Gå til innhold

Nettmøte med EFN


Anbefalte innlegg

Hvis jeg tar å kjøper meg en DVD. Så synes jeg at den er kjempe fin. Laster derfor ned en xvid vesjon av samme filmen fra internett for å ha på pcen. Er dette ulovlig? siden jeg har jo allerede kjøpt "brukerrettigeter" til filmen.  :hmm:

5954689[/snapback]

 

Knut: Hvis kopien som er lagt ut er lovlig og du kjenner personen du laster ned fra, så er ikke dette noen sak. Men det er slik at det blir vanskelig rent teknisk å føre bevis på at du ikke har laget denne Xvid-versjonen selv... Siden du har en lovlig kopi.

 

Uten å være Kripos, så vil jeg tro at politiet ikke kaster bort to sekunder på en sånn sak. Hvis ikke så har dem et sysselsettingsproblem. Og mitt inntrykk er at de har nok av andre ting å gjøre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Under foredraget deres på The Gathering nå nylig uttrykte dere misnøye over at informasjon som sendes over nettet skal bli gjennomsøkt etter bestemte ord og setninger (i utgangspunktet for å forhindre organisert kriminalitet og terrorisme).

 

Det jeg da lurer på er kort og godt: Hva er deres synspunkt ovenfor Google? Som kjent søker Gmail, Googles e-posttjeneste, gjennom all post for å vise relevante sponsede tekstreklamer. Det samme gjelder forøvrig selve søkemotoren Google. Hva synes dere om dette? Er det greit at et amerikansk milliardselskap kan søke gjennom denne informasjonen, mens myndighetene ikke skal få lov til å søke gjennom den eksakt samme informasjonen?

5954754[/snapback]

 

Knut: Hvis du kjøper en Avis, så er det masse reklame i den. Du godtar at du får med reklamen i avisen, i det du får en lavere pris. For egen del bruker jeg ikke Gmail fordi jeg ikke vil ha reklamen, og det er ikke noe vanskelig å få gratis epost uten reklame.

 

Ved å godta avtalevilkårene i Google Mail, så godtatr du også funksjonaliteten som kommer som et tillegg. Selv om denne funksjonaliteten kan oppfattes som at du får en kobling mellom din tekst og hva andre sender deg og reklame - så har du selv aktivt oppsøkt og abonnert på denne tjenesten.

 

Google bør kanskje være klarere på at de gjør denne koblingen. Men svaret er å ikke bruke dem - jeg gjør det ikke nettopp på grunn av dette!

Lenke til kommentar
I følge min søster, som studerer jus og media på UiO, så eksisterer det et smutthull i loven som gjør at man kan kjøpe programvare, eksempelvis Adobe CS2, installere dette, og så returnere eske med cd og alt medfølgende tilbake til butikken og kreve pengene igjen.

 

Kan dere bekrefte/avkrefte dette?

5954204[/snapback]

 

Knut: Dette kan vi verken bekrefte eller avkrefte. Men igjen er spørsmålet: Hvorfor bruke programvare der dette er i tvil? Hvorfor ikke bruke fri programvare - som OpenOffice (kontor) - eller The Gimp (bildebehandling), eller Scribus (presentasjon/PDF)?

5954763[/snapback]

 

Kan det ikke i alle fall bekreftes at, dersom man har gjort dette uten å avinstallere applikasjonen, så sitter man igjen med en ulisensiert programvare som i så fall er ulovlig?

5954789[/snapback]

 

 

Knut: Dette må nesten en jurist svare på - for dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
EFN: Det eksisterer en del tråder om  OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

5954045[/snapback]

 

Knut: Det er lov å bruke "reverse engineering" / omvendt konstruksjon for å få ting til å virke.

 

Thomas: Kopiering av programvare er ellers litt strengere enn kopiering av andre åndsverk.

 

Knut: Det er ikke selvsagt at du kan kopiere et program fra en datamaskin til en annen hvis du har produsenteid programvare som Windows - altså ikke fri programvare. Derfor bør du bruke fri programvare, som du kan kopiere så mye du vil

 

Thomas: Da forutsetter vi at du har kjøpt det første eksemplaret av programmet. Men det er ikke selvsagt at du har lov å kopiere likevel - det avhenger av lisensen du har godtatt under kjøpet.

