Gå til innhold

Det glemte land!


Anbefalte innlegg

Veit noe om landet Baluchistan..?

 

Det glemte land

 

Faktisk så er baluchistan meget meget mye større enn palestinia, men ikke ett fritt land. Landet ligger mellom afghanistan, iran og pakistan. Det er verdens eldste sivilasjon, dere kan selv søke på internett.

 

Veit dere noe om det forglemte Baluchistan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Joda, jeg kjenner navnet fra atlas, men etter knapt et minutt p nettet for å finne ut mer, ser det ut til at du blander konseptene.

 

Baluchistan som oldtidsbegrep er langt større enn Pakistan, så å antyde at Pakistan utnytter dette Baluchistan blir som å si at Skandinavia invaderte Norge og utnytter den norske oljen.

 

Forøvrig venter jeg med stor spenning på at du skal underbygge påstanden at Baluchistan skulle være verdens eldste sivilisasjon.

 

Ellers er det et baluchistan av nyere dato som er en region i Pakistan, men dette er ikke det samme Baluchistan som over.

 

Til slutt vil jeg støtte deg i din bekymring over manglende kunnskaper.

Lenke til kommentar
Joda, jeg kjenner navnet fra atlas, men etter knapt et minutt p nettet for å finne ut mer, ser det ut til at du blander konseptene.

 

Baluchistan som oldtidsbegrep er langt større enn Pakistan, så å antyde at Pakistan utnytter dette Baluchistan blir som å si at Skandinavia invaderte Norge og utnytter den norske oljen.

 

Forøvrig venter jeg med stor spenning på at du skal underbygge påstanden at Baluchistan skulle være verdens eldste sivilisasjon.

 

Ellers er det et baluchistan av nyere dato som er en region i Pakistan, men dette er ikke det samme Baluchistan som over.

 

Til slutt vil jeg støtte deg i din bekymring over manglende kunnskaper.

6340335[/snapback]

 

Jeg ler av din utalelse 'manglende kunnskaper'. Jeg vet hundre ganger mer om Baluchistan enn deg, eneste du har gjort er to søk på google og fått ett eller annet opp, og fortalt det. Så tror du skal spare deg, når du sier manglende kunnskaper.

Baluchsitan er ikke noe oldtidsbegrep faktisk, det er det hete, også pr.dags dato. Pakistan har heller ikke invadert eller noe lignende. Fordi hør her nå.

 

For mange mange år siden, var Baluchistan ett selvstending land. Ett land, som var mellom Iran, Afghanistan og Pakistan pr.dags dato. Men før så var det ikke noe Pakistan, kolonitiden til India. Heller var det ikke noe Iran, det var persia. Ved siden av de landene lå Baluchistan eller ligger forsatt for å si det sånn. Nå er ikke Baluchistan ikke lenger så selvstendig som før, fordi nå ligger det innenfor tre landgrenser, Afghanistan, Pakistan og Iran. Pakistan har vel den størse av provinsen, så Iran, så Pakistan. Den største provinsen i Pakistan er Baluchistan, og det er flere millioner baluchere som lever der pr.dags dato.

 

Ikke fornærm meg, istedenfor å si noen setninger ifra Google å leke smart, kan du heller ta opp leksikon å leke smart. Kansje det hadde hørtes bedre ut :)

Lenke til kommentar
Jeg ler av din utalelse 'manglende kunnskaper'.
Gjerne det, men hvorfor? Dårlig undervisning i geografi i norsk skole er stadig diskutert, men lite skjer. At dette får deg til å le er merkelig, ikke minst siden du i første innlegg kaller det er glemt land.
Jeg vet hundre ganger mer om Baluchistan enn deg, eneste du har gjort er to søk på google og fått ett eller annet opp, og fortalt det.
Selv om det er godt mulig du vet hundrede ganger mer om Baluchistan enn meg, er det naturligvis fullstendig feil det du sier om at 'eneste du har gjort er to søk på google'. Helt hvorfor du mener å vite bedre enn meg hva jeg vet er meg ganske ubegripelig. Er det et problem for deg at jeg kjenne navnet fra atlas? Skuffer det deg at Baluchistan ikke er fullstendig glemt?
Så tror du skal spare deg, når du sier manglende kunnskaper.
Hallo? Hvem var det som brakte opp dette med at noe var glemt? Er du skuffet over at noen er enige med deg, eller ønsker du bare å krangle?
Baluchsitan er ikke noe oldtidsbegrep faktisk, det er det hete, også pr.dags dato. Pakistan har heller ikke invadert eller noe lignende.
Hvordan kan det være verdens eldste sivilisasjon uten at det også er et oldtidsbegrep? Jeg kan heller ikke se at jeg har påstått at Pakistan har invadert eller noe lignende.
Fordi hør her nå.

 

For mange mange år siden, var Baluchistan ett selvstending land. Ett land, som var mellom Iran, Afghanistan og Pakistan pr.dags dato. Men før så var det ikke noe Pakistan, kolonitiden til India. Heller var det ikke noe Iran, det var persia. Ved siden av de landene lå Baluchistan eller ligger forsatt for å si det sånn. Nå er ikke Baluchistan ikke lenger så selvstendig som før, fordi nå ligger det innenfor tre landgrenser, Afghanistan, Pakistan og Iran. Pakistan har vel den størse av provinsen, så Iran, så Pakistan. Den største provinsen i Pakistan er Baluchistan, og det er flere millioner baluchere som lever der pr.dags dato.

