Gå til innhold

Bill Gates slutter i Microsoft


Anbefalte innlegg

En liten faktaopplysning om en brøkdel av hva Bill Gates har gitt til diverse humanitære og veldedige formål(som i følge efikkan, bare skulle mangle)

 

The foundation gave The Global Alliance for Vaccines and Immunization a donation of US$750 million on 25 January, 2005.

 

The foundation made total grant donations of US $3 million to various charities to help with the aid effort for victims of the 2004 Indian Ocean Earthquake

 

These charities include:

CARE international

International Rescue Committee

Mercy Corps

Save the Children

World Vision

 

The Children's Vaccine Program, run by the Program for Appropriate Technology in Health (PATH), received a donation of US$27 million to help vaccinate Japanese encephalitis on 9 December, 2003.'

 

Administered by the United Negro College Fund the foundation donated $1 billion US for minority student scholarships

 

Each year an award of up to US$1 million is given to a public library or similar organization outside the United States that has an innovative program offering the public free access to information technology.

 

Donated US$210 million In October 2000 to help people outside of the United Kingdom study at the University of Cambridge.

Approximately 100 students every year are funded.

 

Jeg skjønner at du mener Microsoft bruker "skitne" triks osv osv osv.. men for å være ærlig, så er dette slik det funker.. For det første er store deler av det rykter uten grunnlag eller tatt ut av kontekst (som er meget vanlig i pressen), og for det andre, hvis man skulle sett på alle større organisasjoner på denne måten, så vil ingen fortjene noe skryt i det hele tatt.. Man må kunne drive markedsføring, og alikevell slippe å bli kastet dritt på bare fordi man faktisk lykkes..

 

Det jeg siterte ovenfor, synes ihvertfall jeg fortjener mye skryt!

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forstod tydeligvis ikke poenget. Microsoft har med Gates i spissen stoppet konkurranse (som nevnt tidligere), og har dermed fått nesten monopol på noen områder. Siden produktene er dyre tjener de enorme summer, og da er det bra at noen av de pengen blir brukt til noe bra.

 

Hva andre selskaper har gjort er ikke relevant i en sånn sammenheng. Jeg har ingenting mot at de lykkes, men jeg liker ikke måten Microsoft har gjort det på, som jeg mener er uerlig og dårlig gjort. Hvor mange ganger må jeg si det?

 

Vennligst les bedre og ikke kom med slike kommentarer igjen.

Lenke til kommentar
Du forstod tydeligvis ikke poenget. Microsoft har med Gates i spissen stoppet konkurranse (som nevnt tidligere), og har dermed fått nesten monopol på noen områder. Siden produktene er dyre tjener de enorme summer, og da er det bra at noen av de pengen blir brukt til noe bra.

 

Hva andre selskaper har gjort er ikke relevant i en sånn sammenheng. Jeg har ingenting mot at de lykkes, men jeg liker ikke måten Microsoft har gjort det på, som jeg mener er uerlig og dårlig gjort. Hvor mange ganger må jeg si det?

 

Vennligst les bedre og ikke kom med slike kommentarer igjen.

6320382[/snapback]

 

 

 

På hvilke måte har han stoppet konkurranse?

Lenke til kommentar
Du forstod tydeligvis ikke poenget. Microsoft har med Gates i spissen stoppet konkurranse (som nevnt tidligere), og har dermed fått nesten monopol på noen områder. Siden produktene er dyre tjener de enorme summer, og da er det bra at noen av de pengen blir brukt til noe bra.

 

Hva andre selskaper har gjort er ikke relevant i en sånn sammenheng. Jeg har ingenting mot at de lykkes, men jeg liker ikke måten Microsoft har gjort det på, som jeg mener er uerlig og dårlig gjort. Hvor mange ganger må jeg si det?

 

Vennligst les bedre og ikke kom med slike kommentarer igjen.

6320382[/snapback]

 

Microsoft har ikkje gjort noko som ikkje er uvanleg for kommersielle bedrifter.

MS har heller ikkje hatt monopol ettersom alle har hatt valget mellom å bruke Windows eller Linux om ynskjeleg. MS har vore det primære operativsystemet på nyinnkjøpte PC'er ganske enkelt pga at det har vore det mest hensiktsmessige for selgar og majoriteten av brukarane.

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Microsoft har ikkje gjort noko som ikkje er uvanleg for kommersielle bedrifter.

