Gå til innhold

Nettmøte med EFN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I følge min søster, som studerer jus og media på UiO, så eksisterer det et smutthull i loven som gjør at man kan kjøpe programvare, eksempelvis Adobe CS2, installere dette, og så returnere eske med cd og alt medfølgende tilbake til butikken og kreve pengene igjen.

 

Kan dere bekrefte/avkrefte dette?

5954204[/snapback]

 

Knut: Dette kan vi verken bekrefte eller avkrefte. Men igjen er spørsmålet: Hvorfor bruke programvare der dette er i tvil? Hvorfor ikke bruke fri programvare - som OpenOffice (kontor) - eller The Gimp (bildebehandling), eller Scribus (presentasjon/PDF)?

5954763[/snapback]

 

Kan det ikke i alle fall bekreftes at, dersom man har gjort dette uten å avinstallere applikasjonen, så sitter man igjen med en ulisensiert programvare som i så fall er ulovlig?

5954789[/snapback]

 

Thomas:

Hverken Knut eller Thomas er jurister, så veldig spissfindige spørsmål

må vi henvise videre til jurister. Vi har jurister på efn-listen, EFNs forum,

og kan ta dette spørsmålet videre dit.

 

Ellers må jeg jobbe nå, men kommer tilbake imorgen ettermiddag og

svarer på flere av spørsmålene som ligger her da.

 

Forresten kan jeg også nevne at EFN og EFNU har generalforsamling

imorgen. Om dere har lyst til å se an foreningen litt er dere velkommen

til å være med der:

http://efn.no/efn-gf-agenda2006.txt

http://efn.no/efnu-gf-agenda2006.txt

 

 

 

Knut: Dette må nesten en jurist svare på - for dette vet jeg ikke.

5954992[/snapback]

Lenke til kommentar
Om Jeg gir en kopi av en film eller en cd til en venn. Har han da lov til å gi denne videre til andre?

 

Om jeg kjøper en film eller en cd: Kan jeg lage en million kopier av denne og spre den utover hele Norge om jeg sier at mine venner er dine venner og dine venner er mine venner osv.? :whistle:

 

Edit: Hva er egentlig en effektiv kopibeskyttelse?

5954824[/snapback]

 

Knut: Ja - du har lov å gi kopien videre hvis du har kjøpt originalen selv eller fått kopi av en lovlig anskaffet vare.

 

Nei - du kan ikke ta ubegrenset kopi til andre. Men til venner kan du.

5955048[/snapback]

Så om jeg kjøper en DVD. Og lar min venn kopiere den, vilket er lovlig. Så kan min venn la en annen venn av seg (en som jeg ikke kjenner) kopiere lovlig fra ham. Han (som jeg ikke kjenner) kan så la en venn av seg lage en kopi av den. Osv...

 

Altså så lenge kopieringen skjer venner imellom kan DVDen kopieres en millon ganger helt lovlig?

Lenke til kommentar
Knut: Bruk fri programvare - så slipper du hele problemet!

 

Thomas: Tiltredes :)

5954548[/snapback]

Jeg fant selv ut i dag at dette faktisk er en kjempegod idé! Nettopp fordi slik fri programvare i veldig mange tilfeller faktisk kan konkurrere med betalingsprogramvaren i både brukervennlighet, grafisk brukergrensesnitt, kompatibilitet og ellers det meste annet som fins relevant. Jeg installerte selv Open Office (alternativ til M$ Office) og GIMP (billedredigering) - begge gratis/fri programvare - i dag. Jeg burde egentlig ha gjort dette for lenge siden, men nå skal jeg nå uansett teste det ut.

 

edit: Ellers finnes det mye bra fri programvare hos sourceforge.net

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Jeg har brukt The Gimp en god stund, og om ikke det er et fullverdig alternativ til PS, så er det i alle fall ikke så veeldig langt unna. Har laget en del fancy saker med det.

 

OpenOffice har jeg ikke testet så mye, har bare hatt det en måned eller så, men de jeg kjenner som bruker det synes i alle fall Word-erstatteren er bedre å bruke. Mindre formatteringsproblemer og slik når man bruker det sammen med andre programmer (til trykk osv. f.eks.).

