Gå til innhold

Diskusjon rundt advarselslogg


Anbefalte innlegg

Datatilsynet er forvalter av Personopplysningsloven, ikke noe mer enn det.

 

Personopplysningsloven kommer til gjelde når det lagres personlig informasjon om personer om kan spores direkte til en person, det skjer ikke hos oss da vi ikke påtvinger at brukeren må legge igjen sensitiv informasjon for å bruke diskusjonsforumet.

 

Kan med en gang si at vi flere ganger blir truet med både det ene og andre. Og vi har begynt å snakke med Datatilsynet når det kommer trusler mot oss som på en eller annen måte truer med reaksjoner fra de.

 

Blant annet fikk vi klager fordi vi lagrer negative kommentarer om enkelte nettsteder som brukerene selv skriver. Noe Datatilsynet ikke legger seg opp i (ref sitat)

 

... Personopplysningsloven, som er det regelverk Datatilsynet forvalter, regulerer ikke publisering av opplysninger om virksomheter, jf. lovens § 1. Negativ omtale av en nettavis vil ikke være en personopplysning og det faller således utenfor Datatilsynets myndighetsområde å vurdere lovligheten av innlegget det vises til. Det antas imidlertid at innlegget heller ikke vil stride mot noe annet regelverk....

 

Dog skal jeg få ordnet med en bekrftelse fra de på akkurat det som blir diskutert her i tråden og så dere får et svar fra Datatilsynet selv.

 

burnedmind: Som du kan se over så driver vi og holder fast på retten til at brukerene våre skal få skrive det de ønsker, så fremt våre regler, norsk lovverk og privatlivets fred ikke blir krenket.

 

Desverre er det veldig mange som tror at de på vårt forum kan gjøre det og dermed må vi drive og ha en viss dose med sensur på forumet. Så lenge vi i en viss grad er ansvarlig for innholdet her må vi gjøre det. Ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sitere hva Datatilsynet mener om vårt advarselssystem, siden enkelte kommenterte det

 

 

...

Et system som innebærer at forumets administratorer registrerer advarsler på den enkelte bruker ved brudd på forumets retningslinjer vil ikke være i

strid med personopplysningsloven eller Datatilsynets anbefalinger. En

forutsetning er at advarslene kun er tilgjengelig for administratorene og

det medlemmet advarselen gjelder. Retningslinjene bør være lett

tilgjengelige for alle brukere av forumet.

...

Lenke til kommentar
For å sitere hva Datatilsynet mener om vårt advarselssystem, siden enkelte kommenterte det
...

Et system som innebærer at forumets administratorer registrerer advarsler på den enkelte bruker ved brudd på forumets retningslinjer vil ikke være i

strid med personopplysningsloven eller Datatilsynets anbefalinger. En

forutsetning er at advarslene kun er tilgjengelig for administratorene og

det medlemmet advarselen gjelder. Retningslinjene bør være lett

tilgjengelige for alle brukere av forumet.

...

6037921[/snapback]

Der sier jo Datatilsynet rett ut at det kun er administratorene som skal ha tilgang til advarselsloggen. Altså ikke moderatorene.

Lenke til kommentar
For å sitere hva Datatilsynet mener om vårt advarselssystem, siden enkelte kommenterte det
...

*snip*

...

6037921[/snapback]

Der sier jo Datatilsynet rett ut at det kun er administratorene som skal ha tilgang til advarselsloggen. Altså ikke moderatorene.

6043561[/snapback]

 

De sier at administrator får, de sier ikke at moderatorer ikke får. Er helt avhengig av hva datatilsynet tror en admin er og hvordan spørsmålet var formulert. Er fint få som vet forskjell på en admin og en moderator på et nettforum.

 

Er ikke værre enn å få en avklaring det, sende en ny mail.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
De sier at administrator får, de sier ikke at moderatorer ikke får. Er helt avhengig av hva datatilsynet tror en admin er og  hvordan spørsmålet var formulert. Er fint få som vet forskjell på en admin og en moderator på et nettforum.

 

Er ikke værre enn å få en avklaring det, sende en ny mail.

6043612[/snapback]

En administrator er en som administrerer forumet, mens en moderator er en som modererer forumet. Jeg tviler meget sterkt på at Datatilsynet er av en annen oppfatning.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
De sier at administrator får, de sier ikke at moderatorer ikke får. Er helt avhengig av hva datatilsynet tror en admin er og  hvordan spørsmålet var formulert. Er fint få som vet forskjell på en admin og en moderator på et nettforum.

 

Er ikke værre enn å få en avklaring det, sende en ny mail.

6043612[/snapback]

En administrator er en som administrerer forumet, mens en moderator er en som modererer forumet. Jeg tviler meget sterkt på at Datatilsynet er av en annen oppfatning.

