Gå til innhold

Spanjoler i Spania må lære seg norsk


Anbefalte innlegg

Faktum er at svært mange spanjoler misliker denne ghetto kulturen som nordmenn oppretter enkelte steder.

Hvor har du det fra?

5974872[/snapback]

 

Jeg har endel venner som har gått på den norske skolen på gran canaria. I tillegg har jeg endel spanske kompiser. Vi har snakket endel om det og til og med jeg reagerte på adferden til endel av nordmennene der nede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faktum er at svært mange spanjoler misliker denne ghetto kulturen som nordmenn oppretter enkelte steder.

Hvor har du det fra?

5974872[/snapback]

 

Jeg har endel venner som har gått på den norske skolen på gran canaria. I tillegg har jeg endel spanske kompiser. Vi har snakket endel om det og til og med jeg reagerte på adferden til endel av nordmennene der nede.

5974917[/snapback]

 

Spørsmålet er vel hvorvidt de misliker det så sterkt at de ikke vil ha oss der, og dermed heller ikke pengene våre. Hvis de ikke ønsker oss der, men ønsker pengene våres så har de et valg å ta: hva som betyr mest.

 

Det bør selvfølgelig ikke være nødvendig å påpeke at også nordmenn må oppføre seg som det er forventet der nede til den grad det lar seg gjøre.

 

 

Personlig har jeg motsatt erfaring. Rett og slett at spanjoler flest ikke har noe i mot nordmenn nettopp fordi vi er turister og de trenger turismen. I hvertfall de som er voksne nok til å forstå økonomi og hvor viktig det er for en nasjon. Yngre mennesker derimot forstår kanskje ikke hvor viktig turismen er...

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Nå er det viktig å poengtere at jeg ikke snakker om turister men nordmenn som bosetter seg der f.eks i Torreveija e.l.

5974987[/snapback]

 

Det er fremdeles å anse som samme fordeler/ulemper som med turister igrunn da de ikke snylter penger fra spanjolene, men legger igjen tonnevis av det. Pengene kommer fra norge og ender opp i spania uansett :p

Lenke til kommentar
Nå er det viktig å poengtere at jeg ikke snakker om turister men nordmenn som bosetter seg der f.eks i Torreveija e.l.

5974987[/snapback]

 

Det er fremdeles å anse som samme fordeler/ulemper som med turister igrunn da de ikke snylter penger fra spanjolene, men legger igjen tonnevis av det. Pengene kommer fra norge og ender opp i spania uansett :p

5975008[/snapback]

 

Selvsagt er det et gode med mennesker som kommer til landet ditt med sine egne penger og legger de igjen hos deg. Jeg tror nok de er velkommen. Det er bare synd at de ikke ønsker å være en del av landet og kulturen de kommer til.

Lenke til kommentar

Ufattelig hvor fort venstresiden bruker ord som rasisme mot andre nordmenn syns jeg.. Selv er jeg halveis polakk, så er overhodet ingen FRP-fan (faktisk syns mesteparten av politikken deres er dum og forkastelig), men jeg mener overhodet ikke at Hagen er en rasist. Som Pricks påpeker så godt tidligere i tråden, Hagen sier spanjolene bør lære seg norsk. Uansett om han hadde sagt dèt eller noe annet, er det alltid en eller annen "kommunist-jævel" som syter og klager over rasismen til høyresiden i Norge.. Er faktisk ganske kjedelig å lese om tunnelsynet til denne siden av Norge, da rasistene i Norge faktisk er i fantastisk mindretall.

