Gå til innhold

Dine fysiske egenskaper


Anbefalte innlegg

De fleste klarer idrettsmerket også, får gjerne flere sjangser på å klare spensthopp hvis du ikke klarer det første gang. Det fins også alternative øvelser, de som ikke klarte å hoppe over list på troppen vår, ble stilt inntil en vegg med kritt i hånda, og streket så høyt opp på veggen som man klarte. Høyden ble målt fra merket til hvor høyt personen nådde. De fleste troppsbefal ønsker å få ALLE rekruttene gjennom rekruttskolen med idrettsmerket, og mange strekker seg veldig langt for å nå det målet. Hele troppen vår greide det, men det tok sinnsykt lang tid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært mange på vår tropp hadde også problemer med ALLE NATO-kravene (hang-ups var ett helvete for svært mange), men siden man får karakter etter hvor mange man klarer i hver øvelse, tok man det igjen på lettere ting, som feks mange sit-ups/ push-ups. Da ble karakteren sammenlagt godkjent. Om det er riktig eller ikke sier jeg ingenting om, men det ble praktisert både på rekruttskolen og ut hele tjenesten.

Lenke til kommentar
Seriøst? Hva for slags tropp var dette?

6195723[/snapback]

Taktisk Ledelse (Samband), jeg klarte ikke alle kravene jeg heller. 4 godkjente hangups var utslagsgivende. Morsomt å få 3-4 underkjent på pur faen.

 

Må kanskje moderere meg til 10-15%.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg mener å huske at dette var kravene:

 

Hangups: 4

Situps: 30

Pushups: 30

3000m: 14 min

6195880[/snapback]

 

Feil. De er lavere. Jeg har svart på hvitt foran meg minstekravene til Befalskolen:

 

3000 meter: 13:30 (Nato-krav er 15:00, idrettsmerket er 13:45)

Hang ups: 4

Push ups: 16

Sit ups: 20

 

Det er Befalskolen, folkens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Testingen foregår etter en 3000 meter, så man er ganske sliten, egentlig. Man kjenner det godt i beina når man tar sit ups, så det er mange som sliter med kravet. Jeg tok 55 militære situps og er i utgangspunktet temmelig god på den øvelsen.

Lenke til kommentar

NATO-kravet skal vel egentlig ikke være så vanskelig heller, de ønsker vel strengt tatt bare å ha soldater som ikke bruker rullestol og utfører oppgaver på kommando. Hvis KRAVET er det målet man setter seg under førstegangstjenesten, trenger man ikke frykte mye pes, men det kan jo være en fordel å dra nytte av de treningsmuligheter militæret har å tilby. Glad-tjukk kan man bli senere i livet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg liker ikke denne labre fokuseringen på fysisk yteevne i Forsvaret. De nedprioriterer idrett helt enormt. Vi er 6 instruktører, vi trener spesialkommandoer fra både inn- og utland, og det er usikkerhet rundt avdelingens fremtid. Sykt.

Lenke til kommentar

Ja, får vel bidra med mitt her jeg og:

 

Cooper-test (så langt som mulig på 12 min): 3100 m

Benkpress: 95 kg

Knebøy: Vet ikke maks (aldri prøvd), trener 4*8 med 100 kg.

60 m: Veeeeeldig lenge siden sist. Løp 7,8 i slutten av åttende klasse.

Chins (også kjent som hangups) overtak: 11 (haka over)

Lenke til kommentar
Har tatt ihvertfall 16 chins med overtak (20 med undertak) - helt uten jukking med beina/kroppen. Dips gikk svært lett i en periode og jeg tok over 30, men har ikke noe nøyaktig tall.

6186267[/snapback]

Damn! Trodde rekorden min på 14 skulle holde litt, jeg :hrm:

Bare vent, jeg tar deg snart igjen. Hvor gammel er du?

6187008[/snapback]

 

Jeg er 25 nå, men husker tallet 16 fra militæret da jeg var 19 år. Har vært langt sterkere enn den gang, men ikke prøvd direkte på maks chins.

Lenke til kommentar
60m: 6,9 for 8-9 år siden. Sist jeg løp var på rekrutten 2003 på 7,2

 

Det er jo sykelig raskt. Mener å huske at verdensrekord på 60 m er 6,39 (innendørs), sikkert nærmere 6.5 utendørs

6093240[/snapback]

Var raskt ja, fikk beskjed om at det var innenfor grensen for å bli kvalifisert for innendørs EM det året, husker Geir Moen deltok. :wee:

Værste var at jeg kom på 2.plass, bak en som løp 6.8. Eneste gangen i sprint jeg noengang har tapt. Men personlig mistenker jeg dårlig tidtakelse av de ansvarlige, for det føltes ikke som så raskt. Setter mer lit til 60m på rekrutten. Var raskeste av de 1800 menige som var der.

 

Var alltid slik i fotball, løp fra alle men bommet nesten hver gang dessverre :wee:

 

"best uten ball".

 

Skulle jeg løpt 60m idag vill den nok ligget rundt 7.30 og opp mot 8 blank.

6093367[/snapback]

 

Dette kan kanskje tenkes å være manuelle tider eller? Veldig greit å oppgi dette, siden man må legge på 0,2-0,3 sekunder på en manuell tid for å få tilsvarende en elektronisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...