Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

I Clue-ordbøkene står KUN gulost, ikke hvitost :)

6366847[/snapback]

Bokmålsordboka:

gulost: gulost, hvitost

hvitost: hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost

 

På nynorsk derimot:

Kvitost: ~ost lys, (halv)fast el. blaut ost laga av kasein; gulost nøkkelost er ein k-

 

 

Når vi snakker om gulost/hvitost tenker vi vel mer konkret på oster som Jarlsberg/Norvegia (evt Synnøves Gulost). Hvitost er en fellesbetegnelse på ost og blir etter min mening litt feil å bruke når man mener et bestemt produkt. Gulost er et uttrykk som ganske sikkert kommer som følge at osten faktisk er gul og blir således den mest korrekte betegnelsen da dette konkretiserer, mens hvitost generaliserer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når vi snakker om gulost/hvitost tenker vi vel mer konkret på oster som Jarlsberg/Norvegia (evt Synnøves Gulost). Hvitost er en fellesbetegnelse på ost og blir etter min mening litt feil å bruke når man mener et bestemt produkt. Gulost er et uttrykk som ganske sikkert kommer som følge at osten faktisk er gul og blir således den mest korrekte betegnelsen da dette konkretiserer, mens hvitost generaliserer.

6367609[/snapback]

 

Fra mitt ståsted dreier debatten seg om hele gruppen oster, hvitoster eller guloster, ikke et spesifikt produkt. Personlig bruker jeg hvitost både som et generelt navn for en serie produkter og et spesifikt eksemplar av ostetypen (bruker evt produktnavn hvis jeg trenger å gjøre et skille mellom flere oster)

Lenke til kommentar
Jeg har - og kommer alltid til å si - hvitost. Grunnen er at jeg assosierer "gul" ost med gammel og ekkel ost som har ligget lenge og blitt hard, skorpete og udelikat.

 

HVITOST FTW!

6367628[/snapback]

En ost som modner vil gulne under oksidasjonen. En vellagret Jarlsberg f.eks er alltid gul og også usedvanlig smakfull. En hvit ost er smakløs og egner seg kun for kresne ganer.. :p

 

Fra mitt ståsted dreier debatten seg om hele gruppen oster, hvitoster eller guloster, ikke et spesifikt produkt. Personlig bruker jeg hvitost både som et generelt navn for en serie produkter og et spesifikt eksemplar av ostetypen (bruker evt produktnavn hvis jeg trenger å gjøre et skille mellom flere oster)

6367681[/snapback]

Hvis du snakker generelt, er hvitost den eneste rette betegnelsen.

Snakker vi mer spesifikt er gulost/hvitost grensen litt mer flytende. Gulost er det mest betegnende navnet og man er liksom ikke i tvil hva man mener. Etter å ha lest om hvitost skal jeg, sta som jeg er, i all fremtid svare på tiltale hvis noen ber meg "sende over hvitosten". "Hvitosten? Pultost, gauda, nøkkelosten?" ;)

Lenke til kommentar
I Clue-ordbøkene står KUN gulost, ikke hvitost :)

6366847[/snapback]

Bokmålsordboka:

gulost: gulost, hvitost

hvitost: hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost

 

På nynorsk derimot:

Kvitost: ~ost lys, (halv)fast el. blaut ost laga av kasein; gulost nøkkelost er ein k-

 

 

Når vi snakker om gulost/hvitost tenker vi vel mer konkret på oster som Jarlsberg/Norvegia (evt Synnøves Gulost). Hvitost er en fellesbetegnelse på ost og blir etter min mening litt feil å bruke når man mener et bestemt produkt. Gulost er et uttrykk som ganske sikkert kommer som følge at osten faktisk er gul og blir således den mest korrekte betegnelsen da dette konkretiserer, mens hvitost generaliserer.

6367609[/snapback]

 

Den svei! jeg tror jeg tar tilbake mitt ståsted om draw.. Det er vel tydelig at gulosten er det korrekte navnet på den type oster vi snakker om?

Lenke til kommentar
En gulosting ser forskjell på disse ostene – en hvitosting gjør ikke det. :)

 

post-51238-1151070284_thumb.png

post-51238-1151070298_thumb.png

6367809[/snapback]

 

jeg er kvitosting å ser lett forskjell på de to :!:

6367952[/snapback]

 

 

Osten jeg pleier å spise er hverken så gul som det ene bildet eller så hvit som det andre. Har jeg fått i meg en hybrid ost? En skummel sideeffekt av sellafield?

 

Du er hva du spiser.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå kan gjerne alle de uvitende som fortsetter å forsøple tråden med "osten er hvit" pisspreiket ta seg en tur i butikken. Spesielt skikkelige butikker som har mer utvalg enn to oster. Så kanskje man lærer litt, spesielt at hvitosten kommer i både gul, oransje og hvit variant.

 

Nå fortsetter folk å forsøple med "osten er gul og intet annet" idiotien. Det vil ikke forundre meg om det fortsetter i noen hundre sider til, da enkelte er imun mot faktisk å innse at osten kommer i forskjellige farger. Osten er naturlig hvit, men kommer også i gul og oransje variant grunnet tilsetningsstoffer eller metoden man benytter i osteproduksjonen.

 

Det er uomtvistelig fakta at den kommer i tre forskjellige varianter. De som hevder annet bedriver intet annet enn kverulering.

Lenke til kommentar
Nok en gang: Majoriteten av all ost er gul, og det er fargen på sluttproduktet som teller.

6370388[/snapback]

 

Forbanna vås (som du forresten ikke har dokumentert). Sluttproduktet varierer og har forskjellig farge.

 

Men mozzarellaost er vel ikke et sluttprodukt det, eller?

 

 

 

Osten kommer i forskjellige farger, alle som hevder at den kun er gul og at de oransje og hvite variantene ikke teller taler i uvitenhetens tunge. Eller som nevnt over, det er kverulering.

 

Hvitost kommer i gul, oransje og hvit variant. Det er fastsatt og det er det som er ubestridelig fakta. Så med det kan man ta diskusjonen videre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...