 

Knut: Bruk fri programvare - så slipper du hele problemet!

 

Thomas: Tiltredes :)

5954548[/snapback]

 

Jeg bruker allerede fri programvare, men ønsker allikevel svar på det egentlige spørsmålet mitt. Hvor mener dere man aksepterer en lisens ved kjøp av en datamaskin? Vil ikke disse være like tvilsomme som shrinkwrap-lisenser med tanke på at jeg aldri måtte skrive under på noen kontrakt/lisens for å få kjøpt en Mac?

Forøvrig håper jeg dere kan svare konkret ja eller nei på om det jeg beskriver i det opprinnelige innlegget er lovlig eller ikke.

5954638[/snapback]

 

 

Knut: Lisensene på produsenteide programvarer er tvilsomme - og bør meldes til Forbrukerrådet. Det betyr at vi ikke har akseptert en lisens når vi kjøper en maskin, men vi er opptatt av at folk gjør noe med de produktene de har kjøpt selv. Så kan EFN gjerne hjelpe til med å skrive brevet til Forbrukerrådet. Forbrukermyndighetene har jo også Klikk-og-klag-tjenesten på nettet her: http://klageveileder.copyleft.no/klage/index2.php

5954893[/snapback]

 

Kan jeg tolke det du sier dithen at det er lovlig, så lenge EULA-en erklæres ugyldig?

 

edit: Beklager store quoteblocks, men det er mer praktisk når det er snakk om kommunikasjon mellom to og to.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar
Om Jeg gir en kopi av en film eller en cd til en venn. Har han da lov til å gi denne videre til andre?

 

Om jeg kjøper en film eller en cd: Kan jeg lage en million kopier av denne og spre den utover hele Norge om jeg sier at mine venner er dine venner og dine venner er mine venner osv.? :whistle:

 

Edit: Hva er egentlig en effektiv kopibeskyttelse?

5954824[/snapback]

 

Knut: Ja - du har lov å gi kopien videre hvis du har kjøpt originalen selv eller fått kopi av en lovlig anskaffet vare.

 

Nei - du kan ikke ta ubegrenset kopi til andre. Men til venner kan du.

 

I våre øyne er en effektiv kopibeskyttelse en som ikke er brutt eller med matematisk sikkerhet ikke kan bli brutt. Og det er det neste umulig å lage :)

Lenke til kommentar
EFN: Det eksisterer en del tråder om  OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

5954045[/snapback]

 

Knut: Det er lov å bruke "reverse engineering" / omvendt konstruksjon for å få ting til å virke.

 

Thomas: Kopiering av programvare er ellers litt strengere enn kopiering av andre åndsverk.

 

Knut: Det er ikke selvsagt at du kan kopiere et program fra en datamaskin til en annen hvis du har produsenteid programvare som Windows - altså ikke fri programvare. Derfor bør du bruke fri programvare, som du kan kopiere så mye du vil

 

Thomas: Da forutsetter vi at du har kjøpt det første eksemplaret av programmet. Men det er ikke selvsagt at du har lov å kopiere likevel - det avhenger av lisensen du har godtatt under kjøpet.

 

Knut: Bruk fri programvare - så slipper du hele problemet!

 

Thomas: Tiltredes :)

5954548[/snapback]

 

Jeg bruker allerede fri programvare, men ønsker allikevel svar på det egentlige spørsmålet mitt. Hvor mener dere man aksepterer en lisens ved kjøp av en datamaskin? Vil ikke disse være like tvilsomme som shrinkwrap-lisenser med tanke på at jeg aldri måtte skrive under på noen kontrakt/lisens for å få kjøpt en Mac?

Forøvrig håper jeg dere kan svare konkret ja eller nei på om det jeg beskriver i det opprinnelige innlegget er lovlig eller ikke.

