Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

jeg bruker naboens trådløst nett, lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, denne saken er ikke så selvsagt som mange hevder da ingen slike saker er prøvd for retten slik at man vet hvordan lovverket skal tolkes.

Politiet mener det er ulovelig mens andre som jobber med jus på dette området hevder at det ikke er det. Men og bevisst utnytte er uvitene nabo over lang tid er nok uansett moralskt tvilsomt.

Lenke til kommentar

Du tilegner deg en tjeneste han betaler for uten hans eksplisitte tillatelse. Klart det er ulovlig. Fordi om at han har glemt å låse døra, gir det ikke deg rett til å gå inn i huset hans. Same shit ang. trådløse nett.

 

Du stjeler båndbredden hans. enkelt og greit.

 

Hvor mange som bryr seg er en helt annen ting. Jeg ville spurt ham om det. Er han hyggelig skal du ikke se bort ifra at han sier at det er greit.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
I henhold til andre tråder (søk) så er det ikke lovlig uten etter avtale. Hvis du glemmer å låse ytterdøren er det vel ikke fritt frem for naboer og fremmede?

6454383[/snapback]

 

Er det ulovlig og entre en annen manns hus hvis ytterdøren står ulåst?

 

Er enig med tu30r5:

Jeg syntes at når du ikke krypterer nettet, slik at du sender det ut til alle som er i nærheten, kan alle ta det i bruk!

Vil du ha nettet for deg selv, så krypterer du det.

Er det noen som bryter seg inn da, så er det ulovlig...

Lenke til kommentar
Hvis du ser bilen til naboen din med nøklene stående i tenningen tar du å "låner" bilen da?

6455541[/snapback]

 

Dersom den står på mi tomt so hadde eg nok tatt meg ein tur... :p

 

Nei seriøst, dersom noen har eit ope nettverk så regner eg med at dei vil dele med andre. Dersom ein har eit trådlaust nettverk burde ein sjølv ha ansvaret for å sikre det...

 

Mi pesonlege meining ditta da...

 

Men synst at der er mange dårlige eksempel ute og går...

For det første: Dersom du går inn i eit hus så har du gått inn på eigendommen til nokon. Når det gjelder eit trådlaust nettverk, så sendes dette bort til ditt hus...

 

Kva som er lovlig og ikkje er eg ikkje så sikker på, men meiner på at det er vedkommende som deler nettet som sliter dersom det blir misbrukt?

 

Dersom naboens epletre henger over gjerdet, kan du da plukke frukt som vokser der? Synst dette er ganske likt eg.

Endret av _andreash_
Lenke til kommentar
Hvis du ser bilen til naboen din med nøklene stående i tenningen tar du å "låner" bilen da?

6455541[/snapback]

 

Haha, det kan jo ikke sammenlignes med det han gjør.

6455595[/snapback]

QUOTE(PerB @ 08/07-2006 : 13:17)

I henhold til andre tråder (søk) så er det ikke lovlig uten etter avtale. Hvis du glemmer å låse ytterdøren er det vel ikke fritt frem for naboer og fremmede?

HELT KOREKT

-----------------------------------------------------------------------------------------------

jovist det er ikke ditt.

Ulovlig Å ta seg til rette på anen mans eiendom være seg hus bil eller anet som ikke tilhører deg eller som du har ervervet på ulovlig vis,

I så fal skal det ha inngåt en skriflig avtale som er bindende for alle parter

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Jeg har 2 trådløse access punktere. En jeg har kryptert som er min egen og en jeg har åpen som jeg vil andre skal bruke. Ser ingen grunn til at jeg skal henge opp ett skilt utenfor for at de skal bruke det så lenge jeg publiserer det fritt og åpent.

 

Så lenge en ikke krypterer på noe vis er det jo nesten det samme som å la døra stå åpen og sette velkommenskilt utenfor.

Endret av plex-
Lenke til kommentar

Det som er morro med å la et nettverk være åpent er at han KAN vite om du er der, og at nettet er satt åpent med fri vilje. Har gjort det selv en gang. Mye morro som logger seg på, og med sniffeprogrammet er det lett å finne ut hva andre som "låner" mitt nett driver med. Hva de surfer på, søker etter, chater om på msn....

 

Så sett fra din nabo sine øyne, behøver ikke åpent nett bety at han er dum. Kan hende at han leker hobbyhacker for å ta sånne som deg. Håper for din egen del at du ikke deler noen mapper som han kan finne frem til :roll:

Lenke til kommentar
Det som er morro med å la et nettverk være åpent er at han KAN vite om du er der, og at nettet er satt åpent med fri vilje. Har gjort det selv en gang. Mye morro som logger seg på, og med sniffeprogrammet er det lett å finne ut hva  andre som "låner" mitt nett driver med. Hva de surfer på, søker etter, chater om på msn....

så sant så sant! :!:

Lenke til kommentar
Så sett fra din nabo sine øyne, behøver ikke åpent nett bety at han er dum. Kan hende at han leker hobbyhacker for å ta sånne som deg. Håper for din egen del at du ikke deler noen mapper som han kan finne frem til  :roll:

6455706[/snapback]

"ta"? - De som benytter seg av åpne nettverk gjør ingenting galt, mens det å overvåke andres trafikk, selv når denne går gjennom ditt nett, tror jeg blir litt på kanten av lovverket..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Så sett fra din nabo sine øyne, behøver ikke åpent nett bety at han er dum. Kan hende at han leker hobbyhacker for å ta sånne som deg. Håper for din egen del at du ikke deler noen mapper som han kan finne frem til  :roll:

6455706[/snapback]

"ta"? - De som benytter seg av åpne nettverk gjør ingenting galt, mens det å overvåke andres trafikk, selv når denne går gjennom ditt nett, tror jeg blir litt på kanten av lovverket..

6455792[/snapback]

 

 

Tja, hvordan skal man da gå frem? Anmelde naboen for å sniffe i sitt eget nett, du kontakter politiet; " Jeg tjuvlåner naboen sitt nett, og han er inne på min maskin...."

 

Satt på kanten for å provosere, dog ser du sikkert poenget mitt.

 

Men hva kan man forvente seg når man er i en åpen sone? Full sikkerhet?

Kan jo hende at det er naboen på andre siden igjen som gjør det...

 

Mitt poeng er, stjeler man båndbredde fra andre, så ikke gjør dine mest personlige ting som nettbank, sending av mail og andre veldig private ting.

 

Til de som tar andres nett, når du får eget nett en gang i tiden vil du da la det være åpent? Hvis nei, hvorfor ikke? Du er jo ikke noe bedre selv......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...