gjør det, men overgangen er så gradvis at man ofte bare venner seg til det nye utseendet og ikke ser at det har vært store forandringer. Der kommer ofte bilder inn, eller folk som ikke har sett deg på en stund :) Nå begynner jeg å bli fornøyd, kommer til å fortsette treningen og spise sunt, men de virkelig kjipe kiloene er endelig borte, til tross for drikking hver dag i nesten en uke...

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Vedrørende muskelsvinnet jeg var bekymret for noen poster tilbake, så har jeg forhørt meg litt rundt om, og det er sannsynligvis bare vann. Etter å ha lagt om dietten fra MEGET saltholdig kost til nesten ikke salt i det hele tatt, vil kroppen frigi alt vannet saltet har bundet.

 

Er takknemlig for all hjelp, ihvertfall hvis dere kan hjelpe meg med neste spørsmål ;)

 

Slankingen har nå pågått en tre-fire uker og har igrunn ått over all forventning, kiloene forsvinner og formen blir bedre. Allikevel har jeg enkelte perioder meget tunge stunder, hvor jeg har lyst å gi opp alt som heter slanking, er så hinsides lei hele styret, vil ha mat som SMAKER igjen! Jeg lurer på hvilke "triks" folket bruker for å få tankene over på andre ting. Prøver nå å sette på noe av favorittmusikken og danse som en idiot i stua (med luftgitarspilling og det som værre er), digger som bare faen, og det funker! Spørsmålet er om det også er andre ting folket har erfaringer med, andre ting for å bedre humøret når det sliter som værst?

 

Er det bare meg, eller er denne tråden begynt å dø litt hen?

6694756[/snapback]

 

Går gjennom mye av det samme som du gjør for tiden. Har lagt om kostholdet nå, før spiste jeg ikke til faste tider, spiste masse usunt nesten daglig, tenkte aldri over mengder og innhold. Nå spiser jeg mye oftere, gjerne hver 2-3 time, spiser da bare frukt/knekkebrød/brødskiver mellom måltidene. Spiser heller INGEN sukker eller fettvarer i ukedagene, men tillater meg litt på lørdagene. Men også da går det stort sett i "sunne" usunnheter (veldig mørk sjokolade, "lett" chips osv :p)

 

Men det er flere ganger jeg har følt at jeg bare har lyst å hive hele prosjektet ut vinduet, og bare spise masse fet mat, snop og drikke brus. Har faktisk ikke drukket sukkerholdig brus på en måned! Men vil ikke gi opp nå, har gitt opp for mange ganger i fortiden, denne gangen skal jeg kjøre løpet ut.

 

På de 2-3 ukene jeg har holdt på har jeg gått ned ca 2.4 kilo, jeg føler meg bedre og mer opplagt og våkner veldig raskt om morgenen (vet ikke om det har noe med dette å gjøre, men gjør det uansett :p ). Jeg vet at det kommer til å ta lang tid å bli kvitt alle kiloene jeg vil bli kvitt, men planen er å endre hele kostholdet og gjøre det skikkelig, slik at vekttapet kan bli varig. Har ingen interesse eller behov for å gå ned 10 kilo på en måned, så bare få dem tilbake igjen.

 

Jeg har faktisk begynt å oppdage at frukt og grønt er veldig mye bedre enn jeg trodde! Kjøpte meg en smoothie igår, som bare var masse most frukt, og det var fantastisk godt! Før ville jeg nok foretrukket det med sukker eller is i. Salat har jeg også blitt mer fan av. Det er jo faktisk veldig godt :D Og brødskiver smaker mye bedre med litt salat og tomat til skinken!

