Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av foreldredyrene til bikkja mi er øyelyst noengang. Oppdretteren ljugde om det, og jeg var dum nok til å tru på henne. Hun satt og snakka om hvor mye de vektla sunnhet etc. Pappaen har forresten akkurat blitt far til ett kull til. Har er knapt 1,5 år gammel og de valpene der blir nok like friske og sunne de også :roll:

 

Hvor idiot går det ann å bli. Sjekka jo alt som var trodde jeg.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Ingen av foreldredyrene til bikkja mi er øyelyst noengang. Oppdretteren ljugde om det, og jeg var dum nok til å tru på henne.

Hvor idiot går det ann å bli.

I fortvil enda, øyenlys henne når hun er rundt året, kanskje det ikke er noen grunn til bekymring i det hele tatt. Kos deg med valpen din og ta bekymringene dersom de kommer. Stort sett er de fleste hunder friske. Jeg har drevet med hund i mange år, og Marlon er den eneste jeg har hatt som det feilte noe, men her hadde jeg jo maks uflaks! :thumbdown:

Lenke til kommentar
I fortvil enda, øyenlys henne når hun er rundt året, kanskje det ikke er noen grunn til bekymring i det hele tatt. Kos deg med valpen din og ta bekymringene dersom de kommer. Stort sett er de fleste hunder friske. Jeg har drevet med hund i mange år, og Marlon er den eneste jeg har hatt som det feilte noe, men her hadde jeg jo maks uflaks! :thumbdown:

"Alt" av sykdommer er i slekta inkl. allergi, søster har patella lux og nå finner jeg ut at foreldrene ikke er øyelyst engang? Selvfølgelig blir jeg bekymra og lei meg! Må bare prøve å ikke tenke på det.

Sjekka jo ting så godt jeg kunne, men tydligvis ikke godt nok.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
I fortvil enda, øyenlys henne når hun er rundt året, kanskje det ikke er noen grunn til bekymring i det hele tatt. Kos deg med valpen din og ta bekymringene dersom de kommer. Stort sett er de fleste hunder friske. Jeg har drevet med hund i mange år, og Marlon er den eneste jeg har hatt som det feilte noe, men her hadde jeg jo maks uflaks! :thumbdown:

"Alt" av sykdommer er i slekta inkl. allergi, søster har patella lux og nå finner jeg ut at foreldrene ikke er øyelyst engang? Selvfølgelig blir jeg bekymra og lei meg! Må bare prøve å ikke tenke på det.

Sjekka jo ting så godt jeg kunne, men tydligvis ikke godt nok.

Patella forekommer nokså tilfeldig hos de fleste små raser, det kan tilogmed oppstå som følge av en skade og må ikke nødvendigvis være arvelig. Det synes jeg ikke du skal tenke så mye på enda. Og vær forsiktig hvis du vil at en veterinær skal sjekke, er de for hardhendte kan de faktisk bøye kneet ut av ledd. De er ganske skjøre disse beina når de er unge. Når det gjelder øyelysning, så er det ikke så lenge siden det ble vanlig å gjøre. Jeg har hatt mange kull før det ble snakk om øyelysning, og har ikke hatt noen problemer med pra på noen av avkommene. Det er selsagt viktig å gjøre dette nå som vi har muligheten, og eliminere de som faktisk har øyensykdommer, fra avl. Men kjære deg, hvis valpen din er sunn og frisk så hvorfor skal du gå rundt og bekymre deg? Gled deg over henne du, hun er bare så nydelig. :love:

Lenke til kommentar
Hvorfor er det alltid så viktig i hundeutstilling at hunden blir strekt så den står i en skikkelig unaturlig stilling? Halen som egentlig vil ligge blir holdt oppe av eieren og bakbeina blir dyttet helt bak. Ser bare så rart og tåpelig ut :roll:

Her tror jeg du tenker på noen av de mest ekstreme rasene. De fleste raser skal stilles opp slik det er naturlig, og ja noen skal strekkes litt for å få fram vinklene, men ikke til det ekstreme. Det er vanlig at hunder som skal bære halen over ryggen gis litt støtte for at ikke de skal slippe halen av ren usikkerhet. I det hele tatt er det viktig at hunden står i balanse og har kontakt med bakken, står godt på beia som de sier. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ha nye hunder :blush: Da jeg var mindre, hadde farmor to hunder av typen Borzoi, som er en veldig elegant og fin hund. Liker den veldig godt selv, og vil ha en eller to... Jeg vet at søsteren til farmor fortsatt har hunder som er avkommet etter samme hunder. De har også en veldig god pedigree. Vil, men er ikke sikker. Synspunkter?

 

Mambokids.jpg

Endret av Haute couture
Lenke til kommentar
Du har rett Elelmar. Er bare så skuffet for hun virket som ett ærlig og redelig menneske når jeg var der, men det blir bare mer og mer tull. Hun har klart å registrere dyra da, får trøste meg med det.

