Gå til innhold

Tokio Hotel Rocks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare bruk www.darklyrics.com og se på tekstene til Nightwish. Fantastiske.

Walking in the air:

 

We're walking in the air

We're floating in the moonlit sky

The people far below are sleeping as we fly

 

I'm holding very tight

I'm riding in the midnight blue

I'm finding I can fly so high above with you

 

Far across the world

The villages go by like trees

the rivers and the hills

The forest and the streams

 

Children gaze open mouth

Taken by surprise

Nobody down below believes their eyes

 

We're surfing in the air

We're swimming in the frozen sky

We're drifting over icy

mountains floating by

 

Suddenly swooping low on an ocean deep

Arousing of a mighty monster from its sleep

 

We're walking in the air

We're floating in the midnight sky

And everyone who sees us greets us as we fly

 

 

Hallo? Denne teksten handler om et par som går gjennom lufta, mens folk sover under dem. Plutselig sveiper de nedom et hav, der de vekker et monster. Alle som ser dem, hilser på dem der de flyr. Er dette en "fantastisk tekst"?

 

FantasMic:

 

[Part 1]

 

Wish upon a star

Take a step enter the land

Walk through the air

Take my hand

Wishmaster's will -

Join him the quest for dream

A make-believe

Is all we ever need

 

Wish upon a star

No matter who you are

The second star to the right

Harbinger's gate

Beyond the boundaries

Blossom ballet

In the great wide somewhere

 

Wish upon a star

Believe in will

The realm of the king of fantasy

The master of the tale-like lore

The way to kingdom I adore

Where the warrior's heart is pure

Where the stories will come true

 

[Part 2]

 

A cub of the king betrayed by usurper

A girl in the rain swearing to her father's name

Belle the last sight for the dying gruesome

The beauties sleeping awaiting

Deep in a dream

For true love's first kiss

 

[Part 3]

 

Bald Mountain Night

Devilheart endures but light

A mad aerial dance

Chernabog's succubi

 

Black Cauldron born

Gurgi's heart forlorn

Pig-keeper or hero

On a quest of augury

 

Maleficent's fury

The spindle so luring

Dragon fight, dying night

Dooming might

 

Apprentice of Yen Sid

Conducting the galaxy

Dreamer on mountaintop

Spellbound masquerade

 

The Sailor an idol for the six-year-old in me

The Phoenix of White Agony Creek

Enchantress, A mermaid in a tale as old as time

A Dragonslayer, The Awakener

 

Wish upon a star...

 

 

Dette er jo bare rot. Lytteren oppfordres til å ønske seg noe, for deretter å gå inn i et slags land sammen med en "wishmaster", der de kan drømme litt sammen. En stjerne er en port til en blomsterballett et eller annet sted i det store verdensrommet. Tredje versen klarer jeg ikke helt å oversette til meningsfylt norsk, men med viljestyrke skal man finne veien til et kongerike der krigerens hjerte er rent og legender blir sanne.

 

Andre del er en liten oppramsing av typiske klisjeer fra eventyr og legender, mens tredje del sveiper innom djevledans og noen popkultur-figurer som Yen Sid og Gurgi, så smelles det på noen usammenhengende greier om dragedreping, havfruer, etc etc etc.

 

Sammenlignet med dette synes jeg Monsoon-teksten det refereres til er av minst like høy, kanskje høyere, litterær kvalitet. Sutrete og kjedelig ble det sagt? Tja, finner ikke mye sutring her jeg, heller en optimisme og tro på at man kjempe seg gjennom vanskeligheter, om man skal nå absolutt analysere det som tross alt er en lite "avansert" tekst:

 

 

runnin through the monsoon

beyond the world

to the end of time

where the rain won’t hurt

fighting the storm

into the blue

and when i lose myself

i’ll think of you

together we’ll be running somewhere new

through the monsoon

just me and you

 

 

Greit nok, jeg kan være med på "kjedelig", men "sutrete" sliter jeg litt med. Og jeg sliter i alle fall med å akseptere at dette skal være mindre fantastisk enn dustetekstene til Nightwish som jeg postet over.

