Gå til innhold

Nettmøte med EFN


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er et et teit spørsmål, men jeg spør allikevel:

 

EFN:

Hvis jeg låner en dvd, kan jeg da ta en kopi av den\rippe til annet format og spille den av på pc'en ?

 

Har det noe å si om jeg låner denne fra en filmsjappe(altså, betaler for å låne den) eller om jeg låner den fra en kompis ?

5954059[/snapback]

 

Thomas: Hvis du låner en DVD av en venn, så har du lov å ta kopi. Dette gjelder selv om du må bryte en kopisperre. Men du har ikke lov, dersom det er leid fra en filmsjappe.. Og strengt tatt heller ikke hvis du har lånt den på et bibliotek...

 

Knut: Når Kripos sier at du ikke har lov til å kopiere, er dette feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thomas: Hvis du låner en DVD av en venn, så har du lov å ta kopi. Dette gjelder selv om du må bryte en kopisperre.

5954571[/snapback]

Men situasjonen er vel annerledes i USA jfr DMCA? Ironisk at man (i USA altså) har en lovbestemt rett til å kopiere media, men samtidig er det å bryte kopisperrer for å utøve sin rett ulovlig....

 

Slik som ting gjerne er så kommer vel den loven til norge også før eller senere...

 

-k

Lenke til kommentar
Hvor går veien videre? Hvor er EFN om tre år?

5954099[/snapback]

 

 

Thomas: Hvor er vi om tre år? Da har vi vel 500 flere medlemmer - meld deg inn! Så har vi kanskje gitt ut en bok eller to... Er enda mer fremme i media. Kanskje vi har noen fast ansatte... Og vi lager TV-programmer i Åpen kanal!

 

Knut: Det vil også være flere rettsaker der store internasjonale firmaer er dømt for brudd på (den nye) åndsverksloven.

 

Knut: I Forbrukerombudets etterforskning av iTunes og MS Music Store, ble vi innkalt som tekniske rådgivere (dette håper vi å gjøre mer av)

 

Thomas: Kanskje vi har flere jurister som deltar aktivt i EFN om tre år, som kan bistå i slike prosesser.

Lenke til kommentar
OBS: egne kommentarer/meninger i kursiv

 

til EFN: et lite spørsmål jeg gjerne ville likt å få svar på angående DRM: hvordan kan det ha seg at DRM teknologi er lovlig i Norge, eller noen steder for den grunn, når DRM åpenbart ikke gjør noe som helst for å stoppe forbrukere fra å drive med piratkopieringen den ble laget for å stoppe, men heller kun setter urimelige eller direkte krenkende begrensninger på forbrukerne som velger å kjøpe musikk eller andre digitale medier lovlig? og hvorfor har det ikke blitt laget en reklamekampanje eller lignende for å opplyse folk om akkurat dette problemet?

 

personlig synes jeg det er latterlig at et sikkerhets system som ikke gjør noen som helst nytte i å stoppe ulovlige fildelere/pirater fortsatt skal få tillatelse fra myndighetene til å gjøre livet surt for de forbrukere som velger å punge ut i dyre dommer for CDer og DVDer i butikkene, og være lovlydige forbrukere, tross hvor enkelt det er å skaffe de samme materialene på internett.

 

 

og et annet spørsmål til dere, mens jeg husker det: hvis jeg laster ned musikk, filmer eller serier, eller spill for den grunn, og prøver de(t) ut, for så å enten skaffe en lovlig versjon om jeg likte det jeg fant, eller slette det jeg ikke likte, ville dette vært lovlig? siden man omtrent aldri får muligheten til å prøve ut enkelte varer i butikken synes jeg det ville vært merkelig om man ikke fikk lov til å teste ut produkter som dette. spesielt når de fleste koster ganske mye penger, også. da tenker jeg først og fremst på spill, programmer og filmer som ikke har noen demo versjoner.

 

i min mening ville det vært merkelig om slikt var ulovlig, siden det ville tvunget mange kunder til å kjøpe produkter omtrent uten å vite hva de får for pengene. om man brenner seg nok ganger med slike kjøp, fordi man ikke kunne teste produktene først, så blir man jo ganske motvillig til å fortsette å kjøpe produkter senere.