MS har heller ikkje hatt monopol ettersom alle har hatt valget mellom å bruke Windows eller Linux om ynskjeleg. MS har vore det primære operativsystemet på nyinnkjøpte PC'er ganske enkelt pga at det har vore det mest hensiktsmessige for selgar og majoriteten av brukarane.

6320556[/snapback]

 

 

Windows trenger man dessuten ikke høyskoleutdannelse for å bruke.

På meg virker det nesten som linux folka tenker; ''-siden vi likevel må gi det bort gratis, så la oss lage det så komplisert som mulig så vi tjener penger på support''.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Det er ikkje overraskande at Gates trekker seg litt tilbake frå Microsoft. Han har brukt store deler av livet sitt hos MS, så han har sikkert lyst å jobbe med litt andre ting og. Bra at han vil fortsette med humanitært arbeid.

 

Gates er ein av tidenes dyktigaste forretningsmenn. Han har hatt stor positiv betydning for utviklinga av dataindustrien. Geni er nok ein passande beskrivelse. Ser at enkelte påstår at suksessens hans skyldes at han var på rett sted til rett tid. Det er nok ikkje heilt rett. Som nemnt tidlegare i tråden så var forskjellen frå Gates og mange andre at han faktisk handla, medan mange andre bare snakka om ting. Mange andre store geni har og vore på rett sted til rett tid. Eg tviler på at f.eks. Einstein hadde hatt så stor betydning om han levde for 3000 år sidan.

Lenke til kommentar
Gates er ein av tidenes dyktigaste forretningsmenn. Han har hatt stor positiv betydning for utviklinga av dataindustrien. Geni er nok ein passande beskrivelse.

6321048[/snapback]

Det er vel akkurat dette som diskuteres her. MS har kommet med endel positive ting, men spørsmålet er hvor mye har MS hindret utviklingen ved å monopolisere markedet og kue konkurrenter. Men det får vi nok aldri svar på.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil om at Microsoft med Gates i ledelsen har gjort masse bra her i verda!

 

Det som er lettast å peike på er vel programvareutvikling over lang tid, der vi no sit att med svært fleksible, stabile og gjennomførte operativsystem. Eg veit mange vil komme med sure kommentarar til akkurat dette, men faktumet er at Windows XP, eksempelvis, faktisk er nettopp fleksibelt, brukarvennleg og stabilt. Då har eg sjølvsagt holdt spyware og anna tredjeparts programvare utanfor her.

 

For det andre så har Microsoft alltid donert svært store summar til humanitært arbeid. Dei har vert med på å sette opp datasystem på skular i utviklingsland og sørga for at dei vert vedlikehaldte. Dei har gitt store rabattar på programvaren sin til eit enormt antall utdanningsinstitusjonar og offentlege sektorar.

 

Microsoft har jo også deltatt stort i utvikling av maskinvare i dei seinare åra, der dei får eigne avtalar med maskinvareprodusentane for å kunne tilpasse sine program best mogleg.

 

Nei, å seie at Microsoft ikkje har hatt noko utslag på verda, eller at "omg microsoft suger!1!1" er berre ikkje riktig.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Jeg må bare si... hvis det er noen jeg helst vil at penger skal havne hos, så er det hos Bill Gates. Ikke fordi at jeg synes MS er noe spesielt fantastisk selskap, og det har vært nok snusk opp i gjennom med mye av metodikken de bruker i bedriftsmarkedet, men på et rent personlig plan. Bill Gates har vært verdens rikeste (eller blant toppen) i flere år, og han går virkelig inn for å bruke pengene på en fornuftig måte. Pardon my french, men det er faen ikke mange som har litt mellom henda som gidder å gjøre like mye som han. Jeg unner han alle pengene han har skaffet seg. At penger strømmer inn i hender som deler de ut til de som har aller minst er pokker meg helt greit. Kyniske drittsekker med penger finnes det mer enn nok av.

 

Hadde bare resten av MS vært like godhjertede som Gates, så kunne det blitt vei i vellinga.

Lenke til kommentar
Whoa! Jeg anbefaller at noen av dere ser dokumentaren Triumph of the Nerds fra 1996... da får du vite de kalde fakta om hvordan MS ble til, og alle de andre aktørene som bidro eller kom etterpå, f.eks. MITS (Altair), IBM, Xerox og Apple.

 

Bill Gates var jo medansvarlig for Basic og DOS. Hvis det hadde ikke fungert første gangen på Altair'en, hadde nok MS hatt en annen fremtid...

