Gå til innhold

hva skader- Amper eller Volt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømmen er ett resultat av to variabler, spenningen og motstanden. (Ohms lov: I = U/R). Motstanden i kroppen kan variere mye, og da er det hovedsaklig motstanden mellom lederen og huden som forrandrer seg. Tørr hud leder dårlig, våt leder godt.

I tillegg varierer jo spenningen, alt over 50V (sterkstrømsgrensa/høyeste tillate berøringspenning) regnes som potensielt dødelig, og kan være det i ett "worst case scenario". Det er da snakk om spenningskilder som kan gi en viss strøm, og ikke feks statisk elektrisitet. Når det gjelder hvor mye strøm som skal til for å drepe deg så varierer det også ganske mye, og er avhengig av mange ting som for eksempel tiden og hjertes generelle tilstand. Generelt snakker man om 30mA som en grense du ikke bør krysse. Altså er det i all hovedsak strømmen som dreper.

 

Når det gjelder skader, så er dette i all hovedsak effekten sin skyld, som er porposjonal med spenningen dersom motstanden er den samme. Her tåler man mye, mye mer, men en våt arm/fot med 230volt på hver side kan bli kraftig forbrent.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Hei. Sorry for å bumpe denne tråden, men ville ikke lage en ny en.

 

Så på mythbustrs i går og der sa de at 6 milliAmpere var nok for å ta hjertet og ikke 60. Er det riktig eller er det andre riktig?

8164995[/snapback]

Du tåler 6 milliampere rett i hjertet. Men om du tar på en kilde med 60Ampere er det langt ifra sikkert at du får disse 60Amperene i hjertet. (husk at kroppen er en gigantisk motstand og du trenger også en del spenning for at du skal få strømmen igjennom deg overhode.

 

Derfor er det store variabler. (kommer ann på HVOR på kroppen du mottar strømmen, hvor godt krppen DIN leder strøm, altså om du er våt osv.., hvilken sko du har på deg, hvor høy spenning, hvor høy strøm osv..)

Lenke til kommentar
Hei. Sorry for å bumpe denne tråden, men ville ikke lage en ny en.

 

Så på mythbustrs i går og der sa de at 6 milliAmpere var nok for å ta hjertet og ikke 60. Er det riktig eller er det andre riktig?

8164995[/snapback]

 

 

Jeg så akkurat samme programmet. Nei, de sa ikke 6mA, de sa ca 50mA.(Såvidt jeg registrerte.)

Over 25mA vil man kjenne det, mens 40-50mA kan gjøre at hjertet slåes ut av rytmen, og slår uregelmessig. Dette kan igjen føre til død.

Volt er det som gjør vondt. Volt er "ladningen" til Amperen. Det kan forklares ved feks, hvor mange liter vann som renner i fossen til en bekk. Mens Ampere (Antall Coulomb per sekund, A=C/s) viser "hastigheten" til vannet som renner.

Så 6mA er ikke nok til å drepe noen, andre enn kanskje ett lite dyr.. Noe jeg ikke anbefaler å prøve ;)

 

Det kommer, som sagt over, selvfølgelig også an på kroppens egen Resistans (målt i Ohm).

 

På høye spenninger (høyspentledninger etc), og direkte kortslutning mellom menneske og bakke/kabel, vil Volten (altså ladningen), svi seg gjennom huden, fra overarmen og inn mot brystet. Dette kan føre til store åpne sår. Dette skjer fordi elektrisitet ALLTID søker den raskeste veg hjem fra + til - (egentlig - til + :p).

Om da strømmen går gjennom venstre arm, og ned mot feks venstre fot, går den etter alt og dømme gjennom hjertet, noe som kan, og mest sannsynlig vil være fatalt, ved så høye spenninger og strømmer.

 

Litt off topic, men nå vet du i allefall det grunnleggende :ph34r:

Endret av plaank
Lenke til kommentar
Spenning = hastigheten på atomer/elektroer?

