Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går det an å råne med automat-gir?


John-B

Anbefalte innlegg

Går det an å "råne" med automat-gir?

 

Med "råne" mener jeg f.eks. akselerere raskt slik at bilen eventuelt begynner å spinne.

 

- Hva skjer hvis jeg gir bånn gass i "N" og drar spaken i "D"?

- Hva skjer hvis jeg bremser samtidig som jeg gir gass i første, for så å eventuelt slippe bremsen? (Low)

 

Vurderer å kjøpe automatgir-bil, men siden jeg er på konstant jakt fra politiet er jeg avhengig av å kunne aksellerere raskt, eller spinne røyk slik at de ikke ser hvor jeg stikker. (jeg bare spøker :tease: )

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte hestpikker som deg brenne evig! Mormor døde i en bilulykke for noen mnd siden fordi en tullingråner kjørte altfor fort, kjørte forbi rett før en tunnell og smalt rett i fronten på deres bil. Det var 60 års ekteskap rett i dass, fordi en drittunge bak rattet likte å kjøre fort og uansvarlig.

IDIOT!

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Først og fremst, kondolerer til Bitex. Mistet en kusine i trafikkulykke for bare to uker siden så jeg føler med deg.

 

 

Til trådstarter. Ja du kan "råne" som du kaller det med automatgir. Det kommer ann på hvor sterk bilen er og hvor dårlige dekka dine er. Men husk at hvis du hele tida skal drive å burne vil dekka dine bli ødelagt. Og hvis du har planer om å kjøre fra politiet med dekk uten mønster så ønsker jeg deg lykke til.

Lenke til kommentar

Jøss, trodde det var ganske åpenbart - men den siste setningen var en spøk.

 

For ordens skyld, jeg spør faktisk kun av ren nysgjerrighet. Har ikke en gang tenkt å kjøpe bil med automatgir.

 

Dessuten er det vel litt forskjell på å aksellerere fort fra 0-40 / stå i ro og spinne (begge tilfeller utenfor hovedveier) - og å kjøre svin med høye hastigheter på hovedveier. :roll:

Lenke til kommentar
Måtte hestpikker som deg brenne evig! Mormor døde i en bilulykke for noen mnd siden fordi en tullingråner kjørte altfor fort, kjørte forbi rett før en tunnell og smalt rett i fronten på deres bil. Det var 60 års ekteskap rett i dass, fordi en drittunge bak rattet likte å kjøre fort og uansvarlig.

IDIOT!

5946583[/snapback]

 

Skjærer du ikke alle under en kam her nå? Skjønner frustrasjonen din men den der var litt drøy.

 

Mann med hatt som ikke forsto en rundkjøring, forårsaka for litt siden ei ulykke i byen min, kjørte ned ei 16 år gammal jente på moped.

 

Tenkte bare jeg skulle poengtere at siden du fordømmer alle rånere, og ga nærmest den stakkars trådstarteren skylda for din nylig opplevde tragedie, så fordømmer jeg like godt eldre folk i trafikken. Ikke stort bedre dem som kjører 15-20 km under fartsgrenser og er like mye med på å skape irritasjon og derav farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Går det an å "råne" med automat-gir?
Ja...
Med "råne" mener jeg f.eks. akselerere raskt slik at bilen eventuelt begynner å spinne.
bilen begynner å spinne? Ville stasa på å få hjula (fortrinnsvis bakhjula) til å spinne i første omgang. Har enda ikke kjørt en eneste vanlig bil som ikke klarer å spinne.
- Hva skjer hvis jeg gir bånn gass i "N" og drar spaken i "D"?
Det rykker godt i drivverket, hjul mister grepet og automatkassa di kommer til å dø ung hvis du lar det bli en vane
- Hva skjer hvis jeg bremser samtidig som jeg gir gass i første, for så å eventuelt slippe bremsen? (Low)

5946577[/snapback]

Har du forhjulstrekk vil det ikke skje noe som helst. Motoren vil bare ruses opp til torque-converterens stallspeed (ca). I en bakhjulstrekker kan motorkraften overvinne bakbremsene og bakhjulene vil spinne

Lenke til kommentar
Går det an å "råne" med automat-gir?
Ja...

1. bilen begynner å spinne? Ville stasa på å få hjula (fortrinnsvis bakhjula) til å spinne i første omgang. Har enda ikke kjørt en eneste vanlig bil som ikke klarer å spinne.

