Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?


Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

  1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

    • Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnen min er vel at jeg mister muligheten til å spille de fleste spill, det er som tidligere nevnt ikke ett problem med linux, men spillprodusentene... Greit nok, jeg spiller ikke så ekstremt mye, men jeg liker muligheten til å ta en spille runde uten å måtte starte maskinen på nytt, det er så slitsomt.

 

En annen essensiell grunn er ATI-støtten, jeg har alltid og kommer alltid til å bruke ATI skjermkort. Men det forferdelige stresset med å installere drivere til ATI-skjermkort orker jeg ikke flere ganger... Jeg gikk gjennom det hele en gang med R9800 Pro, først måtte jeg gå gjennom tonnevis av howto's, som alle bare fungerte delvis. Der hvor guidene ikke dekte, måtte jeg med mine nybegynner kunnskaper finne ut hva som var gale. Jeg klarte det til slutt, men det var bare fordi jeg nektet å gi opp, men jeg sverget å aldri gidde det stresset flere ganger...

Endret av MapSter
Lenke til kommentar

Det som hindrer meg i å bruke Linux er vel stort sett spillstøtte. vil kunne sette inn et spill og spille det uten noe mere om og men.

 

med windows er det sånn "neste - neste - fullfør" når det kommer til innstallering av driver, programmer, spill osv.

plug-n-play og automatisering. sånt like de fleste.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
plug-n-play og automatisering. sånt like de fleste.

Plug-n-play er da minst like bra i en moderne GNU/Linux-distro:

putt i kamera og bildene kommer opp (trenger ingen driverCD)

putt i iPoden og den funker (man har en haug forskjellige programmer å velge mellom)

putt i usb-minnepinne og den funker (uten å bruke medfølgende cd, hvis det er en da)

putt i usb-hodetelefoner og de funker (uten å bruke medfølgende cd, hvis det er en da)

 

Og på andre områder er det enda verre:

bytt ut hovedkortet eller noe annet og Windows klager, det bare funker i Linux.

eller putt harddisken i en annen pc, da må man vel reinstallere Windows omtrent, Linux klager ikke!

 

Putt i et nytt kort, og det detekteres og fungere uten å knote med drivere.

 

Selvfølgelig finnes det noen få untak, men det er ikke mange nå for tiden.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
med windows er det sånn "neste - neste - fullfør" når det kommer til innstallering av driver, programmer, spill osv.

plug-n-play og automatisering. sånt like de fleste.

6101160[/snapback]

 

Det virker som om noen tror det er vanskelig å installere ting i linux. Det finnes mange metoder for å installere ting, men her er de jeg bruker oftest (ikke prioritert rekkefølge):

 

1. Bruke Ubuntus Add/Remove

2. Bruke Synaptic

3. Bruke terminalen

 

Jeg skal illustrere pkt. 1 og 3. Dersom noen vil, kan jeg også ta 2, men det likner veldig på 1.

 

post-5309-1147617581_thumb.png

 

Sånn ser mitt skrivebord ut. Ubuntu Dapper Drake Beta.

 

post-5309-1147615734_thumb.png

 

Jeg bruker den geniale søkefeltet til å finne "Add/Remove", og starter det. Du kan også starte programmet ved hjelp av menyen øverst til venstre, som kan minne om windows' start-meny.

 

post-5309-1147615777_thumb.png

 

Programmet oppdaterer tilgjengelige pakker automagisk ved start.

 

post-5309-1147615818_thumb.png

 

Jeg finne programmet jeg vil installere, og trykker på ok.

 

post-5309-1147615854_thumb.png

 

Add/Remove spør om bekreftelse, samt administratorpassord (det sees ikke her).

 

post-5309-1147615878_thumb.png

 

Programmet installeres automatisk, og Add/Remove lukker seg etterpå. (Det hadde ikke lukket seg om jeg hadde trykket "bruk" istedenfor "ok" i bilde 4.

 

Ergo: meget enkelt.

 

Synaptic er nesten tilsvarende, men ser ikke fullt så fancy ut. Den har dog mange flere pakker. Installasjon fungerer på samme måte.

