Gå til innhold

Hjelp en venn: Bruk dine kunnskaper!


Anbefalte innlegg

Har en liten historie å fortelle, og en liten oppfordringen å komme med.

Vi tar en ting av gangen, og historien først.

 

Jeg har en kamerat som alltid har hatt litt problemer med ei datamaskin. Familien hans har formatert maskina mang en gang, og det er ofte noe som ikke funker.

Spyware, virus, ting som blir ødelagt osv. Et kjent fenomen for mange.

I det siste har de også hatt planer om nok en formatering. Han ringte meg i dag tidlig, og sa at skjermen var svart, men maskina funket. Jeg var litt redd for at skjermen eller skjermkortet hadde blitt ødelagt, og de måtte kjøpe nytt.

Etter noen minutter i telefonen bestemte jeg meg for å ta meg en tur til han, og se på problemet. Jeg er ikke en dataekspert, men vi har vært borti mange dataproblem her i huset også, så kan da litt, og vet hvor jeg kan finne løsninger på mangt (hw.no forum + søk!), så tok med laptopen og dro. Dagen var egentlig fastlagt med øving til eksamen, skriving av diverse oppgaver, og ellers bare avslapping, men tenkte jeg kunne ofte en times tid på dette.

 

Vi strevde lenge med maskina. Prøvde med to skjermer, bytta skjermkort og hamra skikkelig hardt i bordet. Ingenting funka.

Søkte litt rundt på forumet her, via laptopen min, og fant fort ut at vi kanskje kunne ta ut batteriet av hovedkortet, og sette det inn igjen.

Og det gjorde susen. Vi var oppe å gå, men flere problemer strømmet på. Søkte litt rundt, og fikk det til.

Etter en del prakk fikk vi innstallert Windows Xp, og ting var oppe å gå! Jeg lagde brukerkontoer, lastet ned de viktigste programmene, og ryddet opp i de gamle prog.

Så innstallerte jeg Firefox, og lærte opp hele gjengen å bruke det. De syntes det hørtes bra ut, og vi var alle enige om at Internet Explorer absolutt ikke er en bra nettleser. :yes:

Innstallerte flash player og java slik at nettbank og slikt fungerte, og fiksa ny epost adresse til en av dem.

 

Klokka var blitt 3, og jeg hadde brukt en ca. 3 timer på det. Fikk selvfølgelig mat der, og masse takk for hjelpa.

Da jeg kjørte hjem så jeg på klokka og tenkte: "shit, nå må jeg hjem å øve", men samtidig hadde jeg ikke noe imot å bruke hele formiddagen på dette.

Det er en trivelig familie, og jeg har ingenting imot å hjelpe dem, selv om jeg har andre ting jeg skulle ha gjort.

 

Derfor kommer oppfordringa:

 

Bruk kunnskapene dere har! Her på forumet kryr det av smarte gutter og jenter som kan en del om data, og som bør dele dette med andre. Mange familier har ikke "dataunger" i huset, og trenger kanskje litt hjelp med maskina. Og som oftes skal det ikke så mye til. Hjalp en nabo av en kamerat til meg å innstallere ADSL en gang. Jeg hadde ikke peiling i hele tatt på det området, men jeg kunne veien rundt om i XP, og kunne derfor raskt sette innstillingene slik at alt fungerte.

 

Hør med nabo'en, venner og andre. Kanskje de trenger litt små hjelp med pc'n. Og selv om du ikke er noe dataekspert, så er det godt mulig du kan mer enn dem, og derfor har mulighet til å løse problemet. Pluss at du vet om forum som dette.

Mange voksne vet ikke hvor de skal spørre om hjelp til datamaskina. De vet ikke at det finnes forumer på nett for slikt.

Men det gjør du!

 

Jeg oppfordrer da alle til å tilby sine kunnskaper til dem som måtte trenge det.

Ikke treng deg på folk, og ring på alle dørene i gata, men dukker det opp noe, så gi det et forsøk!

 

Eksempel på ting som folk kan slite med:

  • Fornying av lisens til antivirus
  • Oppretting av brukerkontoer i XP
  • Fjerning av spyware
  • Innstallasjon av java til bruk i nettbanker og slikt
  • Formatering av partisjoner
  • Innstallasjon og bruk av digitalkamera program
  • Oppdatering av drivere

Lista er mye lengre, men mye som står på den er ting mange tar for gitt, mens andre ikke skjønner noe som helst av.

 

Tror jeg har sagt det jeg ville si. Beklager langt innlegg, eventuelle skrivefeil og overivrig holdning.

 

- Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen kamerater og naboer som er mestere i å ødelegge pc'en.

Jeg er så lei av å gå til de hver uke å fortelle det samme, og å gjøre det samme.

Når de spør om hjelp nå, så finner jeg på alle verdens unskyldninger for å unslippe.

Er bare så utrolig lei av å løpe som en jævla jojo mellom folk å fixe det samme om og om igjen.

Spess når de er så jævla dumme at de ikke gidder å prøve det jeg har sagt til dem over tlf'en også..

