Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg har nevnt tidligere, så blir vi nok aldri enige om dette. Jeg synest at folk får si det de vil av hvitost og gulost. Jeg liker ikke at noen vil "hindre" meg i å si "kvitost", men egentlig gir jeg blaffen i hele saken. Jeg følger med for moro skyld.

 

Tror man rett og slett må sende en mail til Petter Schjerven (Typisk Norsk) for å kunne finne ut hva den korrekte betegnelsen er  :p , og hvorfor dette (åpenbart) deler norge (i hvert fall forumet) i to.

6370835[/snapback]

God idé! :thumbup:
Lenke til kommentar

For det første; at det kan gå 182 sider med folk som diskuterer om det heter hvitost eller gulost, uten at tråden blir STENGT, er for meg en gåte.

 

For det andre: jeg kaller gulost/hvitost for OST. All annen ost kalles for "diverse annen ost".

 

For det tredje: that's it.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og Hvitosten gnager seg sakte men sikkert innpå ... :cool:

Face it, dette kommer aldri til å ende. Vi har nådd et punkt hvor menn skal skilles fra mus. :thumbup: Menn spiser Hvitost, musene gnager på gulnede skorper.

Lenke til kommentar
Og Hvitosten gnager seg sakte men sikkert innpå ... :cool:

Face it, dette kommer aldri til å ende. Vi har nådd et punkt hvor menn skal skilles fra mus.  :thumbup: Menn spiser Hvitost, musene gnager på gulnede skorper.

6371888[/snapback]

 

Så er det jo faktisk den hvite osten som har hard skorpe...

Lenke til kommentar
Han vil nok isåfall spørre språkrådet og eksperter. Kanskje spørre folk på gaten osv.

6371067[/snapback]

 

Språkeksperter og fagfolk er jo allerede spurt og vi vet jo hva de sa...

6371227[/snapback]

snapback-link?

6371684[/snapback]

 


  •  
     
  • For det første har vi Norsk Språkråd, som i sin ordbok lister opp definisjonen av osteslaget om man søker på hvitost. Prøv å søk på gulost og du vil få opp "se; hvitost". Du får også opp definisjonen om man søker kvitost på nynorskordboken (kvit er nynorsk for hvit).
     
     
     
  • Tine Meierier slår i mail fast at begge begreper er i bruk, men hvitost er det produkttekniske riktige begrepet. Gulost er faktisk intet annet enn dialekt. Synnøve tar seg ikke bryet å svare på mail, men om de vet sin ost så vet de at deres Gulost er en hvitost. 
     
     
     
  • For historikerne kan man også dra frem Asbjørnsen & Moe og deres Espen Askeladd som i Gutten som kappåt med trollet har vår helt som skremmer trollet med at han ville klemme ham i stykker som han klemmer vannet av denne hvite steinen
     
     
     
  • Språkprofessor Finn Erik Vinje sier at det er hvitost som går av med seieren.
     
     

 

https://www.diskusjon.no/index.php?automodu...wentry&eid=1066

Lenke til kommentar
Og Hvitosten gnager seg sakte men sikkert innpå ... :cool:

Face it, dette kommer aldri til å ende. Vi har nådd et punkt hvor menn skal skilles fra mus.  :thumbup: Menn spiser Hvitost, musene gnager på gulnede skorper.

6371888[/snapback]

 

Menn spiser ekte, fast gulost, franske metroseksuelle spiser hvit ost. Osten er udiskutabelt gul, face it.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...