Gå til innhold

Diskusjon rundt advarselslogg


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Jeg spør ham om han er enig. For litt siden virket det nemlig som han var veldig opptatt av at moderatorer ikke skulle ha tilgang til advarsler.

6084422[/snapback]

 

Javel! Hva mener du? Skal moderatorer ha denne tilgangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om vi kommer til å få noen kommentar på dagens advarselsystem fra forumstyret.

 

Jeg er sterkt imot denne formen for merking av brukere. Det minner meg om merkingen tyskerne brukte under andre verdenskrig for merking av de som ikke var enige og oppførte seg slik de ville.

 

Moderatorerene som har vært oppgjennom åra på hw har dessverre visst manglende evne på å vurdere en situasjon. Dette gjelder også personer som har deltat i forumledelsen (Dessverre)

 

Under min tid som moderator var ihvertfall forumledelsen totalt fraværende, og syns den også har vært det i hele min periode her på hw som begynner å bli noen år.

 

Så om det kommer noen kommentar er jeg ytterst spendt på.

 

 

Når det gjelder opphavsrett og lover rundt det som blir gjort på hardware syns jeg faktisk at hw bør kontakte juster med dette som spesialfelt.

 

Jeg tror datatilsynet har fått alt for lite informasjon fra hw sin side om advarselsystemet.

 

Jeg er fortsatt innbitt motstander av et slik merkesystem. Spesielt når man får et merke av en person som ikke er i stand til å vurdere situasjonen.

 

Kan her nevne at jeg selv hadde 70% warn i en periode. Mye av dette fra en administrator som var så tilbakestående og kranglete at han måtte endre navn for å prøve å få noen lunne innpass hos brukerne.

 

 

En annen ting jeg vil pirke litt i er eierrettighetene til det som blir skrevet. Hvem eier informasjonen som jeg legger ut?

Jeg vet dette var et brennhet tema når brukeren KnickKnack slettet sine poster. Men var han da i sin fulle rett?

Hvis jeg krever mine poster slettet. Er jeg da i min fulle rett.

 

Aner ikke hvilke saker man godtar når man melder seg inn i forumet, men da jeg registerte meg mener jeg at jeg ikke sa fra meg rettighetene til mine biddrag?

 

Ergo bør jeg være bundet til samme "kontrakten" siden jeg ikke i ettertid har godtatt endrede bruksvillkår

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om vi kommer til å få noen kommentar på dagens advarselsystem fra forumstyret.

Forumstyret behandler saken, så de vil nok komme med en uttalelse om de føler det er riktig.

 

Jeg er sterkt imot denne formen for merking av brukere. Det minner meg om merkingen tyskerne brukte under andre verdenskrig for merking av de som ikke var enige og oppførte seg slik de ville.

 

Litt vel kraftig å sammenligne denne loggføringen med nazistenes herjinger. Det er forskjell på at man får en merknad for å spamme i forholdt til det å bli merket som jøde eller som politisk ukorrekt. Men det er en digresjon.

 

Jeg tror datatilsynet har fått alt for lite informasjon fra hw sin side om advarselsystemet.

 

Jeg skal garantere deg at de har fått tonnevis med informasjon. Jeg har personlig oversendt informasjon i flere mailer og telefonsamtale med Datatilsynet, i tillegg har jeg forhørt meg med forsvarets og NSM sine eksperter på informasjonssikkerhet. Resultatet av alt dette er oversendt forumstyret, også med anbefalinger.

 

Selv om Datatilsynet sier ordningen er grei vurderer forumstyret ordningen, spesielt med tanke på tiltak om hvordan informasjonssikkerheten skal bedres. Men dette får forumstyret svare på når de er ferdig med sin gjennomgang.

 

Angående din tillit til moderatorteamet og/eller admins så er anbefalingen klar; Ikke benytt tjenesten forumet er i så fall. (merk, dette er DT sin anbefaling, jeg vil mer enn gjerne ha deg på forumet ;) )

 

Jeg kan bare gjenta det som er sagt tidligere. Tilliten til brukerne tar vi svært alvorlig og det er brukt mye tid på dette her og diskusjonen foregår fortsatt internt.

Lenke til kommentar

Først, siden man først starter med metaforer :)

 

Om man mener at merking av brukere her på forumet er mye det samme som nazistenes merking av uenige og uønskede personer - ja da kan du si det samme om mennesker som får pletter på rulleblad av politiet, alle prikker du får på førerkortet og alle kredittinform-selskapenes kredittsjekkdatabase.

