Gå til innhold

AMD frir til entusiastene


Anbefalte innlegg

er det berre eg som ikkje har fått med meg kva BP6 er?

6227916[/snapback]

Du er nok litt for ung ;)

 

BP6 var det eneste kortet hvor man kunne ha to stk Celeron socket 370 cpuer

Dermed fikk man to cpuer og hovedkort for under 2500kr.

Kan jo håpe det samme nå:

 

2GB billig 533MHz DDR2 (under 1000)

2stk Sempron CPUer (2*800kr)

4x4 hk ( litt over 1000kr)

-----------

3000-4000 kr ? :p

 

*Håpe håpe*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg ser det er mange som blir lyriske her når deres favorittprodusent "slår til"..

Det er litt merkelig at ingen har tenkt på hva dette skal koste... Hint: HK med støtte for dual*CPU*.. + to stk "versting-FX62" (for det må nok til for å "banke" *en* E6700).

Men det er jo artig å se at AMD har noe i ermet.. og når det gjelder pris er det jo faktisk slik at de "verste entusiastene" .. ikke minst "gamere" betaler det som skal til for å ha det beste... :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
lønner seg aldri å kjøpe verstingen uansett:P så ta heller et eksempel som er meir reelt

6228139[/snapback]

 

Jeg beskriver kun det de *virkelig* entusiastene gjør... ikke hva f.eks. jeg ville ha gjort.. :p

Lenke til kommentar

er det egentlig noen som vet med sikkerhet at MS har optimalisert vista for flerkjernebruk?

 

Jeg tror det blir en viktig faktor for cpu produsentenes framtid, hvordan MS har bygd opp windows og eventuell programmstruktur, desverre har vel historien til MS vist seg å ikke være spesielt godt samkjørt med hardware produsentenes planer og arkitektur.

 

Jeg håper vista vil kunne utnytte flerkjerner optimalt, men desverre tror jeg det ikke før jeg får se det

Lenke til kommentar
er det egentlig noen som vet med sikkerhet at MS har optimalisert vista for flerkjernebruk?

 

Jeg tror det blir en viktig faktor for cpu produsentenes framtid, hvordan MS har bygd opp windows og eventuell programmstruktur, desverre har vel historien til MS vist seg å ikke være spesielt godt samkjørt med hardware produsentenes planer og arkitektur.

 

Jeg håper vista vil kunne utnytte flerkjerner optimalt, men desverre tror jeg det ikke før jeg får se det

6228390[/snapback]

 

Vista skal være bygd for dual core ja.

 

Vil Vista mere bedre på dual core enn XP? er vel opp til programmene?

Lenke til kommentar

sjølve Vista er jo bygd fra da dualcore var på vei. XP vart bygd da var Dual core laangt unna... er greit at det funker i XP også, Vista har et bedre grunnlag å bli meir effektiv på fleire cpuer

 

så derfor vi eg trur at Vista er bedre til å fordele cpu resurser, og vil utnytte systemet bedre

Lenke til kommentar
Jeg ser det er mange som blir lyriske her når deres favorittprodusent "slår til"..

 

Trur dette går begge veier ;)

 

Det er litt merkelig at ingen har tenkt på hva dette skal koste... Hint: HK med støtte for dual*CPU*.. + to stk "versting-FX62" (for det må nok til for å "banke" *en* E6700).

Men det er jo artig å se at AMD har noe i ermet.. og når det gjelder pris er det jo faktisk slik at de "verste entusiastene" .. ikke minst "gamere" betaler det som skal til for å ha det beste... :D

6228120[/snapback]

 

Det kjem selvfølgelig ann på kva slags cpu du kjøper. For eksempel

2 amd x2 3800+ på denne plattformen ville ikkje kostet meir ein 5000kr

Det er samme pris som som conroe E6700.

Lenke til kommentar

Hvordan i huleste fikk de Conroe opp i den prisen!??! :ohmy:

 

Spådd:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060525154847.html

 

SHG som viser priser:

http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&va...ef=prisguide.no

 

AMD sliter kanskje en smule, men de har ofte et lite ess i ermet de ikke viser. skjønner egentlig ikke hvorfor de satser på entusiaster når den absolutt største delen kjøpere er mid-range :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ingen av dere som reagerte litt på denne;

 

Det nye "4x4"-brikkesettet skal gi hver prosessor direkte tilgang til systemminnet, og dessuten til hverandre

 

Betyr dette at prosessorene kan delegere oppgaver mellom seg, uten innblanding av OS'et (hardware multitasking) :hmm: ?

 

Edit:

Nå har jeg lest litt... Det er snakk om en HT buss mellom å prosessorene for å få tak i den andres RAM (og teoretisk L2/L3 Cache). Så nok ingen HW multitasking nei....

