Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?


Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

  1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

    • Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammel vane. Har brukt Windows siden 3.0, og trives riktig så godt med det.

 

I tillegg ser jeg heller ikke behovet. Linux-brukere har en tendens til å komme med fantastiske grunner til hvorfor akkurat jeg bør bytte til Linux. Windows-filserveren min som har rundt 10 harddisker, har jeg gjentatte ganger fått streng beskjed om at jeg må installere et eller annet Linux-OS på.. fordi at Linux er best på servere. PC-en kjører XP, er på 24/7, deler ut filer til andre PC-er og Xbox, og det er akkurat det den skal gjøre.

 

Det blir litt som telefonselgere. :)

Lenke til kommentar
Kan noen forklare veldig kort hva som er forskjellen på Linux og Windows? Vet jeg kan søke på google, wikipedia osv, men det er mye enklere å spørre her enn å lete i gjennom x antall guider.

6094398[/snapback]

Hmm.. Veldig forenklet så er Windows en gruppe opterativsystemer laget av Microsoft, mens Linux er en gruppe med operativsystemer laget av andre. Utvalget av varianter er langt større innen Linux. Linux kommer ofte i pakker med en rekke nytteprogrammer, mens windows bare kommer med et fåtall programmer. Windows koster alltid penger, Linux kommer både i gratis varianter og i betalvarianter. Utvalget av programmer og spill til disse operativsystemene er forskjellig. Windows er lukket kildekode (kun Microsoft vet hvordan det er laget under panseret), mens Linux kommer stort sett som åpen kildekode (alle kan se hva som er under panseret og tilpasse den selv). Det er kun Microsofts egne ansatte som utvikler Windows, mens hvem som helst kan utvikle Linux eller sette sammen sin egen kombinasjon tilpasset ønskede formål. Dermed mange flere varianter. Vel, dette er bare toppen av isfjellet. Man kunne sikkert skrevet en million sider om forskjeller og likheter om man ville.

 

Hva med å legge til en option for "bruker bare linux"

Slik at man får latt de også stemme.

6094402[/snapback]

Det siste alternativet: "Døgnet har bare 24 timer" er det som er ment for de som kun bruker Linux. ;)

Lenke til kommentar
At man må skrive "enkle" ting som make -c -fjwo -f502:h -x212jcx

for å installere enkle driverting?

6094418[/snapback]

Din innsikt på området skremmer meg. Jeg må gjøre akkurat det på hver eneste driver jeg skal bruke!

6094525[/snapback]

He he... 100 sarkasmepoeng ;)

Lenke til kommentar

Støtte for spill er vel hovedgrunnen til at jeg har windows xp pro på desktopmaskina.

 

I tillegg liker jeg å prøvde ut OSer, så jeg har både ubuuntu breezy, dapper drake, windows xp og windows vista installert. Har tidligere prøvd de fleste linux-distroer, og vurderer nå å prøve os x, om jeg får installert det da..

Lenke til kommentar
Det er bare 24 timer i døgnet :) Bruker utelukkende GNU/Linux på alle mine maskiner.

6095379[/snapback]

 

Here to. Selv om det ikke stemmer helt - Linux frigjør masse tid fra å styre rundt med pc'n til å gjøre andre ting. Problemet er at den tiden tilbringes for en stor del her på forumet.

 

HW- og programmvarestøtte er egentlig ikke noe problem. Må kansje være litt obs, men så lenge du ikke kjøper noe dritt, så funker det. Og det er jo uansett greit å være obs på å ikke kjøpe noe dritt ;)

Lenke til kommentar
HW- og programmvarestøtte er egentlig ikke noe problem. Må kansje være litt obs, men så lenge du ikke kjøper noe dritt, så funker det. Og det er jo uansett greit å være obs på å ikke kjøpe noe dritt ;)

6095862[/snapback]

 

Jo mye hardware støttes i Linux, men det er ikke et godt argument i seg selv. Hardware skal ikke bare støttes, det skal faktisk fungere BRA og med den fulle hensikt det er tiltenkt. Det er jo ingen tvil om at skylden der ligger hos hardware-produsentene, men nå er det jo enda sånn med mye hardware dessverre og for mange så er ikke "støtte" godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...