5954638[/snapback]

 

 

Knut: Lisensene på produsenteide programvarer er tvilsomme - og bør meldes til Forbrukerrådet. Det betyr at vi ikke har akseptert en lisens når vi kjøper en maskin, men vi er opptatt av at folk gjør noe med de produktene de har kjøpt selv. Så kan EFN gjerne hjelpe til med å skrive brevet til Forbrukerrådet. Forbrukermyndighetene har jo også Klikk-og-klag-tjenesten på nettet her: http://klageveileder.copyleft.no/klage/index2.php

5954893[/snapback]

 

Kan jeg tolke det du sier dithen at det er lovlig, så lenge EULA-en erklæres ugyldig?

 

edit: Beklager store quoteblocks, men det er mer praktisk når det er snakk om kommunikasjon mellom to og to.

5955045[/snapback]

 

Knut: Hvis de finner det godt å anmelde deg, så må du regne med samme rettsrunder som DVD-Jon. Sannsynligvis kommer de ikke til å saksøke, men lar det henge i luften, for da kan de fortsette med tvilsomme avtalevilkår som før.

 

Derfor bør du klikke og klage, om du er kunde av Apple og føler at avtalen bryter loven, som det er sannsynlig at den gjør. Har du gjort dette, kan du være sikker på at det du har gjort er lovlig.

 

Så sjekk først - klikk og klag.

Lenke til kommentar

Knut: Det er forbrukermyndighetene som kan gi autorative svar på hva som er lov eller ikke når det gjelder produkter i privatmarkedet. Og mange av disse sakene har ikke blitt prøvd enda. Men vi har sett innen andre felt, som på mobiltelefoner og teletjenester og forbrukerelektronikk, at bransjen må legge om praksis. For å fjerne handelshindringer og styrke forbrukerrettighetene. Men da må noen klage først :)

Lenke til kommentar
EFN: Et tilleggspørsmål som ble trigget av følgende artikkel - http://programmer.no/art.php?artikkelid=25433

 

Hvordan kan man stole på slike tiltak? Microsoft er ikke de eneste som tilbyr slik lagring, og det kommer nok til å bli flere og flere av dem. Hva takker man ja til når man f.eks. godtar at Google indekserer mail til og fra Gmail-kontoen sin? Kan man i fremtiden forvente seg å få reklame for "Ulvang-sokker" fordi man diskuterte julegaveidéer med bestemor over en videosamtale?

 

Er jeg den eneste som blir litt skremt av slikt? :)

5953941[/snapback]

 

Hei,

 

Her er Thomas Gramstad som er tilbake igjen, nå under et rolig øyeblikk på jobben :-)

 

Nei, du er ikke den eneste som blir skremt, mange synes slik overvåkning og registrering

og målrettet markedsføring er ubehagelig. Vi i EFN mener slik overvåkning og

markedsføring bør være frivillig -- den enkelte bør kunne reservere seg mot/hindre

slik overvåkning. At overvåkningen skjer uten informasjon til kunder og brukere,

og uten valgmulighet, anser vi som en krenkelse av personvernet.

 

EFN har et personvernutvalg og det er også en ny forening, Personvern i Norge,

http://www.personvern.no/

 

I Norge har vi markedsføringslov og kjøpslover som regulerer dette og som i utgangspunktet

gir god beskyttelse til forbrukerne, men man må også selv følge opp dette ved å kontakte

forbrukermyndighetene og klage.

Endret av Elektronisk_Forpost
Lenke til kommentar
EFN: Et tilleggspørsmål som ble trigget av følgende artikkel - http://programmer.no/art.php?artikkelid=25433

 

Hvordan kan man stole på slike tiltak? Microsoft er ikke de eneste som tilbyr slik lagring, og det kommer nok til å bli flere og flere av dem. Hva takker man ja til når man f.eks. godtar at Google indekserer mail til og fra Gmail-kontoen sin? Kan man i fremtiden forvente seg å få reklame for "Ulvang-sokker" fordi man diskuterte julegaveidéer med bestemor over en videosamtale?