 

Det er etter min mening en svært dårlig sammenligning - eller mener du at en advarseldatabase er en verre database enn de tingene jeg har listet opp ovenfor?

 

Ellers anbefaler jeg deg å stole på det dotten skriver om du feks skulle være usikker. Dette av 3 grunner.

 

1. Han har bevist at han er kompetent, objektiv og god til sin jobb (om du er uenig - ta gjerne å trekk fram saker du vet om).

 

2. Han har ikke vært moderator på "din tid", da det var veldig på halv tolv slik du sier det var :).

 

3. Han er en knakende kjekk kar.

Lenke til kommentar
Jeg er sterkt imot denne formen for merking av brukere. Det minner meg om merkingen tyskerne brukte under andre verdenskrig for merking av de som ikke var enige og oppførte seg slik de ville.

 

Tror du drar det litt langt der, en viktig del her er at informasjonen ikke er tilgjengelig for alle. Kun moderatorer/admins og brukeren selv. Se ellers dottens innlegg.

 

En annen ting jeg vil pirke litt i er eierrettighetene til det som blir skrevet. Hvem eier informasjonen som jeg legger ut?

Jeg vet dette var et brennhet tema når brukeren KnickKnack slettet sine poster. Men var han da i sin fulle rett?

Hvis jeg krever mine poster slettet. Er jeg da i min fulle rett.

 

Aner ikke hvilke saker man godtar når man melder seg inn i forumet, men da jeg registerte meg mener jeg at jeg ikke sa fra meg rettighetene til mine biddrag?

 

Ergo bør jeg være bundet til samme "kontrakten" siden jeg ikke i ettertid har godtatt endrede bruksvillkår

6091210[/snapback]

 

I retningslinjene står det:

Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag.

hvor vidt dette stod når du registrerte deg skal ikke jeg uttale meg om (men nye brukere godtatt dette under registrering).

 

Ved endringer av retningslinjene blir det også opplyst om dette:

¤ To små endringer i retningslinjene (05/03-2005 - Denne omhandler også #16)

¤ Netikette og retningslinjer oppdatert (26/10-2004)

¤ Oppdateringer av forumets retningslinjer (04/10-2004)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Alastor

 

Dotten virker som en knakanes kjekk kar. Jeg har ikke et bein i siden til noen av moderatorene (som jeg vet om) eller administratorene. De fleste er veldig hyggelige og enkelte av de innhar også sykt peil på data :)

 

Men det er prinsippet med advarselsystem jeg er imot.

 

Tenk dere følgende:

 

Du har to elever som går på samme skole. De har en prøve i et fag de er gjevngode i. Så får de ny lærer som roser den ene for alt det han gjør bra, men straffer den andre når han gjør feil. Det sier seg selv at det ikke er lenge før denne forskjellsbehandlingen gir utslag.

 

Dessverre er dagens advarselsystem baser på gammeldags tekning og metoder for ledelse/styring. Og det som er skremmende med dette er at dette kommer fra kommende generasjon mennesker :(

 

Anbefalt lesestoff for dere som syns det er greit å gå i gamle fotspor:

"Ikke skyt hunden" av Karen Pryor. Riktignok er dette en bok for de som har dyr, men tankegangen her innen psykologi er aktulle for de på to og de på fire.

 

Jeg ser helt klart at man må ha et system for å holde orden. Jeg mener dog at man kan ha enda fler modertorer som kun har tilgang til å redigere poster eller flytte tråder. Stenging, sletting og sporing av personer via IP skal de IKKE ha tilgang til.

 

Deretter kunne mann hatt administratorer som hadde tilgang til å stenge folk ute, stenge tråder og annet som hører med.

 

Jeg syns allikevel at man kan ha en historikk overbrukeren, men ikke en graf som sier: du har 30% warn. For å se på 30% warn er demotiverende og dermed ikke ønskelig.

 

 

Og jeg syns det er rimelig skremmende at en rekke personer kan finne på å spore meg via IP om de ønsker dette gjennom hw systemet. Spesielt med tanke på at det er veldig lite som skal til for å bli moderator.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke forstå at dere ennå klager over bruken av et advarselssystem. I et forum som modereres av flere enn en person er det greit å ha en oversikt over tidligere brudd på retningslinjene, slik at man kan reagere annerledes på overtramp om det begås gjentatte ganger.

 

Er dere i mot politiets bruk av rulleblad?

 

 

Og, en moderator er etter definisjonen ordboken gir oss også en administrator, om man ser på arbeidsoppgavene.

