Gå til innhold

Snart slutt på Windows 98-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hoppet fra MS-DOS med Win 3.11 (for workgroups) til IBM OS/2 Warp (med Win 3.11 støtte), og over til Win2000.

 

Win2000 har vært det mest brukervennlige operativsystem etter min mening fra Microsoft så langt.

 

Ubuntu (Linux) ser lovende ut, og en eller annen gang kan det hende jeg lar en gammel PC få virkelig kjøre seg med en slik installasjon. Håper Linux-leiren får sving på sakene angående enda bedre brukervennlighet.

Lenke til kommentar

de kunne ventet til vista var sluppet slik at folk kan oppgradere rett til vista og hoppe over xp om de vil det istede for å kjøpe ny pc med xp for så vista om 1 halvt år... :S hehe

 

men emulator er tingen så virker mange gode 98 programs på xp også ;)

Lenke til kommentar
de kunne ventet til vista var sluppet slik at folk kan oppgradere rett til vista og hoppe over xp om de vil det istede for å kjøpe ny pc med xp for så vista om 1 halvt år... :S hehe

6288569[/snapback]

Er vel kanskje nettopp derfor de gjør det da ;)

Lenke til kommentar
Windows NT har vel aldri vært å foretrekke, Windows 2000 har vært det første operativsystemet microsoft fikk til. Windows XP (Pro) oppgraderer funksjonene fra Windows 2000 og fjerner en god del feil.

 

Etter min mening er XP Pro det beste operativsystemet som er laget.

Alle OSene du lister opp er basert på NT kjernen, Windows 2000 går under Windows NT 5.0, mens XP er NT 5.1. Dersom det er NT 4.0 du sikter til, så synes jeg personlig at med SP4, så var det også ett helt OK OS, men på den tiden kjørte jeg somregel dual-boot ettersom endel HW(blant annet skjermkort) hadde mangelfulle drivere(for å si det mildt) for NT baserte system. Dette kom seg derimot med Windows 2000, men husker det tok ganske lang tid før ATI kom med _ordentlige_ drivere til Windows 2000. Antall bluescreens har derimot sunket betraktelig for hver generasjon, i Win XP har jeg neppe sett den mer enn ett par ganger, NT4 uten SP og tidlige SP hadde jeg vel bluecreen ett par ganger i mnd. Dog eksperimenterte jeg mer da og umodne drivere var årsaken til flesteparten av dem.

Lenke til kommentar
de kunne ventet til vista var sluppet slik at folk kan oppgradere rett til vista og hoppe over xp om de vil det istede for å kjøpe ny pc med xp for så vista om 1 halvt år... :S hehe

6288569[/snapback]

Er vel kanskje nettopp derfor de gjør det da ;)

6288624[/snapback]

Bedrifter henger somregel ett stykke etter, to større bedrifter jeg arbeider for gikk på høstparten i fjor over til windows XP og Office 2003. Tror det er vanlig at man venter på en eller to SP i større bedrifter.

Lenke til kommentar
sikkert dyrt for noen bedrifter å oppgradere, men selv syns jeg win9x har vert skikkelig søppel.

Skjønner ikke hvorfor folk kjøpte pc framfor amiga.

 

Men jeg har vert fornøyd med windows siden win2k kom.

6289166[/snapback]

Windows 9x var vel strengt tatt ikke på banen før Amiga i praksis ikke var ett reelt valg lengre? Da jeg gikk fra Amiga til PC var det en PC med Windows 3.11, Windows 95 kom ikke ut før senere. Nå levde Amiga noe lengre enn det, men selv mener jeg at etter 95, så var ikke Amiga ett fornuftig valg lengre... ikke først og fremst pga software, men pga hardware.

Lenke til kommentar
Mange av de pcene som bruker Windows 98/ME er nok så gamle at de vil være lite egnet til XP. Så da kan også Ubuntu være et alternativ.

6284805[/snapback]

Kanskje, men husk at Ubuntu 6.06 er fra 2006 og Windows 98 sannsynligvis fra 1998, finnes nok andre Linux-distroer som vil gå raskere enn Ubuntu.