 

Siste måte er å installere via terminal. I Ubuntu skriver jeg da: sudo apt-get install programjegvilinstallere, f.eks:

 

 meastp@dilbert:~$ sudo apt-get install abiword
Password:
Leser pakkelister ... Ferdig
Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig
Følgende ekstra pakker vil bli installert.
 abiword-common libenchant1c2a
Foreslåtte pakker:
 abiword-plugins abiword-plugins-gnome
Anbefalte pakker
 abiword-help
Følgende NYE pakker vil bli installert:
 abiword abiword-common libenchant1c2a
0 oppgraderte, 3 nylig installerte, 0 å fjerne og 0 ikke oppgradert.
Må hente 4392kB med arkiver.
Etter utpakking vil 14,8MB ekstra diskplass bli brukt.
Vil du fortsette [Y/n]?

Trykker du Y + [enter], blir programmet og avhengigheter installert automagisk.

 

Dermed vil jeg si at det faktisk er enklere å installere programvare i linux, og ikke vanskeligere. Håper dette retter på denne beklagelige misforståelsen ;)

 

EDIT: skulle vel kanskje hatt en "(Usanne) myter om Linux", eller noe, der dette blir tatt opp, godt illustrert. Kanskje det eksisterer allerede?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
EDIT: skulle vel kanskje hatt en "(Usanne) myter om Linux", eller noe, der dette blir tatt opp, godt illustrert. Kanskje det eksisterer allerede?

6101618[/snapback]

 

Har sett slike sider med (usanne) myter om Linux, men de har en tendens til å buste myter på samme måte som mythbusters @ discovery. Mao lite vitenskapelig og langt fra seriøst, noe som igjen gjør at siden gjør mer skade enn godt for mange.

Lenke til kommentar

Mulig jeg undervurderte linux på de områdene jeg beskrev ovenfor.

 

Da er det egentlig bare spilling igjen da før jeg bytter om til Linux^^

 

en ting man ikke kommer utenom er at det er langt flere programmer og drivere for windows enn det er for linux.

Lenke til kommentar

Til dere som klager på få drivere under GNU/Linux: dette er stort sett ikke tilfelle. Dersom du kjøper splitter ny HW(da snakker jeg ikke om nye disker, minnepinner osv) fra sære produsenter(D-Link osv) kan det hende du støter på problemer enten i form av at du må legge arbeid i det selv eller vente til noen har utviklet driveren, men ellers er det lite problemer i disse dager. Der jeg i Windows ville måttet sette i CD'en og gå gjennom en next-next-next install som installerer en rekke "nyttige programmer" jeg i liten grad kommer til å benytte meg av, vil jeg stort sett bare dytte saken inn under GNU/Linux(eller OS X for den saks skyld), og vips, den fungerer.

Når det er sagt må dere huske på én ting: Det er ikke Microsoft som (i mange tilfeller, i hvert fall de som er relevante for klaging på Linux) lager driverne. I det øyeblikket firmaet dropper å utvikle drivere sitter folk der uten mulighet til å bruke HW'en sin i det hele tatt. Et eksempel kan være ei venninne av meg som ikke får tømt digitalkameraet i det hele tatt. Produsenten laget drivere til Windows 98, men har ikke gjort noe siden det. Hun sitter dermed med et ubrukelig kamera, noe som ikke ville vært tilfelle dersom hun hadde kjørt GNU/Linux. Skal man sverte Linux får man sverte Windows også.

Lenke til kommentar
Til dere som klager på få drivere under GNU/Linux: dette er stort sett ikke tilfelle. Dersom du kjøper splitter ny HW(da snakker jeg ikke om nye disker, minnepinner osv) fra sære produsenter(D-Link osv) kan det hende du støter på problemer enten i form av at du må legge arbeid i det selv eller vente til noen har utviklet driveren, men ellers er det lite problemer i disse dager. Der jeg i Windows ville måttet sette i CD'en og gå gjennom en next-next-next install som installerer en rekke "nyttige programmer" jeg i liten grad kommer til å benytte meg av, vil jeg stort sett bare dytte saken inn under GNU/Linux(eller OS X for den saks skyld), og vips, den fungerer.

