Gå til innhold

Asus lanserer PhysX P1


Anbefalte innlegg

EasyRider:

 

1. Har du forsøkt max phys settings på F.E.A.R, hvor du samtidig har høye settings som krever sitt av resten av systemet?

 

2. Men er den dynamisk på ett kort også eller reserverer den eks. minnebuffre osv. Kan du forklare hvordan dynamisk den er?

 

3. Hjelper lite om Havoc ikke koster forbrukerne penger hvis den ikke blir brukt hos spillutviklerne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at havoc skal fungere må du ha SLI og det ene kortet blir da dedikert til fysikk... og vel et skjermkort av bra kaliber koster ikke mye under 2000kr.

en CPU kan kjøre et par titals bevegelige objekter, mens et PPU kan kjøre et par hundre.

Lenke til kommentar
Ageia PhysX er et fysikk kort. ikke et skjermkort.

6063103[/snapback]

 

Og hva trenger man et fysikkort til?

6063183[/snapback]

 

Du "trenger" et fysikk kort til å gjøre fysikkberegninger når du løper i en vanndam på ditt nyeste FPS-Spill, slik at vannet spruter realistisk rundt deg, eller eventuelt, du "trenger" et fysikk kort til å beregne hvor alle sandkornene blir av når du løper i en ørken.

6063223[/snapback]

 

tenk svære eksplosjoner med ting som flyt til alle kanter, tønner som ruller, biler som flytter på seg.

mye man kan gjøre med fysikk.

Lenke til kommentar
EasyRider:

 

1. Har du forsøkt max phys settings på F.E.A.R, hvor du samtidig har høye settings som krever sitt av resten av systemet?

 

2. Men er den dynamisk på ett kort også eller reserverer den eks. minnebuffre osv. Kan du forklare hvordan dynamisk den er?

 

3. Hjelper lite om Havoc ikke koster forbrukerne penger hvis den ikke blir brukt hos spillutviklerne.

6063308[/snapback]

1. Nei, aner egentlig ikke. Men jeg tipper en god flertrådet implementasjon ville kjørt fint på dobbelkjerne CPU.

2. Jeg vet ikke. Men hovedsaken er vel å ikke reservere halve teoretiske grafikkytelsen til fysikk, det blir for dårlig utnyttelse.

3. Så lenge det er så få PhysX-kort ute hos brukerne, vil spillutviklerne heller ikke få noe særlig igjen for å velge Ageia. Kampen er helt åpen enn så lenge.

 

Vi får håpe på at PhysX enten selges i store antall og blir nærmest standard, eller at de flopper og raskt blir borte til fordel for solid VPU-fysikk. Dagens splittede fokus gjør det bare verre for både utviklerne og spillerne.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
For at havoc skal fungere må du ha SLI og det ene kortet blir da dedikert til fysikk... og vel et skjermkort av bra kaliber koster ikke mye under 2000kr.

en CPU kan kjøre et par titals bevegelige objekter, mens et PPU kan kjøre et par hundre.

6063313[/snapback]

 

 

Ett par hundre ja :D

 

Bevis: http://www.ageia.com/physx_in_action/footage_physx.html

 

Tenk dere de neste versjonene av dette kortet,,, med mye kraftigere ppu og evt. 512+ ram :whistle:

Lenke til kommentar

Såkalt "bevis" fra produsent er også kjent som "spam" og "propaganda" :)

 

EDIT: Gikk forbi Applestore eller eplebutikken før i dag hvor de hadde satt ut et skilt med "iNoe Pro, med 4x bedre ytelse."

 

Selv håper jeg dette standalone PhysX kortet flopper og at fysikkberegning på GPU blir standard. Det vil forhåpentligvis sette et (høyere) minimum for hvor svake(nerfet) GPU produsentene kan selge skjermkort og vil trolig være billigere for oss sluttbrukere som ikke bruker mye tid på nyere spill.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Rart ingen har tatt opp dette:

 

Vil kortet kunne klokkes? Ser for meg heftige vannkjølinger og klokking til flere kalkulasjoner og noe a la 3dmark i fysikkprosessorer.

 

Tror dette etterhvert blir et must i pcer.

