Gå til innhold

Bill Gates slutter i Microsoft


Anbefalte innlegg

Det at lillebill slutter som sjef i Microsoft kan bare være bra.

 

 

Så Bill er ikke noe geni, men han har hatt utrolig flaks og benyttet unike posisjoner gjennom tidene. Han har også bevist sin kunnskap ved flere anledninger:

"640 K ought to be enough for anybody."

-- Bill Gates, 1981

"The Internet? We are not interested in it"

-- Bill Gates, 1993

"Sometimes we do get taken by surprise. For example, when the Internet came along, we had it as a fifth or sixth priority."

-- Bill Gates, Juli 1998

In response to Java: "Anybody who thinks a little 9,000-line program that's distributed free and can be cloned by anyone is going to affect anything we do at Microsoft has his head screwed on wrong."

-- Bill Gates

"Microsoft Products are Generally Bug Free"

-- Bill Gates  :!:

"There are people who don't like capitalism, and there are people who don't like PCs, but there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft."

-- Bill Gates  :thumbdown:

 

Jeg tar forbehold om eventuelle skrivefeil.

6318751[/snapback]

 

eg syns det blir litt dumt å ta med det der i 2006, når en har sett utviklinga, i 1981 så var jo det umulig å vite korleis ting faktisk kom til å gå, alt har jo hatt en eksplosiv utvikling på sett å vis når en samenligner med 5 og 10 år bakover.

 

-- Bill Gates

"Microsoft Products are Generally Bug Free" <-- den der var litt morsom

-- Bill Gates :!:

"There are people who don't like capitalism, and there are people who don't like PCs, but there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft."

 

og den der, men var vel stortsett unødvendig å ta med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft volum- og skole/akademiske ordninger gir lisenser til en gunstig pris. Ta eksempelvis skoleavtalen. Om man går inn på denne og har 300 pcer som trenger lisens for Office Professional, må man ut med 24 dollar per pc. Pakken med Windows-oppgraderinger, cals og Office Professional vil komme på 38 dollar per pc. (priser per år). ( http://itpro.no/art/7538.html )

 

Altså henholdsvis ca. 150 eller 235 kroner i året avhengig av hvor full pakke man skal ha - og da har man rett på alt av oppgraderiner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
da ber du han begrunne kvifor han påstår 4000. enkelt og greit

6319433[/snapback]

Jeg hadde jo håpet at han svarte med å dokumentere det. Men det gjorde han jo selvfølgelig ikke. Han bare gjentok sin påstand ;)

 

Men beklager forsøplingen av tråden - er bare så lei at slike ting blir stående uimotsagt, men jeg har vel fått frem mitt poeng her ganske tydelig nå så jeg gir meg her :)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Solefald: Alle får selvsagt ha sine egne meninger.

 

Den siste uttalelsen fra Bill Gates i listen tok jeg med fordi den er totalt feilaktig (fra Bills side).

 

Nummer to illustrérer hvor lenge Microsoft holdt igjen utviklingen og utbredelsen av internett. De to uttalelsene i midten var mindre bra. Den første med 640k er en klassiker, og den er vel lignende uttalelsen til han som sa at datamaskiner i fremtiden ikke vil veie mer en et tonn. Poenget mitt er at Gates i noen tilfeller har kommet med slike uttalelser som ikke tenker på fremtiden. I 1981 var 640k ram veldig mye, men det er da ingen grunn til å tro at det vil være nok for alle i fremtiden? (det var poenget mitt)

 

Edit: Doogle: Jeg har lest det, og jeg har snakket med ansvarlige på skoler. Det er vel og merke standardprisen (som jeg presisérte tidligere), hvilke rabattordninger de har i tillegg kan variére.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

det vart engang regna på det her, er en tråd på forumet, som eg ikkje finner igjen., en gang så satte eg opp nytt nettverk på en skule, med servere, klienter etc. det blir en pen sum i lisenser alt i alt..

men det er bra det er rabatter til skuler og slikt. ellers hadde det ikkje vert mulig for skulane ute i distrikta til å ha skikkelig data systemer

 

 

edit: som standard pris for OS og Office så er det vel ikkje så langt i det faktiske en må betale.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
for å ta en HELT basic pris, så koster office 2003 PRO full versjon retail 5195 hos komplett (oem 2950), og XP Home Norsk versjon OEM 825.

