Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan dere ikke heller trene hunden til å gå pent i bånd? Irettesettelse hjelper lite, så det er bra din mor ikke er god på det. :)

 

Jeg vil anbefale boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad. Boken er lettlest og gir mange gode tips til oppdragelse av hund. Han forklarer også i detalj flere metoder for hvordan man kan lære hunden å gå pent i bånd uten at det innebærer ubehag for hunden (noe mange slike anretninger og seler ofte gjør).

Lenke til kommentar

Illusion collar er jo strupehalsbånd i en litt annen innpakning - og med et fancy navn. Liker ikke.

 

Bikkja drar i halsbåndet fordi den oppnår noe med det. Skal man bruke aversive metoder for å stoppe det på en hund som har stor motivasjon for å dra i båndet risikerer man å måtte eskalere opp til reinspikka voldsbruk.

Det vil forøvrig være veldig, veldig mye enklere å trene bort nå, enn seinere.

Lenke til kommentar

Ja, det er samme konseptet som "Easy Walk" selen, og i grunnen også "Freedom" selen, bare litt forenklet. Der er problemet at hunden kan få gnagsår i "armhulene", og det vil jeg helst unngå.

Har lest litt om forskjellige "no pull" seler og kommet frem til at det er sele av typen Easy Walk/Freedom etc jeg ville gått for. Men som sagt, hunden er bare valpen enda, og det er strengt tatt ikke min jobb å oppdra den, så får se om de klarer å få litt styring på ham etter hvert før jeg kjøper noe som helst. :) Takk for rådene.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Selv om det ikke er din jobb, så kan du jo for din egen skyld forlange at hunden skal gå pent når du går med den. Litt innsats nå, og hunden vil kunne oppføre seg ganske greit på tur med deg framover. Hunden skjønner fort at du forlanger litt mer, og går gjerne pent for å få bli med deg på tur. :)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Joa, men så er det igjen det at en sånn sele koster litt (den jeg ser på, i alle fall) og det er dumt å bruke så mye penger på den når han vokser ut av den igjen ganske fort. Da venter jeg heller til han har vokst ferdig. I mellomtiden bruker jeg "stopp og gå" metoden og belønner med godbiter og ros, samt at jeg gir bestemte rykk (ikke sånn at jeg drar hele hunden) i båndet når han begynner å dra. :)

Lenke til kommentar

En god sele er en god løsning, da har det ingen negativ helsemessig effekt for hunden at den drar.

En hund som drar mens den går med halsbånd får gjerne helsemessige utfordringer med dette etterhvert, det kan være både i form av skader på nakke og i form av kvelning mens den går på tur.

 

Mitt beste tips er å trene noen minutter om dagen på å gå pent, og helt konsekvent bruke sele i tiden man ikke trener på dette.

 

Når hunden er voksen kan man med fordel la hunden få en skikkelig fysisk økt om dagen, og sørge for at den går pent i tisserunden på kvelden eller noe som en slags trening på å gå pent.

 

 

Her i huset brukes halsbånd stort sett når vi er hos veterinæren, og de få gangene det er nødvendig med dekken. (Kaldere enn ca 12 kuldegrader)

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har sagt noen plass at hunden bruker halsbånd. Det gjør han ikke. Han bruker kun sele. Det jeg snakket om var ikke vanlig tursele (det har han fra før), men en treningssele. Altså sånn "no pull" opplegg. Men kjøper ikke det til en hund jeg har lite med å gjøre når han vokser ut av den igjen uansett.

 

Jeg kan ikke trene ham på daglig basis, da jeg ikke er hos min mor så veldig ofte og jeg har dyr selv å ta meg av. Men jeg er glad i den hunden fordi om og vil gjerne låne ham på langturer i fremtiden, altså når han blir voksen. Da kan jeg eventuelt kjøpe treningssele, hvis han fremdeles drar. Men håper ikke det blir nødvendig. :)

Lenke til kommentar

Joa, men så er det igjen det at en sånn sele koster litt (den jeg ser på, i alle fall) og det er dumt å bruke så mye penger på den når han vokser ut av den igjen ganske fort. Da venter jeg heller til han har vokst ferdig. I mellomtiden bruker jeg "stopp og gå" metoden og belønner med godbiter og ros, samt at jeg gir bestemte rykk (ikke sånn at jeg drar hele hunden) i båndet når han begynner å dra. :)

Bestemte rykk har ingen effekt når det gjelder å lære en hund å gå pent i bånd, det eneste du oppnår er å gi hunden irritasjon og belastning når du rykker.

 

Stopp og gå er en bra metode, du kan også gjøre den litt mer tydelig med å gå bakover når hunden trekker. Hunden drar fordi den vil raskere fremover - da blir konsekvensen at den heller ender opp med å måtte gå tilbake. Det gjorde jeg med min. Men det tar tid og man må være konsekvent. Om man da ikke vil bruke halsbånd når man trener og sele når man vil ha pause og hunden får lov til å dra.

Lenke til kommentar

Rykkene hjelper faktisk, da han går fint i noen sekunder før hvert rykk. Men nå må du ikke misforstå meg. Det er ikke kraftige rykk. Det er bare så vidt jeg drar i det, men det fungerer som en distraksjon for hunden. Og hver gang han går pent, om det så er i noen sekunder, får han ros.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har forsøkt å trene opp mora di i stedet for hunden...?

Forsøkt og feilet. :hm: Hun hører ikke på et ord jeg sier, og hvis jeg kommer med konstruktiv kritikk, begynner hun å kjefte. Eksempel:

 

"Du må ikke godsnakke med hunden etter at han har gjort noe galt."

"Jeg gjør jo ikke det! Nå må ikke du begynne!"

 

Så det har jeg gitt opp for lenge siden.

Lenke til kommentar

Rykkene hjelper faktisk, da han går fint i noen sekunder før hvert rykk. Men nå må du ikke misforstå meg. Det er ikke kraftige rykk. Det er bare så vidt jeg drar i det, men det fungerer som en distraksjon for hunden. Og hver gang han går pent, om det så er i noen sekunder, får han ros.

Det hjelper der og da, men har ingen varig læring. Dermed blir det bare en konstakt irritasjonsfaktor for hunden (men rykkingen blir positivt forsterket for deg siden det virker der og da, og dermed øker sjansen for at du vil gjøre det igjen). Og ros har som regel liten effekt da det i seg selv ikke gir hunden noe særlig belønning.

 

Hvis moren din ikke hører på hva du sier, hva med om du gir henne en hundebok? Som f.eks 100% positiv hverdagslydighet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...