6063532[/snapback]

 

Tenker neste 3Dmark vil inkludere en score for fysikksimulering hvor PhysX-eiere vil score vilt over vanlig CPU'er. Eller, det er jo drømmen da :)

 

Men rart vi ikke har hørt noe om en standarisert API for fysikk i f.eks DirectX 10, f.eks DirectPhys. Da blir det nok enklere for utviklerene istedetfor å måtte skrive for forskjellige API'er/implementasjoner slik det var før med 3DFX Glide, OpenGL og PowerVR.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Easyrider:

F.E.A.R er et spill hvor det er nevnt at en egen PPU ville hjelpe betraktelig.

 

Ellers kan jeg tenke meg at Oblivion med sine enorme beregninger ville være perfekt med PhysX og patcher som støtter det.

 

Husk at det er CPU som begrenser spill i dag. Selv med gode Dual Cores. Begrensningen oppstår på fysikk beregninger.

 

Derfor er PPU et normalt skritt videre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Et par spm:

 

Hvordan kan DX10 kunne forbedre ytelsen der fysikk oppgavene fordeles mellom GPU/CPU? Trodde DX kun "mappet" koden til hardwaren?!

 

Er helt klart at realistiske dynamiske omgivelser er helt avgjørende for spill-opplevelsen, men kan ikke fatte at det skulle trengs 10 ganger raskere CPU for at de skulle kunne ta hånd om dette på en grei måte (Floating point kalkulasjoner og A.I. altså).

 

Er det her snakk om at hvert minste lille støvkorn skal ha sin egen plass i regnestykket, blir det vel neppe nok med en egen prosessor av denne typen. Kankjse det er dit vi er på vei, men foreløblig er det nok lenge til at en krystallvase oppfører seg nøyaktig på spill som i virkeligheten når den knuses (hvertfall en stor vase).

Lenke til kommentar

Tenker neste 3Dmark vil inkludere en score for fysikksimulering hvor PhysX-eiere vil score vilt over vanlig CPU'er. Eller, det er jo drømmen da smile.gif

 

Men rart vi ikke har hørt noe om en standarisert API for fysikk i f.eks DirectX 10, f.eks DirectPhys. Da blir det nok enklere for utviklerene istedetfor å måtte skrive for forskjellige API'er/implementasjoner slik det var før med 3DFX Glide, OpenGL og PowerVR.

 

Vel siste 3dmark støtter faktisk PhysX :D

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
F.E.A.R er et spill hvor det er nevnt at en egen PPU ville hjelpe betraktelig.

Nevnt av hvem? Ageia?

 

Ellers kan jeg tenke meg at Oblivion med sine enorme beregninger ville være perfekt med PhysX og patcher som støtter det.

Det tviler jeg på. Med høye grafikkinnstillinger er Oblivion hovedsakelig skjermkort-begrenset.

 

Husk at det er CPU som begrenser spill i dag. Selv med gode Dual Cores. Begrensningen oppstår på fysikk beregninger.

 

Derfor er PPU et normalt skritt videre.

6063749[/snapback]

Hvis du mener at CPU begrenser på den måten at spillene ellers kunne vært mye bedre, så er jeg enig.

 

PPU er et mulig skritt videre, men da må prisene ned. Personlig liker jeg ikke tanken på et nytt tilleggskort, jeg ville heller sett PPU på skjermkort eller hovedkort. Jeg tror også PCI-bussen kan bli en flaskehals i en del tilfeller, så jeg kjøper iallfall ikke før de kommer for PCIe. Og med de kommende kraftige DX10-skjermkort tror jeg mesteparten av behovet for PPU forsvinner.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
PPU er et mulig skritt videre, men da må prisene ned. Personlig liker jeg ikke tanken på et nytt tilleggskort, jeg ville heller sett PPU på skjermkort eller hovedkort. Jeg tror også PCI-bussen kan bli en flaskehals i en del tilfeller, så jeg kjøper iallfall ikke før de kommer for PCIe. Og med de kommende kraftige DX10-skjermkort tror jeg mesteparten av behovet for PPU forsvinner.

 

 

Et kraftigere skjermkort kan ikke ta over jobben til en PPU. Les innlegga før du poster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...