Gå til innhold

Venstre vil gi 16-åringer stemmerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er flott at det er flere partier som ser dette som lønnsomt! Hadde vært veldig flott om vi hadde fått til dette, slik at ja engasjementet til de yngre under 18 år kunne vokse! Dessverre er det slik idag at engasjementet synker betydelig i norsk politikk, var jo ikke en måling for så lenge siden som viste et dramatisk tall for de som ikke var interesserte i politikk overhodet :no:!

Lenke til kommentar
Syns det er flott at det er flere partier som ser dette som lønnsomt! Hadde vært veldig flott om vi hadde fått til dette, slik at ja engasjementet til de yngre under 18 år kunne vokse! Dessverre er det slik idag at engasjementet synker betydelig i norsk politikk, var jo ikke en måling for så lenge siden som viste et dramatisk tall for de som ikke var interesserte i politikk overhodet :no:!

6334743[/snapback]

Avataren din beviser at det er nødvendig med aldersgrenser.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Syns det er flott at det er flere partier som ser dette som lønnsomt! Hadde vært veldig flott om vi hadde fått til dette, slik at ja engasjementet til de yngre under 18 år kunne vokse! Dessverre er det slik idag at engasjementet synker betydelig i norsk politikk, var jo ikke en måling for så lenge siden som viste et dramatisk tall for de som ikke var interesserte i politikk overhodet :no:!

6334743[/snapback]

Avataren din beviser at det er nødvendig med aldersgrenser.

6334906[/snapback]

Så bare fordi sosialisme smaker vondt for deg, skal vi ha begrensninger? :hmm:

Lenke til kommentar

vel, er kanskje ikke så lurt. Men det er altid noen som har mer glede av og kunne stemme da enn mange som er 18.

 

Så bare fordi sosialisme smaker vondt for deg, skal vi ha begrensninger?

ofte har yngre folk en stærkere holding, altså faller lengre ut mot høyre/venstre enn det de senre vil gjøre.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
vel, er kanskje ikke så lurt. Men det er altid noen som har mer glede av og kunne stemme da enn mange som er 18.

 

Så bare fordi sosialisme smaker vondt for deg, skal vi ha begrensninger?

ofte har yngre folk en stærkere holding, altså faller lengre ut mot høyre/venstre enn det de senre vil gjøre.

6334972[/snapback]

Men det er ikke noe argument for at de ikke kan stemme, men tvertimot en analyse på hvor de ligger! Selvfølgelig er det slik at de fleste unge er mer radikale enn de eldre, men det er jo bare positivt at vi får en likevekt! Og om de som har stemmerett (hvis det skjer) når de er 16 ikke føler seg modne nok til å stemme ved kommune/fylkestings, - Stortingsvalget, trenger de heller ikke å gjøre det!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
å bare fordi sosialisme smaker vondt for deg, skal vi ha begrensninger?  :hmm:

Poenget hans er vel at unge folk har en tendens til å være svært unyanserte... Det at SV/RV/AKP(de røde) og FRP/Høyre/DLF(blåe) er mye mer populære blant ungdommer viser jo dette.

 

Noe annet som er interessant er at SV og FRP er antagligvis norges mest populistiske partier... :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg får stemt ved neste kommunevalg som er om et år elns? Uansett så tror jeg en del sektstenåringer er modne nok til å stemme. Men alt for mange er ikke dette. Har en kamerat som stemte krf ved skolevalg, fordi han ikke visste hva han skulle stemme på. Ante vel ikke hva de forskjellige partiene sto for og hva han ønsket seg av partiene.

 

Et annet problem jeg ser er at ungdom generelt stemmer på bakgrunn av populistiske og kortisikte saker. For eksempel slik som dem som digger unge høyre/høyre fordi de står for valgfritt sidemål. Joda, vel og bra det sikkert, men skal man basere valget sitt på en enkel sak?

 

La grensen være der den er idag. Fungerer utmerket!

Lenke til kommentar
Poenget hans er vel at unge folk har en tendens til å være svært unyanserte... Det at SV/RV/AKP(de røde) og FRP/Høyre/DLF(blåe) er mye mer populære blant ungdommer viser jo dette.

Men hvorfor og hvem i all verden har bestemt at disse partiene er unyanserte?

 

Noe annet som er interessant er at SV og FRP er antagligvis norges mest populistiske partier... :whistle:

Det begrunner du, how?

Lenke til kommentar
Syns det er flott at det er flere partier som ser dette som lønnsomt! Hadde vært veldig flott om vi hadde fått til dette, slik at ja engasjementet til de yngre under 18 år kunne vokse! Dessverre er det slik idag at engasjementet synker betydelig i norsk politikk, var jo ikke en måling for så lenge siden som viste et dramatisk tall for de som ikke var interesserte i politikk overhodet :no:!

6334743[/snapback]

Avataren din beviser at det er nødvendig med aldersgrenser.