Ampere = antall atomer/elektroer?

8165114[/snapback]

 

For å ta en analogi. Spenning er dørvakten/vaktene som presser folk ut fra utestedet. Resistans er hvor stor utgangen er (Større utgang mindre resistans). Ampere som er målenheten for strøm som igjen er hvor mange personer som "strømmer" ut per tidsenhet. Jo større spenning eller mindre resistans jo mer strøm. Tog du an?

 

U=RI => I=U/R

Lenke til kommentar

Ett par linker:

 

http://www.codecheck.com/ecution.htm

 

Electrocution occurs when a small, specific amount of electrical current flows through the heart for 1 to 3 seconds. 0.006-0.2 Amps (that's 6-200mA milliamps) of current flowing through the heart disrupts the normal coordination of heart muscles. These muscles loose their vital rhythm and begin to fibrilate. Death soon follows.

 

http://www.physics.ohio-state.edu/~p616/sa...al_current.html

 

As the current approaches 100 milliamps, ventricular fibrillation of the heart occurs - an uncoordinated twitching of the walls of the heart's ventricles which results in death.

 

To forskjellige svar, men 0,1 A burde hjøre susen ;)

Da snakker vi strøm til hjertet...

 

 

Ett svar fra yahoo:

http://au.answers.yahoo.com/question/index...07161924AAKZBJB

 

 

If it travels through the heart (via the left arm), 0.030 amps is sufficient to kill people with weak hearts, though it's usually around 0.05 amps to kill a healthy person.

 

Above 0.1 amps there is actually a tendency for people to survive the shock, though above this current level you will get extensive burning.

 

An electric chair sends several amps through a person, and it is a most unpleasant affair because it literally boils the brain from all of the heat generated (in addition to causing certain cardiac arrest). I certainly wouldn't want to have to be a corrections officer in charge of an electric chair execution.

 

 

Jeg syns jeg hørte 6 mA på mythbusters... Først trodde Jamie? att det var 70 mA men så fann de ut at det var bare 6 mA.

Ihvertfall slik jeg husket det.

Endret av SpACEmaN
Lenke til kommentar

det er ikke bare det ene eller det andre. Det er teknisk sett ampere som dreper, siden du lett får hjertestopp av noen få (ti?, hundre?) milliamp over hjertet (en ussel liten strøm med andre ord). Et batteri kan levere my mer, men grunnen til at et batteri ikke er livsfarlig for mennesker er fordi strømmen aldri vil trenge gjennom vår hud, organer osv. ved mndre spenningen er høy, og det er jo ikke et 1,5-volt batteri akkurat :)

 

Så, svaret er at hvis spenning først er høy nok til at den går gjennom kroppen din og over hjertet, så er det veldig få ampere som skal til for å drepe et menneske. mer spenning hjelper ikke. du kan ikke knerte noen med ren voltage om du ikke har nok strøm ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det spørs jo litt av ossen de er da, altså possisjon eller ossen de får strømmen i seg. På Mythbusters skulle de finne ut om man kunne dæve av ting som hårfønere og brødristere hvis de falt i vannet og siden man da var i vannet ville man få all amperen in i hjertet og resten følger.

 

Strykejern var den kraftigste på 32 milliampere, men hvem gidder å ha en strykejern ved siden av badet :p??

Endret av Articfare
Lenke til kommentar

Kort, og forhåpentligvis rett, forklaring:

Spenning er ufarlig. Det du kjenner noen ganger om du f.eks tar i kabinettet til PC'en, og du får et knepp, er ren spenning. Den ligger nok godt over 1000V.

