Gå til innhold

AllofMp3 saksøkes igjen


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke uvanlig at ting som selges i mange forskjellig land er forskjellig priset..

 

Det avhenger litt av moms og valuta. Men også sære ting som levestandard..

 

Er det fornuft at ting som allerede har veldig avanse skal prises høyere i Norge fordi Norge er et rikt land der folk er så lettlurte at de betaler gjerne mer enn de burde for ett produkt. Dette blir også litt suspekt da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det jo faktisk sånn at AllOfMP3 faktisk gir penger til artistene, men ikke til platebransjen (forlag, osv).

 

Synes det er rett og rimelig jeg, på tide den grådige mafia opererende platebransjen får seg et spark midt i ansiktet - ærlig talt.

6432502[/snapback]

 

Gjør de det? Det jeg har fått med meg tyder på at artistene i praksis ikke får noe av pengene.

 

AtW

6432930[/snapback]

 

I praksis får ikke artistene særlig mye penger fra lovlig musikksalg heller. Blir vel egentlig en smakssak om man vil gi pengene sine til den russiske mafiaen eller til den globale musikkindustrimafiaen, slik jeg ser det. :D

6432949[/snapback]

 

Det er forskjell på litt og ingenting, om man ikke vil gi penger til musikkbransjen, så finnes det andre alternativer enn å gi de til "den russiske mafiaen". Hva med å ikke gi penger til noen av de med tvilsom forretningspraksis?

 

AtW

6432987[/snapback]

 

Forsåvidt enig, og da sitter vi i dag igjen med et eneste alternativ: Last ned uten å betale for det.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner godt at folk ikke liker DRM herkseteknikken til platebransjen. De er ingen som hadde godtatt en bil som bare kjører på norske veier og kun kan bruke Nokian dekk. Det er også rimelig uaktuelt med en brødrister som rister en type brød fra bare en butikk. Forbrukere vil ha full bruksrett over musikken og spille den av på akkurat den avspilleren de føler for. Og CDspiller er ikke den eneste spilleren jeg vil spille av min musikk på.

 

Allofmp3 ligger litt i gråsonen. Men så lenge det ikke er kommet noen rettslig kjennelse på at dette ikke er lovlig så ser jeg på det som lovlig og har ingen betenkeligheter med å benytte meg av muligheten til å kjøpe musikk som jeg kan bruke som jeg vil.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Det platebransjen burde gjort var å opprette en nettbutikk priset ca likt som Allofmp3 og tillatt brukere å laste ned en sang flere ganger for samme pris (dersom du sletter mp3-fila ved et uhell). (Selvsagt også kvittet seg med DRM) Da tror jeg allofmp3 hadde forsvunnet med tid og vi hadde alle sluppet å være pirater. Tror heller ikke at de hadde gått i tap (Altså, i forhold til null. Selvsagt hadde de tapt i forhold til hva de tjener nå, men det er røveri uansett)

Lenke til kommentar
Allofmp3 at de har lisenser fra organisasjonene "Russian Multimedia and Internet Society" (ROMS) og "the Rightholders Federation for Collective Copyright Management of Works Used Interactively" (FAIR). Såvidt meg bekjent så hevdes det at de betaler, royalties og avgifter for copyrights, til ROMS og FAIR [The Register - Allofmp3].

6432426[/snapback]

Dette har vi hatt noen tråder om tidligere, og jeg siterer meg selv fra den siste av dem. Søk etter den første(?) så finner dere kildehenvisninger også:

 

De hadde og/eller har en avtale med ROMS, Russian Organisation for Multimedia and Digital Systems. ROMS igjen hadde en avtale med RAO, Russian Authors’ Organisation, som er rettighetshavernes egentlige organisasjon.

 

Men denne avtalen har opphørt, og ROMS har derfor heller ingen rettigheter til å lisensiere musikk til Allofmp3. Og den avtalen hadde uansett bare vært med russiske rettighetshavere. Siden ROMS ga lisenser de slett ikke hadde rettighetene til ble de sparket ut av den internasjonale organisasjonen for rettighetshavere, CISAC = International Confederation of Societies of Authors and Composers.