6043625[/snapback]

 

Du kan gjerne tvile, men du vet ikke engang spørsmålsformuleringen.

 

Om spørsmålet kun inneholdt ordet administrator så hjelper det lite.

 

Et system som innebærer at forumets administratorer registrerer advarsler på den enkelte bruker ....

 

DT må da tydeligvis ha fått informasjon om hvilket system vi bruker (antar dette når forespursel ble sendt). Så da er det nå nærliggende å tro at de faktisk ville påpekt om systemet til forumet ikke holdt mål.

 

Fremfor å trekke antagelser så sender man en ny forespørsel. Det virker merkelig om datatilsynet ikke sier ifra om de ser noe feil. Og selve advarselsystemet er bekreftet lovlig, noe som ble sådd tvil om tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
For å sitere hva Datatilsynet mener om vårt advarselssystem, siden enkelte kommenterte det

 

 

...

Et system som innebærer at forumets administratorer registrerer advarsler på den enkelte bruker ved brudd på forumets retningslinjer vil ikke være i

strid med personopplysningsloven eller Datatilsynets anbefalinger. En

forutsetning er at advarslene kun er tilgjengelig for administratorene og

det medlemmet advarselen gjelder. Retningslinjene bør være lett

tilgjengelige for alle brukere av forumet.

...

6037921[/snapback]

 

Datatilsynet sier også følgende:

 

Advarslene bør ikke være tilgjengelig for moderatorer dersom disse er å regne

som brukere av forumet. Det er kun den ansvarlige for siden som har et saklig

behov for tilgang til opplysningene.

 

Med vennlig hilsen

Hågen Thomas Ljøgodt

 

Det betyr vel at det kun er administratorne som har lov å dele ut advarsler, skrive advarsler i PMer og ha tilgang til dette .

Altså en vanlig mod kan kunn overvåke forumet for så å melde brudd vidre til admin all den tid moderatorne her er vanlige brukere som er "opphøyet" i status :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Moderatorteamet har en som den siste uken har vært i løpende dialog med datatilsynet. Så fort noe konkret er kommet ut av dette og dialogen er sluttført, samt at aspektene rundt moderatorene er belyst og vurdert, vil man komme tilbake til hva som blir gjort med tanke på moderatorrettigheter :)

Lenke til kommentar
Ut ifra det Snekker'n sier, finner jeg dette veldig alvorlig. Har ikke interesse at noen mods sitter med ulovlig informasjon ang. meg.

6075312[/snapback]

Moderatorer har ikke mer informasjon om deg du selv har lagt ut så det kan du bare slappe av om. Vi har ikke noen sensitive personopplysninger lagret hos oss. Det eneste de har tilgang til er advarselsoversikten. Og det vil de fortsette å ha inntil vi selv finner ut at det ikke lar seg gjøre. Som sagt har vi vår egen dialog med de og vil holde oss til den infoen vi får fra de. (Datatilsynet)

 

Og for å presisere det igjen: Vi har inge sensitive personopplysninger ref Datatilsynet sin standard, dvs personnummer etc.

Lenke til kommentar
Ut ifra det Snekker'n sier, finner jeg dette veldig alvorlig. Har ikke interesse at noen mods sitter med ulovlig informasjon ang. meg.

6075312[/snapback]

 

Den infrormasjonen en mod sitter på er av sorten ""bruker A" har her (link til tråd) kalt "bruker B" for et rasshøl og får derfor advarselsøkning."

 

Om dette er sensitiv informasjon så hadde man hatt et poeng. Men dette er det jurister i Datatilsynet som finner svar på :)

 

Igjen, dette kommer vi tilbake til så fort DT er ferdig med sin behandling. :)

Lenke til kommentar
Ut ifra det Snekker'n sier, finner jeg dette veldig alvorlig. Har ikke interesse at noen mods sitter med ulovlig informasjon ang. meg.

6075312[/snapback]

 

Den infrormasjonen en mod sitter på er av sorten ""bruker A" har her (link til tråd) kalt "bruker B" for et rasshøl og får derfor advarselsøkning."

 

Om dette er sensitiv informasjon så hadde man hatt et poeng. Men dette er det jurister i Datatilsynet som finner svar på :)

 

Igjen, dette kommer vi tilbake til så fort DT er ferdig med sin behandling. :)

6075394[/snapback]

 

Sensitiv informasjon kan vel være så mangt, bla om en skriver ett eller annet til en mod/admin i fortrolighet er det vel nettop med tanke på at dette er en komunikasjon mellom nettop disse to og ikke noe som kan spres rundt til alle.

Men det er iallefall positivt at det blir tatt tak i .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Sensitiv informasjon kan vel være så mangt, bla om en skriver ett eller annet til en mod/admin i fortrolighet er det vel nettop med tanke på at dette er en komunikasjon mellom nettop disse to og ikke noe som kan spres rundt til alle.