 

2. Det rykker godt i drivverket, hjul mister grepet og automatkassa di kommer til å dø ung hvis du lar det bli en vane

 

3. Har du forhjulstrekk vil det ikke skje noe som helst. Motoren vil bare ruses opp til torque-converterens stallspeed (ca). I en bakhjulstrekker kan motorkraften overvinne bakbremsene og bakhjulene vil spinne

5947255[/snapback]

 

La oss si at det gjelder en bil med forhjulsdrift (de fleste biler med automat har vel det)

 

1. Så du mener bilen kan potensielt begynne å spinne hvis giren settes i low og det gis full gass? Trodde automatbiler prøvde å unngå dette? Eller er det bare hvis den står i "Drive" det ikke vil gå?

 

2. Gjelder scenarioet ditt kun hvis det gis FULL gass før det gires, eller også hvis det gis litt gass og det gires?

 

3. Så ingenting skjer når du slipper bremsene raskt? (dvs, ingen rakett-effekt)

Lenke til kommentar
La oss si at det gjelder en bil med forhjulsdrift (de fleste biler med automat har vel det)
Type girkasse har ingenting med drivhjul å gjøre.
1. Så du mener bilen kan potensielt begynne å spinne hvis giren settes i low og det gis full gass? Trodde automatbiler prøvde å unngå dette? Eller er det bare hvis den står i "Drive" det ikke vil gå?
En automat er ikke smart nok til å prøve å unngå hjulspinn. Det er eventuelle antispinnsystemer sin jobb. Settes bilen i "low" (evt. '1' eller '2' for den saks skyld) låses bilen i det respektive giret. Hvilket gir det vil være avhenger av biltype. Setter du bilen i 'D' vil den starte som normalt i 1.gir og gire seg oppover automatisk. Setter du den i '1' vil den starte i 1.gir og holde seg der uansett hvor mye gass du gir eller hvor stor fart du oppnår.

 

Litt tankegang tilsier da at en bil spinner like godt i drive som i low (1.gir).

2. Gjelder scenarioet ditt kun hvis det gis FULL gass før det gires, eller også hvis det gis litt gass og det gires?
Når du skal skifte gir skal bilen stå i ro, enkelt og greit.
3. Så ingenting skjer når du slipper bremsene raskt? (dvs, ingen rakett-effekt)

5949492[/snapback]

Jo, forsåvidt. Motoren vil ligge tett oppunder converterens stall-speed, et stykke opp i registeret. Tipper stall-speed ligger på rundt 2000-2500rpm i en vanlig dagligdags converter. Det blir på en måte som om du skulle ha dumpet clutchen ved like mange rpm. Generelt sett kan man si at jo høyere turtall på motoren, desto mer krefter sendes ut til hjulene
Lenke til kommentar

Men for å svare enkelt på det du spør om:

 

Det er lettere å lage røyk og svartspor med automatgir. Der har du kun 2 pedaler å forholde deg til, noe som passer ypperlig med mennesker som kun har 2 føtter.

 

Med manuell blir det hakket værre, men etter noen forsøk klarer alle å stable 2 føtter ut over 3 pedaler.

 

Tittelen på tråden burde heller være

Går det an å råne med forhjulstrekk?
;)
Lenke til kommentar
Når du skal skifte gir skal bilen stå i ro, enkelt og greit.

 

I instruksjonsboka på mercedesen står det at man kan sette den fra 3 gir til drive og motsatt opp til 60 km/t om jeg ikke tar feil. har testa dette og det er ikke noe problem.

5949913[/snapback]

Jeg tenkte mer på den problemstillingen med full gass og skift fra 'N' til 'D' ;) Såklart kan du velge "framovergirene" når det måtte passe seg, uten å stoppe

Lenke til kommentar

Det er iallefall lurt å bremse. Men det er fullt mulig å bytte mellom revers, fri og forover uansett motorturtall og fart/retning på bilen.

 

Det er til og med mulig å sette bilen i Park selv om man kjører bortover gata. Prøvde med en gammel opel senator, 30km/t og rett i park. Smalt godt og hjula låste seg. Automaten overlevde

Lenke til kommentar

Nyere biler har vel sperre på revers og park , men de andre girene går det fint å sjalte mellom girene. Samt N.(i fart)

Min Bmw bruker jeg girene manuelt ved spesielt bakke kjøring, det er ikke noe problem å gire ned feks. til 2 gir i 80-100km/h.

Men er farta for stor slik at turtallet på motor overskrider rødstrek vil ikke kassen gir ned, den er laget slik.

W114 jeg hadde var ikke noe problem å nappe spaken i P. Det fikk jeg erfart når jeg mista bremsene, ingen skade skjedde heldigvis, men er ikke å anbefale. Pinnen som låser kassen/drivverket er ikke av de beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...