6319514[/snapback]

Ja, men her var det vel snakk om årlege lisensar, ikkje innkjøpspris.

 

Bill har forresten ikkje sagt det om 640k, skal ein tru han sjølv:

http://www.usnews.com/usnews/biztech/gatesivu.htm

http://groups.google.com/group/alt.folklor...9ce4b0555bf35f4

Lenke til kommentar
edit: som standard pris for OS og Office så er det vel ikkje så langt i det faktiske en må betale.

6319469[/snapback]

Nå var det faktisk ikke 'standardpris butikkpris' (hvor man da IKKE betaler årlig lisens for bruk) det var snakk om her. Men påstanden om at MS krevde 4000 i året for hver maskin med OS og Office i skoleverket.

 

Absolutt ingen betaler dette - hverken firmaer, private eller det offentlige. De fleste volumavtaler er på et helt annet nivå og står for en veldig liten andel av en bedrifts/organisasjons totale kostnader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at Gates i noen tilfeller har kommet med slike uttalelser som ikke tenker på fremtiden. I 1981 var 640k ram veldig mye, men det er da ingen grunn til å tro at det vil være nok for alle i fremtiden? (det var poenget mitt)

6319448[/snapback]

 

Hvor blir fremtiden nevnt i det sitatet? La oss ta dette forumet, for eksempel. En person trenger hjelp til å sette opp en PC, og lurer på hvor mye minne han trenger for å kjøre Battlefield 2. Så kommer jeg med et glimrende svar, "2GB ram skulle holde i lange baner".

 

25 år senere har jeg en fin stilling som president i et stort software-firma. 25 år inn i fremtiden har alle minst 256 terrabyte ram. En eller annen har snoket i fortiden min, og har funnet det overnevnte sitatet, og tar det ut av kontekst.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at Gates i noen tilfeller har kommet med slike uttalelser som ikke tenker på fremtiden. I 1981 var 640k ram veldig mye, men det er da ingen grunn til å tro at det vil være nok for alle i fremtiden? (det var poenget mitt)

6319448[/snapback]

 

Hvor blir fremtiden nevnt i det sitatet? La oss ta dette forumet, for eksempel. En person trenger hjelp til å sette opp en PC, og lurer på hvor mye minne han trenger for å kjøre Battlefield 2. Så kommer jeg med et glimrende svar, "2GB ram skulle holde i lange baner".

 

25 år senere har jeg en fin stilling som president i et stort software-firma. 25 år inn i fremtiden har alle minst 256 terrabyte ram. En eller annen har snoket i fortiden min, og har funnet det overnevnte sitatet, og tar det ut av kontekst.

6319531[/snapback]

Jeg må bare si: det som kan bli misforstått, blir misforstått. I forbindelse med utsagnet til Bill så var det nettopp snakk om fremtiden. Så det er noe helt annet en det du skrev. Men hva er poenget med diskusjon, da folk bare misforstår.
Lenke til kommentar
edit: som standard pris for OS og Office så er det vel ikkje så langt i det faktiske en må betale.

6319469[/snapback]

Nå var det faktisk ikke 'standardpris butikkpris' (hvor man da IKKE betaler årlig lisens for bruk) det var snakk om her. Men påstanden om at MS krevde 4000 i året for hver maskin med OS og Office i skoleverket.

 

Absolutt ingen betaler dette - hverken firmaer, private eller det offentlige. De fleste volumavtaler er på et helt annet nivå og står for en veldig liten andel av en bedrifts/organisasjons totale kostnader.

6319529[/snapback]

 

einaste eg ville fram til da, var at visst han meinte at det koster 4000, så er ikkje den summen langt unna standard prisen hos butikker.. har ikkje påstått at skuler og firmaer og slikt betaler den prisen =)

Lenke til kommentar

Jeg opprettet en tråd om samme emne før denne og i den tråden kom tom waits for alice med et glimrende innlegg .