 

ROMS har derfor ingen myndighet til å gi slike lisenser, og fungerer derfor bare som et alibi for allofmp3. Sistnevnte har ingen avtaler med noen aktører eller rettighetshavere, de sier selv at de kjøper CD'ene i butikk, ripper dem og legger dem ut, i tillegg til muligheten for opplasting.

 

Det omtalte FAIR klarer jeg ikke å finne overhode, bare navnet "Federation for Collective Copyright Management of Works Used Interactively" tyder på at om den eksisterer er den konstruert for formålet å legitimere allofmp3.com.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror plateselskapene hadde unngått mye av problemene ved å tillate lossless nedlasting. 128Kbits kvalitet er ikke akkurat noe å skryte av. En vanlig CD har omtrent tre ganger så høy bitrate. Hmmm...

6434146[/snapback]

 

Fatisk godt over 10 ganger så høy bitrate, (44100*16*2) (samperate*bits per sample * antall kanaler) 1411 kbits

 

Ellers er jeg enig, lossless nedlasting hadde vært fint.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

AllOfMP3 tilbyr flere forskjellige typer lossless.

 

DERSOM "legale" platebutikker hadde oppfylt følgende hadde jeg kjøpt der istedet for AllofMP3:

 

Valgfri bitrate (noe dyrere for lossless er OK)

Valgfritt format (.ogg / MP3 / AAC osv)

Null DRM

Pris: 20-40 kr / album, max 5 kr / låt

 

DET hadde blitt populært, det

Lenke til kommentar
Forsåvidt enig, og da sitter vi i dag igjen med et eneste alternativ: Last ned uten å betale for det.

6433098[/snapback]

Jeg mener likevel dette er bedre enn å betale for en pirattjeneste hvor det er høyst tvilsomt hvor pengene havner.

 

Selv velger jeg heller å bruke pengene mine på å kjøpe gode CDer uten dustete kopibeskyttelser.

Lenke til kommentar

Jeg synes jo at allofmp3.com er en fullstendig legal butikk å handle hos..

 

Noen hevder at det er russisk mafaia som står.. er ikke det bare bullshit

Dessuten som så støtter man russiske arbeidsplasser også..

 

Muligens man får ett mer nøytralt syn for saken når man har bodd ett par mil unna den russiske grensen... nærmere bestemt Kirkenes..

 

Russland er ikke bare horer, postordrebruder og mafia.

 

Mange russiske damer faktisk hyggelig og søte også da..

 

Så jeg har ingen skrupler med å bruke denne tjenesten nei..

Er det så mye bedre å kjøpe en cd i en platebutikk da, når man vet at mange av pengene der også havner hos rike selskaper som er ut etter å begrense brukerenes rettigheter og presse prisene i været..

 

Lossless nedlastning er selvsagt best.. men herre gud jeg klarer meg i allefall

veldig med 320 Kbps AAC (mp4a). Ikke noe å si på lydkvaliteten nei..

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Ja, at det skal være russisk mafia som står bak allofmp3 kan godt være rykter satt ut av folk i platebransjen for å skremme. De har jo ikke akkurat drevet med annet enn skremsels propaganda de siste årene. Og jeg velger lett russisk mafia over Internasjonal mafia(platebransjen). Er vel bare tidsspørsmål før platebransjen begynner å bruke politiet i norge også til å stjele servere fra folk som driver lovlig(les. Thepiratebay). Så jeg har ikke lengere NOEN sympati for platebransjen. Det er ikke vi som trenger dem, de trenger oss.

Lenke til kommentar
De hadde og/eller har en avtale med ROMS, Russian Organisation for Multimedia and Digital Systems. ROMS igjen hadde en avtale med RAO, Russian Authors’ Organisation, som er rettighetshavernes egentlige organisasjon.