Er det lov å spørre om hvilken kennel du har kjøpt valpen din fra?

Lenke til kommentar

Borzoi er NYDELIGE hunder !!!! :love:

Utrolig lyst på, og holdt på å kjøpe meg en for noen år siden. Men det ble ikke noe av. Dessverre er de litt for store. Må ha stasjonsvogn for den slags :!:

Det er ikke noe byhund hvertfall. De trenger store områder å løpe på, og kommer oppi ei h** til fart når de først setter i gang.

 

Mushi:

Jeg syns du skrev lenger bak i tråden din at oppdretteren var meget seriøs jeg? Dumt dette da :(

Hvordan fikk du greie på dette, hvis du hadde sjekket rundt henne tidligere og det ikke kom opp noe på henne?

 

Tok noen fine bilder av gutten min i dag.

Greier noen å få bort de stygge barnelekene der han står på plena ?? :roll:

post-133950-1208899642_thumb.jpg post-133950-1208899813_thumb.jpg

post-133950-1208899849_thumb.jpg post-133950-1208899878_thumb.jpg

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg ser at flere av hundene fra den kennelen valpen din kommer fra er innkjøpt fra svært så seriøse oppdrettere. Kjenner til flere av dem, og de har alle sammen bidratt til at kineseren har blitt det den er idag. En av dem har også fått flere utmerkelser for sitt bidrag til rasen. Men alle oppdrettere kan ha litt uflaks engang iblandt, dette handler om levende vesner og vi kan aldri forsikre oss mot at noen får lidelser, akkurat som hos oss mennesker så forkommer dette innimellom. Ut fra det jeg har erfart og hørt fra andre med kineser blir disse regnet som ansvarlige seriøse oppdrettere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Spørsmål!

Har trent litt til utstillingen nå. Gå/jogge med Diesel på plass. Funker bra. Det er liike før han hopper opp i båndet, men da roer jeg ned.

Jeg holder en godbit i hånden, og han ser på meg hele tiden.

Er det rett??? Eller skal han løpe med hodet rett fram??

Siden jeg ikke kan se meg selv så blir det vanskelig å bedømme hvordan han skal gå og ikke.

Trener også på STÅ! LilleD lærer fort :)

Skal til tante i byen å trene en dag denne uka. Så får hun gå med han og jeg se på. Eller jeg kan bare kjøp meg et giga speil å ha utenfor?

Du bør putte godbiten i lomma når dere skal løpe rundt, hunden kan ellers få en unaturlig bøying i hals og resten av kroppen hvis den løper skjevt for å se på deg. I starten kan det være lurt å ta utstillingsbåndet helt bak ørene slik du ble rådet til, slik at du kan stramme han opp litt hvis han prøver å løpe og snuse i bakken. Det går imidlertid raskt å lære de av med dette hvis du er flink med "nei" hver gang han bøyer ned hodet. Det peneste er å stille hunden fritt synes jeg - med at du står foran han og får han til å se opp på deg og strekke halsen slik passe opp. Da kan det være smart med en slik "mageveske" til godbiter og lære han til å stå bare med at du har hånden ned i den og gir han en godbit kun når han står pent. Da slipper du kanskje "tigge-sitten" som han kanskje har hvis du tar hånda ned i lomma? Står du med godbiten i hånden slik at han "gnager" på den, vil gjerne hodet vri seg og halsen blir ikke helt "riktig" Vær obs med at han strekker benene slik at vinklene kommer passe fram på den siden som vender mot dommeren. Pass også på å ikke stille deg opp rett ved dommerbordet men litt ut i fra (hvis du da ikke får beskjed om hvor dommeren ønsker at du skal stå.) På uteutstillinger er det også lurt å se an litt om det er skråning/hull slik at du ikke stiller hunden din i nedoverbakke... dette gir nemlig helt feil holdning på hunden.. Masse å passe på? Joda.. men øvelse gjør etterhvert mester.. og det man mestrer er mye mer gøy :thumbup: Lykke til! Gleder meg til å høre resultatene jeg..

Lenke til kommentar

Når det gjelder patella er dette noe som også rammer flatten.. MEN veldig ofte er unge hunder veldig løse i kne-leddene og veterinærer som ikke har helt peiling kan feilaktig gi patelladiagnose på knær som faktisk fester seg når hunden bare blir litt eldre. Så skal du ha noen til å sjekke for patella - velg noen som har peiling! La ellers knærne være i fred!

Når det gjelder øyne så er jeg helt enig med elelmar - ikke bekymre deg før du har øyenlyst selv!

Når det gjelder sjekking av sykdommer o.l. ved kjøp av valp: Be ALLTID om dokumentasjon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...