Gå til innhold

Asus lanserer PhysX P1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorce,

 

Et kraftigere og mer fleksibelt skjermkort vil definitivt kunne ta over jobben til en PPU. Spørsmålet er om neste generasjon skjermkort blir nok.

 

Leste du før du postet?

 

Hvordan kan du ha dekning for denne påstanden når både Ageia Nvidia og forhåpentlig Ati kommer med Dedikerte fysikkløsninger?

I dagens løsninger blir fysikken i hovedsak regnet ut av CPU, mens GPU tar seg av framvisninga. Med en PPU i tillegg får du mulighet til enda mer avansert fysikk noe en ren GPU chip aldri kan klare alene.

Endret av Sorce
Lenke til kommentar

Havoc-løsningen er per i dag bare på prototypestatidet. Havoc har sagt at de nå er på et stadium der man dedikerer en hel GPU til fysikk (fra et SLI-oppsett) men at de jobber med å få i orden lastbalansering.

 

Selv håper jeg dette standalone PhysX kortet flopper og at fysikkberegning på GPU blir standard.

6063634[/snapback]

Enig! Det tror jeg vil lønne seg for forbrukerene.

Lenke til kommentar

Easyrider:

1. Dette med F.E.A.R kom jeg over når jeg testet spillet første gang og bladde igjennom forumet deres hvor det ble anbefalt og kjløre lave fysikk insitllinger hvis man ikke hadde en fysikk aksellerator.

 

2. Kjører du Oblivion på høy oppløsning får du også flere fysikk elementer som skal beregnes. I tester av Oblivion sier de også at dagens CPU ofte er bremseklossen når man har et godt skjermkort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan kan du ha dekning for denne påstanden når både Ageia Nvidia og forhåpentlig Ati kommer med Dedikerte fysikkløsninger?

Hvor i all verden har du dette fra? Både ATi og Nvidia jobber jo sammen med Havoc for å kjøre fysikk og grafikk på grafikkortene deres. De holder ikke på med dedikerte løsninger. (Eller har du noe informasjon som vi andre ikke har?)

 

I dagens løsninger blir fysikken i hovedsak regnet ut av CPU, mens GPU tar seg av framvisninga. Med en PPU i tillegg får du mulighet til enda mer avansert fysikk noe en ren GPU chip aldri kan klare alene.

6064034[/snapback]

Hvorfor mener du at en GPU ikke vil klare dette alene? GPU'er har jo beregningskapasitet nok i mengder. Opp mot 500 GFLOP's faktisk, mot ca 5GFLOP's for moderne high-end CPU'er. ATI og Nvidia jobber jo hardt med å få fysikk til å kunne utnytte en del av denne enorme kraften.

Lenke til kommentar
QUOTE(Sorce @ 08/05-2006 : 18:53)

Hvordan kan du ha dekning for denne påstanden når både Ageia Nvidia og forhåpentlig Ati kommer med Dedikerte fysikkløsninger?

 

Hvor i all verden har du dette fra? Både ATi og Nvidia jobber jo sammen med Havoc for å kjøre fysikk og grafikk på grafikkortene deres. De holder ikke på med dedikerte løsninger. (Eller har du noe informasjon som vi andre ikke har?)

 

Mener nå bestemt Havoc var nvidia sin løsning og at ati jobba med sin egen.. better check one more time then

 

http://www.havok.com/content/blogcategory/30/68/ ser ikke ati på lista

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
Hvordan kan du ha dekning for denne påstanden når både Ageia Nvidia og forhåpentlig Ati kommer med Dedikerte fysikkløsninger?

Det er nytt for meg. Link?

 

Og det er nok uansett bare i en overgangsperiode, inntil integrerte løsninger kommer.

 

I dagens løsninger blir fysikken i hovedsak regnet ut av CPU, mens GPU tar seg av framvisninga. Med en PPU i tillegg får du mulighet til enda mer avansert fysikk noe en ren GPU chip aldri kan klare alene.

6064034[/snapback]

Selvfølgelig kan VPU klare det, bare å gjøre den kraftigere eller slenge en til på problemet.

 

Det kan også tenkes at du vil kunne bruke ditt gamle skjermkort (etter oppgradering) til fysikk.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan VPU klare det, bare å gjøre den kraftigere eller slenge en til på problemet.

Regner med at du mener CPU og ikke VPU..

Nå har det seg slik at en PPU er optimalisert for fysikkberegninger, noe en CPU ikke er. Det hjelper lite å legge til en ekstra CPU når en PPU er hundre ganger raskere. Hvorfor tror du vi fikk egne GPU'er?

 

Edit: eller kanskje du mente GPU, begge tastene er nære v'en. Uansett, om du mener GPU så er jeg enig.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Sorce @ 08/05-2006 : 18:53)

Hvordan kan du ha dekning for denne påstanden når både Ageia Nvidia og forhåpentlig Ati kommer med Dedikerte fysikkløsninger?

 

Det er nytt for meg. Link?Se link i tidligere, står massevis av info der.

 

Og det er nok uansett bare i en overgangsperiode, inntil integrerte løsninger kommer.

 

I dagens løsninger blir fysikken i hovedsak regnet ut av CPU, mens GPU tar seg av framvisninga. Med en PPU i tillegg får du mulighet til enda mer avansert fysikk noe en ren GPU chip aldri kan klare alene.

*

 

Selvfølgelig kan VPU klare det, bare å gjøre den kraftigere eller slenge en til på problemet.

 

Det kan også tenkes at du vil kunne bruke ditt gamle skjermkort (etter oppgradering) til fysikk.

