Gå til innhold

Nettverkskort i heftig utførelse


Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager er det naturlig å inkludere alle andre ting enn det artikelen handler om, med i andre påstander i denne tråden?

 

Kanskje du skal tenke litt på sammenhengen ting skrives i? Som ville være naturlig i en artikkel diskusjonstråd?

 

Men jeg kan godt gjenta det en gang til, hvis du ennå ikke har fått det med deg? Jeg kommenterte at dette kortet som går på PCI, kanskje ikke ville gi den største ytelsesforbedringen men at andre ting som CSA var et bedre tiltak for dette.

 

Hadde dette kortet mot formoding operert på PCIe så hadde du kanskje hatt en "sak" her, men sjekket du i hele tatt dette først?

6496136[/snapback]

 

Artikkelen handler om et spesifikt nettverkskort, men kjapt ble andre nettverksløsninger dratt inn i diskusjonen.

 

Og som jeg sa, mer er ikke det samme som mest, bedre er ikke det samme som best, når du sier "MEST" så er det jo naturlig at det er snakk om det som finnes av alternativer for nettverkskort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Selv i dag er veldig mange integrerte nettkortløsninger på PCI busser, selv med på PCIe hovedkort. Mulig de har begynt å flytte disse over til PCIe bussen? Man kan jo håpe.

 

2. CSA var selvf. mye bedre å benytte enn PCI bussen før PCIe kom og PCI bussen ble avlastet, og å kalle CSA en nødløsning vil jeg si er sterkt overdrevet. Vil heller kalle det en sterk forbedring på gigabit ethernet fronten den gang.

6496060[/snapback]

1. De leste hovedkort nå bruker PCIe LAN kontrollere. ATi chipset bruker PCIe brikker fra Marvel (Yukon 88E80xX serien) eller Realtek. Intel bruker ofte sine egene integrete PCI Express brikker, og nVidia har sin brikke integrert direkte i chipsetet (rett på HyperTransport). Så ja, mesteparten av det nye er flyttet over til PCIe busen. :cool:

 

2. CSA ble aldri brukt på high-end produkter, da det bar unødvendig. PCI-X gav mer enn nok båndbredde, og mye mer enn en Gigabit Controller noengang trenger.

 

Er enig at det er litt i grenseland å kalle CSA en nødløsning, men på en måte så stemmer det. CSA ble utvikler kun for en overgangsperiode i mellom PCI og PCIe. Hadde det ikke vært for at PCI-X fordyrer hovedkortene kraftig, så regner jeg med at dette hadde blitt valgt isteden.

Lenke til kommentar

1. Bra, husker dette irriterte lenge på S939 i starten :D.

 

2. PCI-X fikk man først og fremst til rådyre server løsninger eller rådyre hovedkort. Derfor var CSA en glimrende mulighet for å få beste gigabit ethernet løsning til en arbeidsstasjon. PCI-X kortene kostet også skjorta.

 

Jepps enig i at CSA var en løsning mellom PCI og PCIe, men det var absolutt en god løsning. Og som gjorde at jeg valgte et CSA hovedkort til min hjemmefilserver den gang.

 

Jeg ventet dog på PCI-X 66Mhz løsninger både for gigabit nettkort og raid kontrollere, som aldri kom for den vanlige menigmann.

 

Ergo synes jeg det er merkelig at de vinkler et slikt produkt som denne artiklen handler om, mot PCI. PCIe 1x burde vært førstevalget nå. Når de først skal forsøke å selge et slikt produkt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Men jeg sa aldri at PCIe var et dårligere valg og har kommentert akkurat det hele veien.

6496189[/snapback]

 

Når du sier at et alternativ er best, eller har mest for seg, så er det en naturlig konsekvens at de andre alterntivene er dårligere. Noe kan ikke være best uten at det andre er dårligere.

 

(ellers, så ville du såvidt jeg kunne se aldri svare på om PCIe var bedre eller dårligere enn CSA når jeg spurte deg konkret heller)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
ATW:

Men jeg sa aldri at PCIe var et dårligere valg og har kommentert akkurat det hele veien.

6496189[/snapback]

 

Når du sier at et alternativ er best, eller har mest for seg, så er det en naturlig konsekvens at de andre alterntivene er dårligere. Noe kan ikke være best uten at det andre er dårligere.

 

AtW

6496193[/snapback]

 

ATWindsor .. get a life. Gå ut i sola og få litt farge. Virker som du har en dårlig dag. Ikke la det gå ut over andre..

 

Edit: en ta for mye

Endret av Rascal
Lenke til kommentar
ATW:

Men jeg sa aldri at PCIe var et dårligere valg og har kommentert akkurat det hele veien.

6496189[/snapback]

 

Når du sier at et alternativ er best, eller har mest for seg, så er det en naturlig konsekvens at de andre alterntivene er dårligere. Noe kan ikke være best uten at det andre er dårligere.

