Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går det an å råne med automat-gir?


John-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager er det folk som tror at automatgir har noe med fremhjulstrekk å gjøre? I hvilket land finnes det flest biler med automatgir? USA. I hvilket land er det ikke noe annet enn V8 under panseret og bakhjulstrekk som duger? USA. Hvis en bil har automatgir er det faktisk veldig mye større sannsynlighet for at bilen har bakhjulstrekk. Men nok om det. Man kan lett spinne "burne" med en bil med automatgir. Det er akkurat de samme tingen som spiller inn som med en bil med manuell kasse. Dreiemoment og grep. Hvis du har sett på dragracing noen gang vil du sannsynligvis ha sett en bil med automatgir som burner :)

 

edit: og råning har ingen ting med det du spør om å gjøre.

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager er det folk som tror at automatgir har noe med fremhjulstrekk å gjøre? I hvilket land finnes det flest biler med automatgir? USA. I hvilket land er det ikke noe annet enn V8 under panseret og bakhjulstrekk som duger? USA. Hvis en bil har automatgir er det faktisk veldig mye større sannsynlighet for at bilen har bakhjulstrekk. Men nok om det. Man kan lett spinne "burne" med en bil med automatgir. Det er akkurat de samme tingen som spiller inn som med en bil med manuell kasse. Dreiemoment og grep. Hvis du har sett på dragracing noen gang vil du sannsynligvis ha sett en bil med automatgir som burner :)

 

edit: og råning har ingen ting med det du spør om å gjøre.

5962501[/snapback]

 

Huff da jeg tviler på at vi snakker om V8 og dragracing her i det hele tatt...

 

Klart du kan burne med en bil med V8 også en dragracing bil men dette er nok dessverre ikke relevant i denne tråden...

Lenke til kommentar
Huff da jeg tviler på at vi snakker om V8 og dragracing her i det hele tatt...

 

Klart du kan burne med en bil med V8 også en dragracing bil men dette er nok dessverre ikke relevant i denne tråden...

 

Jeg bare svarte på spørsmålet hans jeg. Kan man spinne med automatgir? Ja. Jeg har heller aldri sagt at V8 eller dragracingbil er nødvendig for å få det til.

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar

Uansett om man kan burne eller ei med automatgir, så er det en fin girkasse til råning av cruisingtypen :)

Burning imponerer kun i visse tilfeller. Eksempelvis en gammel amerikaner med stor motor. Så noen Vanen som småburna på brostein i programmet "rikets røst" denne uka?

Det var tøft, etter min mening.

Er liksom ikke det samme når en 18- åring med caps, og bilen full av venner, klarer å få vridd pipelyd i en krapp sving ved et eller annet bytorg, i fars forhjulsdrevne bil :!:

Endret av gauters
Lenke til kommentar

Automat-kasser er som oftest laget sånn at de ikke girer før redline (der hvor computeren har lagret den) hvis du gir bånn gass, og som andre sier her, så er det ikke no problem å råne med Automatgir, det er vel egentlig bare mye lettere enn med Manuelt, utenom de som KAN DET da, og da mener jeg å kunne det skikkelig.

Lenke til kommentar

har en Mercedes Vito 110D (98 hesters turbodiesel)(altså ikke akkurat noe råskinn) med automatgir. Kan ikke si at jeg kan stå stille og spinne, men gir man bånn gass på for eksempel grus fra stillestående, så vil nødvendigvis dekkene spole. Burde ikke være noen heksekunst med andre og kraftigere biler med automat :-)

 

 

bertie

Lenke til kommentar
har en Mercedes Vito 110D (98 hesters turbodiesel)(altså ikke akkurat noe råskinn) med automatgir. Kan ikke si at jeg kan stå stille og spinne, men gir man bånn gass på for eksempel grus fra stillestående, så vil nødvendigvis dekkene spole. Burde ikke være noen heksekunst med andre og kraftigere biler med automat :-)

 

 

bertie

5962882[/snapback]

 

De fleste biler spinner på vått gress, og grus.

 

Det at Vito spinner for lett på det ene forhjulet, er faktisk en av sjukdommene til den bilen. Folk opplever at det ene dekket blir utslitt alt for fort, selv om dekktrykk og vinkler er i orden.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk etter 8 år med automatbil med bakhjulstrekk og 135HK er at det skal mye mere motorkraft til for å legge lakrisstriper med automatkasse en med manuell.

Med manuell kasse er det bare å røske til med klutcen så river bakhjulene løs fra asfalten.

