Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsecarnippel trekker seg ikke tilbake!


LiamH

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle skifte bremseklosser på en Audi 80 '94 (2.0) der den ene bremseklossen hadde bøyd seg inne i bremsecanippelen.

 

Det viste seg at når jeg skulle sette inn nye klosser, så ville ikke canippelen trekke seg tilbake, selv med mye makt (forklarer jo hvorfor klossen hadde bøyd seg). Jeg prøvde deretter å trykke inn bremsepedalen for å se om dette kunne hjelpe, men da kom den bare enda lenger ut og begynte i tillegg å lekke bremsevæske. Den står nå helt ute, bom fast og lekker....

 

Hva gjør at en bremsecanippel ikke vil trekke seg tilbake? Er dette en følge av lekasjen? Skal man kunne strekke canippelen helt ut uten at det skal begynne å lekke? Må denne canippelen skiftes ut?

 

Mulig dette er dumme spørsmål, men trenger å få klarhet i disse tingene... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skulle skifte bremseklosser på en Audi 80 '94 (2.0) der den ene bremseklossen hadde bøyd seg inne i bremsecanippelen.

 

Det viste seg at når jeg skulle sette inn nye klosser, så ville ikke canippelen trekke seg tilbake, selv med mye makt (forklarer jo hvorfor klossen hadde bøyd seg). Jeg prøvde deretter å trykke inn bremsepedalen for å se om dette kunne hjelpe, men da kom den bare enda lenger ut og begynte i tillegg å lekke bremsevæske. Den står nå helt ute, bom fast og lekker....

 

Hva gjør at en bremsecanippel ikke vil trekke seg tilbake? Er dette en følge av lekasjen? Skal man kunne strekke canippelen helt ut uten at det skal begynne å lekke? Må denne canippelen skiftes ut?

 

Mulig dette er dumme spørsmål, men trenger å få klarhet i disse tingene...  :)

6479603[/snapback]

 

Umulig å svare på uten å se calipperen, men det er mye sansynlig at det er skader.

Kjøp ny så er du sikker på å ikke plages mer med den.

Skrevet

caliper heter det vist ja :) du må nokk ihvertfall koble ifra bremseslangen så du stempelet til å trekker seg tilbake. bremseveske vil det alltids komme ut, men bruker du en slangeklemme til å sette på bremseslangen så vil nokk det gå greit.

så kan du jo prøve med en stor vannpumetang og klemme inn stempelet, men legg noe imellom så det ikke blir merker på stempelet :cool:

Skrevet

Regner med at det er stempelet du ikke får inn. Løsningen er faktisk svært enkel: du skrur det inn igjen :) Pass på at gummien ikke sitter så godt at du vrir den i stykker.

 

Hadde akkurat samme problem selv da jeg lakkerte calipperne på min audi ;)

Skrevet (endret)

Et annet problem som kan komme er at særlig bremseslangene, ikke røra, blir tette, slik at bremsevæska ikke kommer fort nok, eller helt tilbake igjen. Det problemet har jeg vært borti. Sjekk dette gjerne før du bytter calipper'n kjedelig å kjøpe noe sånt nytt eller på huggern hvis det er så enkelt!

 

Men høres jo ikke særlig ut som et slikt problem, hvis det lekker bremsevæska ut fra calipperen. da har nok stempel eller sylinderen fått seg en trøkk.

Endret av 1302-S
Skrevet

Hei

Som Frank Stokke sier, så må du skru stempelet inn igjen, men hvis du har trykket den så langt ut at den har bgynt å lekke, vil jeg anbefale deg å demontere den helt fra bilen og sette deg ned med den. Stempelet kan være litt kinkig å få på plass igjen, og vær forsiktig så du ikke ødelegger tettningsringene som ligger rundt inne i kalipperen.

 

Når du skal skru må du være obs på at på høyre side av bilen skrur du den vanlige veien, på venstre side skrur du motsatt retning... (tror det var slik det var, ellers er det omvendt:) :)

Skrevet

Takker for alle svar! :thumbup:

 

Enig i mye som blir sagt, men stempelet har faktisk bøyd bremseklossen! :ermm: Er ikke det en indikator på at stempelet IKKE vil trekke seg tilbake og er ødelagt?