 

Men for all del, om dere har så løse begrep så er det vel riktig av meg å kalle dere kommunistjævler også ;)

 

Edit: Men bare for å legge til: han kunne vel like gjerne lagt til at nordmenn i Spania burde lære seg engelsk imo. De er jo tross alt i utlandet, og vil jo 90% sikkert støte borti ikke-norsk-snakkende utlendinger i løpet av et år.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Ufattelig hvor fort venstresiden bruker ord som rasisme mot andre nordmenn syns jeg.. Selv er jeg halveis polakk, så er overhodet ingen FRP-fan (faktisk syns mesteparten av politikken deres er dum og forkastelig), men jeg mener overhodet ikke at Hagen er en rasist. Som Pricks påpeker så godt tidligere i tråden, Hagen sier spanjolene bør lære seg norsk. Uansett om han hadde sagt dèt eller noe annet, er det alltid en eller annen "kommunist-jævel" som syter og klager over rasismen til høyresiden i Norge.. Er faktisk ganske kjedelig å lese om tunnelsynet til denne siden av Norge, da rasistene i Norge faktisk er i fantastisk mindretall.

 

Men for all del, om dere har så løse begrep så er det vel riktig av meg å kalle dere kommunistjævler også ;)

 

Edit: Men bare for å legge til: han kunne vel like gjerne lagt til at nordmenn i Spania burde lære seg engelsk imo. De er jo tross alt i utlandet, og vil jo 90% sikkert støte borti ikke-norsk-snakkende utlendinger i løpet av et år.

5975617[/snapback]

 

Jævel kan du være sjøl. Pass språket ditt. Ifølge dagbladet sin artikkel sa Hagen: Spanjoler MÅ lære seg norsk. Nå eg var ikke til stedet når hagen sa dette, men eg har ingen grunn til å tvile på dagbladet.

Kanskje for å nyansere bildet så fins det flere typer rasister. Noen er milde andre ekstreme. Vi finner mange "innvandrer fiendtlige" i frp som tenderer til å bruke argumenter mot innvandring som kan ta kjensel på rasisme i dets utforming.

Lenke til kommentar
Ufattelig hvor fort venstresiden bruker ord som rasisme mot andre nordmenn syns jeg.. Selv er jeg halveis polakk, så er overhodet ingen FRP-fan (faktisk syns mesteparten av politikken deres er dum og forkastelig), men jeg mener overhodet ikke at Hagen er en rasist. Som Pricks påpeker så godt tidligere i tråden, Hagen sier spanjolene bør lære seg norsk. Uansett om han hadde sagt dèt eller noe annet, er det alltid en eller annen "kommunist-jævel" som syter og klager over rasismen til høyresiden i Norge.. Er faktisk ganske kjedelig å lese om tunnelsynet til denne siden av Norge, da rasistene i Norge faktisk er i fantastisk mindretall.

 

Men for all del, om dere har så løse begrep så er det vel riktig av meg å kalle dere kommunistjævler også ;)

 

Edit: Men bare for å legge til: han kunne vel like gjerne lagt til at nordmenn i Spania burde lære seg engelsk imo. De er jo tross alt i utlandet, og vil jo 90% sikkert støte borti ikke-norsk-snakkende utlendinger i løpet av et år.

5975617[/snapback]

 

Jævel kan du være sjøl. Pass språket ditt. Ifølge dagbladet sin artikkel sa Hagen: Spanjoler MÅ lære seg norsk. Nå eg var ikke til stedet når hagen sa dette, men eg har ingen grunn til å tvile på dagbladet.

Kanskje for å nyansere bildet så fins det flere typer rasister. Noen er milde andre ekstreme. Vi finner mange "innvandrer fiendtlige" i frp som tenderer til å bruke argumenter mot innvandring som kan ta kjensel på rasisme i dets utforming.

5976493[/snapback]

 

Les en gang til, Hagen sier bør, Dagbladet skriver må med store bokstaver.... ;)

Lenke til kommentar
Ufattelig hvor fort venstresiden bruker ord som rasisme mot andre nordmenn syns jeg.. Selv er jeg halveis polakk, så er overhodet ingen FRP-fan (faktisk syns mesteparten av politikken deres er dum og forkastelig), men jeg mener overhodet ikke at Hagen er en rasist. Som Pricks påpeker så godt tidligere i tråden, Hagen sier spanjolene bør lære seg norsk. Uansett om han hadde sagt dèt eller noe annet, er det alltid en eller annen "kommunist-jævel" som syter og klager over rasismen til høyresiden i Norge.. Er faktisk ganske kjedelig å lese om tunnelsynet til denne siden av Norge, da rasistene i Norge faktisk er i fantastisk mindretall.

