Gå til innhold

Velutstyrt SLI-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jup, måtte inn på databladet for å finne det ut gitt. 10de porten er ekstern med støtte for opp til 2m kabel og hotswap.

 

Til de son syter litt på prisen: synes du det er dyrt med drøyt 2000 for et kort med såpass lagrignsstøtte så finens de masse kort basert på samme chip som ikke har 10 sata og 10 usb. Fritt valg på øverste hylle ;)

Lenke til kommentar

Dette er akkurat hva jeg leter etter ja. Absolutt et godt argument for AMD!

 

Jeg har prøvd både den integrerte ekstra SATA kontrolleren på mitt A8N-SLI Premium, i tillegg til 2 stk PCI SATA kontrollere, og jeg klarer fremdeles ikke få alle diskene mine opp på oppstart. Jeg må faktisk plugge inn diskene ETTER oppstart slik at de blir funnet av PnP. Dette kortet vil løse de problemene siden alle SATA portene er native.

 

Og hvis Conroe viser seg å være kjappere... Så får vi håpe at Intel tenker på det samme. Uansett er dette veldig bra av NVidia!

Lenke til kommentar
Dette er akkurat hva jeg leter etter ja. Absolutt et godt argument for AMD!

 

Jeg har prøvd både den integrerte ekstra SATA kontrolleren på mitt A8N-SLI Premium, i tillegg til 2 stk PCI SATA kontrollere, og jeg klarer fremdeles ikke få alle diskene mine opp på oppstart. Jeg må faktisk plugge inn diskene ETTER oppstart slik at de blir funnet av PnP. Dette kortet vil løse de problemene siden alle SATA portene er native.

 

Og hvis Conroe viser seg å være kjappere... Så får vi håpe at Intel tenker på det samme. Uansett er dette veldig bra av NVidia!

6465603[/snapback]

 

Hva slags kort har du? Slike kontrollerkort er enten dyre eller så er det noe tull med (såklart en mild overdrivelse, men synes stadig det er noe till med de, og feks promise koster jo 600-700 for en 4-porter, mye i forhold til et hovedkort).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva slags kort har du? Slike kontrollerkort er enten dyre eller så er det noe tull med (såklart en mild overdrivelse, men synes stadig det er noe till med de, og feks promise koster jo 600-700 for en 4-porter, mye i forhold til et hovedkort).

6465678[/snapback]

 

Har Promise SATA300 TX4 (non-raid) i det ene PCI-sporet. Den finner diskene mine, men "henger" på deteksjonen av diskene når BIOSen dens dukker opp på oppstart. Hvis jeg har 2 eller færre disker på den, så henger den ikke. Så det jeg må gjøre er å plugge inn datakablene etter windows har startet, og de blir finnet av PnP.

 

I tillegg har jeg Silicon Image 3512 PCI kontroller (kun to porter). Denne klarer bare å finne en disk, uansett hvilke av diskene jeg plugger i den.

 

Den siste kontrolleren er Silicon Image 3114R som er integrert på hovedkortet. Den er egentlig RAID-only, og krever at man lager JBOD arrays for hver disk. Men selv om den finner diskene, så finner windows sjelden mer enn 2 av arrayene. Det var pga irritasjonen over denne at jeg kjøpte de 2 andre kontrollerne... :roll:

 

Det skal ikke være lett...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
10 SATA-porter er veldig bra.

 

Heatpipen var da noe voldsom.

 

Men for meg er det uaktuellt med et så dyrt hovedkort, men bra for de som har behov for det.

6465712[/snapback]

 

Jeg betaler den summen med glede, siden jeg bare har hatt trøbbel med alternativene. Men problemet her er jo hvis Conroe blir klart kjappest, noe det ser ut som...