Han har hatt nok med flaks ialtfall.  :!:

6319999[/snapback]

 

Hah, den har jeg sett opptil flere ganger, og makan til partisk bajsfilm skal en lete lenge etter. Den er omtrent like objektiv som 'Fahrenheit 9/11'.

 

Det er nok helt sikkert en hel del fakta som ikke er vridd på i filmen, men den demoniserer Gates på en helt latterlige måte filmatisk sett.

Lenke til kommentar

Tråden er nå åpnet igjen etter en opprydning. 5-6 useriøse innlegg er helt fjernet, mens 3-4 andre som inneholdt både saklige og usaklige kommentarer har fått redigert bort usaklighetene.

 

Jeg vil oppfordre alle til å skrive høflig, saklig og unngå å lage dårlig stemning. Diskutér i vei om temaet Bill Gates og hans oppsigelse fra stillinga si men gjør det i ordnede former.

Lenke til kommentar
Microsoft har ikkje gjort noko som ikkje er uvanleg for kommersielle bedrifter.

MS har heller ikkje hatt monopol ettersom alle har hatt valget mellom å bruke Windows eller Linux om ynskjeleg. MS har vore det primære operativsystemet på nyinnkjøpte PC'er ganske enkelt pga at det har vore det mest hensiktsmessige for selgar og majoriteten av brukarane.

6320556[/snapback]

 

 

Windows trenger man dessuten ikke høyskoleutdannelse for å bruke.

På meg virker det nesten som linux folka tenker; ''-siden vi likevel må gi det bort gratis, så la oss lage det så komplisert som mulig så vi tjener penger på support''.

6320654[/snapback]

 

jeg har ikke en gang videregående og jeg får linux til å funke :p

 

eneste grunnen til at jeg fortsatt har windows på denne boksa er fordi jeg er spilljunkie :(

 

om en ser bort fra windows så er all programvare som er i bruk, freeware...

(teller da ikke med spillene :whistle:)

 

tingen er den at linux på installeres mens windows som oftest kommer ferdig på maskina. sett noen ned foran en linux-boks som er ferdig satt opp og jeg skal banne på at dem kan få gjort dem samme tinga som dem gjør i windows. så snart dem har lært seg hva programmer som erstatter tilsvarende programmer på windows så klart.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at enkelte av de som skriver her har problemer med å skille mellom Bill & Melinda Gates Foundation (og deres donasjoner til humanitært arbeid) og teknologiselskapet Microsoft Corporation der Bill Gates jobber. Gates er selv ganske nøye på dette skillet. Dermed blir argumentasjon om at Microsoft er "gode" fordi Gates gir bort penger litt for enkel.

 

En annen ting å tenke over er at selv om kanksje Gates trapper ned sin heltidsstillling i Microsoft, så selger han seg neppe ut av selskapet med det første.

 

Av innleggene enkelte her skriver kan man også få inntrykk av at de tror at for hver krone MS tjener, så går det en krone ut i humanitært arbeid gjennom Gates' stiftelse. Det er jo ikke riktig. Dersom man så mener at MS er skyldig i bruk av skitne forretningstricks (slik som mange f.eks amerikanske delstater, samt EU mener), men at dette er greit ettersom man mener tilstrekkelig stor del av overskuddet går til humanitært arbeid, bør man veie forholdet mellom "synd" og "avlat" nøye før man feller sin dom. (Dessuten bør man kanskje skille mellom B&MGF og MS?)

 

Riktignok kan man nok fortsette en flame-war rundt hvorvidt Gates/Microsoft er onde eller ikke uten vanskeligheter, men det gidder jeg ikke prøve på (-; Det finnes mange "riktige" synspunkter her, vi kommer aldri i mål.

Lenke til kommentar

Artikkelen er litt uklar på et par punkter:

 

Det er riktig at Bill Gates har overlatt jobben som Chief System Architect til Ozzie, men det er feil at Ozzie dermed skal bli sjef i Microsoft. Steve Baldmer skal fortsette som Cheif Executive Officer, CEO (adm. dir. på norsk), mens Bill Gates skal fortsette som styreformann i Microsoft.

 

Bill Gates skal dermed ikke "slutte" i Microsoft, men trappe ned litt og konsentrere seg mer om Bill and Melinda Gates Foundation i fremtiden. Han blir derfor enda mer distansert fra den daglige driften av selskapet, men skal fremdeles lede styret og ta viktige strategiske beslutninger.

