Gå til innhold

Det glemte land!


Anbefalte innlegg

Skikkelig off-topic nå, men det er inntressant, så hold kjeft ;)

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Turmenistan,

http://en.wikipedia.org/wiki/Saparmurat_Niyazov -diktatoren

http://en.wikipedia.org/wiki/Turkmenistan -landet

According to the 2005 Reporters Without Borders World Press Freedom Index, Turkmenistan had the 3rd worst press freedom conditions in the world. No one is allowed to describe the President or his family negatively. Also, no reporters are permitted to mention that the President is a very short man (5'1"), or that he wears a toupee.

 

zzz2_250.jpg

 

http://www.parade.com/articles/editions/20...-2006/Dictators

Verdens 8. verste diktator

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det å dele opp i så veldig mange land er unødvendig. Hva er galt med at Kurdistat er en del av Iran? Forskjellige folkeslag har greid å leve i fred i samme land før, men etter at nasjonalisme har kommet på front virker dette vanskeligere og vanskeligere..

 

For min del kunne vi likegreit vært en del av Sverige. (Vi hadde jo hat frihet, demokrati osv... uansett.)

6518503[/snapback]

Det handler mye om identitet. At man identifiserer seg selv med de som bor i landet ved at man har samme språk, tilnærma samme kultur og felles historie. I tilfellet Kurdistan så har kurderne i mange mange år blitt undertrykt ved at dei ikke har fått kalle seg selv kurdere, ikke har hatt noe selvstyre, partiene deres har blitt forbudt, språket er forbudt, flagget er forbudt osv osv. Iran, Tyrkia og Irak har forsøkt å frata kurderne deres felles kultur, historie og språk. Hvorfor kan man undre seg over, jeg vil tippe at det er et forsøk på å få Kurdistan glemt slik at nasjonalkravet til kurderne på sikt forstummer.

Lenke til kommentar
Problemet med sånne land som Baluchistan, er vel at de har jo stort område og masse industri. Men det blir jo direkte stjålet ifra armene dems, når de er fordelt mellom flere land, som tar det for seg selv. Da har dem ikke noe mulighet for å bygge seg opp, på dem har, når andre tar det. Pakistan har tatt masse gass o.l. igjennom rør, fra Baluchistan, som den selger til India, men som Baluchistan har bruk for og som er deres egen eiendom. Det er noe FN bør ta opp akkurat.

 

Men Kurdistan som er bare ett område er på vei til å bli ett eget land, det er mange som greier å bygge seg opp. Ting tar tid og innsats. Men igjennom diplomati kan det forhåpenligvis kansje også gå.

6518356[/snapback]

 

Dette gamle landet. En av verdens eldste sivilisasjoner. Krever innbyggerne uavnhengighet? Har de noen form for regjering? Når opphørte Baluchistan å eksistere som en selvstendig stat? Hvem representerer dette landet nå? Blir det begått overgrep mot baluchistanerne på grunn av hvem de er? Hvordan i all verden ble du oppmerksom på problemstillingene her? Og, til sist, hvor stammer denne sivilisasjonen fra? Historisk hvordan forholdt den seg til det gamle Persia? Eller det enda eldre Mesopotamia? Hvorfor lærer vi ikke om dette? Bare rart... Bare spør...

 

Og til sist. Du vil ha et nytt Persia? Vet du hva Persia i det hele tatt er?

Lenke til kommentar

Syntes det blir altfor galt å diskutere hva jeg vet og ikke vet. Fordi jeg vet hva jeg snakker om, ellers så hadde jeg faen meg ikke tatt det opp heller for å si det sånn.

 

Olsen får ett honnør av meg for sin praktfulle kommentar i denne saken. Ja, det er jo ikke bare kurderne som har blitt undertrykt og utslettet, og stjålet ifra, det er flere folkegrupper.

 

Folks stemmer må bli hørt, vi må bry oss litt mer om andre folk som vi her i Norge ikke er så bevisst om.

Endret av DON-ALD
Lenke til kommentar
Syntes det blir altfor galt å diskutere hva jeg vet og ikke vet. Fordi jeg vet hva jeg snakker om, ellers så hadde jeg faen meg ikke tatt det opp heller for å si det sånn.

 

Olsen får ett honnør av meg for sin praktfulle kommentar i denne saken. Ja, det er jo ikke bare kurderne som har blitt undertrykt og utslettet, og stjålet ifra, det er flere folkegrupper.