6334906[/snapback]

Så bare fordi sosialisme smaker vondt for deg, skal vi ha begrensninger? :hmm:

6334951[/snapback]

Det er vel heller slik at dette er en indikasjon på hvor lett det er for unge mennesker å la seg forføre av lettvindte og overfladiske budskap. "Rettferdighet, ansvar, solidaritet", hvem kan være mot disse fine ordene? Når man modnes og ser konsekvensen av poilitikken, så kan man være det.

 

Senker vi stemmealderen så kan vi forvente at det politiske budskapet som fremmes i mediene vil bli enda mer overfladisk enn det er i dag.

Lenke til kommentar
Det er vel heller slik at dette er en indikasjon på hvor lett det er for unge mennesker å la seg forføre av lettvindte og overfladiske budskap. "Rettferdighet, ansvar, solidaritet", hvem kan være mot disse fine ordene? Når man modnes og ser konsekvensen av poilitikken, så kan man være det.

 

Senker vi stemmealderen så kan vi forvente at det politiske budskapet som fremmes i mediene vil bli enda mer overfladisk enn det er i dag.

Jeg ser helt klart poenget ditt her. Veldig ofte at ungdommer faller for lettvinte løsninger som ikke har noen kontakt med jorda overhodet, men samtidig så er det bra at vi får det slik at unge får først prøve seg i kommunevalgene fordi det kan øke engasjementet i politikken samtidig som det kan være på å få en bred politisk landskap der ALLE er med istedenfor bare de over 18 år. Er litt i tvil egentlig når det kommer til stortingsvalg! Men etter noen perioder med 16 åringers stemmerett i kommunevalgene kan vi vel også få til det samme ved stortingsvalg, forhåpentligvis!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg får stemt ved neste kommunevalg som er om et år elns? Uansett så tror jeg en del sektstenåringer er modne nok til å stemme. Men alt for mange er ikke dette. Har en kamerat som stemte krf ved skolevalg, fordi han ikke visste hva han skulle stemme på. Ante vel ikke hva de forskjellige partiene sto for og hva han ønsket seg av partiene.

 

Et annet problem jeg ser er at ungdom generelt stemmer på bakgrunn av populistiske og kortisikte saker. For eksempel slik som dem som digger unge høyre/høyre fordi de står for valgfritt sidemål. Joda, vel og bra det sikkert, men skal man basere valget sitt på en enkel sak?

Så du mener det hadde vært bedre om den hadde vært bedre om han ikke hadde stemt, fordi en sak er for lite å stemme etter? Da hadde han jo iallefall ikke fått igjennom "saken sin"...

La grensen være der den er idag. Fungerer utmerket!

6335447[/snapback]

 

Enig. Kunne kansje vært et tvungent kurs i skepsis og kildekritikk også da men...

Lenke til kommentar
Tilogmed aldersgrensen for bil?

6332945[/snapback]

Jepp, for alt!

Du har lettsykkel, går fort den.

Biler går fort de å, men er også tryggere å kjøre...

 

Og syntes det skulle vert lik aldersgrense for alt, hvis du skjønner...

Samme aldersgrense for bil, alle typer MC, alkohol osv...

6332973[/snapback]

 

Ja men hvis alle alders grensene ble senket til feks 16 ville jo ingen kjøpt moped nesten alle ville jo bare kjøpt bil med en gang..

Lenke til kommentar

Jeg synes Venstres argument er fornuftig, prinsipielt sett: 16-åringer er skattepliktige for inntekt, og kan bli satt i fengsel, og da bør de også få være med å bestemme over skatte- og kriminalpolitikken her i landet. Det er et godt prinsipp at de som skal styres får velge hvem som skal styre.

 

Antagelig ville de stemt helt andre partier enn meg, men det er ikke noe argument mot å gi dem stemmerett.

 

Ville de stemt populistisk, ja kanskje det. Men vitsen med et demokrati er å speile meningen til det folket som de valgte politikerne skal styre, på godt og vondt. Vi kan ikke avfeie folkemeningen som populistisk og fortsatt argumentere for folkestyret. Da kunne vi like gjerne innføre byråkratiet som styresett, og overlate til folk med sos-øk på Blindern å bestemme over oss.

 

Og kanskje har ikke 16-åringer idag forutsetningen for å gjøre bevisste valg. Men da får vi heller gjøre en bedre jobb med å gi dem de forutsetningene. Og prinsipielt er ikke det forskjellig fra argumentene som ble brukt mot almen stemmerett eller stemmerett for kvinner i sin tid.

 

Gi dem stemmerett. De to årskullene utgjøre kanskje 4-5% av de stemmeberettigede, det blir ingen revolusjon.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ideen er idiotisk, men jeg ser argumentene både for og mot.

 

 

Jeg synes vi skal holde oss til 18 år når det gjelder alkohol, røyk/tobakk, førerkort for bil og stemmerett. Dette er en viktig grense som er en slags terskel over til det virkelige voksenliv, og jeg synes at den skal opprettholdes.

 

Jeg er selv under 18 (en liten stund til).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...