Lenke til kommentar
EF: Skummet gjennom tråden, og så TV nevnt. Det jeg synes er synd mtp DRM, er at jeg som Linux-bruker mister muligheten til å se på Nett-TV og høre Net-Radio hos nrk.no, fordi de bruker wmv9 drm... men lisenspenger, det skal de ha...

5955778[/snapback]

 

De skal ikke ha lisenspenger for internett tjenestene sine...

Lenke til kommentar

(jada er alt for sen.. men håper at EFN kommer innom igjen, for har ikke sett svar på dette noe sted enda)

 

EFN:

1. Er det lov å kopiere fra lovlige kopier? Altså fra en venn som kopierte av en venn osv.

 

2. Hvordan er det da med oppbevaring av ulovlig kopiert / nedlastet materiale? Er selve oppbevaringen ulovlig? Dersom "kjedekopiering" fra 1) er lovlig, er det jo vanskelig å finne ut om den første kopien faktisk var lovlig eller ikke - jeg kan være nr 10 i rekka å bo i et annet land. Jeg er altså i god tro av at det er lovlig kopiert.

 

3. Dersom man skulle få søkelyset på seg og datamaskin m.m. blir innhentet, hvordan vil det bli tatt stilling til annet materiale funnet på maskinen enn det som anklagen gjelder for?

 

4. Hva er kravene til bevisførsel for at jeg faktisk skal kunne bli dømt for nedlasting / kopiering av materiale? Er det nok med f.eks. log fra isp, bit-torrent tracker osv., eller må det også finnes bevis på min datamaskin?

 

Dersom EFN ikke kommer innom igjen, kan Hw.no prøve å fremskaffe svar på dette?

 

Jeg håper forøvring at hw.no lager en sticky thread om temaet der de samler tidligere poster / svar fra TG06 og fra denne tråden her, og deretter inviterer KRIPOS, EFN, Datatilsynet osv. til å følge med på tråden og skrive svar innimellom.

 

T

Lenke til kommentar
Om Jeg gir en kopi av en film eller en cd til en venn. Har han da lov til å gi denne videre til andre?

 

Om jeg kjøper en film eller en cd: Kan jeg lage en million kopier av denne og spre den utover hele Norge om jeg sier at mine venner er dine venner og dine venner er mine venner osv.? :whistle:

5954824[/snapback]

Knut: Ja - du har lov å gi kopien videre hvis du har kjøpt originalen selv eller fått kopi av en lovlig anskaffet vare.

 

Nei - du kan ikke ta ubegrenset kopi til andre. Men til venner kan du.

5955048[/snapback]

Så vennen kan kopiere sin kopi til privat bruk for f.eks sine barn, annen nær familie eller nære venner? Og siden hver av disse har anskaffet seg sin kopi på lovlig vis så kan de også kopiere den til sitt private bruk? Altså til sine nære venner, nære naboer, nære familie, nære kollegaer etc.? Også videre?

 

Hva er definisjonen på piratkopiering?

5954087[/snapback]

Thomas: Ja, du har helt rett. Så svaret på det første spørsmålet er at det avhenger av hvem du spør. Vi vil helst unngå ordet "piratkopiering" og heller snakke om ulovlig kopiering, ulovlig fortjeneste etc. Pirater drepte, voldtok, plyndret og gjorde hærverk -- handlinger som de fleste vil synes er verre enn ulovlig kopiering.

5955375[/snapback]

Akkurat dette lurer jeg også på. Hvorfor finner folk seg i betegnelsen pirat? Jeg ville ikke akkurat likt å bli konsekvent referert til som "massemorderen" fordi jeg slår i hjel noen mygg og tramper på noen maur i blandt. Eller kanskje "barnemorderen" fordi jeg bruker spyfluelarver (magott) på kroken når jeg isfisker..

 

Hvem kan stå bak innføringen av ordet pirat? Kanskje noen som har som agenda å få det til å høres mye mye værre ut enn det er?

