Gå til innhold

To maskiner på samme nettverk, problemer


Anbefalte innlegg

Har problemer med internett. Kjøpte meg nettopp en Toshiba P100-113.

 

Den funker helt fint, og alt virker. Men jeg har et problem med internett.

 

Maskinen vil ikke holde seg på internett lengre enn 10-15 minutter.

 

Og hvis den stasjonære pcen er koblet til same nettverk, vil ikke den bærbare koble seg til.

 

Ganske dumt når msn logger av hvert 5. minutt, og bruttern sitter på den stasjonære så jeg ikke kommer inn i det hele tatt.

 

Kan jeg ha for svakt nettverkskort?

 

Eller hva kan det være?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var en tråd med lignende problemer her for et par dager siden, rådet da var å gå inn i enhetsbehandling (start->kjør->devmgmt.msc) og slå av strømsparefunksjonen på det trådløse nettverkskortet.

6314104[/snapback]

Da prøver jeg det, og kommer tilbake med svar i morgen.

 

Håper bare dette funker, så den ikke trenger å sendes på reparasjon. ;)

 

EDIT: Jeg har vært på dataen i 2 timer nå. Internett har gått av ca. 3 ganger, +/-.

 

Problemet er altså ikke løst. Det er for det meste når jeg laster ned diverse saker og ting at internett sier takk og farvel. Dette har skjedd da den stasjonære maskinen også har vært på internett.

 

Problemet har blitt betydelig mindre, men det er forsatt ikke løst

 

Noen som kan vite problemet?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Du har ikke tilfeldigvis en D-Link trådløs router?

6315965[/snapback]

Nei, det har jeg ikke.

Men jeg tror kun det er at nettverket er for svakt. Prøvde å koble meg til nett hos noen andre, og det funker perfekt!

 

Så det er ihvertfall ikke noe i veien med maskinen min ihvertfall. Var godt å vite, da jeg kun har hatt maskinen i en uke. ;)

 

Trenger en løsning selvom, noen som vet hva som kan gjøres?

 

Har en 11 mbps trådløs router, den jeg prøvde hos en annen var 54 mbps.

 

Vet ikke hvordan nettverks-hastigheten er.

 

Men i huset hvor nettet funket, var det (ifølge linjetest.datagurad.no) 20 mbps.

Lenke til kommentar

Antar at siden routeren din er 11 mbps er den av litt eldre modell, og den 54mbps'en du testet med da også er antatt nyere. Ny teknologi på trådløs-fronten gir ikke bare større overføringshastighet, men også bedre rekkevidde, så å investere i en ny router er nok the final solution.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Antar at siden routeren din er 11 mbps er den av litt eldre modell, og den 54mbps'en du testet med da også er antatt nyere. Ny teknologi på trådløs-fronten gir ikke bare større overføringshastighet, men også bedre rekkevidde, så å investere i en ny router er nok the final solution.

6321080[/snapback]

Ja, den begynner vel å bli oppmot 2 år gammel nå. Merket er heller ikke særlig kjent, husker det ikke i hodet, menmen.

 

Fint at jeg jobber på lefdal da, så jeg kan kjøpe billig router. ;)

 

EDIT: så det hjelper altså ikke å oppgradere til et raskere bredbånd?

 

EDIT2: Du sier at en nyere router gir bedre rekkevidde. Hjelper ikke for nettet mitt og jeg sitter med routeren på hodet, for å si det sånn.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Du må jo ha dataen nærmere routeren viss nettverket er svakt... jeg har også trådløst nettverk, av og til så kan det være bare millimeter som skal til for at nettverket blir for svakt og kobler fra. Prøv og vri litt på maskina helt til du finner en god plass. Så flytter du ikke mer. Det er utrolig hva som hjelper :thumbup:

 

 

Mvh. Sjurd

Lenke til kommentar
Du må jo ha dataen nærmere routeren viss nettverket er svakt... jeg har også trådløst nettverk, av og til så kan det være bare millimeter som skal til for at nettverket blir for svakt og kobler fra. Prøv og vri litt på maskina helt til du finner en god plass. Så flytter du ikke mer. Det er utrolig hva som hjelper :thumbup:

 

 

Mvh. Sjurd

6368881[/snapback]

Uansett om jeg sitter routeren oppå maskinen hjelper det ikke. Den kobler fra selvom.