 

AtW

6496193[/snapback]

 

ATWindsor .. get a life. Gå ut i sola og få litt farge. Virker som du har en dårlig dag. Ikke ta la det gå ut over andre..

6496200[/snapback]

 

Hehe, essensen her er at folk må tenke litt på hva de skriver, så man unngår misforståelsr, det gjør det enklere for mottakeren å skjønne hva senderen mener.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATW:

Men jeg sa aldri at PCIe var et dårligere valg og har kommentert akkurat det hele veien.

6496189[/snapback]

 

Når du sier at et alternativ er best, eller har mest for seg, så er det en naturlig konsekvens at de andre alterntivene er dårligere. Noe kan ikke være best uten at det andre er dårligere.

 

AtW

6496193[/snapback]

 

ATWindsor .. get a life. Gå ut i sola og få litt farge. Virker som du har en dårlig dag. Ikke ta la det gå ut over andre..

6496200[/snapback]

 

Hehe, essensen her er at folk må tenke litt på hva de skriver, så man unngår misforståelsr, det gjør det enklere for mottakeren å skjønne hva senderen mener.

 

AtW

6496213[/snapback]

 

Det virker som du elsker å minne folk på det gang på gang. De har skjønt hva du mener for lenge siden. DU ønsker bare å kverulere. Det er helg, gå ut og se på damene istedenfor..

:thumbup:

Endret av Rascal
Lenke til kommentar

Atw:

Men jeg tenkte på hva jeg skrev(ergo nevnte jeg ikke PCIe), men ga du det en ekstra tanke før du fant en mulig missforståelse du kunne hive deg på? ;)

 

Og siden du på død og liv ville sammenligne CSA mot PCIe, noe jeg ikke snakket om så ba jeg deg gi meg litt info om PCIe, så kunne jeg bidra med litt info om CSA. Så kunne vi sammenligne?

 

Men det prøvde du jo å vri deg unna hele tiden. ;) Du var kanskje ikke ute etter å sammenligne?

 

Men la oss for guds skyld avslutte denne tåpelige diskusjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Men jeg sa aldri at PCIe var et dårligere valg og har kommentert akkurat det hele veien.

6496189[/snapback]

 

Når du sier at et alternativ er best, eller har mest for seg, så er det en naturlig konsekvens at de andre alterntivene er dårligere. Noe kan ikke være best uten at det andre er dårligere.

 

AtW

6496193[/snapback]

 

ATWindsor .. get a life. Gå ut i sola og få litt farge. Virker som du har en dårlig dag. Ikke ta la det gå ut over andre..

6496200[/snapback]

 

Hehe, essensen her er at folk må tenke litt på hva de skriver, så man unngår misforståelsr, det gjør det enklere for mottakeren å skjønne hva senderen mener.

 

AtW

6496213[/snapback]

 

Det virker som du elsker å minne folk på det gang på gang. De har skjønt hva du mener for lenge siden. DU ønsker bare å kverulere. Det er helg, gå ut og se på damene istedenfor..

:thumbup:

6496226[/snapback]

 

Det virker jo ikke som folk har skjønt det når de stadig argumenterer imot, men om jeg har misforstått det, så er jeg glad for budskapet har nådd fram.

 

Personlig skulle jeg gjerne ønsket at jeg slapp å minne folk på det såpass ofte, det var ei heller min intensjon da jeg begynte, da jeg tok innlegget slik det sto, og kommenterte utifra dette.

 

Ellers klarer jeg fint å disponere fritiden min selv, man skulle jo tro man slapp holdninger av typen "finn på noe bedre enn å være ved dataen" på et hw-forum, folk klarer nok stort sett å gjøre det de har lyst til å gjøre, men takk for omtanken.

 

AtW

Lenke til kommentar
Atw:

Men jeg tenkte på hva jeg skrev(ergo nevnte jeg ikke PCIe), men ga du det en ekstra tanke før du fant en mulig missforståelse du kunne hive deg på? ;)

 

Og siden du på død og liv ville sammenligne CSA mot PCIe, noe jeg ikke snakket om så ba jeg deg gi meg litt info om PCIe, så kunne jeg bidra med litt info om CSA. Så kunne vi sammenligne?

 

Men det prøvde du jo å vri deg unna hele tiden. ;) Du var kanskje ikke ute etter å sammenligne?

Men la oss for guds skyld avslutte denne tåpelige diskusjonen.

6496229[/snapback]

 

Som jeg sa, jeg vet ikke nok om PCIe til å gjøre en sammenlikning, det var derfor jeg spurte om hvorfor du mente det.

 

Ellers var ikke mitt orginale innlegget i det hele tatt myntet på å finne et unøyaktik skrevet innlegg, jeg lurte genuint på hvorfor du mente (dvs jeg opfattet at du mente) at CSA var best.