Lenke til kommentar

Jeg jobber på support, så jeg hjelper folk hele dagen :p Det er kjekt å hjelpe folk, men det verste som finnes er å hjelpe helt inkompetente folk over telefonen. Hvis man ikke har mulighet til å fjernstyre maskinen eller å se direkte på maskinen, er det ofte håpløst. Irriterer meg også grenseløst når folk forventer at du skal fikse maskinen deres hele tiden, gratis, fordi de ikke gidder å høre på det du sier. Menmen, fin oppfordrning likevel :)

Lenke til kommentar

Hjelper ofte venner og slektninger med både software og hardwareproblemer.

Etter hvert har de vel blitt vandt til at jeg hjelper dem.

 

Men, når det går så langt, at en slektning, viser meg problemet, spør om jeg kan fikse det, for så å gå ned i stua og sette seg der, mens jeg fikser problemet, det gidder jeg ikke.

Der og da fikset jeg problemet, men, skal ikke hjelpe han mer.

 

- Men, det er hyggelig å hjelpe folk, når de enten setter pris på det, eller blir "bedre". :)

Lenke til kommentar

Bra at folk hjelper andre! Vet at det er kjipt å hjelpe folk som ikke har peiling i hele tatt, men sånn er det nå bare. Mange som rett og slett er helt elendig på alt elektronisk utstyr, men vi må da bare gjøre vårt beste for å lære dem opp.

Og i allefall hvis vi skal få vekk dårlige vaner som de har(eks. IE bruk).

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mye tid jeg har ofret på vedlikehold, fiksing m.m. av maskinen her i huset, og jeg er også den i klassen som alltid blir spurt om det er problemer med PC.

Kjekt å kunne hjelpe, men det hender det blir for mye, har vært noen ganger på datarommet på skolen, hvor det har vært tre-fire som vil ha hjelp, samtidig som jeg prøver å hjelpe meg selv igang med Excel.

Lenke til kommentar

Har gått ein del timar på både PC og generelt teknisk\elektrisk utstyr opp gjennom åra ja. Alt frå lampar som må skifte sikring til formatering og ny XP-installasjon på PC.

 

Synest det er kjekt å hjelp folk med sånt eg, ser korleis ein del sliter med PC. Etter å ha brukt så mykje tid til PC som eg har er det givande å kunne bruke kunnskapen til noko for andre. Om det er større jobbar får eg ofte betalt for jobben og. Eg seier alltid at eg ikkje vil ha noko, men folk er greie og gjer meg ein lapp og to. Har også telefonsupport frå 15-21 for dei i familien som måtte ha problemar :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hender ofte at jeg hjelper familie, venner og andre folk som naboer o.l.

 

Mormor og bestfar liker å holde på med pc og det er alltid et eller annet trøbbel, så de ringer da en gangi blant og spør om ting. Ofte mye morsomt og. F.eks. Da mormora mi lurte på hvorfor pcen hennes ble så treg. Det viste seg at hun hadde 4 GB med shite som jeg fjerna med Ccleaner. Genialt program.

 

Jeg opplever en del dritt og da. En gang hadde muttern veldig lite plass på harddisken og jeg skulle hjelpe hun, men hun nekta meg å la meg laste ned Cleaner fordi det var bare virus og tull i alt sånt du lasta ned fra nettet! Så hun skulle begynne å prøve seg selv, så hun gikk på windows sin innebygde diskopprydning, men turte ikke å gjøre det fordi hun trodde hun sletta masse viktig, selv om jeg gjentok mange ganger for henne at det var ekstremt lav risiko.

Ignorance is bliss :roll:

Lenke til kommentar
Om man kjenner en rørlegger eller snekker, tror du de gjør jobb gratis for deg i flere timer?

 

Er faktisk veldig enig med deg, WarpX. Man kan faktisk ikke forvente at alle skal jobbe gratis for deg.

 

Jeg hjelper titt og ofte folk med de fleste ting, da spesielt ofte data. Men når jeg med det første er der, er jeg veldig innstilt på å lære de jeg fikser det for hvordan de kan gjøre det selv. Da slipper jeg å komme bort til hver tid på døgnet, og de føler seg mer selvsikker når det gjelder bruk av data.

 

Det er et tips til alle dere andre også: Prøv å jobb forebyggende! Jeg får nesten ingen forespørsler om hjelp lenger, da jeg har lært dem om hvordan å fikse det selv.

 

Jeg kan ikke si dette uten å bli beskyldt som fanboy, og vil heller ikke starte noe diskusjon rundt dette, men vet du om noen som sliter med PC, så er det lurt å få dem til å bruke Mac. Det er rett og slett mye enklere, og vanskelig å kødde til om du trykker noe feil. Og så slipper de alt som har med virus å gjøre osv. osv... Jeg har fått mange til å bruke Mac (de som jeg vanligvis før måtte komme til daglig for å fikse noe som er galt), og siden da har de ikke trengt noen form for hjelp. De har rett og slett funnet ut alt selv, og nå synes de data er kjekt, og ikke lenger forvirrende og frustrerende.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...