 

Men denne avtalen har opphørt, og ROMS har derfor heller ingen rettigheter til å lisensiere musikk til Allofmp3. Og den avtalen hadde uansett bare vært med russiske rettighetshavere. Siden ROMS ga lisenser de slett ikke hadde rettighetene til ble de sparket ut av den internasjonale organisasjonen for rettighetshavere, CISAC = International Confederation of Societies of Authors and Composers.

 

ROMS har derfor ingen myndighet til å gi slike lisenser, og fungerer derfor bare som et alibi for allofmp3. Sistnevnte har ingen avtaler med noen aktører eller rettighetshavere, de sier selv at de kjøper CD'ene i butikk, ripper dem og legger dem ut, i tillegg til muligheten for opplasting.

 

Det omtalte FAIR klarer jeg ikke å finne overhode, bare navnet "Federation for Collective Copyright Management of Works Used Interactively" tyder på at om den eksisterer er den konstruert for formålet å legitimere allofmp3.com.

 

Geir :)

6433748[/snapback]

 

 

Hmm... Det ville vært greit om du la ut linker til artikler som underbygger påstandene. Stemmer dette, er AllOfMp3 virkelig en piratbedrift...

Lenke til kommentar
Det som er viktig her, er at russerne har vist alle oss OG bransjen at det faktisk er mulig å tjene penger på musikk salg.

6432826[/snapback]

Langt i fra. De har vist at det er mulig å tjene penger hvis man videreselger noe man ikke betaler for.

 

Det er da ikke noen heksekunst; skulle vært mangemillionær i løpet av noen uker jeg hvis jeg kunne solgt dagligvarer til 10% av det andre tar. Vel og merke hvis jeg slapp å betale for varene jeg solgte videre...

Lenke til kommentar
Det som er viktig her, er at russerne har vist alle oss OG bransjen at det faktisk er mulig å tjene penger på musikk salg.

6432826[/snapback]

Langt i fra. De har vist at det er mulig å tjene penger hvis man videreselger noe man ikke betaler for.

 

Det er da ikke noen heksekunst; skulle vært mangemillionær i løpet av noen uker jeg hvis jeg kunne solgt dagligvarer til 10% av det andre tar. Vel og merke hvis jeg slapp å betale for varene jeg solgte videre...

6443159[/snapback]

Og hvorfor skulle folk kjøpt varene hos deg når de kunne fått tak i de samme varene helt gratis andre steder??

Det som allofmp3 beviser er at folk er villige å betale når prisen er riktig for et produkt og når de faktisk får det de betaler for.

Lenke til kommentar
Hmm... Det ville vært greit om du la ut linker til artikler som underbygger påstandene. Stemmer dette, er AllOfMp3 virkelig en piratbedrift...

6443131[/snapback]

Man trenger ikke å gå mer en et drøyt år tilbake i tid da AllOfMp3 tilbød mange album som ikke engang var offisielt sluppet. Med andre ord uoffisielle piratkopier. Det tyder jo på et særs godt samarbeid og forhold til artistene som de visstok 'betaler' ;)

Lenke til kommentar

Problemet til platebransjen er at CDer er overpriset, så enkelt er det. Hvem er det som kan si at de virkelig mener at det er riktig at musikere skal være millionærer. Eller for å si det på en annen måte, hvordan kan man forsvare at musikere skal tjene så forbanna mye mer enn den vanlige mannen i gata?

 

Problemet er at musikkbransjen drives av griske pengepugere som har blitt vant til å tjene veldig godt. At de vanlige forbrukere ikke lenger er villige til å sponse et slikt liv og en slik tankegang er vel ikke så veldig rart, er det? Det er vel på tide at de går litt i seg selv og innser at de faktisk ikke har krav på å få solgt musikken sin til de prisene de krever. De må vel bare innse at hvis ingen hadde kjøpt musikken deres så hadde de gått konkurs.

