Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil til rundt 20.000


Anbefalte innlegg

Ja nå er det endelig min tur... blir 18 om 1 mnd, og mangler bare oppkjøring på billappen :) Begynner derfor å tenke på en liten ungdomsbil istedetfor mopp :mad:

 

Jeg bor i byen og er IKKE ute etter en rånebil med stor motor. Bilen skal være sikker og driftsikker!

 

Kravene er følgende:

 

- 1990 mod eller nyere

- Ok motor (min. 60 hk)

- Driftsikker

- Lite rust

- Manuelt gir

- Under 200.000 km

- Billig i drift og billig forsikring!

- Servostyring, ABS-bremser og airbag!

- Pris: Under 16.000!

 

For å få oppfyllt disse kravene er jeg vel nødt til å se etter en japse, eller hva? :cool:

 

Mitt bidrag er en Hyundai Elantra stasjonsvogn.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med denne? .. 1995 Chrysler Neon 2.0.LE.Automat

det er litt vanskelig å finne biler som er så billig, og har så mye utstyr som du vil ha.... men det er vist noen der ute, hadde jeg ikke trodd :w00t:

6269565[/snapback]

 

Den har automatgir og hadde nå tenkt meg manullt gir siden dette var førstegangsbil da :cool: Hva med en Seat Ibiza? Er det bra bil? Den hadde ikke gått særlig langt da.. :no:

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si deg en liten ting:

Det er dumt å sette seg slike krav, det eneste du ender opp med er en masse hodegrubling over hvilken bil du skal velge, du finner kanskje ut etterhvert at biler som har endel utstyr kanskje ikke nødvendigvis trenger å være i så god teknisk stand.

Ikke stå for hardt på krava, ABS og Airbag har ikke så mye å si, hvertfall ikke airbag da så gamle biler har så svak konstruksjon likevel at en Airbag ikke får den store nytten.

Hva skal du liksom med en diger luftpute foran hodet når du er totalt fastklemt mellom ratt og sete ;)

 

btw, IKKE krasj bilen.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si deg en liten ting:

Det er dumt å sette seg slike krav, det eneste du ender opp med er en masse hodegrubling over hvilken bil du skal velge, du finner kanskje ut etterhvert at biler som har endel utstyr kanskje ikke nødvendigvis trenger å være i så god teknisk stand.

Ikke stå for hardt på krava, ABS og Airbag har ikke så mye å si, hvertfall ikke airbag da så gamle biler har så svak konstruksjon likevel at en Airbag ikke får den store nytten.

Hva skal du liksom med en diger luftpute foran hodet når du er totalt fastklemt mellom ratt og sete ;)

 

btw, IKKE krasj bilen.

6269932[/snapback]

 

Men servostyring og ABS-bremser er vel kjekt? Det kan jo forhindre en kollisjon i noen tilfeller hvertfall... på hvilket årstall ble ABS-bremser standard?

Lenke til kommentar

Det er kjekt å ha. Men du trenger det strengt talt ikke. Det er tross alt din første bil. Men skal du absolutt ha ABS, servostyring så må du opp i pris, hvertfall hvis du skal ha ABS. Servostyring har vært standard i mange modeller fra 80 tallet. ABS vet jeg ikke med.

 

Pass på å ha god avstand til bilen forran deg når du kjører, så slipper du å bremse unødvendig fort.

 

Alle lærer av å bulke litt :)

 

Min første bil var en 86 Honda Accord. Servostyring, sentrallås, el. takluke, sprek liten sak på 122 hester. Der har du en flott førstegangsbil. Den kan du ha ett år eller to mens du sparer til en litt nyere og bedre ;)

 

Obs! Honda ruster, bare så det er sagt. Jeg kjøpte min til 7000, den fungerte helt fint. Måtte bare bytte batteri og dynamo det ene året jeg hadde den. Men den var rusten og fæl etter dette.

Lenke til kommentar

Sier meg enig i kremt og krizkriz.

 

De bilene som oppfyller kravene dine, og som har airbag er trolig ikke spesielt kollisjonssikre på tross av at de har nettopp airbagen, da konstruksjonen kan være ganske svak. Jeg ville heller sittet i en kræsj i en eldre Saab 9000 uten kollisjonsputer enn i en Hyundai Elantra for å si det sånn. På den påfølgende linken kan du sjekke kollisjonssikkerheten til diverse biler basert på virkelige ulykker: http://www.folksam.se/forskning/index.htm

 

At en bil ikke har servostyring er ikke så farlig heller, det verste er egentlig å manøvrere i trange parkeringshus, ellers legger man ikke så veldig merke til om man har servo eller ikke.

