Gå til innhold

AllofMp3 saksøkes igjen


Anbefalte innlegg

Har du funnet ut av noe land som definerer kopiering av opphavsrettsbeskyttet materiale som tyveri? Ikke enda? Vel, let videre da, i stedet for å sitte her og vase.

 

Og prøv samtidig å følge denne tankerekken:

 

Tyveri finner du under §257 og 258 i straffeloven. Trykk her for å lese den.

Brudd på åndsverkloven finner du i åndsverklovens §54. Trykk her for å lese den.

 

Så... Hvilke paragraf tror du kommer til anvendelse i en sak om piratkopiering?

 

Noen behøver virkelig å få det inn med teskjeer, og vel så det  :roll:

6444154[/snapback]

 

§255 kan med enkelthet brukes mot personer som piratkopierer.

6444236[/snapback]

 

Unnskyld? Straffelovens §255? driver du å røyker sokker det vokser sopp på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp musikk, og kjøp det fra lovlige kanaler!

6443681[/snapback]

 

Dersom disse sidene er klarert og godkjent av russiske myndigheter, kan ikke norske forbrukere måtte stilles til rette, sier Bengt Hermansen i Kulturdepartementet til Dine Penger.

 

- Norske forbrukere kan ikke være ansvarlige for å ha videre undersøkelsesplikt enn dette, opplyser Hermansen.

 

Kjøp musikk lovlig, kjøp det gjerne fra AllOfMP3.com

Lenke til kommentar

Jeg har fått frem mitt poeng, om folk er uenige i det får så være. At jeg sidestiller piratkopiering med tyveri er ikke bare mitt syn, flere er blitt domfelt i norge for datainnbrudd og tyveri av elektroniske dokumenter i forskjellige sammenhenger, så å si at straffeloven ikke er blitt brukt mot ulovlig kopiering er ren uvitenhet.

Nå er arbeidsdagen min slutt, og jeg skal ut i solen. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Jeg har fått frem mitt poeng, om folk er uenige i det får så være. At jeg sidestiller piratkopiering med tyveri er ikke bare mitt syn, flere er blitt domfelt i norge for datainnbrudd og tyveri av elektroniske dokumenter i forskjellige sammenhenger, så å si at straffeloven ikke er blitt brukt mot ulovlig kopiering er ren uvitenhet.

Nå er arbeidsdagen min slutt, og jeg skal ut i solen. Ha en fin dag.

6444385[/snapback]

 

Ja, for det dekkes av akkurat de samme lovene.. eller ikke.

 

Ro.. ro.. ro.. ro.. ro.. ro..

Lenke til kommentar
Jeg har fått frem mitt poeng, om folk er uenige i det får så være. At jeg sidestiller piratkopiering med tyveri er ikke bare mitt syn, flere er blitt domfelt i norge for datainnbrudd og tyveri av elektroniske dokumenter i forskjellige sammenhenger, så å si at straffeloven ikke er blitt brukt mot ulovlig kopiering er ren uvitenhet.

Nå er arbeidsdagen min slutt, og jeg skal ut i solen. Ha en fin dag.

6444385[/snapback]

 

Hehe, poeng og poeng. Alt er jo relativt. Men du har i hvert fall fått fremmet platebransjens rabiate og juridisk uholdbare syn på folk som kopierer musikk uten deres tillatelse.

 

Får slenge på dommen mot svensken som delte ut filmen Hip Hip Hora på DC++. Som man kan lese her så kommer §46 och §53 i Upphovsrättslagen (svenskenes åndsverklov) til anvendelse der i gården. Tilsvarende lover blir brukt mot fildelere i resten av verden (Copyright infringement kaller de det vel i USA, blant annet). Men som sagt, dersom du klarer å finne eksempler der tyveriparagrafer blir brukt, be my guest. Men da blir det ikke mye soling på deg skal jeg love deg (med mindre du drasser laptopen med deg ut i solen da...).

Lenke til kommentar
Jeg har fått frem mitt poeng, om folk er uenige i det får så være. At jeg sidestiller piratkopiering med tyveri er ikke bare mitt syn, flere er blitt domfelt i norge for datainnbrudd og tyveri av elektroniske dokumenter i forskjellige sammenhenger, så å si at straffeloven ikke er blitt brukt mot ulovlig kopiering er ren uvitenhet.

Nå er arbeidsdagen min slutt, og jeg skal ut i solen. Ha en fin dag.

6444385[/snapback]

Så du sidestiller også piratkopiering med datainbrudd og industrispionasje...jaja. tror du ganske så grundig har fått frem "poenget" ditt og hvor uvitenheten ligger.

Lenke til kommentar
Jeg har fått frem mitt poeng, om folk er uenige i det får så være. At jeg sidestiller piratkopiering med tyveri er ikke bare mitt syn, flere er blitt domfelt i norge for datainnbrudd og tyveri av elektroniske dokumenter i forskjellige sammenhenger, så å si at straffeloven ikke er blitt brukt mot ulovlig kopiering er ren uvitenhet.