 

administrere administe're v2 (fra lat., av ad 'til' og *minister 'hjelper') lede, styre, forvalte a- en bedrift / a- et fond / adj i pr pt: a-nde direktør / a- et bo / a- retten

 

Forøvrig ble den første mailen Ueland siterte her sendt av meg. Om ønskelig kan spørsmålet jeg sendte legges ut her.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot politiets rulleblad.

 

Men der kan ikke politikonstabel Hansen gå å sette anmerkning eller bure inn en person bare fordi han mener at det denne personen har gjort er galt eller at han ikke klarer å vurdere situasjonen.

 

Politikonstabel Hansen er den utøvende og ikke lovgivende makten. Ergo kan han ikke utdele straff på samme måte som domstolene.

 

 

Noe jeg også mener at det bør være et skille på hos hw.no :)

Lenke til kommentar
Ok, så i teorien kan man få ni advarsler? Og i tillegg forsvinner de automatisk etter hvert? Da skjønner jeg ikke hva oivind_dahle syter over...

6095160[/snapback]

 

 

Fordi i advarselsloggen blir det lagret informasjon og det finnes et lovverk for slik. Moderatorer har endel verktøy og tilgang til endel informasjon, det er derfor viktig at dette ikke blir misbrukt. Derfor er det også ekstra bra at man har hauker blant brukere som kan være kritisk :)

 

Edit: Hva folk synes om andre brukere er av liten interesse for oss i mod teamet, ikke hiss opp til krangling. Innlegg er fjernet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Ok, så i teorien kan man få ni advarsler? Og i tillegg forsvinner de automatisk etter hvert? Da skjønner jeg ikke hva oivind_dahle syter over...

6095160[/snapback]

Nei, det er det ingen som gjør. :wee:

 

edit: Det han egentlig ønsker er et forum som er ineffektivt og tungvint. Personlig kan jeg ofre visse rettigheter jeg ikke har bruk for, for at forumet skal bli et triveligere og bedre moderert sted å være.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Jeg spør ham om han er enig. For litt siden virket det nemlig som han var veldig opptatt av at moderatorer ikke skulle ha tilgang til advarsler.

6084422[/snapback]

 

Jeg mener mod skal ha adgang til både advarsler og til PMer som sendes med beskyldninger/sjikaner og at straffen bør være lik uansett om sjikanen/uthengingen skjer på forum eller via PM.

Da vil jeg sende spørsmålet tilbake. Er du enig i det?

Det jeg prøver å belyse er bruken av tilgang til div informasjon .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om vi kommer til å få noen kommentar på dagens advarselsystem fra forumstyret.

 

Jeg er sterkt imot denne formen for merking av brukere. Det minner meg om merkingen tyskerne brukte under andre verdenskrig for merking av de som ikke var enige og oppførte seg slik de ville.

 

Moderatorerene som har vært oppgjennom åra på hw har dessverre visst manglende evne på å vurdere en situasjon. Dette gjelder også personer som har deltat i forumledelsen (Dessverre)

 

Under min tid som moderator var ihvertfall forumledelsen totalt fraværende, og syns den også har vært det i hele min periode her på hw som begynner å bli noen år.

 

Så om det kommer noen kommentar er jeg ytterst spendt på.

 

 

Når det gjelder opphavsrett og lover rundt det som blir gjort på hardware syns jeg faktisk at hw bør kontakte juster med dette som spesialfelt.

 

Jeg tror datatilsynet har fått alt for lite informasjon fra hw sin side om advarselsystemet.

 

Jeg er fortsatt innbitt motstander av et slik merkesystem. Spesielt når man får et merke av en person som ikke er i stand til å vurdere situasjonen.

 

Kan her nevne at jeg selv hadde 70% warn i en periode. Mye av dette fra en administrator som var så tilbakestående og kranglete at han måtte endre navn for å prøve å få noen lunne innpass hos brukerne.

 

 

En annen ting jeg vil pirke litt i er eierrettighetene til det som blir skrevet. Hvem eier informasjonen som jeg legger ut?

Jeg vet dette var et brennhet tema når brukeren KnickKnack slettet sine poster. Men var han da i sin fulle rett?

Hvis jeg krever mine poster slettet. Er jeg da i min fulle rett.

 

Aner ikke hvilke saker man godtar når man melder seg inn i forumet, men da jeg registerte meg mener jeg at jeg ikke sa fra meg rettighetene til mine biddrag?

 

Ergo bør jeg være bundet til samme "kontrakten" siden jeg ikke i ettertid har godtatt endrede bruksvillkår

6091210[/snapback]

 

Takk for at du satte dine ord på dette,vi er temmelig enige her.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...