Gå til innhold

hva skader- Amper eller Volt?


Anbefalte innlegg

i dag var det en diskusjon om hva som er farlig. Er det mengden Amper eller volt som kan skade folk?

Jeg mener å ha hørt at du kan få i deg mange tusen volt uten å bli skadet. Men amper skader/dreper?

Alle andre mente at jeg hadde feil. hvem har rett?

Jeg mener bla. annet å ha hørt på mythbusters at de satte over 20 000 volt i han ene, å han overlevde med glans.

håper dere skjønner spørsmålet mitt. vanskelig å forklere... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener Mythbusters sa det var ampere som dreper.

5949285[/snapback]

6 amper gjennom hjertet dreper, eller noe.

5949297[/snapback]

6 ampère gjennom hjertet, og det smaker som godt svidd kylling ;)

 

Skal ikke mange millivolts, samt en meget liten strømstyrke, til for å ta knekken på et hjerte.

Lenke til kommentar
Ampère dreper. Volt brenner/svir bare hull igjennom hudlag. ...

5949374[/snapback]

Lite logikk i det der, da...

Hvis det skal svi seg gjennom huden må det være en del energi, og går den energien via hjertet så dør man.

Spenning i seg selv er ingen fare, det trengs strøm for å få energi. Du får lett 50.000 Volt når du tar nyvasket tøy ut av tørketrommelen. Er ingen som har tatt skade av det.

Lenke til kommentar

er fett og stikke folk med en "megger" (for de som vet hva det er...)

der er det 500V men veldig liten strøm.... en i klassen min frika helt ut, han likte det ikke i det hele tatt! :!:

han gikk og gjemte seg på dass, og jeg, dum som jeg var, sparket til dørhåndtalet, oppover, og den knakk. døra var ødelagt! han kunne ikke komme ut! :roll::dontgetit: :!:

dermed måtte en i klassen sparke inn døra for at han skulle komme ut....

det ble store ødelegelser... :!:

 

så strøm er både kult/morsomt og farlig.... :p

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Det er strømmen (A) som dreper.

strømmen er avhengig av to forhold, ohms lov og kapasiteten på strømmkilden.

Ved kraftelektro er det alltid kapasitet til å trykke strøm gjennom kroppen avhengig av motstanden.

Ved laveffekt høyspentkilder så faller spenningen ved berøring/ belastning og strømtrekket blir lite.

Lenke til kommentar

Sant som du sier perpyro.

Det er rett og slett en kombinasjon av strøm og spenning som må til.

Husker vi lærte hvor mange ampere ved en viss spenning som var "minimum" i elektrotimen på videregående. Det var vel for å tiltrekke oppmerksomhet for en stakket stund, at læreren vår fortalte dette :p

Lenke til kommentar

ok.....da er det hele litt mer klart...:) tusen takk for svar forresten(da har jeg mye jeg skal si til de andre i morgen;) ).

men så over til neste fase, Er det farlig først når man får strømmen I seg eller GJENNOM seg? har hørt at man må få strømmen gjennom kroppen før det er farlig? så hvis man står i ei bøtte vann vil man da dø kjappere enn om man har på støvler?

Lenke til kommentar

Strøm kan ta forskjellige veier, det spørs jo bla.a. om spenningen er til jord eller mellom to punkter.

Hvis den er til jord så får du jo god ledeevne ved å stå i ei bøtte med vann, og du kan få mye strøm gjennom deg.

Gummistøvler vil derimot isolere, og du kan tåle høy spenning uten å ta skade.

 

Men for å ta eksemplet med å stå i ei bøtte med vann - hvis du tar på ei strømledning med hendene så må strømmen gå gjennom hele kroppen ned til beina, og du tåler da ikke mye støm før du er død.

Hvis du derimot kommer borti en ledning med kneet, så vil stømmen bare gå fra kneet til foten. Da kan du tåle mye strøm, beinet kan få store brannskader men du vil overleve.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Strøm kan ta forskjellige veier, det spørs jo bla.a. om spenningen er til jord eller mellom to punkter.

Hvis den er til jord så får du jo god ledeevne ved å stå i ei bøtte med vann, og du kan få mye strøm gjennom deg.

Gummistøvler vil derimot isolere, og du kan tåle høy spenning uten å ta skade.

 

Men for å ta eksemplet med å stå i ei bøtte med vann - hvis du tar på ei strømledning med hendene så må strømmen gå gjennom hele kroppen ned til beina, og du tåler da ikke mye støm før du er død.

Hvis du derimot kommer borti en ledning med kneet, så vil stømmen bare gå fra kneet til foten. Da kan du tåle mye strøm, beinet kan få store brannskader men du vil overleve.

5951822[/snapback]

 

ahha...tusen takk! så da betyr det at det er farlig å få strømmen gjennom hele kroppen ;):yes:

Må si denne tråden har hjulpet...så, takk for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

NEK, altså forskrifter om elektro, seier at 50V er høgaste verdi for berøringsspenning. Dette vil sei at dei vil sei at 50V ikkje er skadeleg.

Det verste som kan skje er strøm frå arm til arm, sidan den då mest sannsyneleg vil gå i nærleiken av hjartet. Ellers kan du og få alvorlege brannskadar, f.eks. kokt kjøtt under huda, ved strømgjennomgang. Dersom du søker etter bilder på google vil du sjå nokre ganske avskrekkande bilder som får deg til å forstå at det ikkje er berre, berre å leika med elektrisitet.

Det er som Perpyro seier at låg spenning ikkje klarar å presse gjennom nok straum til at det er skadeleg, men stikk du fingrane i stikkontakten er det minst mogleg å få ut 10A.

Ellers er vel vekselspenning meir skadeleg enn likespenning sidan pulseringa kan få hjarteslaga ut av rytmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...