5954233[/snapback]

 

Thomas: Til det første sier jeg bare Amen! Dette sier vi hele tiden på alle steder vi slipper til. Og håper at du og andre vil fortsette å hjelpe med å si dette også.

 

Thomas: Så er det dette med lovlig kopigrunnlag. Hvis du laster ned en ulovlig kopi fra nettet, så har du brutt den nye åndsverksloven.

Lenke til kommentar
EFN: Det eksisterer en del tråder om  OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

5954045[/snapback]

 

Knut: Det er lov å bruke "reverse engineering" / omvendt konstruksjon for å få ting til å virke.

 

Thomas: Kopiering av programvare er ellers litt strengere enn kopiering av andre åndsverk.

 

Knut: Det er ikke selvsagt at du kan kopiere et program fra en datamaskin til en annen hvis du har produsenteid programvare som Windows - altså ikke fri programvare. Derfor bør du bruke fri programvare, som du kan kopiere så mye du vil

 

Thomas: Da forutsetter vi at du har kjøpt det første eksemplaret av programmet. Men det er ikke selvsagt at du har lov å kopiere likevel - det avhenger av lisensen du har godtatt under kjøpet.

 

Knut: Bruk fri programvare - så slipper du hele problemet!

 

Thomas: Tiltredes :)

5954548[/snapback]

 

Jeg bruker allerede fri programvare, men ønsker allikevel svar på det egentlige spørsmålet mitt. Hvor mener dere man aksepterer en lisens ved kjøp av en datamaskin? Vil ikke disse være like tvilsomme som shrinkwrap-lisenser med tanke på at jeg aldri måtte skrive under på noen kontrakt/lisens for å få kjøpt en Mac?

Forøvrig håper jeg dere kan svare konkret ja eller nei på om det jeg beskriver i det opprinnelige innlegget er lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg er opptatt av "fair use". Jeg forstår det slik at alle amerikanske kabel eller sat mottakere for digital (hd) tv må ha en firewire-plugg som sender dekryptert video ut for opptak/time-shifting, referert til som "FCC-påbud". Kjenner dere til dette, og om noe lignende pushes i norge?

 

Jeg synes det er rart at et enkelt selskap for lov til å dominere alle kanaler for levering av levende bilde (bakkenett, kabel, sat og bredbånd). Det åpner for misbruk som "parring" av tunere, alt for å hindre brukeren fra valgfrihet og kue konkurenter.

 

-k

5954541[/snapback]

 

Thomas: Fair use er bra. Free use også bra - det er mye bruk som er fri - for eksempel når du eier eksemplarer av åndsverk, som ikke må glemmes. Så brukerrettgiheter er mer enn Fair use.

 

Thomas: I USA jobber amerikansk TV for å innføre masser av restriksjoner. Noen av disse blir slått tilbake - et eksempel er Broadcast-flagget. Europeiske TV-selskaper er ikke fullt så restriktive, og har kjempet mot en del av dette.

 

Thomas: Jeg vet ikke om noe av dette er på vei til Norge, og heller ikke om lovstatusen på "FireWire-kopiering " dette i USA.

 

Knut: I norge har du lov til å kopiere lovlige kopier uansett :)

 

Knut: Det betyr at slike kopiesperrer som bryter norske lover også er ulovlige.

Endret av Elektronisk_Forpost
Lenke til kommentar
EFN:

Hvordan er det med nedlastning av serier!

Jeg betaler lisens, men får ikke inn en enstes tv-kanal!

Har jeg låv til å laste ned da?

Og hvordan er det med materiell jeg har kjøpt, men f.eks er blitt stjelt eller godt sundt?

 

Fins det filmer, spill, musikk o.l som ikke er kopibesjyttet? hvordan finner man ut det bare med at man har sangen på pcen f.eks?

5954064[/snapback]

 

Knut: Det er helt greit å ta kopi av en serie når den går på TV. Når du kopierer et opptak som andre har gjort lovlig, så er det jo bare å kopiere - men da må det være en venn.