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Hvordan i huleste fikk de Conroe opp i den prisen!??! :ohmy:

 

Spådd:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20060525154847.html

 

SHG som viser priser:

http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&va...ef=prisguide.no

 

AMD sliter kanskje en smule, men de har ofte et lite ess i ermet de ikke viser. skjønner egentlig ikke hvorfor de satser på entusiaster når den absolutt største delen kjøpere er mid-range :ermm:

6228990[/snapback]

 

tja, det er jo fint i tråd med 1 USD = 10 NOK "regelen" som så fint har vist seg å bli gjeldende, så noen overraskelse er det ikke akkurat(for min del). Så får vi se om prisene blir justert nedover senere da. Det er tross alt en release date pris vi snakker om her. Men jeg må si at alle Intel fans som drømte om superbillige Conroes, som gjerne har regnet om prisen i USD direkte til NOK via 1USD =6.3NOK regnestykket, har vært særs optimistiske...

 

 

Ingen av dere som reagerte litt på denne;

 

Det nye "4x4"-brikkesettet skal gi hver prosessor direkte tilgang til systemminnet, og dessuten til hverandre

 

Betyr dette at prosessorene kan delegere oppgaver mellom seg, uten innblanding av OS'et (hardware multitasking) :hmm: ?

 

(Back to old Cray-tech)

6229016[/snapback]

 

Oi! her lukter det enten oversettelses/tolkningsfeil (I hope not!), eller så har AMD fått sving på den teknologien jeg antok var iallefall en eller to kjerner borte ganske så mye raskere enn antatt :woot:

Lenke til kommentar
Ingen av dere som reagerte litt på denne;

 

Det nye "4x4"-brikkesettet skal gi hver prosessor direkte tilgang til systemminnet, og dessuten til hverandre

Jo, jeg reagerte. Det åpnet flere spørsmål enn det besvarte.

Det er scheduleren til windows som fordeler hvor tråder skal kjøre. Hva slags tråd det er, er klinkende likegyldigt. Fordelingen skjer "matematisk". Fordelingen har som hensikt å utnytte kapasiteten i de ulike cpu best muligt.

Fullt mulig å styre hvilken prosessor som skal jobbe på hva i MS, m.a.o. overstyre scheduling til OS.

Det er bra at AMD viser motstand, men blir ikke denne "entusiast pakken" vesentlig dyrere enn intel sin conroe oppsett?

Sikkert, men husk at de nest dyreste CPU'ene gjerne er mye billigere enn de dyreste. Generellt vil jeg si at lite kan erstatte mye bedre en-trådsytelse, så hvis Conroe lever opp til hypen, skal det en del til at 4x4 oppsettet fra AMD virkelig slår igjennom for gamere.

Tja vi har optimister og pessimister innen parallellisering.

Personlig tror jeg du er litt vel på den ene siden, selv om kun tiden vil vise hvor fort, og hvor langt det går. Det har blitt noen lyspunkt med Quake og Oblivion, selv om jeg var ganske skuffet over skaleringen til Oblivion. Med spillkonsollene sin flerkjerne arkitkur vil spill verdenen være nødt til å parallellisere enten de vil eller ikke. Jeg vil påstå at det allerede er mer enn "hjørnetilfeller" som nyttiggjør seg fire kjerner på en god måte.

The table has turned... men det er jo bare bra for utviklingen
Har du sjekket markedfordelingen mellom de to i det siste, eller er du bare en fanboy?
Jada, det finnes støtte for 2-way systemer i Windows XP Pro... men er det populært? ikke så veldig... Folk som har bruk for så mye rå kraft bruker optimaliserte workstations og programvare.

Hvis du skal komme med bombastiske påstander, bør du holde deg til det du vet noe om.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Virker lovende, men vil det komme gode hovedkort for den gjengse bruker eller vil det bli for de som krever kraft til spesielle oppgaver?

6229310[/snapback]

 

To taiwanske produsenter var i gang sto det i en av artiklene. Ikke at det i seg selv sier så mye...

Lenke til kommentar
Ingen av dere som reagerte litt på denne;

 

Det nye "4x4"-brikkesettet skal gi hver prosessor direkte tilgang til systemminnet, og dessuten til hverandre

 

Betyr dette at prosessorene kan delegere oppgaver mellom seg, uten innblanding av OS'et (hardware multitasking) :hmm: ?

 

(Back to old Cray-tech)

6229016[/snapback]

Det betyr sikkert bare at begge prosessorene har innebygget minnekontroller (ikke noe nytt) og at de to dobbeltkjerneprosessorene kommuniserer mellom seg med en HTT-link (akkurat som på systemer med Opteron 2xx).

 

Jeg tror ikke det betyr at de plasserer to dobbeltkjerneprosessorer under samme lokk på samme sokkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...