 

Jeg er veldig glad for at jeg bestemte meg for å gjøre om vanene mine, og håper og tror at jeg aldri blir så ille som jeg var før :)

Lenke til kommentar
Ok. Da får jeg prøve å sjekke maten jeg får i meg. Og kutte ut brus o.l. Men makrell i tomat lukter ufyselig og gjør meg kvalm =O

Har du prøvd Cattage Cheese med syltetøy? Cottage Cheese har omtrent ikke noe smake, lite karbohydrater og masse proteiner. Men syltetøy vil det gi en smak du vil like.

 

Seether, igjen: Har du prøvd smoothier til mellommåltid? Er du interesert så kan jeg gi deg en link om masse forskjellige gode og kalde (men mettende) smoothier som ikke bør koste av deg skjørtet!

 

Jacer: Til deg også, prøv smoothier med protein. Det vil gi deg er gikk, kan jeg love deg. Siden du er redd for muskelsvinn så skal du innta proteiner (mindre karbohydrater) i hvert måltid.

 

Noen ganger i en slankeperiode vil de fleste gå i underskudd av vitaminer (om ikke dietten inneholder rikt på det), så bruk Collets Vitaminspekter på 15 vitaminer smat K-vitamin som gjør at kalsium binder seg bedre til skjelletet/benene. Til jenter: Få i dere jern, gjerne brødskive med 2-3 lag av brunost. Om du liker mere smak av brunost, ta gjerne 4-5 lag.

 

Lykke til. Om det er mere dere lurer, spytt ut. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er du redd for muskelsvinn, skal du altid ha proteinrikt kosthold.

 

Har du besøkt TN.no? Mass, masse, masse nyttig der. Der står det meste om å gå ned i vekt pluss og holde muskelmassen i balanse, se Release Your Pitential-konseptet fra de. Så leser du kapitellet om Maks Forbrenning. Anbefaler til dere andre også.

6679531[/snapback]

 

Hvis kosten er for proteinrik og for dårlig balansert i forhold til karbs, så ryker musklene fortere enn fettet.

Lenke til kommentar
Er du redd for muskelsvinn, skal du altid ha proteinrikt kosthold.

 

Har du besøkt TN.no? Mass, masse, masse nyttig der. Der står det meste om å gå ned i vekt pluss og holde muskelmassen i balanse, se Release Your Pitential-konseptet fra de. Så leser du kapitellet om Maks Forbrenning. Anbefaler til dere andre også.

6679531[/snapback]

 

Hvis kosten er for proteinrik og for dårlig balansert i forhold til karbs, så ryker musklene fortere enn fettet.

6699361[/snapback]

Hvis han får i seg 2g protein per kg. kroppsvekt så går det fint. Les Release Your Potensial-konseptet fra TN.no og kapitellet om Maks Forbrenning: Igjen, det masse nyttig lesestoff.

Lenke til kommentar
Noen ganger i en slankeperiode vil de fleste gå i underskudd av vitaminer (om ikke dietten inneholder rikt på det), så bruk Collets Vitaminspekter på 15 vitaminer smat K-vitamin som gjør at kalsium binder seg bedre til skjelletet/benene. Til jenter: Få i dere jern, gjerne brødskive med 2-3 lag av brunost. Om du liker mere smak av brunost, ta gjerne 4-5 lag.

Bare for å ha det nevnt: de har sluttet å tilsette jern i brunosten nå (er vel et par år siden), ettersom folk flest får i seg mer enn nok jern via vanlig kosthold (folk eter blant annet mye mer kjøtt enn før).

 

Nå trenger riktignok kvinner noe mer jern enn menn (i hvert fall så lenge de menstruerer), så hvis kostholdet ellers er fattig på jern kan det være greit med tilskudd. Man skal vel ikke overdrive for mye med brunost heller, den inneholder tross alt endel fett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

For mye jern er like skadelig som for lite jern. I tillegg gir det ofte de samme symptomene. VELDIG viktig at man faktisk tester dette og får bekreftet om man har et reellt behov for jerntilskudd eller ikke, så man ikke bare begynner å selvmedisinere "for sikkerhets skyld".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...