 

Jeg husker jeg leste en kronikk av en FN-medarbeider om noen møter de hadde hatt om en smittsom øyesykdom blant afrikanske barn. Bill Gates og enkelte andre "velgjørere" hadde vært til stede på et av dem. Etter presentasjonene rundt problemet kom Gates bort til FN-delegasjonen og sa: "Hvor mye ville det koste å utrydde sykdommen?" FN-folkene var vant til rikfolk som ville gi almisser for å bedre sin samvittighet, og lurte litt på hvor mye de kunne spørre etter denne gangen. En av dem sa tilslutt: "For noen millioner dollar skulle vi sikkert komme langt på vei med å hjelpe ofrene for sykdommen." Da så Bill Gates på ham, og så sa han: "Det var ikke det jeg spurte om. Hvor mye ville det koste og utrydde hele sykdommen for godt? Å vaksinere alle barn i faresonen så ingen får sykdommen mere, i tillegg til å hjelpe de som alt har fått den...?" Så garanterte han uten å blunke for hele beløpet. 

 

Geir

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=591684

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at Gates i noen tilfeller har kommet med slike uttalelser som ikke tenker på fremtiden. I 1981 var 640k ram veldig mye, men det er da ingen grunn til å tro at det vil være nok for alle i fremtiden? (det var poenget mitt)

6319448[/snapback]

 

Problemet med noen av disse sitatene er at Bill Gates har aldri uttalt dem, eller at de er totalt tatt ut av sammenhengen de opprinnelig ble nevnt.

 

Sitatet angående 640k ram er det mest kjente av disse, men ordene "640K ought to be enough for anybody" er faktisk aldri blitt ytret av Bill Gates. Dette er en "urban legende", som holdes i live av ivrige MS motstandere.

 

Litt rundt bakgrunnen til dette sitatet:

 

People in the computer industry have already criticized Gates for one such "humorous" error. In the early 1980s, Microsoft made its historic deal to be the sole supplier of operating-system software for the first IBM Personal Computer. This was like being the sole engine supplier for the first mass-produced automobiles, and it was the foundation of Microsoft's later dominance. But the software that Microsoft provided, known as MS-DOS, had various limitations that frustrated its early users. One quote from Gates became infamous as a symbol of the company's arrogant attitude about such limits. It concerned how much memory, measured in kilobytes or "K," should be built into a personal computer. Gates is supposed to have said, "640K should be enough for anyone." The remark became the industry's equivalent of "Let them eat cake" because it seemed to combine lordly condescension with a lack of interest in operational details. After all, today's ordinary home computers have one hundred times as much memory as the industry's leader was calling "enough."

 

It appears that it was Marie Thérèse, not Marie Antoinette, who greeted news that the people lacked bread with qu'ils mangent de la brioche. (The phrase was cited in Rousseau's Confessions, published when Marie Antoinette was thirteen years old and still living in Austria.) And it now appears that Bill Gates never said anything about getting along with 640K. One Sunday afternoon I asked a friend in Seattle who knows Gates whether the quote was accurate or apocryphal. Late that night, to my amazement, I found a long e-mail from Gates in my inbox, laying out painstakingly the reasons why he had always believed the opposite of what the notorious quote implied. His main point was that the 640K limit in early PCs was imposed by the design of processing chips, not Gates's software, and he'd been pushing to raise the limit as hard and as often as he could. Yet despite Gates's convincing denial, the quote is unlikely to die. It's too convenient an expression of the computer industry's sense that no one can be sure what will happen next

 

Situasjonen var altså helt motsatt. Bill Gates gjorde alt han kunne for å øke minnegrensene, som på denne tiden var begrenset av chipdesign, dvs hardware og ikke software.

Lenke til kommentar

Whoa! Jeg anbefaller at noen av dere ser dokumentaren Triumph of the Nerds fra 1996... da får du vite de kalde fakta om hvordan MS ble til, og alle de andre aktørene som bidro eller kom etterpå, f.eks. MITS (Altair), IBM, Xerox og Apple.

 

Bill Gates var jo medansvarlig for Basic og DOS. Hvis det hadde ikke fungert første gangen på Altair'en, hadde nok MS hatt en annen fremtid...

Han har hatt nok med flaks ialtfall. :!:

Lenke til kommentar
Hvis det å plukke opp ideer på riktig tidspunkt i den grad det er snakk om her ikke er en genistrek, hvorfor sitter fyrern på noen hundre milliarder i formue? Jeg vet ikke hva definisjonen av geni sier, men noe riktig må han da ha gjort.