Lenke til kommentar
Bare bruk www.darklyrics.com og se på tekstene til Nightwish. Fantastiske.

Walking in the air:

 

We're walking in the air

We're floating in the moonlit sky

The people far below are sleeping as we fly

 

I'm holding very tight

I'm riding in the midnight blue

I'm finding I can fly so high above with you

 

Far across the world

The villages go by like trees

the rivers and the hills

The forest and the streams

 

Children gaze open mouth

Taken by surprise

Nobody down below believes their eyes

 

We're surfing in the air

We're swimming in the frozen sky

We're drifting over icy

mountains floating by

 

Suddenly swooping low on an ocean deep

Arousing of a mighty monster from its sleep

 

We're walking in the air

We're floating in the midnight sky

And everyone who sees us greets us as we fly

 

 

Hallo? Denne teksten handler om et par som går gjennom lufta, mens folk sover under dem. Plutselig sveiper de nedom et hav, der de vekker et monster. Alle som ser dem, hilser på dem der de flyr. Er dette en "fantastisk tekst"?

 

FantasMic:

 

[Part 1]

 

Wish upon a star

Take a step enter the land

Walk through the air

Take my hand

Wishmaster's will -

Join him the quest for dream

A make-believe

Is all we ever need

 

Wish upon a star

No matter who you are

The second star to the right

Harbinger's gate

Beyond the boundaries

Blossom ballet

In the great wide somewhere

 

Wish upon a star

Believe in will

The realm of the king of fantasy

The master of the tale-like lore

The way to kingdom I adore

Where the warrior's heart is pure

Where the stories will come true

 

[Part 2]

 

A cub of the king betrayed by usurper

A girl in the rain swearing to her father's name

Belle the last sight for the dying gruesome

The beauties sleeping awaiting

Deep in a dream

For true love's first kiss

 

[Part 3]

 

Bald Mountain Night

Devilheart endures but light

A mad aerial dance

Chernabog's succubi

 

Black Cauldron born

Gurgi's heart forlorn

Pig-keeper or hero

On a quest of augury

 

Maleficent's fury

The spindle so luring

Dragon fight, dying night

Dooming might

 

Apprentice of Yen Sid

Conducting the galaxy

Dreamer on mountaintop

Spellbound masquerade

 

The Sailor an idol for the six-year-old in me

The Phoenix of White Agony Creek

Enchantress, A mermaid in a tale as old as time

A Dragonslayer, The Awakener

 

Wish upon a star...

 

 

Dette er jo bare rot. Lytteren oppfordres til å ønske seg noe, for deretter å gå inn i et slags land sammen med en "wishmaster", der de kan drømme litt sammen. En stjerne er en port til en blomsterballett et eller annet sted i det store verdensrommet. Tredje versen klarer jeg ikke helt å oversette til meningsfylt norsk, men med viljestyrke skal man finne veien til et kongerike der krigerens hjerte er rent og legender blir sanne.

 

Andre del er en liten oppramsing av typiske klisjeer fra eventyr og legender, mens tredje del sveiper innom djevledans og noen popkultur-figurer som Yen Sid og Gurgi, så smelles det på noen usammenhengende greier om dragedreping, havfruer, etc etc etc.

 

 

Walking In The Air er en coverversjon av en sang fra filmen The Snowman ( http://en.wikipedia.org/wiki/Walking_in_the_Air ) og er ikke skrevet av Nightwish/Tuomas Holopainen. FantasMic tar navnet sitt fra en Disney-forestilling, og inneholder en mengde referanser til Disney/Disney-filmer ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasmic#Trivia ).

 

Ikke at jeg er noen utpreget stor fan av Nightwish, men jeg tar heller sanger med Disney-referanser enn hjertesmerte-teksten til Tokio Hotel du siterte.

Endret av Lodvgs1
Lenke til kommentar
Walking In The Air er en coverversjon av en sang fra filmen The Snowman ( http://en.wikipedia.org/wiki/Walking_in_the_Air ) og er ikke skrevet av Nightwish/Tuomas Holopainen. FantasMic tar navnet sitt fra en Disney-forestilling, og inneholder en mengde referanser til Disney/Disney-filmer ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasmic#Trivia ).