 

Knut: Dette handler mr TV-stasjonenes ønsker å regulere atferd enn om lovens bokstav. De burde være glad for at folk gidder å se det de har laget - og heller juble over at alle vil se på for eksempel LOST :)

Endret av Elektronisk_Forpost
Lenke til kommentar

Under foredraget deres på The Gathering nå nylig uttrykte dere misnøye over at informasjon som sendes over nettet skal bli gjennomsøkt etter bestemte ord og setninger (i utgangspunktet for å forhindre organisert kriminalitet og terrorisme).

 

Det jeg da lurer på er kort og godt: Hva er deres synspunkt ovenfor Google? Som kjent søker Gmail, Googles e-posttjeneste, gjennom all post for å vise relevante sponsede tekstreklamer. Det samme gjelder forøvrig selve søkemotoren Google. Hva synes dere om dette? Er det greit at et amerikansk milliardselskap kan søke gjennom denne informasjonen, mens myndighetene ikke skal få lov til å søke gjennom den eksakt samme informasjonen?

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
I følge min søster, som studerer jus og media på UiO, så eksisterer det et smutthull i loven som gjør at man kan kjøpe programvare, eksempelvis Adobe CS2, installere dette, og så returnere eske med cd og alt medfølgende tilbake til butikken og kreve pengene igjen.

 

Kan dere bekrefte/avkrefte dette?

5954204[/snapback]

 

Knut: Dette kan vi verken bekrefte eller avkrefte. Men igjen er spørsmålet: Hvorfor bruke programvare der dette er i tvil? Hvorfor ikke bruke fri programvare - som OpenOffice (kontor) - eller The Gimp (bildebehandling), eller Scribus (presentasjon/PDF)?

Lenke til kommentar
I følge min søster, som studerer jus og media på UiO, så eksisterer det et smutthull i loven som gjør at man kan kjøpe programvare, eksempelvis Adobe CS2, installere dette, og så returnere eske med cd og alt medfølgende tilbake til butikken og kreve pengene igjen.

 

Kan dere bekrefte/avkrefte dette?

5954204[/snapback]

 

Knut: Dette kan vi verken bekrefte eller avkrefte. Men igjen er spørsmålet: Hvorfor bruke programvare der dette er i tvil? Hvorfor ikke bruke fri programvare - som OpenOffice (kontor) - eller The Gimp (bildebehandling), eller Scribus (presentasjon/PDF)?

5954763[/snapback]

 

Kan det ikke i alle fall bekreftes at, dersom man har gjort dette uten å avinstallere applikasjonen, så sitter man igjen med en ulisensiert programvare som i så fall er ulovlig?

Lenke til kommentar
EFN:

 

Når en datamaskin kjøpes og det følger med et operativsystem, så står det i kontrakten at operativsystemets lisens er bundet til PC'en. Dvs. at hvis man bytter hovedkort til PC'en (dette ifølge Microsoft nylig), trenger man ny lisens. Og dermed hvis man bytter ut maskinen av en eller annen grunn må man gå til kjøp av OS på nytt.

 

Det finnes produkt-'pakker' overalt, f.eks trådløsruter med webcam, uten at det finnes noen restriksjoner om at webcam kun skal brukes tilkoblet ruteren når de kjøpes i en slik pakke. Selve datamaskinen, og selv operativsystemet er separate produkter som kan kjøpes hver for seg.

 

Hvorfor kan da Microsoft (og Apple?) mene at man i dette tilfelle skal kjøpe nytt produkt når man allerede har et produkt?

 

Er dette egentlig lovlig her i landet? Selv om det muligens står i en kontrakt, så er det jo slik at lovstridige punkter i kontrakten skal ignoreres.

 

Blir saken forskjellig om det er snakk om privatperson eller bedrift?

5954309[/snapback]

 

 

Knut: Selvsagt skal du kunne bytte hovedkort uten å betale for operativsystemet på nytt. Du skal også kunne koble til digitalkamera, webcam, video osv. uten lisensproblem. Hvis ikke dette går bør man kontakte Forbrukerrådet for hjelp da dette sannsynligvis er i strid med markedsføringslovens krav til rimelige avtralevilkår mellom produsent og bruker.