 

Ikke fornærm meg, istedenfor å si noen setninger ifra Google å leke smart, kan du heller ta opp leksikon å leke smart. Kansje det hadde hørtes bedre ut :)

6344707[/snapback]

Prøv å les hva jeg faktisk skrev og ikke fortolk det du trodde jeg mente da du ikke fulgte med. Da vil du oppdage at du slår inn åpne dører. Det er mulig du tror jeg skrev sarkastisk, men det er ikke min stil, derfor bruker jeg heller ikke smileys. Du kan gjerne også forklare nærmere dette med fornærmelsen du snakker om.

 

Du har også glemt å forklare hvordan dette er "er verdens eldste sivilasjon". Forøvrig brukte jeg Wikipedia for å lese om de forskjellige definisjonene på Baluchistan, der oldtidsbegrepet er greit forklart. Begge artiklene jeg leste var klart merket som i behovc for redigering, er det mer enn småjusteringer som skal til har du en mulighet der. Jeg har mange venner fra denne delen av verden, har hørt dem fortelle om historie derfra, og det stemmer bra med det jeg ser på Wikipedia. Jeg setter likevel pris på mer kunnskap.

Lenke til kommentar
Ingen fler meninger fra deg eller?

6337820[/snapback]

Sosialister greier ikke å konsenstrere seg om så mange ting på en gang, pga deres sterkt begrensede intellekt.

 

F.eks har de mer enn nok med å skille mellom Palestina, Midtøsten, Irak, Afghansitan og Darfur.

 

Da må de se seg nødt til å droppe land som Tibet, ost-Proysen, ost-Polen, Dagestan, ost-Timor osv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Problemet med sånne land som Baluchistan, er vel at de har jo stort område og masse industri. Men det blir jo direkte stjålet ifra armene dems, når de er fordelt mellom flere land, som tar det for seg selv. Da har dem ikke noe mulighet for å bygge seg opp, på dem har, når andre tar det. Pakistan har tatt masse gass o.l. igjennom rør, fra Baluchistan, som den selger til India, men som Baluchistan har bruk for og som er deres egen eiendom. Det er noe FN bør ta opp akkurat.

 

Men Kurdistan som er bare ett område er på vei til å bli ett eget land, det er mange som greier å bygge seg opp. Ting tar tid og innsats. Men igjennom diplomati kan det forhåpenligvis kansje også gå.

Lenke til kommentar
Problemet med sånne land som Baluchistan, er vel at de har jo stort område og masse industri. Men det blir jo direkte stjålet ifra armene dems, når de er fordelt mellom flere land, som tar det for seg selv. Da har dem ikke noe mulighet for å bygge seg opp, på dem har, når andre tar det. Pakistan har tatt masse gass o.l. igjennom rør, fra Baluchistan, som den selger til India, men som Baluchistan har bruk for og som er deres egen eiendom. Det er noe FN bør ta opp akkurat.

 

Men Kurdistan som er bare ett område er på vei til å bli ett eget land, det er mange som greier å bygge seg opp. Ting tar tid og innsats. Men igjennom diplomati kan det forhåpenligvis kansje også gå.

6518356[/snapback]

Nei vet du hva? Jeg tror vi alle her har lært noe nytt i dag. Klapp klapp.

 

:roll:

Lenke til kommentar

Hva er galt med folk på denne enden av forumet? Halvparten av alle som argumenterer, gjør det kun for å briljere med sine kunnskaper. Om noen har et litt annerledes syn på saken går dere rett i halsen på dem og holder strupetak til de slutter å puste. Tål at andre har meninger, vær så snill.

Lenke til kommentar

Jeg synes det å dele opp i så veldig mange land er unødvendig. Hva er galt med at Kurdistat er en del av Iran? Forskjellige folkeslag har greid å leve i fred i samme land før, men etter at nasjonalisme har kommet på front virker dette vanskeligere og vanskeligere..

 

For min del kunne vi likegreit vært en del av Sverige. (Vi hadde jo hat frihet, demokrati osv... uansett.)

Lenke til kommentar

Jeg syntes landet IRAN burde ikke eksistert. Siden persere som snakker språket farsi, sier først, la oss forene oss til ett større land. Det gjør de nok, men nei, forsatt skal de regjere og bestemme over alt. Helt andre folkeslag skal leve opp til systemet dems og det mener jeg er galt. De er jo forent alle folkeslagene til ett Iran, så de burde ikke være så egoistiske. Så jeg mener de burde dele det opp til Persia, Kurdistan, Baluchitstan og de andre div landet som de forente seg med til ett Iran. Da hadde alt vært mye enklere for hvert av folkeslagene.

Lenke til kommentar

Du er klar over at det ikke kommer til å skje ikke sant? For det første er nok ikke den sittende "regjeringen" i Iran særlig ivrige på å dele opp landet og miste makt med det første, dessuten ville det ført til krig og jævelskap i mange år framover mens de nye landene bestemte seg for fordeling av landområder og så videre.

Lenke til kommentar

De ville ha mistet mye land er sikkert ja, og jeg mener at de er klare for å gi kurderne rettigheter nå. Men ikke Baluchistan, siden Baluchistan er jo helt i Sør for Iran, og de har jo bruk for den kyst linjen innen krigføring og industri. Ellers så betyr jo ikke Baluchistan så mye for dem egentlig, siden det er ikke jævli mange prosent persere som bor der nede. Men igjennom diplomati så vil vi hvertfall komme ett skritt nærmere og få bedre rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...