Gå til innhold

TV med 1080p er ikkje spesielt dyrt

KayAU

Anbefalte innlegg

Skrevet
Man bør vel vente med dette til det faktisk kommer spill som støtter 1080p. Har lest her at de som utvikler spill til ps3 sier at den ikke er kraftig nok for 1080p med akseptabel fps. Time will show...

6105528[/snapback]

Akkurat det der er bullshit. PS3 støtter 1080p som en standard og uansett med den hardwaren i PS3 så er det totalt ulogisk at den ikke klarer dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 000 er ikke spesielt dyrt for en 37 tommer.

Personlig holder jeg meg til prosjektor. 14k for 200" :D

6105246[/snapback]

Holder meg også til projektor, mye bilde for pengene der. Men 200"? Det må jo være skrivefeil, blir jeg 4,5 meter bredt bilde. Da bør du ha en ganske god sitteavstand, ihvertfall om du har LCD projektor..

Skrevet

Jeg tenker på de stakkarne som kjøper "billig" utgaven av PS3 uten HDMI og plugger den til sin nye 1080P TV bare for å finne ut at han ikke får avspilt blu-ray discene i den oppløsningen. Håper Sony gjør det klinkende klart for forbrukerne at den ene utgaven ikke har HDMI/HDCP.

Skrevet
20 000 er ikke spesielt dyrt for en 37 tommer.

Personlig holder jeg meg til prosjektor. 14k for 200" :D

6105246[/snapback]

Holder meg også til projektor, mye bilde for pengene der. Men 200"? Det må jo være skrivefeil, blir jeg 4,5 meter bredt bilde. Da bør du ha en ganske god sitteavstand, ihvertfall om du har LCD projektor..

6105679[/snapback]

Var bare ett tall tatt rett utifra det blå. (og prosjektor reklame). Vi har vel 120"

Skrevet
Er det 1080p eller 1080i det heter?

6105814[/snapback]

Det er to forskjellige modusar. 1080p er progressiv scan, medan 1080i er "interlaced". I all enkelheit (som er det einaste eg er i stand til å forklare det i), vil 1080p teikne opp alle linjene sekvensielt i eit sveip, medan 1080i vil teikne opp odde- og partalslinjer vekselvis. I endå større enkelheit: 1080p er betre enn 1080i. :)

Kay

Skrevet

Det har vært sådd tvil om det kommer særlig mange PS3-spill som kjører i 1080p, da dette etter sigende skal være så ressurskrevende at det ville gå ut over andre faktorer, som for eksempel AI.

Hva med fotballspill? Er det aktuelt med 1080p der? Synspunkter?

Skrevet
Tror vanlig tommefingerregel er at man ganger 'i'-oppløsningen med 0.6 for å finne hva som er det øyet/hjernen faktisk oppfatter.

6105458[/snapback]

Den regelen har jeg aldri hørt om. Hvor bra interlaced/linjeflettet materiale blir, kommer an på kvaliteten på bildebehandlingen. Et korrekt deinterlaced filmbasert 1080i-signal tilsvarer ekte 1080p.

Skrevet
Man bør vel vente med dette til det faktisk kommer spill som støtter 1080p. Har lest her at de som utvikler spill til ps3 sier at den ikke er kraftig nok for 1080p med akseptabel fps. Time will show...

6105528[/snapback]

Akkurat det der er bullshit. PS3 støtter 1080p som en standard og uansett med den hardwaren i PS3 så er det totalt ulogisk at den ikke klarer dette.

6105550[/snapback]

Hva er det med hardwaren i PS3 som gjør det så ulogisk at de fleste utviklere vil satse på 720p for å kunne ha høy nok FPS? Grafikkortet i PS3 er meg bekjent i omtrent samme klasse som grafikkortet til X360, og Cell-prosessoren er ikke på langt nær så overlegen (om enn i det hele tatt) at det skulle være "totalt ulogisk".

Så dette er egentlig helt logisk. På samme måte som skjermkortet mitt i PC-en og flatskjermen min støtter 1280x1024, er det enkelte spill jeg heller kjører i 1024x768 fordi maskinen min ikke klarer å opprettholde akseptabel FPS. Så får heller skjermen skalere opp, noe den klarer bra...

Skrevet

6105550[/snapback]

Med halvparten av minne båndbredden til GeForce 7800GTX 256MB er det ikke så logisk at 1080p vil bli standard. Det vil nok heller være nokså få spill som vil bruke denne oppløsningen.

Klart, da tenker jeg på grafikk folk forventer fra PS3, som henger med eller overgår Xbox360. Spill utviklerene vil nok heller som oftes velge mer detaljer, HDR, AA, mer informasjon til hver pixel i 720p eller kanskje mer beskjeden oppløsning enn bare flere av dem.

Skrevet (endret)
Ok, la meg først berre seie at eg ikkje er ute etter endå ein tråd med meir krangling om korvidt PS3 vil bli bra eller dårleg. Grunnen til at eg postar dette som ein eigen tråd er berre for å rette opp ein påstand eg har høyrt ein del gonger no, nemleg at der ikkje vil finnast rimelege TVar som støttar 1080p. Dette ville sjølvsagt gjere fordelen med 1080p-støtte i PS3 ganske teoretisk for dei fleste av oss.