 

Får du en kontinuerlig spenningskilde f.eks. fra arm til arm, så er det en lov som sier:

I=U/R

der I er strøm, U er spenning og R er motstand. Alle tre verdiene må være tilstedeværende om det skal bli noe spennende. (Høhø, ordspill)

 

Når du får spenning gjennom kroppen, så har kroppen en indre motstand. Strøm blir ikke generert direkte fra en spenningskilde, den blir generert når du har både spenning og motstand tilstede. Så for å oppsummere: Spenningen er ikke farlig i seg selv, men i kombinasjon med den indre motstanden i kroppen, blir den farlig nok i massevis.

 

edit: Jeg ser nå at dette er forklart på andre måter tidligere i tråden. Beklager dette svaret, da jeg bare skumleste gjennom tråden.

Endret av e-banez
Lenke til kommentar

Jeg har hørt et eller et annet sted at dersom man må gjøre noe på et spenningssatt anlegg skal man alltid ha venstre hånd i lomma, får du strøm fra høyre hånd til beina, går det mindre gjennom hjertet,

 

Er ikke elektriker og har ikke noe lyst til å teste....

 

Ellers så husker jeg jeg leste i 'High Fidelity' (dansk hifi magasin, ikke boka) en gang for mange år siden om en fyr som sto på en krakk og klådde på elektronikken på toppen av noen elektrostathøyttalere mens strømmen stod på, og der er det bra med spenning, han kom plutselig til seg selv på gulvet med brannsår i en hånd eller to og ingen klar formening om hva som hadde skjedd. Legen mente han sannsynligvis hadde fått et støt som stoppet hjertet og så hadde slaget mot gulvet fått det igang igjen.

 

Heller ikke noe jeg vil teste ut... :(

 

M.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt et eller et annet sted at dersom man må gjøre noe på et spenningssatt anlegg skal man alltid ha venstre hånd i lomma, får du strøm fra høyre hånd til beina, går det mindre gjennom hjertet,

8166478[/snapback]

Denne teorien høres veldig usannsynlig ut, da det uansett vil gå mellom høyre og venstre hånd, og da via hjertet. Det er utrolig lite som skal til for å forårsake en hjertestans. Hjertemuskelen er, som alle andre muskler i kroppen, veldig sensitiv for elektrisitet. Det er bare å tenke på disse "treningsapparatene", der man kobler en sak til musklene som sender elektriske pulser til dem, og da får dem til å stramme seg.

 

Ellers, så reagerer jeg litt på setningen

Jeg har hørt et eller et annet sted at dersom man må gjøre noe på et spenningssatt anlegg

Man skal aldri ha satt spenning på et anlegg om man skal være i fysisk kontakt med de indre komponentene.

Lenke til kommentar

"Hva dreper? Strøm eller spenning?" er en veldig forenklet problemstilling.

 

For at det skal gå en viss strøm gjennom kroppen din må det også være en spenningsdifferense mellom f.eks. hånden og foten din. Og ikke bare må den spenningen være over et visst nivå, men kilden må også være i stand til å levere nok strøm ved den gitte spenningen til å gjøre skade.

 

Når du går på et syntetisk teppe så kan du fort bygge opp et statisk felt i størrelsesorden flere tusen volt. Men du flytter ikke nok ladninger til at det faktisk lagres opp noen nevneverdig energi, og når den energien utlades så får du bare en veldig kortvarig følelse av ubehag. Men hvis den samme spenningen leveres av en spenningskilde som er i stand til å levere signifikant strøm over lengre tid uten at spenningen faller... vel, da har du problemer. Men samtidig så kan du trygt ta på en slik kilde uten fare så lenge kroppen din ikke er jordet. Det er ikke noen nevneverdig fare forbundet med å henge etter begge armene fra en leder i en trefaset høyspenningslinje. Men hvis du flytter en hånd over på en av de to andre lederne (eller tar i en jordet ledningsmast) får du deg en karamell som med høy sannsynlighet vil være dødelig.

 

Du dør ikke uten at du får i deg en viss strøm over en viss tid. Men for at den strømmen faktisk skal gå må det være en elektromotorisk spenning som driver den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...