 

Men det er greit, jeg har ikke noe imot å avslutte, ser jo at ting kanskje har gått litt langt, og jeg tror jeg har sagt det meste jeg hadde på hjertet (og kanskje vel så det :))

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe ok :), men tror vi alle er enige om at dette produktet hadde hatt mest for seg på PCIe da og ikke PCI? :D Vel avhengig av hvor belastende slike "Spill" vil være hmm, men latencies kan man få på overbelastede busser.

 

EDIT:

De fleste....

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Atw:

Men jeg tenkte på hva jeg skrev(ergo nevnte jeg ikke PCIe), men ga du det en ekstra tanke før du fant en mulig missforståelse du kunne hive deg på? ;)

 

Og siden du på død og liv ville sammenligne CSA mot PCIe, noe jeg ikke snakket om så ba jeg deg gi meg litt info om PCIe, så kunne jeg bidra med litt info om CSA. Så kunne vi sammenligne?

 

Men det prøvde du jo å vri deg unna hele tiden. ;) Du var kanskje ikke ute etter å sammenligne?

Men la oss for guds skyld avslutte denne tåpelige diskusjonen.

6496229[/snapback]

 

Som jeg sa, jeg vet ikke nok om PCIe til å gjøre en sammenlikning, det var derfor jeg spurte om hvorfor du mente det.

 

Ellers var ikke mitt orginale innlegget i det hele tatt myntet på å finne et unøyaktik skrevet innlegg, jeg lurte genuint på hvorfor du mente (dvs jeg opfattet at du mente) at CSA var best.

 

Men det er greit, jeg har ikke noe imot å avslutte, ser jo at ting kanskje har gått litt langt, og jeg tror jeg har sagt det meste jeg hadde på hjertet (og kanskje vel så det :))

 

AtW

6496258[/snapback]

 

Nå har jeg godt gjennom "loggen" din og lest innlegg du har skrevet både her og ellers. Jeg må henge meg på Theo sin oppsummering "Men det prøvde du jo å vri deg unna hele tiden. Du var kanskje ikke ute etter å sammenligne?".

 

Du bare kverulerer.

Lenke til kommentar

Nå har jeg godt gjennom "loggen" din og lest innlegg du har skrevet både her og ellers. Jeg må henge meg på Theo sin oppsummering "Men det prøvde du jo å vri deg unna hele tiden.  Du var kanskje ikke ute etter å sammenligne?".

 

Du bare kverulerer.

6496282[/snapback]

 

For all del, det må du gjerne mene, angående sammenlikning i dette tilfellet, så har jeg allerede gjort rede for det (både på denne siden, og tidligere i diskusjonen).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Men la oss slippe den nå, personlig synes jeg ATW er en hyggelig og meget kunnskapsrik fyr, det ble bare en missforståelse :)

6496287[/snapback]

 

Tusen takk for det, jeg må bare si meg enig, synes du også stadig bidrar med noe fornuftig her på forumet (jeg har sågar tatt til meg noe fra en annen diskusjon med deg, og tatt bort noe unødvendig qouting ;))

 

AtW

Lenke til kommentar
CSA var kunn en nødløsning fra Intel. De kjørte kortene sine på PCI før det, og PCI kan fort bli en flaskehals hvis du kjører en Gigabit kontroller der, og kanskje litt flere kort og. 133MBytes/sec er overføringen et 32-bit 33MHz PCI slot som er standard i vanlige deskop PC'er klarer.

6495853[/snapback]

133 MB/s = 1066 Mbit/s.

 

Nå er det kanskje skjeldent vanlige folk bruker noe særlig av båndbredden på mer enn ett kort av gangen, men seg ser poenget ditt om at det potensiellt kan bli et problem i enkelte systemer og situasjoner på servere.

 

Ellers er jeg enig i at PCIe x1 eller x4 hadde vert en mer elegant løsning. Både ytelsemessig og plassmessig (fysisk mindre kort) og fremtidsrettet (Gjør meg ikke noe om overgangen til PCIe skyndes litt på.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok nå er det en god stund siden nyheten om dette fabelaktige nettverks kort kom så jeg lurer på om det har kommet noe mer nytt om det kommer i det hele tatt og kanskje når ...

 

Leste også at det går ann å stille opp pingen hvis noen blir sure fordi du har så lav ...

Hvorfor skulle noen bli det ?

Sjalusi ?

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Ok nå er det en god stund siden nyheten om dette fabelaktige nettverks kort kom så jeg lurer på om det har kommet noe mer nytt om det kommer i det hele tatt og kanskje når ...

 

Leste også at det går ann å stille opp pingen hvis noen blir sure fordi du har så lav ...

Hvorfor skulle noen bli det ?

Sjaluai ?

6765841[/snapback]

 

Regner med det, når jeg spilte online i mine yngre dager fikk jeg stadig slengt skjellsord etter meg pga min lave ping :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...