 

Dette kommer, i følge Audi-forhandleren, av den "geniale" patenten med håndbrekket på disse calipperne. Det er ganske vanlig at disse løsningene ryker når de blir gamle og da må calipperen skiftes ut.

 

Er det ikke like greit å skaffe en brukt calipper til 400 kr som fungerer, istedet for å sjangse på å reparere denne calipperen og muligens ødelegge et sett til med nye bremseklosser hvis den ikke har latt seg reparere?

Skrevet
Takker for alle svar!  :thumbup:

 

Enig i mye som blir sagt, men stempelet har faktisk bøyd bremseklossen!  :ermm: Er ikke det en indikator på at stempelet IKKE vil trekke seg tilbake og er ødelagt?

 

Dette kommer, i følge Audi-forhandleren, av den "geniale" patenten med håndbrekket på disse calipperne. Det er ganske vanlig at disse løsningene ryker når de blir gamle og da må calipperen skiftes ut.

 

Er det ikke like greit å skaffe en brukt calipper til 400 kr som fungerer, istedet for å sjangse på å reparere denne calipperen og muligens ødelegge et sett til med nye bremseklosser hvis den ikke har latt seg reparere?

6484614[/snapback]

 

jeg bytta på tirsdag ut en bremsecaliper på 80'en min, var nokk handbrekket som var defekt på den ja... kosta ca 1500 og måtte bytte den inn

Skrevet

Altså jeg hadde da heller kjøpt en calipper til 400,- som funker helt, istedenfor å kjøpe deler til en calippern for 400+++++,-

Skrevet
Man skrur vel bare "rett" vei på begge sidene? Ser ingen grunn til at det skulle vær links på slike ting :)

6484415[/snapback]

 

Jeg ser heller ingen grunn til at man skal skru lings på ene siden, men sånn er det ihvertfall. Ikke alle biler som har skruing idet hele tatt, men på alle jeg har vært borti med skruing, så er det lings på ene siden... og uten å si det helt sikkert, mener jeg at det er venstre siden som er lings. skulle likt å vite hvorfor det er sånn.

Skrevet

De fleste butikker som selger bildeler har verktøy til å skru og presse inn stempelet samtidig på audi\vw, koster f.eks ikke mange kr på biltema.

Skrevet

nå idag så bytte jeg hjullager og bremseskive høyresid bak, og da måtte jeg av med calipern, og er det ikke typisk :dontgetit: ikke faen om jeg får stempelet tilbake........ Da tenkte jeg på denne diskusjonen her, og prøvde å skru på stempelet.. først skrudde jeg ene veien, og da skjedde det ingenting, og da jeg skrudde andre vei, kom stempelet mye lenger ut :ohmy: etter over 1 time med frustrasjon og prøving med rørtanga og ditten og datten, så reiv jeg av hele cliptern, satte den på skrustikka og banka inn stempelet med en hammer :D funka fint det

Skrevet
så reiv jeg av hele cliptern, satte den på skrustikka og banka inn stempelet med en hammer  :D funka fint det

6486287[/snapback]

 

haha, scary :)

 

Men helt alvorlig. Hvis stempelet har noen utgravinger på overflaten, er det et tegn på at det skal skrus. Men det er ikke bare å skru da, man må øve et visst press også for at den skal gå inn. Dette er ikke så lett å få til alene uten riktig verktøy, siden man bare har to armer.

Her har du eksempel på åssen verktøy du trenger.

Skrevet (endret)

obs ett stempel skal alltid gå med klokken. de som skal skrus (sees lett vist det er 2 hakk i stempelet)

 

edit leif er alltid med meg

Endret av pc`baby
Skrevet
obs ett stempel skal alltid gå med klokken. de som skal skrus (sees lett vist det er 2 hakk i stempelet)

 

edit leif er alltid med meg

6486503[/snapback]

 

Hva med stemplene som skal skrus mot klokken da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...