 

Det er forbrukerene som i bunn og grunn styrer markedet og ikke de som selger en vare. Og at millionærene klager over at noen laster ned musikken deres forstår jeg bare ikke, jeg hadde gitt faen i hva folk hadde gjort med musikken min, de kunne stappa den opp hvor sola ikke skinner hvis jeg hadde hatt 100 millioner på konto.

Lenke til kommentar
Og hvorfor skulle folk kjøpt varene hos deg når de kunne fått tak i de samme varene helt gratis andre steder??

6443175[/snapback]

Fordi jeg ville ha et bredt utvalg på samme sted så folk slapp å kjøre byen rundt og bruke masse tid på å samle de samme varene ;)

 

Er verdt en tjuekroning pr. fulle handlepose det vet du.

Lenke til kommentar
Det som er viktig her, er at russerne har vist alle oss OG bransjen at det faktisk er mulig å tjene penger på musikk salg.

6432826[/snapback]

Langt i fra. De har vist at det er mulig å tjene penger hvis man videreselger noe man ikke betaler for.

 

Det er da ikke noen heksekunst; skulle vært mangemillionær i løpet av noen uker jeg hvis jeg kunne solgt dagligvarer til 10% av det andre tar. Vel og merke hvis jeg slapp å betale for varene jeg solgte videre...

6443159[/snapback]

 

Ja det er det nok liten tvil om. Men eksempelet ditt gjør seg dårlig. Musikk er ikke en fysisk vare. Det er snakk om at man kjøper bruksrett for musikken, ikke CD-platen den ligger på. Så i praksis vil det si at om platebransjen hadde sluttet å selge CD plater med musikken på så hadde den utgiften de hadde hatt vært til båndbredde for distribusjon og til artistene som lager musikken. Men så langt er det vanskelig å tenke når du er fastkjørt i et spor og ikke er villig til å forandre deg selv om ALT annet rundt deg forrandrer seg. Vi lever ikke i 1990 lengere, og det er på tide at platekartellene ser dette og fornyer seg slik stort sett alle andre har klart å gjøre.

 

Og når du insinuerer at allofmp3 ikke betaler for varene sine så vil jeg at du skal gi meg bevis for det!

Lenke til kommentar
Problemet til platebransjen er at CDer er overpriset, så enkelt er det. Hvem er det som kan si at de virkelig mener at det er riktig at musikere skal være millionærer. Eller for å si det på en annen måte, hvordan kan man forsvare at musikere skal tjene så forbanna mye mer enn den vanlige mannen i gata?

6443184[/snapback]

Kjenner du mange musikere som er millionærer? Eller plateselskapsdirektører som kjører rundt i Ferrari?

 

Ikke jeg - av de jeg kjenner som jobber med musikk så har de fleste langt dårligere økonomi enn folk flest. Og mange av musikerne jobber jo også fulltid for å ha noe å leve av. At noen få (av totalen) gjør det godt økonomisk er et merkelig grunnlag for å 'stemple' en hel gruppe mennesker.

 

Det er ikke mange bransjer der det er lenger mellom 'rike' folk enn i musikkbransjen.

Lenke til kommentar
Og når du insinuerer at allofmp3 ikke betaler for varene sine så vil jeg at du skal gi meg bevis for det!

6443209[/snapback]

De kjøper 1 CD. Som de selger videre i xxxxxxxx antall digitale eksemplarer. Det kaller jeg ikke å kjøpe varene sine.

 

Gi meg heller bevis for at de faktisk betaler pr. solgt album/fil. Hadde det beviset vært tilgjengelig hadde de selv slått det opp enormt på sine egne nettsider.

 

Men nå skal jeg ut i solen og ned i sentrum for å legge igjen noen hundrelapper hos erkekapitalistene og svina hos Platekompaniet. Jeg skal tilogmed berike multimillionærene i Duplex Records ved å kjøpe den nye Black Debbath-singelen slik at Bare Egil får råd til nok et luksushus på Bøler. Leiligheten han bor i er jo bare et skalkeskjul må vite ;)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...