Gå til innhold

Overratede filmer på IMDb's Top250


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pixar-filmene er sikkert fine for barn og voksne som ønsker å være barn, men jeg ser ikke at de er verdig den slags status, men så er jo IMDB250 på mange måter mye fostret på trender.

Jeg er nok også litt av den konservative sorten og synes at filmer fra 1990 og oppover er for tidlig å gi klassikerstatus.

 

Ellers for mange oversentimentale 'episke' føleri-følera filmer, og glemsel i faktumet om at andre land enn USA innimellom også lager filmer. Uansett om de får presset inn et par Bergman og Kurosawa. Det minner mer om "demokratiske" fascistland med '99 mot 1' stemmer.

 

Ringenes Herre og Star Wars handler om så mye annet enn filmene at de kan heller spares en annen slags liste. Som kulturelle fenomener - kanskje. Som filmer i segselv - Njei. Ikke slik og ikke sånn.

 

Hitchcock var en flink regissør dessuten(og jeg liker mange av filmene hans), men denne listen tar han altfor seriøst. Klart, de fleste amerikanske lister setter Orson Welles og Hitchcock på linje med filmens Messias uansett, så det er nok en dosering patriotisme innabords.

 

Nei, send Oh! Mikey til topps, svelg nøkkelen og brenn flagget. Jeg er seriøs.

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar

Rangert etter hvor overratede de er:

 

Fargo - *gjesp*

Oldboy - *gjesp*

Vertigo - helt grei, men overvurdert.

The Godfather - at den ligger helt på toppen er for meg uforståelig.

Snatch - bra film, men ikke sååå bra.

Batman Begins - en liten skuffelse på denne. Var en god film, men mye mer kunne vært gjort.

Citizen Kane - da jeg ikke har sett så veldig mange filmer fra før krigen, vet jeg ikke hvor banebrytende denne var for filmteknologien. Helt grei film, men blir fort litt kjedelig.

 

Det som irriterte meg var at vi ikke fikkk vite hva "Rosebud" var :p

 

Lenke til kommentar

Gudfaren

LotR 1, 2 og 3

Der Untergang fortjener ikke en så høy plassering

Monty Python and the Holy Grail

Sen to Chihiro no kamikakushi

Aliens

Donnie Darko

Life of Brian

Finding Neverland

Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

 

2001 er den mest undervurderte, og fortjener intet mindre enn topplassen.

Lenke til kommentar

#13 Rear Window - Syntes ikke det er Hitchoocks beste, rett og slett. Liker Psycho, Vertigo og NBN bedre.

#23 GoodFellas - Absolutt ikke en dårlig film, men taper seg i siste halvdel.

#32 Fight Club - Taper seg også veldig i siste halvdel, + at jeg av en eller annen merkelig grunn skjønte filmen før timen hadde gått

#66 Million Dollar Baby - Huff, fin film for all del, men Clint gjorde denne sentimental. The Aviator skulle ha hatt oscar dette året.

#81 Batman Begins - HAHHAHAHHAA. 81.beste film i filmhistorien, omg, hold på meg.

#87.Kill Bill vol.1 - Kan så absolutt ikke måle seg med Vol.2

#91 Forrest Gump - Fin film med artige detaljer, men den taper seg som så mange andre i andre halvdel.

#104 Finding Nemo - Utrolig kjedelig film, langt under filmer som Toy Story 1/2 etc.

#138 Gladiator - Huff, funket ikke for meg. Scott har laget noen pene slagscener, men, litt klisjèfyllt?

#173 - Mystic River - Skjønte hvem mordern var etter 19 minutter, jeg er seriøs.

#240 - Pirates of the carribean - Huff, Bloom og Knightley er utrolig dårlige i denne, dessuten ble det veldig rotete. Depp og Rush eier, dog.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
#87.Kill Bill vol.1 - Kan så absolutt ikke måle seg med Vol.2

6298754[/snapback]

 

Det blir som å kappe Pulp Fiction i to å si at første del ikke er like bra som andre del. Selvsagt blir den første delen litt daffere, det kalles dramaturgi. Kill Bill Vol. 1 er fjerde filmen til QT og det er Vol. 2 også.

Lenke til kommentar
#87.Kill Bill vol.1 - Kan så absolutt ikke måle seg med Vol.2

6298754[/snapback]

 

Det blir som å kappe Pulp Fiction i to å si at første del ikke er like bra som andre del. Selvsagt blir den første delen litt daffere, det kalles dramaturgi. Kill Bill Vol. 1 er fjerde filmen til QT og det er Vol. 2 også.

6298802[/snapback]

 

Jeg ser på det som to forskjellige filmer.

Lenke til kommentar

Anime er ikke helt min ting, ihvertfall ikke den typen. Jeg vet at mange andre liker den, og jeg kan på en måte forstå hvorfor, men personlig traff den meg ikke.

 

Monty Python-filmene er gode, men ikke Topp 250-gode. Jeg ler like mye av Anchorman som Holy Grail, hvorfor er ikke den på topp? MP er en morsom gruppe mennesker, men det er få komedier jeg føler fortjener en topp-plass.

 

Annie Hall, Manhatten og Dr. Strangelove er vel de komediene jeg føler fortjener plassen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Life of Brian er overvurdert, spesielt sett i forhold til The Holy Grail. Sistnevnte er en av tidenes komedier, men havner alltid i skyggen av Life of Brian.

Lenke til kommentar
Se7en = Grei thriller men that's it

Leon = OPPSKRYTT!

L.A Confidential = Dørgandes kjedelig

6292586[/snapback]

Jeg har ikke ord.

 

 

 

Dette er verdens beste filmer. Filmer hvor alt stemmer. Filmer hvor jeg (og ALLE jeg kjenner) sitter limt til sofaen fra begynnelse til slutt. Filmer man drømmer om, og tenker på i flere dager etter man har sett dem. Filmer man ser om igjen så mange ganger at man mister tellingen. Filmer som tar seeren med til plasser hvor guder går alene.

 

Dette er min oppriktige mening, jeg har brukt all min selvbeherskelse på å fjerne flaming, trusler og annen bannskap mot trådstarter.

6293206[/snapback]

Enig.. en av de beste!

Lenke til kommentar
alle filmene fortjener plassen de har... man har jo tross alt stemt de fram og det er ikke få som har avgitt sin stemme heller

6299340[/snapback]

Nå er det slik at filmer folk føler fortjener en høyere gjennomsnittskarakter, får 10, mens filmer de føler fortjener en lavere gjennomsnittskarakter, får 1. Det var en periode rett etter LotR kom ut der Gudfaren fikk utenkelig mange 1ere, samtidig som LotR fikk 10ere. Det er ikke tvil om at dette var for å flytte LotR lenger opp på listen, og dermed blir det feil å si at måten man har stemt på gir en korrekt plassering.

 

Vi må også tenke på at stemmene til de 1000 som stemmer mest er verdt mer enn våre stemmer, og at de aller eldste, yngste og minst datakyndige er underrepresenterte på listen.

Lenke til kommentar

Holy Grail feller i skyggen av Life of Brian kun pga den utrolig bra sluttscenen...

 

 

Selv mener jeg at Gudfaren ikke fortjener førsteplass på lista, den er en daff film, og jeg blir ikke inponert av skuespillerene egentlig, så Shawshank Redemption feks fortjener førsteplassen mer...

 

ellers burde ikke The Silence of the Lambs (1991) være der, den er utrolig irriterende og kunne vert lagd på en mye bedre måte, den blir og for daff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...