Lenke til kommentar

JUPPI :w00t:

endelig er vi kvitt denne nerden som er sammen med resten av grunnlerne av MS gitt oss et stempel på at en som har greie på PC= Nerd mens en som har greie på bil er ok greia.

mens folk ikke realisere at de bruker mer til bak skjermen en bak rattet.

og ja foresten nå kan jeg kansje gi litt slipp på hatet jeg har mot MS må bare se hva planene blir etter han forlater MS i 08. kansje det kommer noen flere OS en Linux og Win,

syns liksom Vista begynner å bli litt sært, det kommer jo flere meldinger om hvor kraftig PC man trenger, en oppdateringer til XP.

 

får bare se om hvordan MS sine planer blir etter han pakker sekken. håper de ikke lager mer aggresive planer videre.

 

men da er helgen klar og nda en grunn til å feste.

 

å ja en ting til Windows har et lite monopol ovenfor Linux og det kalles Driver støtte. mer kranglete/dårligere Drivere (nVidia er untaket) og noen ganger finner du ikke driveren en gang (hinter til creative disse må du skrive om på skjøl om compile noe creative kunne tatt jobben og gjort selv mye bedre en meg)

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar

Who cares.... ?

 

Mannen bader i penger, er drittlei administrasjon, og føler ringen er sluttet, for denne gang... NÅ kan han nyte sitt otium som en velholden mann med vel viten om sitt uovertruffne genuin som faktisk"!" "fant opp" det enkleste opperativsystemet for allmuen D.O.S 1.0 i sin tid.. WOW :!: Hvem vet, kanskje mannen av egen lomme løser alle våre plager..?

Lenke til kommentar
Det jeg har snakket om er skitne triks og misbruk av markedsposisjonen.

6320119[/snapback]

 

Vel, endel av konkurrentene plasserte seg selv i håpløse posisjoner i forhold til windows, f.eks Wordperfect som var der word er i dag var vel ikke spesiellt ivrige med og konvertere sine programmer til windows fra DOS og de greide vel aldri og henge med i windows. MS var vel også tidlig ute med og bundle ting sammen til det som i dag er MS-office.

IBM skjønte aldri markdet da de hadde OS/2, det var vel teknisk sett ett utmerket OS.

Netscape drev vel også med noen mindre heldige strategier, Ie.2.0 var ikke rare greiene og jeg tror ikke NS hadde blitt utryddet hadde de spillt sine kort på en bedre måte.

Lenke til kommentar
spørsmålet er hvor mye har MS hindret utviklingen ved å monopolisere markedet og kue konkurrenter. Men det får vi nok aldri svar på

 

Alle bedrifter gjør det samme, ødlegger mc donalds for lokale burger sjappa JA, ødlegger sten og strøm for lokle butikker JA, osv ovs osv

 

Mange er forbanna på MS av ren misunnelse andre ønsker en del av kaka. Når nå MS har kommet så langt at det følger med MS på nesten alle ferdig pcer, starter seff andre bedrifter som ikke har klart det å hyle på hjelp fra media (helt vanlig femomen)

 

De har heller aldrig hatt monopol, det har heller ikke feks posten norge men de er så store og landsdekkendet et det er nesten umulig å ta opp konkuranse (ser noe av det samme hos MS nå, derfor hyler enda fler om store stygge ulven)

 

Noe Vimonopol har aldrig MS vært og kommer aldrig til å bli, det er og blir glimmerendet business

 

Linux blir litt den lokale brødbakeren der alle de trofaste spytter over på sten og strøm , forteller seg i mellom hvor mange oppskrifter de har stjålet fra dem osv. Så bærer de stolt t-skjorter med sitt vidunerlige brød. Men det viser seg ofte at også de alene flyr over for å kjøpe brød bare for å konstantere at det er mye dårligere, men det merklige er at de kommer igjen. (veldig vanglig fenomen på mc donalds også osv osv)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Nå står det vell strengt talt ikke i artikkelen att han skal slutte i MS, eller at Ozzie blir sjef for MS.

6323469[/snapback]

Det står ihvertfall (fremdeles) at Ozzie blir sjef for MS:

 

"Meningen er at Ozzie og Gates skal jobbe tett sammen i løpet av de neste to årene for å forberede Ozzie for rollen som sjef for Microsoft".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...