Når det er sagt må dere huske på én ting: Det er ikke Microsoft som (i mange tilfeller, i hvert fall de som er relevante for klaging på Linux) lager driverne. I det øyeblikket firmaet dropper å utvikle drivere sitter folk der uten mulighet til å bruke HW'en sin i det hele tatt. Et eksempel kan være ei venninne av meg som ikke får tømt digitalkameraet i det hele tatt. Produsenten laget drivere til Windows 98, men har ikke gjort noe siden det. Hun sitter dermed med et ubrukelig kamera, noe som ikke ville vært tilfelle dersom hun hadde kjørt GNU/Linux. Skal man sverte Linux får man sverte Windows også.

6103731[/snapback]

 

syns det hørtes litt rart ut, at hun ikke får henta ut bilder fra kameraet i windows, men hvis hun hadde hatt Linux så ville det bare vært å sette den rett i. men stemmer sikkert.

 

hvis ting funger rett ut fra eska i Linux, men ikke Windows, har linux større driverbase da eller?

Lenke til kommentar
Til dere som klager på få drivere under GNU/Linux: dette er stort sett ikke tilfelle. Dersom du kjøper splitter ny HW(da snakker jeg ikke om nye disker, minnepinner osv) fra sære produsenter(D-Link osv) kan det hende du støter på problemer enten i form av at du må legge arbeid i det selv eller vente til noen har utviklet driveren, men ellers er det lite problemer i disse dager. Der jeg i Windows ville måttet sette i CD'en og gå gjennom en next-next-next install som installerer en rekke "nyttige programmer" jeg i liten grad kommer til å benytte meg av, vil jeg stort sett bare dytte saken inn under GNU/Linux(eller OS X for den saks skyld), og vips, den fungerer.

Når det er sagt må dere huske på én ting: Det er ikke Microsoft som (i mange tilfeller, i hvert fall de som er relevante for klaging på Linux) lager driverne. I det øyeblikket firmaet dropper å utvikle drivere sitter folk der uten mulighet til å bruke HW'en sin i det hele tatt. Et eksempel kan være ei venninne av meg som ikke får tømt digitalkameraet i det hele tatt. Produsenten laget drivere til Windows 98, men har ikke gjort noe siden det. Hun sitter dermed med et ubrukelig kamera, noe som ikke ville vært tilfelle dersom hun hadde kjørt GNU/Linux. Skal man sverte Linux får man sverte Windows også.

6103731[/snapback]

 

syns det hørtes litt rart ut, at hun ikke får henta ut bilder fra kameraet i windows, men hvis hun hadde hatt Linux så ville det bare vært å sette den rett i. men stemmer sikkert.

 

hvis ting funger rett ut fra eska i Linux, men ikke Windows, har linux større driverbase da eller?

6103777[/snapback]

 

Det er fint om du leser hva jeg skriver, årsaken til at hun ikke får brukt kameraet er at produsenten ikke lenger utvikler drivere. De gidder rett og slett ikke lage noen driver til f.eks. XP. Dermed kommer hun til kort. Jeg skal nå forklare deg hva som gjør Windows til møkk på akkurat dette punktet:

De aller fleste digitalkameraer benytter seg av samme teknologi(i hovedsak PTP) for å overføre bildene til maskinen. Under Windows er man allikevel nødt til å installere én spesifikk driver til hvert eneste kamera. Under GNU/Linux legger jeg inn ett eneste bibliotek(på ca. 3mb), og all verdens kameraer er støttet. De bruker akkurat samme driver, og å skulle legge inn "forskjellige" drivere under Windows der forskjellen i hovedsak dreier seg om å skulle identifisere kameraet som et kamera er i det hele tatt rimelig lite plug-and-play-vennlig. I enhver nymotens skrivebordsrettet Linux-distro er selvsagt dette biblioteket med som standard. Man kan benytte en hel rekke forskjellige grafiske programmer for å hente ut bildene, med mindre man ønsker å benytte seg av kommandolinjen. Samme prinsipp eksisterer under OS X; dytt i kameraet, og den bruker den samme driveren på alle sammen. Plassbesparende og arbeidsbesparende. Ekte plug-and-play!

