Gå til innhold

Den sunne slanketråden!


Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Karbohydrater: din kropps hovedenergikilde. Mesteparten av energien(kaloriene) du får i deg i løpet av en dag skal komme fra karbohydrater(med mindre du spiser lavkarbo).

 

Proteiner: dine musklers byggesteiner. Proteiner gjøres om til aminosyrer som bygger og holder muskler ved like. De fleste har godt av et økt proteininntak ved uansett om man skal opp eller ned i vekt.

 

Fett: brukes av kroppen til energi samt smøring av ledd. Inneholder mange kalorier per gram, så man bør passe på fettinntaket om man skal ned i vekt.

 

Protein/karbohydrater: 4kcal per gram

Fett: 9kcal per gram.

 

Gode proteinkilder er egg, kylling, fisk og kjøtt generelt.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som har intelligens heller...

 

Jo. Selv om du, jeg og alle de som henger på treningsforumet synes at det å bygge muskelmasse er alfa omega, betyr ikke det at alle som ikke har samme tankegang er mindre intelligente. Noen er rett og slett overvektige og ønsker å redusere fettprosent. Det å bygge muskler er nok ikke spesielt interessant da.

Lenke til kommentar

Du har så feil tankegang at det er skremmende.

Muskelmassen er det som setter raten på forbrenninga. Når man "slanker" seg sanseløst med lite mat og lite proteiner uten trening svir man vekk forutsetningene for å gå ned i vekt.

 

Folk er så hinsides opptatt av at det skal være enkelt, raskt og smertefritt å gå ned i vekt at de driter i de viktige tingene.

 

Jeg snakker IKKE om å bygge muskelmasse, men om å beholde det man allerede har.

Man er retardert om man er villig til å svi muskelmasse for å gå ned i vekt med mindre man er i en konkurransesammenheng hvor vekt er et tema!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har så feil tankegang at det er skremmende.

Muskelmassen er det som setter raten på forbrenninga. Når man "slanker" seg sanseløst med lite mat og lite proteiner uten trening svir man vekk forutsetningene for å gå ned i vekt.

 

Folk er så hinsides opptatt av at det skal være enkelt, raskt og smertefritt å gå ned i vekt at de driter i de viktige tingene.

 

Jeg snakker IKKE om å bygge muskelmasse, men om å beholde det man allerede har.

Man er retardert om man er villig til å svi muskelmasse for å gå ned i vekt med mindre man er i en konkurransesammenheng hvor vekt er et tema!

 

Da har jeg misforstått deg. Jeg er helt enig i at man skal beholde sin muskelmasse, og jeg er også enig i at de fleste ikke gidder å gjøre det som må til for å gå ned i vekt på en sunn måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hm gutt 16 år, 172cm, 66kg + kanskje litt høy fettprosent og svak. Vil slanke meg å få bedre kondis musklene kommer senere i vinter. Men kondis er viktigst syns jeg.

 

Men trenger kosthold. Jeg vil gå i rundt 2-300kcal i underskudd per dag. Det er litt vanskelig å styre men men så lenge jeg klarer å styre 2 måltider + sstyre inntaket på det tredje.

 

Frokost og kvelds er de jeg styrer + mor lager middag. Middag er stortsett gammel typisk norsk mat.

Så til frokost og kvelds tenker jeg kanskje havregryn + banan for litt smak. Tenker litt på smoothie også men vet ikke helt hva som er godt men tror banan smoothie er godt sammen med et sjokolade scoop + melk må jo det være digg :)

 

Også har jeg litt lett for å bli lei vann da jeg drikker 1-2 liter på skola hverdag + frokost da. Men middag har det lett for å bli saft eller brus hvis vi har. Så tenker kanskje fun saft hadde vært fint men vet ikke hvilke som er gode så tips tas mot der også.

Lenke til kommentar

Hm gutt 16 år, 172cm, 66kg + kanskje litt høy fettprosent og svak. Vil slanke meg å få bedre kondis musklene kommer senere i vinter. Men kondis er viktigst syns jeg.

 

Men trenger kosthold. Jeg vil gå i rundt 2-300kcal i underskudd per dag. Det er litt vanskelig å styre men men så lenge jeg klarer å styre 2 måltider + sstyre inntaket på det tredje.

 

Frokost og kvelds er de jeg styrer + mor lager middag. Middag er stortsett gammel typisk norsk mat.

Så til frokost og kvelds tenker jeg kanskje havregryn + banan for litt smak. Tenker litt på smoothie også men vet ikke helt hva som er godt men tror banan smoothie er godt sammen med et sjokolade scoop + melk må jo det være digg :)

 

Også har jeg litt lett for å bli lei vann da jeg drikker 1-2 liter på skola hverdag + frokost da. Men middag har det lett for å bli saft eller brus hvis vi har. Så tenker kanskje fun saft hadde vært fint men vet ikke hvilke som er gode så tips tas mot der også.

 

Morsomt at du tror at muskler kommer så lett, for det gjør de ikke.

 

Uansett, antall måltider bestemmer ikke antall kalorier, men det vet du sikkert. For å få en pekepinn på hvor mange kcal du får i deg kan du stikke innom diett.no og legge inn det du spiser. Ifølge kalorikalkulatoren bør du ligge rundt 1800-1900 kcal for å gå ned i vekt i et greit tempo. Om du legger inn kardiotrening vil det gå enda raskere.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener nå for jeg sa ikke noe om muskler annet enn at jeg skal trene de i vinter.

Men tenker da å følge et program som heter c25k, også gå over til 4x4 i intervall trening når jeg er 'ferdig' med c25k programmet.

 

Men at antall måltider ikke bestemmer måltider er sant det kommer jo ann på hva du dytter innpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...