Gå til innhold

Overratede filmer på IMDb's Top250


tjalla

Anbefalte innlegg

LarsP er bare sur fordi Peter dumpa ham og valgte Sean Astin isteden.

6295784[/snapback]

 

Hahahaha :lol:

 

Rangert etter hvor overratede de er:

 

Fargo - *gjesp*

6296905[/snapback]

 

Jeg skjønner meg ikke på deg.

 

#13 Rear Window - Syntes ikke det er Hitchoocks beste, rett og slett. Liker Psycho, Vertigo og NBN bedre.

#23 GoodFellas - Absolutt ikke en dårlig film, men taper seg i siste halvdel.

#32 Fight Club - Taper seg også veldig i siste halvdel, + at jeg av en eller annen merkelig grunn skjønte filmen før timen hadde gått

#66 Million Dollar Baby - Huff, fin film for all del, men Clint gjorde denne sentimental. The Aviator skulle ha hatt oscar dette året.

#81 Batman Begins - HAHHAHAHHAA. 81.beste film i filmhistorien, omg, hold på meg.

#87.Kill Bill vol.1 - Kan så absolutt ikke måle seg med Vol.2

#91 Forrest Gump - Fin film med artige detaljer, men den taper seg som så mange andre i andre halvdel.

#104 Finding Nemo - Utrolig kjedelig film, langt under filmer som Toy Story 1/2 etc.

#138 Gladiator - Huff, funket ikke for meg. Scott har laget noen pene slagscener, men, litt klisjèfyllt?

#173 - Mystic River - Skjønte hvem mordern var etter 19 minutter, jeg er seriøs.

#240 - Pirates of the carribean - Huff, Bloom og Knightley er utrolig dårlige i denne, dessuten ble det veldig rotete. Depp og Rush eier, dog.

6298754[/snapback]

 

 

Veldig uenig med deg. Veldig veldig uenig med deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holy Grail faller ikke skyggen av noen, det er og blir den beste Python filmen, samt den beste komedien noensinne!(unnlater dr strangelove i beregningen)

 

GO AWAY OR I SHALL TAUNT YOU A SECOND TIME!!

 

Har inntrykk av at mange av dere som går på filmskolen misliker populærfilm generellt. Dere får huske at IMDB Top250 er en liste over hva mannen i gata liker best.

Hvis dere vil diskutere en litt mer interssant liste har vi jo AFI.

Lenke til kommentar
Holy Grail feller i skyggen av Life of Brian kun pga den utrolig bra sluttscenen...

 

 

Selv mener jeg at Gudfaren ikke fortjener førsteplass på lista, den er en daff film, og jeg blir ikke inponert av skuespillerene egentlig, så Shawshank Redemption feks fortjener førsteplassen mer...

 

ellers burde ikke The Silence of the Lambs (1991) være der, den er utrolig irriterende og kunne vert lagd på en mye bedre måte, den blir og for daff...

6300625[/snapback]

 

Hvordan er det mulig å ikke la seg imponere av legendene Marlon Brando, Al Pacino, James Caan og Tom Hagen?

Lenke til kommentar

  • The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
  • Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
  • Star Wars (1977)
  • The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
  • The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)
  • The Silence of the Lambs (1991)
  • Apocalypse Now (1979)
  • Sin City (2005)
  • Donnie Darko (2001)
  • Toy Story 2 (1999)
  • Gladiator (2000)
  • Die Hard (1988)
  • Shrek (2001)
  • Toy Story (1995)
  • The Exorcist (1973)
  • Monsters, Inc. (2001)
  • Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Lenke til kommentar
Nå er det slik at filmer folk føler fortjener en høyere gjennomsnittskarakter, får 10, mens filmer de føler fortjener en lavere gjennomsnittskarakter, får 1. Det var en periode rett etter LotR kom ut der Gudfaren fikk utenkelig mange 1ere, samtidig som LotR fikk 10ere. Det er ikke tvil om at dette var for å flytte LotR lenger opp på listen, og dermed blir det feil å si at måten man har stemt på gir en korrekt plassering.

 

Vi må også tenke på at stemmene til de 1000 som stemmer mest er verdt mer enn våre stemmer, og at de aller eldste, yngste og minst datakyndige er underrepresenterte på listen.

 

Faktisk så har IMDB listen er system som blokkerer ute mesteparten av slik taktisk stemming. Det er noe av det positive med den. Kampanjer blir oppdaget fort f.eks. Så hvis halve forumet her f.eks sier "Vi lager alle 10 kontoer hver og prøver å få Flåklypa inn på IMDB250" så vil systemet reagere på det. Samme med taktisk stemming. Folk som kun stemmer 10 og 1 får tydeligvis et slags sensurstempel, mens de som har stemt på et visst antall filmer får en ekstra mye vekt på IMDB listen. Hadde ikke listen hatt et slikt system ville listen sett veldig annerledes ut.