Lenke til kommentar

Flott med hele 10 SATA-porter, passiv kjøling og uvanlige PCI-X-porter. :thumbup:

 

Egentlig skulle jeg ønsket meg nisje-hovedkort med fokus på en ting. Jeg synes det er for mange som prøver å gape over alle markeder på en gang ved å ha mye av alt. Kunne godt tenkt meg et billig og lite hovedkort med f.eks 10 SATA-porter (eller ennå fler), 2x Gbit LAN og ellers lite krimskrams på kortet. Og et annet kort med færre porter, uten integrert grafikk, 1x Gbit LAN, og fokus på spillere som trenger kun noen få ting: rask cpu, 2x PCIe-x16, to minneporter (for bedre overklokkbarhet enn 4 porter), og få andre ting som trenger konfigurering, drivere, utvikler varme osv. Men men .. nå dagdrømmer jeg igjen. ;)

Lenke til kommentar

det vriket som et veldig godt kort egentelig, og når man kan bruke vanlige PCI kort i PCI-X portene blir det egentelig nokk av tilkoblingsmuligheter der, de 10 portene kan jo også være interesange på entusiast pcer.

 

Men er det bare meg eller er det en ubrukt plass for en molex kontakt til høyre for hovedkort powern? i så fall er kansje ikke dette kortet det du kjøper i butikken?

 

Edit: yay, post no. 1000

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Noen osm vet om man har mulighet for raid 5 på dette kortet?

6464960[/snapback]

 

Nvidias 590 NCP støtter RAID 5

Det vil si du kan kjøre det på 6 disker.

 

Marvell 88SE614x

Har de 4 siste SATA'ene og har ikke RAID.

 

Uansett; Dersom du skal bruke maskinen til noe annet enn filserver anbefales det ikke å kjøre RAID 5 (eller 6) uten egen XOR prosessor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Kan ikke tenke meg annet enn at det kommer en Intel-versjon av det samme kortet, så det er nok absolutt verdt den ekstra ventetiden.

6465882[/snapback]

 

975X .... vente, vente, sikle, sikle... :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Egentlig skulle jeg ønsket meg nisje-hovedkort med fokus på en ting. Jeg synes det er for mange som prøver å gape over alle markeder på en gang ved å ha mye av alt

6465999[/snapback]

 

Enig!

 

Enkle kort med kvalitetskomponenter!

 

Diskkontrollere og lydkort er ofte bedre om en kjøper dem ved siden av allikevel (akkurat som med skjermkort).

Lenke til kommentar
Egentlig skulle jeg ønsket meg nisje-hovedkort med fokus på en ting.

6465999[/snapback]

Enig der. Jeg kunne ha tenkt meg et enkelt kort med GB-LAN og et par PCI-X-slotter, et hovedkort til over 2000 kr blir litt dyrt til filserveren. Men stort pluss for at kortet faktisk har PCI-X, det er jo et sjeldent syn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg kom på en liten ting, har nv 590 sli chipsettet støtte for PCI-x eller er dette i en egen shipp på hk?

6467254[/snapback]

 

Egen chip: NEC uPD720404

Lenke til kommentar
Har Promise SATA300 TX4 (non-raid) i det ene PCI-sporet. Den finner diskene mine, men "henger" på deteksjonen av diskene når BIOSen dens dukker opp på oppstart. Hvis jeg har 2 eller færre disker på den, så henger den ikke. Så det jeg må gjøre er å plugge inn datakablene etter windows har startet, og de blir finnet av PnP.

6465745[/snapback]

 

Jeg har oså hatt litt problemer med et Promise IDE kontrollerkort jeg har. Når jeg endelig klarte å installere de medfølgende driverene (gjennom device manager) løste problemene seg.

Lenke til kommentar

Uansett; Dersom du skal bruke maskinen til noe annet enn filserver anbefales det ikke å kjøre RAID 5 (eller 6) uten egen XOR prosessor.

6466541[/snapback]

 

Har det så mye å si? Jeg har ikke sett så mange benchmarks, men det virker på meg som software Raid 5 fungerer ganske fint, spesielt nå som CPUene begynner å bli bra, I tillegg er det jo litt mer fleksibelt med software-raid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...