 

Folks stemmer må bli hørt, vi må bry oss litt mer om andre folk som vi her i Norge ikke er så bevisst om.

6525326[/snapback]

 

Spør fordi jeg lurer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Blir jo litt vanskelig når du nekter å dele din store kunnskap om landet ingen andre har hørt om. Jeg skulle gjerne hørt svarene på spørsmålene afable spurte over...

6574100[/snapback]

 

Bra det ikke bare var du lurer på slikt.

 

Virker som om det er trådstarter som vet mest om dette glemte landet, men når han ikke vil dele viten sin, så blir det litt vanskelig.

 

Trådstarter:

Hvis du ikke ønsker å fortelle hva du vet, hvor kan en finne informasjon om dette landet ?

Lenke til kommentar

Hvis han vil ha ett svar på de spørsmålene er jeg ikke ett leksikon, kan jo slå opp å lese om det, jeg gidder ikke å mate det inn i han med teskje. Ellers så får han bare gruble over det, jeg ville ha deres synspunkter og hva dere mener, vet dere ikke noe, så ikke snakk. Så enkelt er det. Vil ikke ha sånne diskusjoner mer i denne tråden, blir alfor off-topic og lei.

 

http://www.allempires.com/forum/forum_post...p?TID=2391&PN=5

http://www.baloch2000.org/history/zob.htm

Endret av DON-ALD
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis han vil ha ett svar på de spørsmålene er jeg ikke ett leksikon, kan jo slå opp å lese om det, jeg gidder ikke å mate det inn i han med teskje. Ellers så får han bare gruble over det, jeg ville ha deres synspunkter og hva dere mener, vet dere ikke noe, så ikke snakk. Så enkelt er det. Vil ikke ha sånne diskusjoner mer i denne tråden, blir alfor off-topic og lei.

Er vel ikke så rart han spør, du sier jo at du vet mye om dette landet. Du kan ikke forvente at de som svarer i denne tråden har kunnskap om emnet, som du sier, det er et glemt land, og da kan vel du gi svar på det man eventuelt måtte lure på.

 

Når de interesserte har fått opplysninger, kan du få synspunktene deres.

Lenke til kommentar
Veit noe om landet Baluchistan..?

 

Det glemte land

 

Faktisk så er baluchistan meget meget mye større enn palestinia, men ikke ett fritt land. Landet ligger mellom afghanistan, iran og pakistan. Det er verdens eldste sivilasjon, dere kan selv søke på internett.

 

Veit dere noe om det forglemte Baluchistan?

6209156[/snapback]

Nei, vet ingenting om det =)

 

Sånn, da har jeg svart på topic. Diskuterer gjerne, men da må du slutte å oppføre deg som om den skjulte agendaen din er å le av de uvitende.

 

Hvis han vil ha ett svar på de spørsmålene er jeg ikke ett leksikon, kan jo slå opp å lese om det, jeg gidder ikke å mate det inn i han med teskje. Ellers så får han bare gruble over det, jeg ville ha deres synspunkter og hva dere mener, vet dere ikke noe, så ikke snakk. Så enkelt er det. Vil ikke ha sånne diskusjoner mer i denne tråden, blir alfor off-topic og lei.

Altså, først slår du fast at ingen vet noe om dette landet, fordi det er GLEMT. Så uttaler du at du vil ha en debatt, så latterliggjør du debattantene. Way to go!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg lurer på hva det kommer av det store hatet du har mot Iran. Lurer også på hvorfor du fremdeles kaller "Baluchistan" for et land, selv om det kun er en region. Du har jo selv også sagt at dette "landet" ligger innfor flere andre landegrenser.

 

Kanskje du kunne komme med litt mer saklig informasjon før vi skal begynne å føle sympati for dette glemte "land" ? For meg holder ikke argumentasjonen og dokumentasjonen mål som annet enn søndagsunderholdning.

Lenke til kommentar
Har ikke mye hat til Iran, eller Pakistan. Men handlingene til Musharaff og regjeringen hans er helt feil.

7029560[/snapback]

Beklager, jeg tror jeg mistolket dette:

Jeg syntes landet IRAN burde ikke eksistert.

Det er fint om du kanskje tenker tilbake på at historien burde tatt en annen gang, men jeg ble straks veldig blid når jeg hørte at du ikke hatet landet Iran, og dermed kanskje heller ikke vil utslette det i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...