 

For å svare på spørsmålet ditt: Jeg aner ikke. Jeg har ingen oversikt, men tenk på dette: Er en driver en del av Windows' driverbase dersom du er nødt til å dytte inn CD'en og installere driveren først? Jeg tror det er støtte for mye mer hardware under Linux ut-av-boksen enn det det er under Windows. "Det bare virker"-argumentet for å kjøre Windows blir dermed borte, for det er en sannhet med modifikasjoner. Å måtte installere en driver fra CD under Windows ansees av en eller annen grunn ikke som forarbeid, selv om det å måtte gjøre noe under GNU/Linux før HW'en fungerer blir sett på som særdeles tungvindt(til tross for at det i mange sammenhenger gjerne går fortere enn å sette inn CD'en og trykke "next-next-next" under Windows).

Lenke til kommentar

Hva som holder meg tilbake fra å bruke Linux mer?

Tja, hovedgrunnen er vel at jeg er datalærer selv, og jeg skal lære elevene i å bruke Windows og Windows programmer. Ellers, er det ikke så mye annet som holder meg tilbake. Alt jeg gjør i Windows kan jeg gjøre i Linux også.

 

Angående Hardware støtte og Linux.

Jeg har aldri hatt noe problemer med at Linux ikke har støtta hardwaren min.

Har stortsett fått alt opp å gå. Alt av lydkort har funka, skjermkort har vært greit det også. Det har bare vært en ting jeg har slitt med, og det er D-Link kortet jeg hadde for ikke lenge siden. Det fikk jeg aldri på nett.

Men i ettertid tror jeg at jeg skulle fått det på nett også.

Hva digitalt kamera og web kamera angår har jeg ikke prøvd det i Linux.

Men det skal være overkommelig og få disse tingene til å fungere i Linux også.

Hvordan vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hmm, joda, enkelt å instalere via apt-get og lignende. Men hva når ikke programet finnes i repository? Og grunnet merkelige avhengigheter og slike ting får man ikke installert. DET er vel det som irriterer meg mest.

 

Må vel få med at jeg jobber med linux til dagelig. Og til serverbruk etc er det genialt, jeg ser bare ikke at det er like genialt til en desktop.

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar
Hmm, joda, enkelt å instalere via apt-get og lignende. Men hva når ikke programet finnes i repository? Og grunnet merkelige avhengigheter og slike ting får man ikke installert. DET er vel det som irriterer meg mest.

 

Må vel få med at jeg jobber med linux til dagelig. Og til serverbruk etc er det genialt, jeg ser bare ikke at det er like genialt til en desktop.

6104200[/snapback]

I Ubuntu dapper følger det med et program som heter gdebi. Dobbeltklikk på deb-pakke og den installerer dependencier automatisk.

 

Ellers kan man kombinere apt-get med dpkg i konsollet:

dpkg -i pakkenvavn.deb

Hvis man så får beskjed om manglende dependencier:

apt-get install -f

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Stort sett har jeg opplevd mer av det såkalte "dependency hell" med apt-get enn under andre distroer(det skal dog sies at jeg aldri har tatt særlig mye i RPM-baserte distroer). Under Gentoo, som jeg kjører på min workstation, er det aldri noen problemer av slike slag.

 

Uansett bør man merke seg én ting: man opplever aldri dette under Windows. Årsaken er såre enkel: man må gjøre ALT på egen hånd. Man må selv oppsøke en webside å laste ned programmet fra, man må selv laste ned programmet og siden installere det(noe som krever tid og oppmerksomhet), og dersom det er noe programmet trenger som ikke allerede finnes på maskinen blir du på ny sendt ut på leting på Internettet("oi, skulle du sett - jeg trenger et .Net-framework på bare 21MB for å kjøre det 1MB store programmet jeg nettopp lastet ned"). En annen årsak er selvsagt at mange programmer har bibliotekene med i pakken for å gjøre det enkelt for brukeren. Dette innebærer at de samme bibliotekene/dll-ene eksisterer i et uvisst antall kopier rundt på maskinen.

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Meget interessant..

Av statistikken, om enn med få avstemninger foreløpig, antyder at brukermengden i linux kan økes ganske kraftig ved hjelp av spill. Dette var vel egentlig noe jeg var klar over fra før.

 

Skulle vært interessant å se akkurat hvilke spill det er snakk om her. Det er jo ikke umulig at spillene virker i linux, uten at vedkommende kjenner til det?

 

Dette bør dog taes opp i en ny tråd, kanskje også den med avstemning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...