 

Er jeg den eneste som blir litt skremt av slikt? :)

5953941[/snapback]

 

Knut: Nei, dette kan du ikke stole på - du bør har privat harddisk der du på en sikker måte kan koble deg til eget utstyr over Internett. Det er fullt mulig i dag uten hjelp av Google eller Microsoft. Men noen vil kanskje synes slike tilbud er en god ting, og kan leve med økt usikkerhet.

 

Og, ja - man kan forvente å få reklame som er rettet mot det du skriver av tekst. Teknologien er allerede rullet ut i stort omfang, og brukes av mange tusen. Spørsmålet er om man skal godta at dette gjøres i Norge med norsk lovgivning.

 

Vi er generelt i mot overvåkning, men vi er også for frihet - så hvis folk fritt velger å gå inn i et tilbud der de blir overvåket, er det lite vi kan gjøre med det.

 

Det er områder der overvåking er helt fy. Og det er i skolen, der i på universitetene, i foretak og bedrifter - på jobben. Hvorfor skal du der få reklame fra konkurrenter eller kommersielle interesser når du bruker nettjenester i en helt annen sammenheng.

 

Vi er også mot at myndighetene driver med overvåking.

 

Så ikke bruk tjenester som overvåker deg hvis du ikke vil bli overvåket - spesielt fordi det finnes mange gode alternativer som ikke gjør det!

Lenke til kommentar
EFN: Det eksisterer en del tråder om  OS X på PC, og jeg lurer på følgende, siden dere har god kunnskap til den nye åndsverksloven:

Hvordan er lovligheten av å ta en kopi av OS X for Intel, som man har fått med en lovlig kjøpt Intel-basert Macintosh, og gjøre nødvendige modifikasjoner for å få denne til å kjøre på en standard PC? Jeg vet at deres EULA ikke er juridisk bindende, men er det noe i lovverket som setter stopper for slik modifikasjon?

5954045[/snapback]

Lenke til kommentar
EFN:

Hvordan er det med nedlastning av serier!

Jeg betaler lisens, men får ikke inn en enstes tv-kanal!

Har jeg låv til å laste ned da?

Og hvordan er det med materiell jeg har kjøpt, men f.eks er blitt stjelt eller godt sundt?

 

Fins det filmer, spill, musikk o.l som ikke er kopibesjyttet? hvordan finner man ut det bare med at man har sangen på pcen f.eks?

5954064[/snapback]

 

Thomas: Du trenger tillatelse fra de som har rettighetene til serien for

å laste ned lovlig fra nettet (til forskjell fra å kopiere direkte selv fra en

sending som du mottar fra TV-selskapet). Status på din egen vanlige

TV-lisens (betalt eller ikke, får inn eller ikke) har dessverre ikke noe å si for

(u)lovligheten av nedlasting fra uautoriserte tjenester på Internett.

 

Du har heller ikke krav på erstatningseksemplarer ved tyveri eller tap,

så du må selv ta ansvaret for å ta sikkerhetskopier -- og (store

deler av) plate- og filmbransjen prøver jo også å gjøre dette så vanskelig

som mulig for deg å få til... :ermm:

 

Se også:

http://efn.no/digitaltmateriale-kravliste.html

Endret av Elektronisk_Forpost
Lenke til kommentar
Hva er definisjonen på piratkopiering?

 

Da jeg først ble kjent med begrepet var dette utelukkende brukt for tilfeller der penger vekslet hånd uten at rettighetsinnehaver var involvert, som f.eks  de noe suspekte versjonene av filmer og spill man kunne finne i asiatiske land.

 

I dag har jeg følelsen av at begrepet brukes om all form for utveksling av rettighetsbeskyttet materiale, uavhengig av om noen gjør finansiell fortjeneste eller ikke.

5954087[/snapback]

 

Thomas: Ja, du har helt rett. Så svaret på det første spørsmålet er at det avhenger av hvem du

spør. Vi vil helst unngå ordet "piratkopiering" og heller snakke om ulovlig kopiering, ulovlig

fortjeneste etc. Pirater drepte, voldtok, plyndret og gjorde hærverk -- handlinger som de fleste

vil synes er verre enn ulovlig kopiering.