 

Svært mange bruker ordet piratkopiering om lovlig kopiering. F.eks ved ripping fra CD til PC-en eller mp3-spilleren. Hvordan skal man få orden i begrepene før de blir for innarbeidet i befolkningen? Det er jo ikke akkurat morsomt om det skulle bli en del av språket vårt å kalle folk for plyndrere, voldtektsmenn/kvinner, osv. Kanskje man burde ta en prat med språkrådet om dette?

 

Kommer dere til å skrive guider, OSS-er og artikler til hardware.no eller andre media i tiden fremover? (I så fall gleder jeg med til å lese de :D )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Knut: Det er viktig at en "skadelidende" part selv klager - EFN kan ikke gjøre dette. Forbrukermyndighetene er etablert for å hjelpe folk med produkter de har kjøpt som ikke følger norsk lov. Så klikk og klag!

5954916[/snapback]

 

Hvor kan man finne alle reglene disse produktene må følge?

Lenke til kommentar
(jada er alt for sen.. men håper at EFN kommer innom igjen, for har ikke sett svar på dette noe sted enda)

 

EFN:

1. Er det lov å kopiere fra lovlige kopier? Altså fra en venn som kopierte av en venn osv.

 

såvidt jeg har forstått loven er dette en gråsone sak, men som er nokså tvilsom.

 

2. Hvordan er det da med oppbevaring av ulovlig kopiert / nedlastet materiale? Er selve oppbevaringen ulovlig? Dersom "kjedekopiering" fra 1) er lovlig, er det jo vanskelig å finne ut om den første kopien faktisk var lovlig eller ikke - jeg kan være nr 10 i rekka å bo i et annet land. Jeg er altså i god tro av at det er lovlig kopiert.

 

gitt at kjedekopiering er lov må du atagelig kunne vise til hvor du fikk kopien fra. oppbevaring av en ulovlig kopi er forbudt.

bor du i ett annet land må de ha samme regler som norge. f.eks om du er bosatt i usa vil du ikke kunne kopiere fra dine venner i norge.

 

3. Dersom man skulle få søkelyset på seg og datamaskin m.m. blir innhentet, hvordan vil det bli tatt stilling til annet materiale funnet på maskinen enn det som anklagen gjelder for?

 

du kan anklages for dette i tillegg. andre straffbare forhold som oppdages under etterforskning kan påtales sålenge etterforskningen og innhentingen av materialet foregikk etter reglene.

 

4. Hva er kravene til bevisførsel for at jeg faktisk skal kunne bli dømt for nedlasting / kopiering av materiale? Er det nok med f.eks. log fra isp, bit-torrent tracker osv., eller må det også finnes bevis på min datamaskin?

 

er usikker på dette.

 

 

Jeg håper forøvring at hw.no lager en sticky thread om temaet der de samler tidligere poster / svar fra TG06 og fra denne tråden her, og deretter inviterer KRIPOS, EFN, Datatilsynet osv. til å følge med på tråden og skrive svar innimellom.

 

enig

 

T

5959077[/snapback]

Lenke til kommentar
EF: Skummet gjennom tråden, og så TV nevnt. Det jeg synes er synd mtp DRM, er at jeg som Linux-bruker mister muligheten til å se på Nett-TV og høre Net-Radio hos nrk.no, fordi de bruker wmv9 drm... men lisenspenger, det skal de ha...

5955778[/snapback]

 

De skal ikke ha lisenspenger for internett tjenestene sine...

5959038[/snapback]

 

Jeg tror poenget var at de bruker de ressursene de får inn som resultat av monopol-situasjonen de har med lisenspengene til å sette opp slike tjenester som ikke bruker åpne standarder, og er dermed bygd opp til å kun fungere i visse systemer. De tar ikke hensyn til folket, men bruker posisjonen sin til å fremme markedspolitikk (ikke bruk Linux).

Lenke til kommentar
EFN: Finnes det noen liste over fri programvare, frie tjenester, DRM-frie produkter osv? Og en liste over produkter og tjenester som er betenkelige kjøp med tanke på rettigheter og personvern?

5959831[/snapback]

fri programvare lister finnes det mange av i allefall, her er et eksempel for windows (mangler noen programmer som openwengo.com f.eks, men ellers grei liste): http://osswin.sourceforge.net/
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...