 

Jeg kan jo foreslå samme bil som jeg valgte som min førstebil, nemlig Audi 80. De kan du få til prisen du foreslår, har lite feil, og er så å si rustfrie pga galvanisert karroseri. De er ikke så store, og er lette å parkere med - samt at de bruker lite drivstoff.

 

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=163&page=2

Lenke til kommentar
Sier meg enig i kremt og krizkriz.

 

De bilene som oppfyller kravene dine, og som har airbag er trolig ikke spesielt kollisjonssikre på tross av at de har nettopp airbagen, da konstruksjonen kan være ganske svak. Jeg ville heller sittet i en kræsj i en eldre Saab 9000 uten kollisjonsputer enn i en Hyundai Elantra for å si det sånn. På den påfølgende linken kan du sjekke kollisjonssikkerheten til diverse biler basert på virkelige ulykker: http://www.folksam.se/forskning/index.htm

 

At en bil ikke har servostyring er ikke så farlig heller, det verste er egentlig å manøvrere i trange parkeringshus, ellers legger man ikke så veldig merke til om man har servo eller ikke.

 

Jeg kan jo foreslå samme bil som jeg valgte som min førstebil, nemlig Audi 80. De kan du få til prisen du foreslår, har lite feil, og er så å si rustfrie pga galvanisert karroseri. De er ikke så store, og er lette å parkere med - samt at de bruker lite drivstoff.

 

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=163&page=2

6271549[/snapback]

 

 

Hmm.. da er jeg nok overbevist om at jeg ikke trenger airbag og abs-bremser... Var fin den Audi'n, men med tanke på at den har gått såpass langt.. bør jeg ikke heller velge en japse? Toyota Carina feks.. :hmm:

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Jo, så fin ut den :)

6275173[/snapback]

 

Så bra... da kjøper jeg den. Tipper høyttalerene og headuniten suger. Er det vanskelig å trekke nye høyttalerkabler i en Primera? Noen som vet hva slags elementer som sitter i fra før. Evt om det er noen i dashen? Takker :)

Lenke til kommentar
Et lite tips på veien:

Ikke kjøp bil etter hvilken høyttaler som står i den ;)

6276470[/snapback]

 

Hehe.. var jo derfor jeg spurte om det var vanskelig å bytte stereo i den da... :tease:

 

Ringte han og den var solgt. Har sett litt på Toyota Carina og har funnet 3 som virker helt ok!

 

Carina 1

Carina 2

Carina 3

 

Den siste er litt dyr da, men kan kanskje prute litt :cool:

Lenke til kommentar
Et tips, hvit bil ruster fortere enn andre biler  ;)

6276906[/snapback]

 

Det er ikke sant. Men rusten synes bedre på en hvit bil. De som har mindre lakkrust enn andre, er de som er sinkbehandlet. Når vi snakker om tidlig nitti-tall, kjenner jeg bare til Peugeot som er sinkbehandlet. Men det er sikkert flere. Men det er mange nitti-talls som ruster mye, f.eks. Opel og Mercedes.

Lenke til kommentar
Et tips, hvit bil ruster fortere enn andre biler  ;)

6276906[/snapback]

 

Det er ikke sant. Men rusten synes bedre på en hvit bil. De som har mindre lakkrust enn andre, er de som er sinkbehandlet. Når vi snakker om tidlig nitti-tall, kjenner jeg bare til Peugeot som er sinkbehandlet. Men det er sikkert flere. Men det er mange nitti-talls som ruster mye, f.eks. Opel og Mercedes.

6277042[/snapback]

Åja :blush: jaujau, men da er det ihvertfall ingen fordel med hvit bil uansett da :p

Lenke til kommentar
Jeg bor i byen og er IKKE ute etter en rånebil med stor motor. Bilen skal være sikker og driftsikker!

6267097[/snapback]

Hvis du bor i byen, hva skal du med bil?:p

6277644[/snapback]

 

Ja jeg bor ikke i sentrum i Oslo da. Mer på vestkanten. Kommer ikke til å kjøre mye i byen nei, og takk og pris for det :) Jeg er rett og slett lei av å bruke 25 min til buss om vinteren :yes:

 

Men er Toyota Carina bra bil? Sånn ca hvor mye vil forsikringen koste per år i IF, hvis den blir regget på far med en god del bonus :D ??

 

Og en annen ting.. er så lei av at alle sier det er så mye ekstra å betale i tillegg til bil osv.. hva er det man egentlig betaler ekstra utenom forsikring, årsavgift og bensin/olje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...