 

Les litt mer i tråden før du svarer, har sagt det før.

Lenke til kommentar

Gå på egenskaper på nettverkskoblingen din, deretter egenskaper på TCP/IP.

 

Så setter du opp:

Klikk i bruk følgende ip adresse, deretter skriver du inn i

 

ip adress: 192.168.1.2

 

Subnetmask: 255.255.255.0

 

Defalut gateway: 192.168.1.1

 

Marker: Use the following DNS server adress, og skriv inn:

 

192.168.1.1

 

 

Dette kan være adressen din til den stasjonære, når du skal sette opp til lapptoppen, så kan kan du skrive inn akkurat det samme, bortsett fra at du må bytte det siste tallet i IP adressa, feks 192.168.1.3

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gå på egenskaper på nettverkskoblingen din, deretter egenskaper på TCP/IP.

 

Så setter du opp:

Klikk i bruk følgende ip adresse, deretter skriver du inn i

 

ip adress:  192.168.1.2

 

Subnetmask: 255.255.255.0

 

Defalut gateway: 192.168.1.1

 

Marker: Use the following DNS server adress, og skriv inn:

 

192.168.1.1

 

 

Dette kan være adressen din til den stasjonære, når du skal sette opp til lapptoppen, så kan kan du skrive inn akkurat det samme, bortsett fra at du må bytte det siste tallet i IP adressa, feks 192.168.1.3

 

Lykke til.

6372585[/snapback]

Takk for hjelpen. Prøver det når jeg kommer hjem. Er på besøk nå.

 

Men et spørsmål. Hvis jeg tar med meg maskinen, f.eks til en venn. Kan jeg da holde instillingene, altså ikke gjøre noe spesiellt med de, og ha den samme ip-adressen der?

 

Er ikke helt med i det med nettverk og iper og sånt. ;)

 

EDIT: Men jeg har et til spørsmål. Pcen funker jo supert på et annet nettverk, med en annen router, og et annet sånt aksesspunkt. Der har jeg jo ikke manuelle ip-adresser.

 

Hvordan kan det ha seg slik at et sted må jeg ha manuelle ip-adresser, og et annet sted ikke? :hmm:

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Da må du nok sette det tilbake på mauelle instillinger.

 

Det kan jeg ikke svare sikkert på, men vil tro dette varierer litt fra nettverk til nettverk ,rutere osv.

 

Dette var ivertfall det jeg måtte gjøre for å få mitt til å virke sånn som det skal.

6372848[/snapback]

Har du samme aksesspunkt som meg da? Som nevnt tidligere i tråden er aksesspunktet over 2 år gammelt. Det kan være denne grunnen, og at jeg må kjøpe ny da.

 

Men jeg prøver med manuelle ip-adresser så snart jeg kommer hjem. ;)

 

Må begge maskinene ha manuelle ip-adresser, eller kun den bærbare? Den stasjonære fungerer utmerket, som vanlig.

Lenke til kommentar

Da er jeg hjemme igjen.

 

Tastet inn det du skrev der, og trykket OK.

 

Fik beskjed om at internett var koblet til.

 

Prøvde å gå til en internettside, men fikk ikke kontakt.

 

Har nå gjenopprettet forrige instillinger (motta ip-adresse automatisk elns) og internett funker.

 

Den logger seg fortsatt av internett etter noen minutters surfing.

 

 

Må begge maskinene ha manuelle ip-adresser, eller kun den bærbare? Den stasjonære fungerer utmerket, som vanlig.

 

EDIT: googlet litt, og fant to linker som opptar samme problem som mitt. Uten å ha lest gjennom alle helt grundig enda, har jeg likt aksesspunkt, og det er det jeg tror det er noe i veien med.

 

Link 1

 

Link 2

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...