 

Bra at han bryr seg om verden rundt seg, om det bare skulle mangle er fullt mulig, men vi har andre om ikke skrekk eksempler på milliardærer(ikke smågutta i Norge nei...). Alt fra wallmart gründere som omtrent betaler på linje med fattigdoms grense og det er sikkert flere. Hvordan produserer Ikea alle sine møbler feks.

6318860[/snapback]

Det å gjøre narr av andre sine idéer, og så plukke de opp selv, og gå bak ryggen på andre og gjøre hva som helst for å slå ned konkurrenter er ikke noen genistrek nei. Og lure andre og drive med propaganda på den måten er ikke bra, og heller ikke lovlig. Og hvem er geniet? Den som fant på produktet, eller den som kopiérte det? (dårlig kopi) Jeg vil heler karakterisére Bill som sleip og slu enn som et geni.

 

Men det stemmer at vi hadde ikke vært der vi er i dag om det ikke hadde vært for Bill Gates og Microsoft, men vi hadde vært lang lengre. Microsoft har gjennom tidene gjort alt de kan for å slå ned konkurranse og hindret utvikling.

 

BTW: Ikea produsérer ganske mye i Polen, altså billig arbeidskraft. Jeg skal ikke forsvare Ikea, og det er en helt annen sak også. Her er det snakk om at mange glorifisérer Bill Gates og Microsoft, noe som de etter min mening har ingen grunn til.

6318967[/snapback]

 

 

 

99% av alle selskaper driver butikk som MS.. Det er da klart man gjør det man kan for at folk skal kjøpe produktet ditt, inkludert Apple og andre. jeg sier ikke at alle disse metodene er etisk eller morlask forsvarlig, men MS er langt fra de eneste som driver forretning på denne måten. Men siden han er verdens rikeste og kanskje mest berømte 'grunder' så er det jo selvsagt at MS og Bill gates blir mer omtalt enn andre.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Enig i det som ble sagt her, at de store aktørene blir alltid hatet av mange. Microsoft er vel det beste eksempelet. Og si ting som at det bare skulle mangle at Bill Gates gir bort ekstremt masse penger til veldedighet (har han ikke puttet av 1/3 av arven sin til et humanitært formål?), er antakligvis det mest ignorante, og ikke minst utakknemlige jeg har hørt på lenge! Ingen kan påstå at Bill Gates og Microsoft ikke er flinke med det de driver med. For å få jobb som programmutvikler i Microsoft må du være en av de beste av de beste.

 

Slutt med skittkasting på Microsoft bare fordi de er store og ikke er Open Source og gratis som Linux.

Lenke til kommentar
Hvis det å plukke opp ideer på riktig tidspunkt i den grad det er snakk om her ikke er en genistrek, hvorfor sitter fyrern på noen hundre milliarder i formue? Jeg vet ikke hva definisjonen av geni sier, men noe riktig må han da ha gjort.

 

Bra at han bryr seg om verden rundt seg, om det bare skulle mangle er fullt mulig, men vi har andre om ikke skrekk eksempler på milliardærer(ikke smågutta i Norge nei...). Alt fra wallmart gründere som omtrent betaler på linje med fattigdoms grense og det er sikkert flere. Hvordan produserer Ikea alle sine møbler feks.

6318860[/snapback]

Det å gjøre narr av andre sine idéer, og så plukke de opp selv, og gå bak ryggen på andre og gjøre hva som helst for å slå ned konkurrenter er ikke noen genistrek nei. Og lure andre og drive med propaganda på den måten er ikke bra, og heller ikke lovlig. Og hvem er geniet? Den som fant på produktet, eller den som kopiérte det? (dårlig kopi) Jeg vil heler karakterisére Bill som sleip og slu enn som et geni.

 

Men det stemmer at vi hadde ikke vært der vi er i dag om det ikke hadde vært for Bill Gates og Microsoft, men vi hadde vært lang lengre. Microsoft har gjennom tidene gjort alt de kan for å slå ned konkurranse og hindret utvikling.