 

S,

Lenke til kommentar
Du avskriver dermed storheter som Kubrick, Hitchcock, Leone og Kurosowa som prerevolusjonært møl?

 

Den filmen som virkelig er overrated, er Gudfaren.

6292795[/snapback]

Jeg liker ikke gamle filmer i det hele tatt. Teatralsk skuespill, alltid for langsom dramaturgi, uinteressante temaer osv. Kanskje det endrer seg hvis jeg kommer inn på filmvitenskap til høsten.

6292866[/snapback]

 

Er faktisk veldig enig. Jeg er ikke så nøye at jeg ser på eksakt årstall, men jeg er enig i at gamle filmer er alt for oppskyrtt den dag i dag. Casablanca var sikkert en fenomenalt bra film i sin tid. Nå, derimot... Spar meg.

 

Min liste blir vel å se litt sånn ut:

 

-Titanic - gode effekter, men ellers er den bare en dum romanseorgie som ikke fortjener oscar for annet enn effektene og kanskje musikken.

-Casablanca - Som sagt, den var sikkert utrolig god i sin tid. Nå er den bare noe møl.

-Der Untergang - god film med godt skuespill. Likevel synes jeg ikke den kvalifiserer seg for den lista der.

-Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith - effektorgie laget KUN for å tjene penger. Alt annet enn effektene er bare sørpedårlig. Synd at alle 11-12-13-14-åringene i verden har stemt den opp.

 

Skal se litt mer på lista. Finner garantert noen flere jeg ikke synes fortjener plassen.

 

EDIT: Flere på lista.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
masse tull, bla, bla, bla, mer tull ;)

6303894[/snapback]

Syns det er merkelig at du argumenterer for at SW3 er stemt opp av tenåringer samtidig som du sier gamle filmer er oppskrytt. Alle aldersgrupper tillegger sin egen popkulturelle oppvekst en helt annen tyngde en andre tidsperioder. Spør en 60-åring hva som er hans favorittfilm, og han kommer ikke til å svare Se7en, Heat eller Matrix. IMDbs top250-liste er ikke en liste utarbeidet av vår generasjon, men av mennesker i alle aldre og fra de fleste kulturer, og å kalle filmer "oppskrytt" bare fordi de ikke appellerer til vår aldersgruppe godtar jeg ikke.

 

Casablanca er foresten en kjempefilm, Kaptein Renault og Ugarte er to av filmhistoriens aller største biroller, uansett hvilke filmer du sammenligner med. Marseillasse(sp?)-sekvensen var også fantastisk, et av filmhistoriens virkelig største øyeblikk.

 

 

PS. Etter å ha lest gjennom innlegget, kan posten virke som en kritikk av Hr. Jenssen eller hans smak. Slik er det ikke ment. Det var ment som ett konstruktivt innlegg fra en som elsker gamle filmer (uavhengig av alder) rett og slett fordi stereotypiene i gamle filmer utgjør en motvekt til sterotypiene i dagens.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

1. Jeg greier(nesten) aldri å gi en film toppkarakter, bare opp til "close to perfect".

2. Jeg blir veldig fort "grepet" av filmens stemning og lever meg veldig inn i historien, og har ikke problemer med å sette Citizen Kane og Casablanca opp mot f.eks. Se7en og Sin City. Det med innlevelse er faktisk et problem da jeg ikke tåler grøssere som The Shining. Jeg blir pissredd.

3. Jeg lar meg underholde av "barnslige" filmer som de fra Pixar og det andre kaller for "dårlig barne-tv" (Spirited Away). Søker heller etter en mening i dem, uansett hvor banal den måtte være.

4. En film jeg finner altfor lang og kjedelig kan jeg fortsatt se på som fantastisk.

5. Jeg syntes Titanic var storslagen og fantastisk når jeg så den på kino som 13-åring. Har ikke tenkt til å ødelegge dette inntrykket ved å se den igjen. Ikke ligger den på top250 heller, Hr. Jenssen.

6. Å kalle Casablanca for "noe møl" ser jeg på som blasfemisk.

7. Utrolig vanskelig å rangere komedier da sans for humor(tenker da på hva slags humor, ikke dårlig/god) er forferdelig subjektiv. Tyskland og England er vel det beste eksempelet her, med humorpreferanser blant innbyggerne som sjelden går sammen. Skjønner godt at mange ikke treffer engelsk humor, og da vil Monty Python framstå som håpløst overvurdert. Selv elsker jeg dem.

