Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bittorrent gjør nettet tregt!


Anbefalte innlegg

Jeg har i den siste tiden merket at alle pc'ene på nettverket laster ned sider/ikke klarer å laste ned sider når jeg kjører bittorrent på en maskin, skjønner ikke hva dette kommer fra, har prøvd flere torrent program, men ingen ser ut til å hjelpe, har 6 mbit linje, men selv om jeg bare f.eks laster ned i 100kb/s så er nettet tregt, har også skrudd ned farten på oppload til det nesten minimale 30kb/s av totalt 74 kb/s, bruker itillegg lytteport slik at programmet kan kommunisere med tracker'n, men også denne kjører på en port andre programmer neppe kjører på (port: 45678), jeg skjønner ingenting her altså:S, kjører win xp sp1, håper noen har et godt svar på mitt irriterende problem, da jeg må slå av bittorrent klienten hver gang jeg skal surfe normalt!

Endret av nirosan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en innebygd sperre på 10 samtidige TCP tilkoblinger i win xp sp 2. Fjern denne, og begrens upload, så blir alt fort bedre.

6232131[/snapback]

 

Får å si det enkelt: Det er feil :)

 

Er ingen begrensning på hvor mange tilkoblinger man kan ha. Er en begrensing på hvor mange forbindelser som kan jobbe med å koble seg opp til enhvert tid, men det er jo noe helt annet.

 

 

Edit: Er trolig det totale anntaller oppkoblinger som dreper linjen. Er ofte bedre med 5 forbindelser som brukes feks 40 kbyte/s ut, enn 200 som bruker 20 kbyte/s ut.

Endret av mar
Lenke til kommentar

hehe, kan godt hende, har ikke sp2, men kanskje jeg skal prøve å skru ned antall connections, vil heller ikke tro det er noen ting med systemressursene da jeg kjører Intel pentium D 920(2,8 ghZ), 2 gb pc5300 ram, så tviler sterkt på at det har noe med det å gjøre, pluss at det burde jo ikke forårsake at andre maskiner på nettverket fungerer tregere!, men har nå skrudd ned antall connections fra 25 til 4 så virker som det hjelper litt foreløbig, så for vente og se om den holder seg slik den er nå;)

Endret av nirosan
Lenke til kommentar
....vil heller ikke tro det er noen ting med systemressursene da jeg kjører Intel pentium D 920(2,8 ghZ), 2 gb pc5300 ram, så tviler sterkt på at det har noe med det å gjøre, pluss at det burde jo ikke forårsake at andre maskiner på nettverket fungerer tregere...

6232400[/snapback]

Men det har derimot alt å gjøre med systemressursene til routeren. Jo kraftigere maskinvare routeren er bestykket med, jo bedre takler den bt. Merker når jeg kjører BT her i heimen vil ikke ip-telefonen virke selv om jeg bare bruker 20% av linjas kapasitet. Løsningen er å kjøre kun en torrent med 5-6 brukere på samtidig på dagtid når telefonen brukes, eller rett og slett kjøre bt om natta. Med DC derimot kan jeg bruke opp mot 90% av linjas kapasitet før det merkes på telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare slenge meg på tråden og si at jeg har samme problem. Jeg har 1 stasjonær og 2 bærbare. Alle maskinene blir langt tregere til å åpne nettsider selv om jeg har begrenset opp og nedlasting til bare 50% av kapasiteten på linja. De to bærbare har jeg prøvd på til sammen 3 internettabbonement (Canal Digital, Telenor og NGT) men det skjer det samme på alle linjene. (Noen forskjeller har det vært, men hovedsaklig på grunn av at båndbredden på linjene har vært forskjellig. Jeg har merket at dersom jeg bruker 90%+ av kapasiteten på linja så tar det uhorvelig lang tid å åpne nettsider. (flere minutter), Mens hvis jeg bare bruker 10% så går det relativt uproblematisk, selv om det fortsatt er langt tregere enn om jeg slår av BT-klienten.

 

Det samme problemet dukker ikke opp når jeg bruker FTP.

Lenke til kommentar

Routern sliter nok med mange connections

 

Edit:

 

Min er en Sparklan 11mbit trådløs

 

µTorrent settings:

Maks antall tilkoblinger: 300

Maks antall tilkoblinger per torrent: 38

Antall opplastningslot per torrent: 6

net.max_halfopen: 150

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar

Sliter ikke med tregt nett. Har NextGenTel-linje, Netopia 3351 med IP-passthrough mot en D-Link DGL-4300 router.

 

Bruker dog ikke ett eget BT-program, men eDonkey2000Pro med BT-plugin:

  • Maximum Connetions = 150
  • Number of half-open TCP Connections = 45
  • Number of Concurrent Uploads = 4

Videre har jeg patchet XP for å få flere "number of concurrent TCP connect" ved hjelp av denne patchen: http://www.lvllord.de/?url=tools

Har åpnet for 50 half-open connections. Etter at man kjører denne patchen, søker man opp alle TCPIP.SYS på maskinen og erstatter de eldste med den som er nyest, søk også i skjulte filer. Reboot og kjør patchen en gang til for å sjekke at antall "half-open connections" er satt til valgt verdi.

 

Som det står om DGL-4300 hos D-Link:

GameFuel™ Priority powered platform reduces latency and boosts network efficiency and performance. Intelligently manages and automatically prioritizes network traffic to better execute bandwidth-sensitive applications. High-Performance CPU to support thousands of concurrent connections – ideal for P2P applications and multiplayer interactivity.

 

Kjøpte routeren på bakgrunn av overnevnte og har vært strålende fornøyd i vel ett år.

Lenke til kommentar
µTorrent settings:

Maks antall tilkoblinger: 300

Maks antall tilkoblinger per torrent: 38

6232631[/snapback]

 

Med 300 tilkoblinger ber du om trøbbel. Man skal ha en virkelig god router og firmware for å takle den lasten.

 

Foreslår at de som har trøbbel starter med et lavt antall connections (f.eks 20 globalt) og 50% upload.

Så får man øke antallet til man får trøbbel. Litt av problemet er at noen routere lagrer connects lenge slik at den krasjer etter en stund.

 

WRT54GL og de gamle G/GS har firmware og scripts som fikser disse problemene bra. Har ingen problemer med utorrent og default 200 connects på min 54GS med Hyperwrt. Det svakeste punktet hos meg er adsl2+ routermodem som står i bridge. Måtte disable watchdog på den for at den skal tåle mere overbelastning uten å gå helt ned.

Lenke til kommentar

Dette problemet ligger som regel i routerens kapasitet eller at man har satt upload for høyt.

 

Ha selv en Drytek Vigor router og med den kan jeg glatt la torrents gå på 90% av max upload uten at jeg merker det på surfing og annen tcp/ip trafikk.

 

Sitter nå vurderer å bytte til en trådløs router, er veldig glad i den routeren jeg har nå så jeg tror jeg skal holde meg til Drytek vigor fortsatt..

For de nye routerene derfra har bedre maskinware og bedre software og det vil si at jeg regner med null problemer med hastighet ol..

Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

vil bare si at de draytek routerne er meget bra ;) liker dem godt.... det er nesten aldri noe galt med dem og de er stabile som fjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...