 

Ser du skriver VPU tenker du på GPU da siden VPU såvidt jeg vet er en slik liten chip som står på Tv kort?

 

Venter forresten enda på noen linker fra påstandene dine..

Endret av Sorce
Lenke til kommentar
Mener nå bestemt Havoc var nvidia sin løsning og at amd jobba med sin egen..

6064097[/snapback]

Havoc og NVidia sitt samarbeid har ingenting med dedikert fysikk å gjøre. Og AMD? Mente du ATI?

 

Få orden på din egen forvirring før du anklager andre for ikke å ha lest innleggene. ;)

Lenke til kommentar

Fatter ikke sutringa over dedikerte fysikk-løsninger. F.eks. innenfor simulering og 3d i film/tv-bransjen er dette et produkt som er blitt mottatt med åpne armer. 1 stk PhysX prosessor gjør nå på halve tiden det 2 stk Opteron 285 gjorde på en time. Det er respektabelt.

 

Edit: Er en sannhet med litt modifikasjoner. SoftPhysX som emulerer PhysX chippen er ikke multithreaded, så den utnyttet bare en av fire kjerner. Beklager evt missforståelser...

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Mener nå bestemt Havoc var nvidia sin løsning og at amd jobba med sin egen..

6064097[/snapback]

Havoc og NVidia sitt samarbeid har ingenting med dedikert fysikk å gjøre. Og AMD? Mente du ATI?

 

Få orden på din egen forvirring før du anklager andre for ikke å ha lest innleggene. ;)

6064194[/snapback]

 

 

Vel, venter enda på de banebrytende svara dine, Og igjen tar du en tur innom havoc sida evt leser litt poster. Ja så ser du at Nvidia jobber med å kjøre ene kortet i SLi dedikert til fysikk. Men dette er nevnt tidligere og forsåvidt linka til så ser ingen grunn på å komme innpå det en gang til.

Lenke til kommentar
Ja så ser du at Nvidia jobber med å kjøre ene kortet i SLi dedikert til fysikk. Men dette er nevnt tidligere og forsåvidt linka til så ser ingen grunn på å komme innpå det en gang til.

6064223[/snapback]

Javel, det kan absolutt kalles dedikert fysikk. Men det er mer en nødløsning enn det de helst ønsker. Og det er fortsatt en VPU, ikke en PPU.

 

Om det benyttes en eller flere VPUer går ut på det samme: Å bruke skjermkort for fysikkberegninger i stedet for spesiallaget fysikkort.

Lenke til kommentar

Hm, synd man ikke har flere AGP porter, så kunne man satt i et 6200 kort for dedikert å beregne fysikk?

 

kan jeg sette et PCIe 6200 kort i PCIe skjermkort slot2 uten å enable SLI og deretter bruke det dedikert til Fysikk?

 

Da slipper jeg jo å oppgradere min dårlige CPU for å kjøre fysikkrevende spill.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor skal GPU-fysikk (havoc) bli så mye mer allemannseie?

 

Man må da vel ha to skjermkort uansett? Så skal man handle in to kort for å få best ytelse til spill, er det da like greit å handle inn et dedikert fysikkort?

 

Da har man i tillegg en ledig PCI-ekspress port til ekstra skjermkort for SLi senere.

 

Altså SLi-grafikk + fysikkprosessor!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal GPU-fysikk (havoc) bli så mye mer allemannseie?

 

Man må da vel ha to skjermkort uansett? Så skal man handle in to kort for å få best ytelse til spill, er det da like greit å handle inn et dedikert fysikkort?

Nei, Havoc vil nok fungere med bare et skjermkort. Hvis ikke blir den løsningen dødfødt.

 

Å legge ekstra penger i skjermkort (1 eller 2) eller i fysikkort blir jo ett fett for kjøperne. Hva som vil lønne seg gjenstår å se. Men VPU-fysikk har potensiale for å bli en billigere løsning for de som ikke har råd til fysikkort.

 

(edit)

Og kanskje langt viktigere, Havoc kan bli en grei løsning for de mindre kyndige som har en ferdig-PC uten PhysX. Det spørs bare hvor mange av de som vil ha et bra nok skjermkort. Vista vil nok heve standarden, men kanskje ikke nok.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

ja skjønner ikke helt hvorfor er så negativ til eget kort!

skal man ha det råeste vil ihvertfall eget kort være best!

synes ikke det var så dyrt jeg. tenk på alle de som kjøper gtx istede for gt for litt ekstra ytelse.

dessuten er physX kortet noe helt nytt så prisen kommer sikkert til å synke en del når det blir mer vanlig og kansje hvis det får noen konkurrenter etterhvert!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal GPU-fysikk (havoc) bli så mye mer allemannseie?

 

Man må da vel ha to skjermkort uansett? Så skal man handle in to kort for å få best ytelse til spill, er det da like greit å handle inn et dedikert fysikkort?

Nei, Havoc vil nok fungere med bare et skjermkort. Hvis ikke blir den løsningen dødfødt.

 

Å legge ekstra penger i skjermkort (1 eller 2) eller i fysikkort blir jo ett fett for kjøperne. Hva som vil lønne seg gjenstår å se. Men VPU-fysikk har potensiale for å bli en billigere løsning for de som ikke har råd til fysikkort.

6064567[/snapback]

 

 

hadde jeg f.eks hatt ett 7900gt og kjøpt ett til så ville jeg mye heller brukt det til grafikk!

og så kjøpt ett physX kort til slutt! eventuelt 7900gt -> physX -> 7900gt....

og så kunne jeg oppgradert grafikkortene seiner og fremdeles hatt ett fysikk kort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...