 

Noen som gidder å finne fram minimum system spec til windows 98?

Lenke til kommentar

Jeg kjørte en gang Windows 2000 på 48 MB RAM og 133 Mhz Pentium CPU. Det gikk litt tregt, men fungerte. Det bør nevnes at jeg hadde en 10000 RPM SCSI harddisk for OS'et, for det skulle ihvertfall kunne ta noen av flaskehalsene.

 

Minstekrav til minne på Windows 2000 Professional sånn offisiellt sett er 64 MB (mener jeg å huske).

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som bruker Windows 98 idag, må det være pga at de ikke har behov for noe annet. Men hadde de f.eks. prøvd Windows XP i en periode, ville de nok ikke gått tilbake.

 

Bare tenk hvor mye enklere og mer automatisk f.eks. harware blir installert i XP i forhold til 98!

 

Og nylig installerte jeg Vista Beta 2, som ikke trengte en eneste ekstern driver-installering!

Lenke til kommentar
Er mange bedrifter som bruker Windows 95/98/98SE på produksjonsmaskiner hvor både programvaren og robotene er avhengig av både operativsystemet og den gamle maskinvaren.

 

Så det er synd for disse, for en oppgradering er i slike tilfeller svært dyr.

 

Nå nylig hadde eg en kunde som måtte påkoste en systemoppgradering til et par hundre tusen bare pga en av kontrollmaskinene hadde AT strømforsyning, som da tok kvelden.

6284923[/snapback]

 

Nå er det vel slik at de fleste produksjonsmaskiner bruker et NT basert OS. Kan ikke tenke meg at noen med viten og vilje ville brukt win95 på en maskin som styrer et produksjonssystem, eks en robot

Lenke til kommentar
Minimumskravene var vel 66 MHz 486, 16MB RAM og ca. 200MB ledig harddiskplass.  Men man bør nok minst ha 32MB RAM og en type Pentium-CPU for å få utnyttet det bedre.

6289943[/snapback]

Det var Win95 det. )8 krevde pentium såvidt jeg vet.

6291544[/snapback]

 

Jeg søkte på Win98 og hardware requirements, det var det jeg fikk opp. :shrug:

 

Edit : Microsofts sider

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Sikkert kjedelig for dem som har en eldre PC som ikke takler XP og må kjøre 98 dette da. Men hallo...på tide å oppgradere uansett kanskje da...

6284796[/snapback]

 

 

Det kan du banne på. je g sitter på Win 98 og merker med engang at du mister masse muligheter :mad: Men Når du i tillegg har dårlig maskinvare så kan du ikke gjøre en ting.

 

De har du det Betroz det er forbanna kjedelig. men skal kjøpe meg ny så da blir det vel XP :w00t:

Lenke til kommentar
Er mange bedrifter som bruker Windows 95/98/98SE på produksjonsmaskiner hvor både programvaren og robotene er avhengig av både operativsystemet og den gamle maskinvaren.

 

Så det er synd for disse, for en oppgradering er i slike tilfeller svært dyr.

 

Nå nylig hadde eg en kunde som måtte påkoste en systemoppgradering til et par hundre tusen bare pga en av kontrollmaskinene hadde AT strømforsyning, som da tok kvelden.

6284923[/snapback]

 

Nå er det vel slik at de fleste produksjonsmaskiner bruker et NT basert OS. Kan ikke tenke meg at noen med viten og vilje ville brukt win95 på en maskin som styrer et produksjonssystem, eks en robot

6291756[/snapback]

 

Der er eg enig, men tydeligvis ikke de som faktisk har montert disse.

Det er ikke mange eg har vært borti, men vi snakker om mellom 10-15 stk,

deriblandt av forskjellige typer produksjoner.

Lenke til kommentar

Win98 er den beste DOS-versjonen som ble lagd.

 

En ting alle glemmer når de snakker om Win98 og sikkerhet:

Win98 er så "primitivt" at det er ingen ytre påvirkning som kan starte prosesser på systemet. Ingen virus som kan smitte automatisk bare ved å kommunisere på en spesiell port.

Alt som kjøres må startes innefra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...