 

Men for all del, om dere har så løse begrep så er det vel riktig av meg å kalle dere kommunistjævler også ;)

 

Edit: Men bare for å legge til: han kunne vel like gjerne lagt til at nordmenn i Spania burde lære seg engelsk imo. De er jo tross alt i utlandet, og vil jo 90% sikkert støte borti ikke-norsk-snakkende utlendinger i løpet av et år.

5975617[/snapback]

 

Jævel kan du være sjøl. Pass språket ditt. Ifølge dagbladet sin artikkel sa Hagen: Spanjoler MÅ lære seg norsk. Nå eg var ikke til stedet når hagen sa dette, men eg har ingen grunn til å tvile på dagbladet.

Kanskje for å nyansere bildet så fins det flere typer rasister. Noen er milde andre ekstreme. Vi finner mange "innvandrer fiendtlige" i frp som tenderer til å bruke argumenter mot innvandring som kan ta kjensel på rasisme i dets utforming.

5976493[/snapback]

 

Les en gang til, Hagen sier bør, Dagbladet skriver må med store bokstaver.... ;)

5976534[/snapback]

 

Hva snakker du om? dagbladet sin artikkel som trådstarter siterer i sitt første innlegg: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/22/464171.html

 

2 steder står det at spanjoler MÅ lære seg norsk(inkl.overskriften), mens ett sted står det at de bør. Om Hagen sa at spanjoler både MÅ og Bør lære seg norsk er en mulighet, eller så er dagbladet unøyaktig i sin gjengivelse av Hagen.

 

Og hvor er disse innvandrerfiendltige forslagene?
:D skøyer du med meg no..? :yes:

 

Har linket til denne siden før og gjør det gjerne igjen.

http://sos-rasisme.no/page.php?tema=8

 

Så nå herzeleid, har du funnet ut kor rasistisk frp er.. Har du endret ditt politiske standpunkt..? (tror ikke du har gjort det, men mange andrevelgere som hopper fra parti til parti vil ta avstand fra frp når de skjønner omfanget av innvandringspolitikken deres.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Jævel kan du være sjøl. Pass språket ditt. Ifølge dagbladet sin artikkel sa Hagen: Spanjoler MÅ lære seg norsk. Nå eg var ikke til stedet når hagen sa dette, men eg har ingen grunn til å tvile på dagbladet.

Kanskje for å nyansere bildet så fins det flere typer rasister. Noen er milde andre ekstreme. Vi finner mange "innvandrer fiendtlige" i frp som tenderer til å bruke argumenter mot innvandring som kan ta kjensel på rasisme i dets utforming.

5976493[/snapback]

Selv om noen andre er litt grov i språkbruken er det ingen nødvendighet i å være det selv :whistle:

 

Magicus: har du noengang hørt om kildekritikk? Og det er vel ganske kjent hvor, i det politiske landskapet, Dagbladet står?

 

Forøvrig så er rasisme å se på for eksempel andre personer som mindreverdige i forhold til deg selv. Wikipedia - Rasisme

At du har et anstrengt syn på invandring gjør deg ikke automatisk til rasist. Og det er farlig å generalisere for mye!

 

Forøvrig så er det ganske normalt i arbeidslivet at det blir stilt krav til de ansatte. At de som skal jobbe på et norskt eldrehjem bør kunne norsk er ikke så rart. Hvem er arbeidsgiveren ved noen av de norske eldrehjemmene i Spania? Jo nettopp, den norske stat.

Videre, hvem har lettest for å lære? Den 80 år gamle nordmannen som bør lære seg spansk, eller den 20 år gamle spanjolen som bør lære seg norsk?