8. Stort sett samtlige filmer som har blitt ramset opp i denne tråden er filmer jeg virkelig er glad i og har gode minner om. Ingen grunn til å irritere seg over det. Ikke hvis min smak skulle passe dårlig med top250 heller. Jeg kan ikke si at jeg bruker mye tid på å rangere sangene på VG lista topp40...

 

Men, en film som er litt oppskrytt er LOTR: Return of the King. Den fortjener ikke 4.plassen. Litt lengre ned hadde passet bedre.

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar

Er uenig på disse punktene:

The Matrix = Artige kampscener men latterlig historie. "Oh.. så innvikla. Da er filmen bra!"

Der Untergang = Glemt dagen etter

Oldboy = *gjesp*

The Big Lebowski = En av de dølleste Coen-filmene. Ladykillers er verre though

6292586[/snapback]

Matrix har kanskje ikke de råeste skuespillerne, men da den kom ga den en hel verden av kinogjengere kollektivt hakeslepp. Når en film blir så til de grader et fenomen som the Matrix ble, kan den fint få ligge på listen.

 

Skjønner godt at noen kan synes at der Untergang kan være litt stillestående, men jeg synes filmen er helt enorm, og Bruno Ganz er en av de beste skuespillerne jeg vet om.

 

Oldboy: Rett og slett en av de beste filmene jeg har sett. På slutten sitter man der forvirret og sjokkert med våte øyne og vet ikke helt hva man skal tro.

 

The big Lebowski er kanskje min absolutte favorittfilm. ALLE karakterene i filmen er dritvittge, handlingen er storartet og skuespillerne fantastiske.

 

Ringenes Herre-filmene har kanskje noe på listen å gjøre, men de ligger alt for høyt oppe. At Return of the King skal være den fjerde beste filmen noensinne er bare latterlig. At den likevel ligger der har nok en sammenheng med nerd/LOTR-fan/IMDB-bruker-faktoren.

 

Shawshank Redemption er en veldig bra film, men den nest beste noensinne? Jeg tror ikke det.

 

EDIT: Nemo, er det noen som kaller Spirited Away "dårlig barne-tv" vil jeg gjerne ha navn og adresse på vedkommende, han må dø. :mad: Jeg tviler dog på at noen som kommer med en slik uttalelse har sett filmen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
EDIT: Nemo, er det noen som kaller Spirited Away "dårlig barne-tv" vil jeg gjerne ha navn og adresse på vedkommende, han må dø.  :mad:  Jeg tviler dog på at noen som kommer med en slik uttalelse har sett filmen.

6305811[/snapback]

Skal du trolle, så stikk hit. Vis forståelse for andre personers filmsmak og hold deg seriøs.

Lenke til kommentar

Ja, hele innlegget mitt var bare trolling. :ermm: Jeg viser forståelse for andre folks smak, men jeg tror at hvis noen kaller Miyamoto-filmene "dårlig barne-tv" så har de ikke sett dem, eventuelt sett dem, men bestemt seg på forhånd. Den andre setningen med "han må dø" var ikke seriøs, men det er klart det er vanskelig å skjønne tonen i en setning hvis den ikke er overøst med smileys. :no: Det må da gå an å spøke litt i en seriøs tråd, særlig når mesteparten av innlegget ellers er dønn seriøst. Uansett: Hvis disse filmene er "dårlig barne-tv" lurer jeg veldig på hva som er "bra barne-tv"...

Lenke til kommentar
Ja, hele innlegget mitt var bare trolling.  :ermm: Jeg viser forståelse for andre folks smak, men jeg tror at hvis noen kaller Miyamoto-filmene "dårlig barne-tv" så har de ikke sett dem, eventuelt sett dem, men bestemt seg på forhånd. Den andre setningen med "han må dø" var ikke seriøs, men det er klart det er vanskelig å skjønne tonen i en setning hvis den ikke er overøst med smileys.

6306027[/snapback]

Uttalelsen din var ikke morsom, dermed ble den bare fullstendig tåpelig. Selv om jeg skjønner såpass at du ikke ønsket dødsdom over en som kritiserer en film du liker.

Lenke til kommentar
Uttalelsen din var ikke morsom

6306689[/snapback]

Som du selv så fint sa det: Respekter andres smak. Jeg kom ikke med den uttalelsen for å trolle, det var bare for å understreke et poeng. Synes slengkommentaren jeg fikk var unødvendig. Hvis du synes det er så fælt får du sende meg en PM, før dette går helt OT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...