Nå er arbeidsdagen min slutt, og jeg skal ut i solen. Ha en fin dag.

6444385[/snapback]

 

Jeg, 99.9% av alle andre på dette forumet, og Bill Gates er uenig med deg :)

 

Stolen is a strong word. It's copyrighted content that the owner wasn't paid for.
Lenke til kommentar
Her stopper også norske forbrukeres undersøkelsesplikt, hvilket gjør tjenesten  lovlig i Norge.  Kjør på!

6443650[/snapback]

Nei, det gjør ikke tjenesten lovlig i Norge. Det betyr bare at norske forbrukere ikke kan forventes å kunne vite at den ikke er det, og derfor kan hevde å være i god tro. Det fritar dem fra straff. Men tjenesten blir først lovlig i Norge hvis den faktisk er/var lovlig i Russland, og hvis varen/tjenesten ikke på annen måte bryter norsk lov.

 

Det er verd å merke seg at denne uttalelsen om undersøkelsesplikt kom fra en avdelingsleder i Kulturdepartementet, etter at både Kripos og Justisdep nektet å komme med en bindende kommentar om dette spørsmålet.

 

Off topic: Det er ellers interessant at prinsippet om god tro ikke gjelder for lovbrudd generelt, tar jeg med 4 flasker whisky fra København og går på grønt i New York (eller Bergen), kan jeg ikke argumentere med at jeg ikke visste at det var forbudt. Kjøper jeg en bil på Toten og den senere viser seg å ha vært stjålet, tar politiet bilen fra meg uansett hvor mye god tro jeg påberoper meg.

 

Selfølgelig, sidene lovene endres kan det som er lovlig den ene dagen blir ulovlig den andre og da må man forholde seg til dette. Dersom det etter september viser seg at allofmp3.com driver ulovlig virksomhet da er det vel ikke så mye mer å si om det. Men intil nye lover trer i kraft kan man fortsette som før uten å bli kriminalisert.

6443677[/snapback]

Ja det er sant. Nå var antagelig allofmp3 ulovlig etter den gamle loven også. Påtalemyndigheten mente bare det ville være for vanskelig å få en domfellelse. Men det blir spennende å se.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det som er viktig her, er at russerne har vist alle oss OG bransjen at det faktisk er mulig å tjene penger på musikk salg.

6432826[/snapback]

Langt i fra. De har vist at det er mulig å tjene penger hvis man videreselger noe man ikke betaler for.

 

Det er da ikke noen heksekunst; skulle vært mangemillionær i løpet av noen uker jeg hvis jeg kunne solgt dagligvarer til 10% av det andre tar. Vel og merke hvis jeg slapp å betale for varene jeg solgte videre...

6443159[/snapback]

 

 

Tull og vas det du sier her. Allof mp3 har faktisk vunnet rettsaker før, og dermed må en tro at de har sine papirer i orden. Sålenge bransjen ikke klarer å stoppe allofmp3 legalt gjennom rettsaker anser jeg dem som legale aktører i markedet. Som kunde har ingen av oss uansett noen muligheter til innsyn i dokumenter, avtaler eller pengestrømmen til noen av selskapene vi handler med. Dermed må en ta rettsavgjørelser for god fisk.

Sover svært godt om natta selv om jeg er stor kunde hos allofmp3.

Lenke til kommentar

Litt om DRM

Kjøper man en genser, og så klipper bort ermene for at den skal tilpasses et spesiellt bruk, så er det ganske naturlig at man ikke kan gå til butikken for å kreve pengene tilbake om det går hull i den et annet sted. Da har man forandret på varen slik at den ikke lenger er i den form den var tiltenkt. DRM er til for å forhindre ulovlig bruk og distribusjon av digitale filer. Liker man det ikke, så lar man være å kjøpe produktet.

 

 

6443681[/snapback]

 

Nåvel, folk har vel forskjellige meninger om hvorfor platesalget svikter, men er mulig at salget svikter nettop pga DRM og rootkits? For egen del er det akkurat slik. Er ikke interresert i å kjøpe produkter som jeg ikke kan spille av hovr det måtte være. Enten det er i bilen, på pc, mp3 spiller etc. Utrolig nok har apples Itunes klart å selge masse musikk. For meg er det ikke et alternativ. Fordi jeg da kun betaler for å låne musikken på deres betingelser. Dette er ikke noe for meg, og jeg er helt sikker på at det er tusenvis for ikke si millioner av mennesker rundt om i verden som tenker det samme. Ingen bør kunne styre og bestemme hvor eller hvordan jeg skal avspille den musikken jeg faktisk har kjøpt og betalt!

 

Platebransjen bør snarest kutte ut sin facistiske tanke, og selge et produkt kundene ønsker. Men det virker som du kun er ute etter å få spalteplass angående de store tapa pga piratnedlastinger.

 

Bransjen sover, og det er på tide med en ny strategi for å vinne tilbake kundene.

Tilby enklere kjøp til en rimelig penge, og kundene vil igjen handle legalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...