Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun har løpetid akkurat nå, og har fått seg kjæreste to hus unna. Hadde ikke vært noe problem hadde det ikke vært for at jeg bor i en skråning slik at man må klatre som en fjellgeit for å komme opp til hagen der.

Dette kombinert med at naboen min ennå ikke har lært seg at ytterdøra bør lukkes igjen selv om det ikke er noe av verdi der, siden det er der jeg pleier å stå og ta på båndet til hunden, gjør for noen interessante halvtimer med lokking.

Takk gud for at det er gjerde hun ikke kommer gjennom til hagen! Basenji-Akita hadde blitt en interessant mix.

Lenke til kommentar

Greit å gi hunder små biter av boller? Hunden vår er helt gal etter boller (og vafler), hun liker det mye bedre enn alt annet hundegodt.

 

(Det er snakk om veldig små biter, mindre enn en lillefingertupp)

 

Jeg ville droppa det, men jeg vet ikke om det er direkte skadelig. Unngå i hvert fall rosiner og sjokolade som ER skadelig.

Lenke til kommentar

Greit å gi hunder små biter av boller? Hunden vår er helt gal etter boller (og vafler), hun liker det mye bedre enn alt annet hundegodt.

Gjør ikke noe så lenge det er i små mengder som godbiter. Blir ikke annet enn fyllstoff i magen. Unngå rosiner og sjokolade, som Lekr nevner.

Lenke til kommentar

Så rosiner er skadelig? Det viste jeg ikke. Har gitt hunden vår VELDIG mye rosiner som godbiter da hun elsker det. Hva kan skje om man gir rosiner?

Jeg har hørt at det varierer fra hund til hund om det er direkte giftig eller ikke. Dette gjelder druer og rosiner. Ifølge denne siden kan det i aller værste fall gi nyresvikt.

Hunden vår har også fått en del druer før vi ble klar over det, uten at det har gjort noe, men jeg ville ikke tatt sjansen på å fortsette med det. ;)

Lenke til kommentar

Man har jo hunder som tåler alt, da. Blandingshunden til kjæresten min spiste en hel pose med Twist (og da snakker vi sjokolade, papir og alt) og han var helt fin. Alltid fått veldig variert mat. Og så har man jo hunderasene som kun bør ha én type tørrfôr. Eller er bikkjene som mennesker og er sånn at om de ikke får variert kosthold fra de er små, så vil de bli kresne/tåle kun få typer mat?

 

Så lenge man gir ting med måte, så burde det vel gå bra?

 

Er det forresten noen her som har erfaring med Old English Sheepdog og Irsk ulvehund? Jeg lurer på hvordan de fungerer i familiesammenheng, gemytt og med andre hunder. Har vokst opp med Berner Sennenhunder selv, så jeg er veldig vant med hunder (og da spesielt de store og sterke). Det er ikke snakk om å skaffe meg hund nå, siden jeg er student, men ønsker å ha hund når jeg blir "ordentlig voksen" :)

Lenke til kommentar

"Alt" er giftig i store nok mengder.

 

Rundt regnet så tåler dyr generelt n mengde "farlig" stoff per kilo kropsvekt, så store hunder tåler mer.

 

Men selv om hunder tåler litt er det ingen grunn til å gi de ting som er kjent for å være farlig - får de apetittien for feil godsak og senere en anledning til å forsyne seg selv kan det gå galt.

 

Når det gjelder å tåle relativt harmløse ting uten at det gir mageproblemer så går det stort sett kun på eksponering. Får hunden kun en bestemt type tørrfor gjennom hele livet så blir det problemer om den plutselig hiver i seg ei mus eller en tvilsom sopp. Er hunden vant med å smake/spise på alt, så tåler den mer. Det blir jo akkurat som oss mennesker det; en veganer som plutselig begynner å spise kjøtt får en liten overgangsperiode før kroppen tåler det godt.

 

Generelt bør man tenke litt over hva man gir som godbit, og hvor mye. Mengder er ikke nødvendig for at hunden skal synes at det er godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene så vet ikke om andre har referert til professor Nils R. Søli ved Norges veterinærhøyskole som i et intervju med NRK sier følgende:

 

- Det er såpass få rosiner som skal til. Hvis vi regner på det, så er det snakk om en fire-fem rosiner per kilo hund, som kan gi dødelig forgiftning på hunder.

 

Professoren råder hundeeiere om å oppsøke veterinær selv om hunden bare har spist noen få rosiner.

 

og

 

- Tyggegummi som inneholder xylitol, er enda farligere for hunder.

 

- Tre tyggegummibiter til en ti kilos hund kan gi forgiftning, sier Søli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns å huske å ha lest et sted at druer er enda mer giftige enn rosiner, siden de er i ubehandlet form. Noen som kan bekrefte/avkrefte det? Greit å vite...

 

 

Over til det jeg egentlig lurte på: Er det noen som vet hvordan kvaliteten på hundesenger fra Hööks er?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom alle innleggene så vet ikke om andre har referert til professor Nils R. Søli ved Norges veterinærhøyskole som i et intervju med NRK sier følgende:

 

- Det er såpass få rosiner som skal til. Hvis vi regner på det, så er det snakk om en fire-fem rosiner per kilo hund, som kan gi dødelig forgiftning på hunder.

Professoren råder hundeeiere om å oppsøke veterinær selv om hunden bare har spist noen få rosiner.

 

og

 

- Tyggegummi som inneholder xylitol, er enda farligere for hunder.

 

- Tre tyggegummibiter til en ti kilos hund kan gi forgiftning, sier Søli.

 

Jeg tror dette er velkjent blandt de fleste hundeiere.

Men at han mener man bør oppsøke dyrlege bare fordi du har sett en hund spise noen få rosiner er jo lett å se dyrlegen som tar godt betalt som snakker også.

De aller fleste tilfellene klarer hunden seg helt fint, så man bør dra til dyrelegen om dyret viser tegn på problemer.

Lenke til kommentar

Liker bilder av hunder, jeg :)

Jeg er forlover i et bryllup om et par uker, og satt og pratet med brudgommen om fotografen, som han beskrev som en "hundefotograf". Det er jeg også, sa jeg! Men mer på hobbybasis! ;)

 

5107918014_761f757ce4.jpg

Squirrel! by tofagerl, on Flickr

 

Dette er altså "valpen" til modern, som nå er blitt ett år og... fire måneder? Noe sånt? Han heter Linus og lager rare lyder når han drikker... Og siden han har vokst opp med en sint tispe har han aldri lært å løfte beinet - jeg tror kanskje han er litt Elling.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...