 

Men skal man bruke ordet piratkopiering bør det brukes om dem som kopierer systematisk og

distribuerer for å tjene penger på andres arbeid. Dette er og bør være straffbart.

 

Tilfeldig gratiskopiering for eget bruk er i en helt annen kategori, og burde ideelt sett ikke

vært straffbart og kanskje ikke engang ulovlig, men dette forutsetter at man har gode

mekanismer i samfunnet for å finansiere produksjonen av åndsverk. Noen slike mekanismer

diskuterer vi her:

http://efn.no/verk-finansiering.html

Lenke til kommentar
Thomas: Hvis du låner en DVD av en venn, så har du lov å ta kopi. Dette gjelder selv om du må bryte en kopisperre.

5954571[/snapback]

Men situasjonen er vel annerledes i USA jfr DMCA? Ironisk at man (i USA altså) har en lovbestemt rett til å kopiere media, men samtidig er det å bryte kopisperrer for å utøve sin rett ulovlig....

 

Slik som ting gjerne er så kommer vel den loven til norge også før eller senere...

 

-k

5954594[/snapback]

 

Thomas:

"Den loven", altså DMCA, tilsvarer EUCD i Europa. EUCD er nå innført i

Norge, men uten forbud mot å omgå sonesperrer for avspilling og

kopiering på DVD-plater, og med mer liberale rettigheter til å omgå sperrer

på CD-plater, filer osv. som hindrer deg i å spille av på ditt utstyr. At

dette fortsatt er lov i Norge, skyldes kun oppstyret som var om den nye

loven i Norge (søk på "mp3-loven" på Google) -- og dette oppstyret skyldes

i stor grad EFNs arbeid...

Samt selvsagt saken mot "DVD-Jon"

http://efn.no/jonjohansen.html

Endret av Elektronisk_Forpost
Lenke til kommentar
www.efn.no fremstår som en lite oppdatert side. Feks på "Hva foregår"-siden, er sist oppdatert i 2003.

 

På tide med noe nytt? Og kanskje en ny logo? :)

5955467[/snapback]

 

Thomas: Det er meningen at efn.no skal inn i et Open Source CMS, slik at mange lett

kan bidra til å oppdatere sidene. Men dette har tatt forferdelig lang tid og er ennå ikke

i orden (CMS). Dermed er det stort sett jeg som oppdaterer sidene manuelt. All hjelp

mottas med takk!

 

Vet ikke på stående fot hva "Hva foregår" er, dette er nok noe som har falt ut av bruk

pga. kapasitetsproblemer. Aktiviteter i EFN annonseres tildels under nyheter-spalten,

men først og fremst via efn-listen.

 

Vi har også en TWiki som skulle være åpen for alle, men den måtte vi stenge for

oppdateringer pga. spammere og søppelpost. :no:

 

Logo: Nei, synes ikke vi skal skifte logo veldig ofte. Uansett liker vi kombinasjonen

svart og orange, og har lagt oss på den også med T-skjorter o.l.

http://www.gramstad.no/pix/thomas016.jpg :)

Lenke til kommentar
Hei,

 

Hvordan er deres forhold til sider som allofmp3.com og lignende?

5955391[/snapback]

 

Thomas:

allofmp3.com benytter seg at et hull i russisk lovgivning. De som lager

musikken får dermed lite eller ingen penger ved salg via allofmp3.com

(for å være presis: komponister får lite, utøvere som ikke er komponister

og de som produserer musikken teknisk får ikke noe). Vi ønsker at de som

lager musikk skal kunne få betalt og leve av det de gjør. Derfor støtter vi

heller tilbud som både gir penger til musikerne og bevarer rettighetene til

kunder og brukere (ingen DRM). En oversikt over slike tilbud finner du f.eks.

her: http://folk.uio.no/gisle/fun/mp3.html .

 

Se også:

http://efn.no/foredrag/ft/ke00l.html

http://efn.no/verk-finansiering.html

Endret av Elektronisk_Forpost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...