6075418[/snapback]

 

Loven definerer sensitive opplysninger til bl.a. å omfatte informasjon om rasetilhørighet, etnisk tilhørighet, politisk overbevisning, religiøs tilhørighet, strafferettslige- og helsemessige forhold. En persons filosofiske oppfatning er også definert som sensitiv.

 

Dette gjelder lagring av informasjon.

 

Om du sier til meg at du stemmer KRF og jeg sier dette til en annen så bryter jeg ikke noe lovverk. Det kan i høyeste grad være et personlig tillitsbrudd, men ikke noe mer.

 

Om jeg legger denne innformasjonen ut på internett uten ditt samtykke så bryter jeg lovverket, såfremt du selv ikke tidligere offentlig har uttalt dette.

 

Den informasjonen som lagres i loggen er ikke for sensitiv å regne utifra lovverket. Men det er mer snakk om en slik logg faller inn under personopplysningsloven.

Lenke til kommentar

Så se for deg følgende situasjon (PS: Det er totalt oppspinn, i tilfelle noen tror noe annet):

 

Som vi vet gjelder retningslinjene og nettiketten også under personlige meldinger. Hva hvis jeg er høyreekstremistisk, og skriver en personlig melding til en bruker her som har utenlandsk opprinnelse. Jeg angriper denne brukeren, og kommer med rasistiske ytringer. Denne stakkars brukeren rapporterer det, og en administrator leser den personlige meldingen (så langt er alt helt greit - kun administratorer kan lese meldingen). Jeg får en midlertidig utestengelse fra forumet, og sitat fra meldingen eller meldingen i sin helhet blir lagt i advarselsloggen som bevis.

 

Selv om det jeg gjorde var ulovlig både når det gjelder Norges lover og retningslinjene her på forumet, er det ikke legitimt å legge ut sensitiv informasjon om meg. Informasjon om min politiske tilhørighet har nå blitt gjort tilgjengelig for andre enn de som skal ha tilgang til det (altså andre enn brukeren jeg opprinnelig skrev til og eventuelle administratorer), via advarselsloggen. Jeg har aldri uttalt noe om mitt politiske ståsted offentlig, altså er sensitiv informasjon på avveie. Loven er brutt.

 

Ok, dårlig eksempel. Men jeg tror dere skjønte poenget.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Sensitiv informasjon kan vel være så mangt, bla om en skriver ett eller annet til en mod/admin i fortrolighet er det vel nettop med tanke på at dette er en komunikasjon mellom nettop disse to og ikke noe som kan spres rundt til alle.

6075418[/snapback]

 

Loven definerer sensitive opplysninger til bl.a. å omfatte informasjon om rasetilhørighet, etnisk tilhørighet, politisk overbevisning, religiøs tilhørighet, strafferettslige- og helsemessige forhold. En persons filosofiske oppfatning er også definert som sensitiv.

 

Dette gjelder lagring av informasjon.

 

Om du sier til meg at du stemmer KRF og jeg sier dette til en annen så bryter jeg ikke noe lovverk. Det kan i høyeste grad være et personlig tillitsbrudd, men ikke noe mer.

 

Om jeg legger denne innformasjonen ut på internett uten ditt samtykke så bryter jeg lovverket, såfremt du selv ikke tidligere offentlig har uttalt dette.

 

Den informasjonen som lagres i loggen er ikke for sensitiv å regne utifra lovverket. Men det er mer snakk om en slik logg faller inn under personopplysningsloven.

6075494[/snapback]

 

Nå skal ikke vi la det bli en diskusjon mellom oss to :)

Men det jeg prøvde påpeke er at sensitive teing kan være så mangt.

Feks om du dkriver en fortrolig PM til en admin på forumrt i den tro at dette er mellom dere, så opplever du plutselig å få sitater fra denne slengt i tryne fra en 3djeperson i saken, da er det vel utenfor lovens rammer.

Personelig har jeg bestandig trodd at det jeg skrev i PM til en person var kunn mellom oss,men erfaringen viser noe helt annet .

Men nok en gang, fint at dette belyses og tas tak i .

Lenke til kommentar

Hvorvidt deres kontakt med Datatilsynet har innfluert vet jeg ikke,men jeg fikk enda en mail fra dem som jeg mener er temmelig motstridende med den første.

Men siden jeg mener rett skal være rett og ordet skal være fritt poster jeg også den her.

 

Hvorvidt en moderator skal ha tilgang til opplysninger om advarsler vil avhenge

av hvilken rolle moderator er tiltenkt. Dersom moderatorens funksjon er å føre

kontroll med hva som skrives på forumet for å hindre mobbing, uthenging ol. vil

moderator ha et saklig behov for disse opplysningene.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...