Fram til no har eg berre teke dette for god fisk, inntil eg i dag bestemte meg for å sjekke om det stemmer. Noko det viste seg å ikkje gjere. Elkjøp har allereie i dag ein god TV som støttar 1080p, og kostar under 20000 kroner. Det skulle forundre meg mykje om situasjonen blir verre når PS3 kjem ut på slutten av året. :)

Lenker:

Dinside.no sitt oppslag om TV-en

Elkjop.no si produktside

dingz.no sin omtale av TV-en

Håper dette er til nytte eller glede for andre som går med planar om å kjøpe PS3 når han kjem. :D

EDIT:

Det viser seg at der er TV-ar med endå betre spesifikasjonar til lågare pris. Tek med lenkene Lurifaksen kom med lenger nede i tråden:

Diskusjonstråd om Acer AT3705-MGW

Acer AT3705-MGW i prisguiden

Kay

6104531[/snapback]

Jeg tror at i nær framtid så blir 1080p TV'ene veien å gå når man først skal kjøpe HDTV. Neppe pga HD-TV innhold med det første (fordi det krever så sinnsyk båndbredde at det virker som 1080i og 720 er det som er mest vanlig), men pga av HD-DVD filmene kommer i 1080p også (i hvert fall de filmene jeg har lest anmeldelse om - og det var vel hele 2 eller 3 titler :D ).

Derimot er jeg litt skeptisk til de aller første TV'ene som du nevner og som slippes nå til "lav" pris. Har sett "billige" 720p TV'er og de gjorde bl.a. en elendig jobb med vanlige TV signaler - hvilket er det vi ser mest av for tiden. Dyrere 720p TV'er gir fullt akseptabelt (vanlig) TV bilde. Og med tanke på at skaleringen opp for å fylle en 1080p skjerm blir enda større enn til 720p, så frykter jeg det værste (inntil jeg får se motsatt). Jeg tror kanskje ikke så mange kjøper en 1080p skjerm kun for PS3. Noen selvfølgelig... Og jeg innrømmer at Xbox360 var medvirkende da jeg kjøpte min HDTV (720p/1080i), men jeg hadde ikke gjort det hvis ikke vanlige kabelTV signaler hadde vært ok på den også.

Og som andre nevner i tråden her - skjermstørrelse og ikke minst titteavstand er viktig for hvor mye forbedring man føler man får.

Nå er jeg rimelig PC, Xbox360 og DVD film gal, og jeg bruker litt penger på hobbyen min, men tror nok min Samsung LCD 720p TV får gjøre susen en stund til. Derimot måtte en 1080p projektor være en drøm. 2 meter bredt bilde på den sitteavstanden jeg har i stua - klart flere piksler ville gi meg bedre bilde. Sony har visst en til ca 100.000....

Dr Peedee

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
Det har vært sådd tvil om det kommer særlig mange PS3-spill som kjører i 1080p, da dette etter sigende skal være så ressurskrevende at det ville gå ut over andre faktorer, som for eksempel AI.

6108308[/snapback]

Det at det blir sådd tvil om ting tek eg ikkje so tungt, det er ikkje so uvanleg i slike samanhengar :). Sjølv trur eg det vil komme ein del spel som støttar 1080p, i alle fall etter kvart som utviklarane blir betre til å utnytte parallellprosesseringa i Cell. Men fasiten får vi sjølvsagt ikkje før om ei stund.

Jaudå, eg veit det er vanskeleg å programmere for mange kjerner (eg er sjølv programmerar). :)

Kay

Skrevet
Nå er jeg rimelig PC, Xbox360 og DVD film gal, og jeg bruker litt penger på hobbyen min, men tror nok min Samsung LCD 720p TV får gjøre susen en stund til. Derimot måtte en 1080p projektor være en drøm. 2 meter bredt bilde på den sitteavstanden jeg har i stua - klart flere piksler ville gi meg bedre bilde. Sony har visst en til ca 100.000....

6109023[/snapback]

Hehe, det er nok litt i overkant av kva eg kan betale for noko slikt. Men noko skal ein ha å fantasere om.

Eg trur ellers du har rett i at der vil komme vesentleg betre produkt enn dei første rimelege 1080p-TVane. Men dei ser ikkje eigentleg so verst ut. Sjølv tenker eg at eg kjøper meg ein når eg får tak i ei 1080p-kjelde, altso når PS3 kjem ut. Vi får sjå kva ein kan få for 20 000 då. :)

Kay

Skrevet
Eg trur ellers du har rett i at der vil komme vesentleg betre produkt enn dei første rimelege 1080p-TVane. Men dei ser ikkje eigentleg so verst ut. Sjølv tenker eg at eg kjøper meg ein når eg får tak i ei 1080p-kjelde, altso når PS3 kjem ut. Vi får sjå kva ein kan få for 20 000 då. :)

6109169[/snapback]

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått til en forhandler og bedt om å få se forskjellen på 720p og 1080p før jeg bladde opp de 20.000,-

Skrevet
Vil heller ha 720dpi og flotte farger enn en blass 1080dpi

6109462[/snapback]

Sjølv vil eg helst ha ein som har flotte fargar og støttar 1080p. :)

Kay

Skrevet

Hva med å boltre seg med en 103" fullblods HD plasma TV da? :D:p Holder meg til min 720p TV jeg og slik forblir det til SED kommer og blir billige, først da skal jeg har meg en 1080p TV. :) Tenk hvor mange kunstige linjer TV`en må tegne på en TV med 720p når man se på vanlige TV signaler for ikke å snake om en TV som har 1080p.

post-43894-1147721710_thumb.jpg

Skrevet

6109462[/snapback]

Sjølv vil eg helst ha ein som har flotte fargar og støttar 1080p. :)

Kay

6110088[/snapback]

jo, forsåvet jeg og. men det finnes det ikke mange av foreløpig.

Skrevet

6109462[/snapback]

Blir nok mange mange mange år til vi får skjermer med 720 og 1080 dpi.

Nå får vi først konsentrere oss om 720 og 1080 linjer innen for selve skjermen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...