 

BTW: Ikea produsérer ganske mye i Polen, altså billig arbeidskraft. Jeg skal ikke forsvare Ikea, og det er en helt annen sak også. Her er det snakk om at mange glorifisérer Bill Gates og Microsoft, noe som de etter min mening har ingen grunn til.

6318967[/snapback]

 

 

 

99% av alle selskaper driver butikk som MS.. Det er da klart man gjør det man kan for at folk skal kjøpe produktet ditt, inkludert Apple og andre. jeg sier ikke at alle disse metodene er etisk eller morlask forsvarlig, men MS er langt fra de eneste som driver forretning på denne måten. Men siden han er verdens rikeste og kanskje mest berømte 'grunder' så er det jo selvsagt at MS og Bill gates blir mer omtalt enn andre.

6320004[/snapback]

Det var ikke kritikk av at Bill er en av verdens rikeste, eller at han blir omtalt. Les siste setningen, den forklarer temaet. Og dessuten, det argumentet med alle andre selskap osv. er ikke relevant til det jeg snakker om.
Lenke til kommentar
Hvis det å plukke opp ideer på riktig tidspunkt i den grad det er snakk om her ikke er en genistrek, hvorfor sitter fyrern på noen hundre milliarder i formue? Jeg vet ikke hva definisjonen av geni sier, men noe riktig må han da ha gjort.

 

Bra at han bryr seg om verden rundt seg, om det bare skulle mangle er fullt mulig, men vi har andre om ikke skrekk eksempler på milliardærer(ikke smågutta i Norge nei...). Alt fra wallmart gründere som omtrent betaler på linje med fattigdoms grense og det er sikkert flere. Hvordan produserer Ikea alle sine møbler feks.

6318860[/snapback]

Det å gjøre narr av andre sine idéer, og så plukke de opp selv, og gå bak ryggen på andre og gjøre hva som helst for å slå ned konkurrenter er ikke noen genistrek nei. Og lure andre og drive med propaganda på den måten er ikke bra, og heller ikke lovlig. Og hvem er geniet? Den som fant på produktet, eller den som kopiérte det? (dårlig kopi) Jeg vil heler karakterisére Bill som sleip og slu enn som et geni.

 

Men det stemmer at vi hadde ikke vært der vi er i dag om det ikke hadde vært for Bill Gates og Microsoft, men vi hadde vært lang lengre. Microsoft har gjennom tidene gjort alt de kan for å slå ned konkurranse og hindret utvikling.

 

BTW: Ikea produsérer ganske mye i Polen, altså billig arbeidskraft. Jeg skal ikke forsvare Ikea, og det er en helt annen sak også. Her er det snakk om at mange glorifisérer Bill Gates og Microsoft, noe som de etter min mening har ingen grunn til.

6318967[/snapback]

 

 

 

99% av alle selskaper driver butikk som MS.. Det er da klart man gjør det man kan for at folk skal kjøpe produktet ditt, inkludert Apple og andre. jeg sier ikke at alle disse metodene er etisk eller morlask forsvarlig, men MS er langt fra de eneste som driver forretning på denne måten. Men siden han er verdens rikeste og kanskje mest berømte 'grunder' så er det jo selvsagt at MS og Bill gates blir mer omtalt enn andre.

6320004[/snapback]

Det var ikke kritikk av at Bill er en av verdens rikeste, eller at han blir omtalt. Les siste setningen, den forklarer temaet. Og dessuten, det argumentet med alle andre selskap osv. er ikke relevant til det jeg snakker om.

6320073[/snapback]

 

Så du mener ikke Bill Gates fortjener skryt for det han har gjort (og fortsatt gjør?)

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
Så du mener ikke Bill Gates fortjener skryt for det han har gjort (og fortsatt gjør?)

6320100[/snapback]

Jeg mener at det han har gjort er noe han ikke fortjener skryt for. Han har gjort noe bra, men etter min mening har han gjort mye som ikke er bra.

 

Det har ingenting med at Microsoft ikke er Open Source og gratis. Det jeg har snakket om er skitne triks og misbruk av markedsposisjonen. Vennligst les tidligere innlegg, og les godt før du svarer. Jeg er ganske lei av slike misforståelser nå. Det er to sider av de i diskusjonen allerede. Det er ganske irritérende at det jeg sier skal bli virdd på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...