 

Ikke at jeg er noen utpreget stor fan av Nightwish, men jeg tar heller sanger med Disney-referanser enn hjertesmerte-teksten til Tokio Hotel du siterte.

Da er vi ulike, for meg rangerer ikke Disney-tekster over gjennomsnittlige hjertesmerte-tekster.

 

Forøvrig OK, eksemplene mine var ikke gode. Hva med Wishmaster, en av deres mest kjente låter (såvidt jeg vet)? Det må vel være et bra eksempel på en "fantastisk" Nightwish-tekst?

 

 

Master!

Apprentice!

Heartborne, 7th Seeker

Warrior!

Disciple!

In me the Wishmaster

 

Elbereth

Lorien

 

A dreamy-eyed child staring into night

On a journey to storyteller's mind

Whispers a wish speaks with the stars the words are silent in him

Distant sigh from a lonely heart

"I'll be with you soon, my Shalafi"

Grey Havens my destiny

 

Master!...

 

Silvara

Starbreeze

 

Sla-Mori the one known only by Him

To august realms, the sorcery within

If you hear the call of arcane lore,

your world shall rest on Earth no more

A maiden elf calling with her cunning song

"Meet me at the Inn of Last Home"

Heartborne will find the way!

 

Master!...

 

Wishmaster

Crusade for Your will

A child, dreamfinder

The Apprentice becoming...

 

Master!...

 

 

Nå har jeg ikke lest noen Dragonlance-bøker, så jeg måtte google noen av navnene i teksten, og dette er altså noe så sært som en pompøs og klisjéfylt ("Distant sigh from a lonely heart", "A maiden elf calling with her cunning song") beretning som egentlig ikke handler om noenting, og som blander Tolkien-begreper med Dragonlance-begreper på en merkverdig måte (et barn kommuniserer telepatisk med en Dragonlance-alv som er på vei til et Tolkien-sted der de skal møtes, og for å komme dit må barnet reise en hemmelig vei - i alle fall om det hører "the call of arcane lore", hva nå enn det skal være).

 

Dette kan da umulig være en fantastisk tekst, og det er forsåvidt greit nok det - noen foretrekker dårlige fantasytekster, andre foretrekker dårlige "hjertesmerte"-tekster, noen bryr seg kanskje ikke så mye om tekstene uansett. Poenget mitt er bare at man ikke nødvendigvis trenger å kritisere Tokio Hotel så veldig for kvaliteten på tekstene når man samtidig refererer til et annet bands tekster som "fantastiske", det blir en smakssak som så mye annet.

Lenke til kommentar
Walking In The Air er en coverversjon av en sang fra filmen The Snowman ( http://en.wikipedia.org/wiki/Walking_in_the_Air ) og er ikke skrevet av Nightwish/Tuomas Holopainen. FantasMic tar navnet sitt fra en Disney-forestilling, og inneholder en mengde referanser til Disney/Disney-filmer ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasmic#Trivia ).

 

Ikke at jeg er noen utpreget stor fan av Nightwish, men jeg tar heller sanger med Disney-referanser enn hjertesmerte-teksten til Tokio Hotel du siterte.

Da er vi ulike, for meg rangerer ikke Disney-tekster over gjennomsnittlige hjertesmerte-tekster.

 

Forøvrig OK, eksemplene mine var ikke gode. Hva med Wishmaster, en av deres mest kjente låter (såvidt jeg vet)? Det må vel være et bra eksempel på en "fantastisk" Nightwish-tekst?

 

 

Master!

Apprentice!

Heartborne, 7th Seeker

Warrior!

Disciple!

In me the Wishmaster

 

Elbereth

Lorien

 

A dreamy-eyed child staring into night

On a journey to storyteller's mind

Whispers a wish speaks with the stars the words are silent in him

Distant sigh from a lonely heart

"I'll be with you soon, my Shalafi"

Grey Havens my destiny

 

Master!...