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Magicus: Du må da skjønne at jeg mente det var urettferdig å kalle alle på venstresiden for "kommunist-jævler" fordi de extreme er det? Poengterte jo dette ganske godt med spørsmålet mitt til slutt til og med..

 

videre føler jeg ikke selv at jeg var "grov i språkbruken", men mere at jeg statuerte et overderevent eksempel (les: rasist kontra kommunistjævel).

 

Og misforstå meg rett, jeg sier absolutt ikke at FRP ikke har noen ihuga rasister på laget sitt, men derimot at jeg er lei av at talsmannen for partiet derimot skal bli stemplet som det fordi han har sterke meninger. Som definisjonen så godt sier (og som jeg ikke har sett Hagen nevne enda), rasist; rase som er bedre enn andre (grovt sett)..

 

Forøvrig har dagbladet sitert Hagen på følgende:

- Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen fra talerstolen på det såkalte åpne medlemsmøtet.
og da og si at han har sagt blir temmelig teit iom at de til og med har uthevet dette..

 

Edit: Øhh, ang commie-jævel (:p) ikke spørsmål, men sarkastisk kommentar..

 

Edit2: Hva dagbladet tolker av det Hagen sier er da ikke Hagens problem, så lenge de har med sitatene hans, kan de gjerne skrive "Hagen vil tvinge" for alt jeg bryr meg..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Hagen mener altså det er feil å bruke offentlige midler på dette. Men hvis de selv ønsker å betale for det, så kan de sette i gang, på samme måte som norske eldre i Spania selv kan betale for sine sykehjem der. Og spanjoler som vil ha jobb på disse private sykehjemmene betalt med nordmennenes egne penger bør lære seg norsk, for det vil være en stor fordel for dem.

--------------------------------------------------------------------

 

men jeg trodde at staten sposna, eller skal sponse enkelte sykehjem greier i spania

Lenke til kommentar
Hagen mener altså det er feil å bruke offentlige midler på dette. Men hvis de selv ønsker å betale for det, så kan de sette i gang, på samme måte som norske eldre i Spania selv kan betale for sine sykehjem der. Og spanjoler som vil ha jobb på disse private sykehjemmene betalt med nordmennenes egne penger bør lære seg norsk, for det vil være en stor fordel for dem.

--------------------------------------------------------------------

men jeg trodde at staten sposna, eller skal sponse enkelte sykehjem greier i spania

5976953[/snapback]

 

Den norske stat driver ikke sykehjem, verken i utlandet eller i Norge.

Lenke til kommentar
Ifølge dagbladet sin artikkel sa Hagen: Spanjoler MÅ lære seg norsk. Nå eg var ikke til stedet når hagen sa dette, men eg har ingen grunn til å tvile på dagbladet.

Overskriften er ikke det Hagen sa. Dette er det Hagen faktisk sa:

 

- Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen fra talerstolen på det såkalte åpne medlemsmøtet.

 

Snakk om seleksjon av fakta som passer en selv...

 

Ser forresten ut som Siri har en egen mal for Hagen-saker :D

Lenke til kommentar

Hvis Hagen mener at Spanjoler som jobber med nordmenn bør lære seg norsk, ville det være naturlig for Hagen å mene at alle Nordmenn som jobber med mennesker fra andre land bør lære seg disse språkene også...? Det finnes tross alt eldre mennesker fra f.eks Pakistan her i Norge, som ikke kan så mye Norsk eller Engelsk.

 

Det virker som om mange (også her på forumet), har en oppfatning av at vi skandinavere, og kanskje spesielt vi nordmenn, er det "utvalgte" folk som står over alle andre. Vi er en liten nasjon med få mennesker, og det ville vært totalt urimelig hvis folk i andre land skulle lære seg norsk fordi de arbeidet med norske mennesker! Det burde heller oppfordres til at både de som jobber og de som er pasienter på sykehjem i Spania, da det er disse det er snakk om i denne omgang, bør ha gode nok engelskkunnskaper til å forstå hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...