 

Produktovervåking som ligger inne i flere produsenteide operativystem har allerede fått rettslig behandling i andre land, og er funnet ulovlig, eller må justeres kraftig. F.eks. gjelder dette Microsofts system som het Passport fordi det koblet opplysninger om barn til produkt i det system ble aktivisert.

Lenke til kommentar

Om Jeg gir en kopi av en film eller en cd til en venn. Har han da lov til å gi denne videre til andre?

 

Om jeg kjøper en film eller en cd: Kan jeg lage en million kopier av denne og spre den utover hele Norge om jeg sier at mine venner er dine venner og dine venner er mine venner osv.? :whistle:

 

Edit: Hva er egentlig en effektiv kopibeskyttelse?

Endret av premium
Lenke til kommentar
Thomas: Hvis du låner en DVD av en venn, så har du lov å ta kopi. Dette gjelder selv om du må bryte en kopisperre.

5954571[/snapback]

Men situasjonen er vel annerledes i USA jfr DMCA? Ironisk at man (i USA altså) har en lovbestemt rett til å kopiere media, men samtidig er det å bryte kopisperrer for å utøve sin rett ulovlig....

 

Slik som ting gjerne er så kommer vel den loven til norge også før eller senere...

 

-k

5954594[/snapback]

 

Knut: Det nye nå er at kanskje amerikanerne må endre egen lovgivning hvis de ønsker å være med i informasjonssamfunnet. Andre store land som India og Kina ser at det er uheldig for innovasjon og nyskapning å legge begrensninger på informasjon så strengt som amerikanerne gjør. De landene gleder seg hver dag over hvor uheldig og begrensende amrikanernes lovgivning har blitt.

 

Frankrike har vist at Europeisk lovgivning er annerledes enn amerikansk. Vi får håpe at Europa ikke lærer av USA - men at USA lærer av Europa. Det er flere eksempler på at amerikanerne sier at europas analyser var bra fem år etter :)

Lenke til kommentar
EFN: Det eksisterer en del tråder om  OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

5954045[/snapback]

 

Knut: Det er lov å bruke "reverse engineering" / omvendt konstruksjon for å få ting til å virke.

 

Thomas: Kopiering av programvare er ellers litt strengere enn kopiering av andre åndsverk.

 

Knut: Det er ikke selvsagt at du kan kopiere et program fra en datamaskin til en annen hvis du har produsenteid programvare som Windows - altså ikke fri programvare. Derfor bør du bruke fri programvare, som du kan kopiere så mye du vil

 

Thomas: Da forutsetter vi at du har kjøpt det første eksemplaret av programmet. Men det er ikke selvsagt at du har lov å kopiere likevel - det avhenger av lisensen du har godtatt under kjøpet.

 

Knut: Bruk fri programvare - så slipper du hele problemet!

 

Thomas: Tiltredes :)

5954548[/snapback]

 

Jeg bruker allerede fri programvare, men ønsker allikevel svar på det egentlige spørsmålet mitt. Hvor mener dere man aksepterer en lisens ved kjøp av en datamaskin? Vil ikke disse være like tvilsomme som shrinkwrap-lisenser med tanke på at jeg aldri måtte skrive under på noen kontrakt/lisens for å få kjøpt en Mac?

Forøvrig håper jeg dere kan svare konkret ja eller nei på om det jeg beskriver i det opprinnelige innlegget er lovlig eller ikke.

5954638[/snapback]

 

 

Knut: Lisensene på produsenteide programvarer er tvilsomme - og bør meldes til Forbrukerrådet. Det betyr at vi ikke har akseptert en lisens når vi kjøper en maskin, men vi er opptatt av at folk gjør noe med de produktene de har kjøpt selv. Så kan EFN gjerne hjelpe til med å skrive brevet til Forbrukerrådet. Forbrukermyndighetene har jo også Klikk-og-klag-tjenesten på nettet her: http://klageveileder.copyleft.no/klage/index2.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...