 

Silvara

Starbreeze

 

Sla-Mori the one known only by Him

To august realms, the sorcery within

If you hear the call of arcane lore,

your world shall rest on Earth no more

A maiden elf calling with her cunning song

"Meet me at the Inn of Last Home"

Heartborne will find the way!

 

Master!...

 

Wishmaster

Crusade for Your will

A child, dreamfinder

The Apprentice becoming...

 

Master!...

 

 

Nå har jeg ikke lest noen Dragonlance-bøker, så jeg måtte google noen av navnene i teksten, og dette er altså noe så sært som en pompøs og klisjéfylt ("Distant sigh from a lonely heart", "A maiden elf calling with her cunning song") beretning som egentlig ikke handler om noenting, og som blander Tolkien-begreper med Dragonlance-begreper på en merkverdig måte (et barn kommuniserer telepatisk med en Dragonlance-alv som er på vei til et Tolkien-sted der de skal møtes, og for å komme dit må barnet reise en hemmelig vei - i alle fall om det hører "the call of arcane lore", hva nå enn det skal være).

 

Dette kan da umulig være en fantastisk tekst, og det er forsåvidt greit nok det - noen foretrekker dårlige fantasytekster, andre foretrekker dårlige "hjertesmerte"-tekster, noen bryr seg kanskje ikke så mye om tekstene uansett. Poenget mitt er bare at man ikke nødvendigvis trenger å kritisere Tokio Hotel så veldig for kvaliteten på tekstene når man samtidig refererer til et annet bands tekster som "fantastiske", det blir en smakssak som så mye annet.

 

Jeg har heller ikke lest noen Dragonlance-bøker, men jeg kjente igjen Tolkien-referansene i teksten med en gang (Tolkien-fan som jeg er). Og ja, teksten virker litt snodig. En slags blanding av begreper fra Dragonlance og Tolkiens, verden, tydeligvis (noe som rett og slett ikke funker, i og med at det er snakk om to forskjellige univers, det blir som å blande Star Trek og Star Wars bare fordi begge to foregår i rommet). Jeg sier ikke at Nightwish har fantastiske tekster (det har de helt klart ikke, selv om fansen selvfølgelig vil mene det). Og, som du sier, det er en smakssak ;) Jeg synes ingen av tekstene, hverken de fra Nightwish eller den fra Tokio Hotel, virker overveldende bra, men jeg ville nok foretrukket Nightwish, i og med at jeg tross alt liker fantasy ;) Tokio Hotel hører derimot, for min del, på sett og vis sammen med HIM med tanke på hvilken målgruppe de ser ut til å rette seg mot rent tekstmessig: tenåringer i alderen 14 til 18 år, gjerne de som vil være "mørke" og "alternative".

Lenke til kommentar
Noe høres faktisk bedre ut på et annet språk. Er ikke alt som passer.

 

Enig i den, men for meg høres det bedre ut, tekstene blir ikke bedre av den grunn. Ikke det at tekster spiller så utrolig stor rolle for min del, men det er et stort pluss om den faktisk betyr noe, gjerne noe nytenkende og filosofisk (se f.eks. på Pink Floyd sine tekster).

Lenke til kommentar

Sett noen videoer på youtube nå blant annet og er enig i at enkelte sanger fenger, men tynne og enkle greier er det, ja.

Schrei f.eks... var det en linje mellom hver gang h*n skrek schrei?

Eneste jeg legger merke til er at h*n burde trene på playback, man ser det på 2 sekunder fra det som skal være live-konsert i Paris.

 

Men for all del... de har greid å få platekontrakt og er populære.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Sett noen videoer på youtube nå blant annet og er enig i at enkelte sanger fenger, men tynne og enkle greier er det, ja.

Schrei f.eks... var det en linje mellom hver gang h*n skrek schrei?

Eneste jeg legger merke til er at h*n burde trene på playback, man ser det på 2 sekunder fra det som skal være live-konsert i Paris.

 

Men for all del... de har greid å få platekontrakt og er populære.

 

 

Youtube filmer har jo som oftest 1-2 sekunder delay?

 

 

men jau, jeg vet at han lip-syncer, patetiske tingen. (i mine øyne altså).

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...