Med automatkasse er det ikke så enkelt å rykke til ettersom konverteren vil ta noe av rykket samt girkassa vil mest sansynlig ikke takle rykket og kobler ut.

Har prøvd en gang å legge kassa i D med turtall på motoren, noe som endte med at konverteren tok tak og slapp like brått igjen.

Eneste måten da for å få moment er å sette kassa i D og gi gass.

 

Den gamle Datsun 200L jeg hadde med 114HK var enkel å legge lakrisstriper med.

Lenke til kommentar

Så snart hjulene spinner og kommer opp i den hastigheten kassen skifter til tyngre utveksling, så vil nok motstanden bli for stor til at den fortsetter å spinne. Iallefall om motoren ikke er av de kraftigste. Det er iallefall min teori, men så har ikke jeg så god peiling på hvordan disse kassene fungerer.

 

Nå skal det også sies at en automatkasse stjeler litt ekstra kraft fra motoren i forhold til en manuell.

Kompliserte saker:

http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm

Lenke til kommentar

Må nok mange hundre hester til for at kassa skal gire oppover under burnout.

Nå er automatkasser noe annerledes gira en manuelle så 1. giret er i utgangspunktet en del høyere en på manuelle kasser.

På min bil så får jeg 60km/t på første og i revers.

Vet ikke hvordan det er på nye biler men på litt eldre med tradisjonell automatkasse er det sånn.

Lenke til kommentar

Så må vi og huske på elektronisk antispinn på nyere biler.

Har kjørt noen Mercedes Amg med over 476 hester. De spinner ikke, men fytte steike som det drar avgårde.

 

Kjørte bak en politibil forleden dag med en E-211 Amg, Det var like før jeg dreit i hele førerkortet for å ha det moro et par minutter :p

Lenke til kommentar
Jeg visste ikke at å "råne" var synonymt med å burne, men kanskje det bare er jeg som har blitt for gammel.

5962398[/snapback]

Derfor "råne" med "hermetegn" ;)

 

 

Hvorfor i alle dager er det folk som tror at automatgir har noe med fremhjulstrekk å gjøre? I hvilket land finnes det flest biler med automatgir? USA.

5962501[/snapback]

I hvilket land befinner vi oss i? Norge.

I hvilket land er det flere FWD enn RWD? Norge

I hvilket land blir da flesteparten av automat-bilene FWD?

(dessuten er det vel også generelt skjeldnere med automat i rwd'ene i norge).

 

 

Nå må ikke dere glemme at en automatkasse har en tilhørende converter da :!:

Det er på grunn av converterens (momentomvandleren) jevne kraftovergang, at det kreves meget høyt dreiemoment for å greie hjulslipp.

5962878[/snapback]

Ja, nå er du inne på det jeg mente med "Trodde automatbiler prøvde å unngå dette" (spinne).

 

Jeg prøvde en automatbil med ca 150 hester, og når jeg stod stille og gav klampen i bånn, mener jeg at ingenting annet skjedde enn en myk start, før "raketten" begynte å virke :p

 

Det jeg opprinnelig lurte på var egentlig:

 

- Hvordan klare 60-meteren raskest mulig med automatgir? Finnes det noen triks, eller er eneste metoden å sette bilen i Drive og trykke på pedalen? :roll:

 

- Er det i det hele tatt noen triks for å spinne med automatgir (snakker ikke nødvendigvis om å stå stille å spinne lenge, bare en "kjapp en")? På manuell kan du vel gi litt gass og clutche litt raskt for å oppnå dette? (skal innrømme at jeg ikke vet hvordan vi gjør dette med manuell. Gidder heller ikke å prøve, redd for å ødelegge clutch/gir :p)

Endret av _named_
Lenke til kommentar

Hurtigst mulig aks med automat (hvis man ikke har transbrake eller linelock på alle 4 hjul):

 

Finn det turtallet som gir deg maks effekt/moment ut fra start, UTEN at drivhjul spinner (for mye).

 

Så holder du bremsen inne, setter kassa i D og gasser på til du når rett turtall og slipper bremsen. Kan godt hende du må holde veldig hardt på bremsen, spesielt med bakhjulstrekk.

 

offtopic: Min bil har 145hk og 220-230Nm. Da det sto automat i bilen var det litt mer tricky å legge ut rumpa og å kontrollere sladder. Å spinne ut fra lyskryss og å burne var lett som en lek. Nå som jeg har bygd om til manuell er det ti ganger enklere å kontrollere bakenden, og jeg kan legge igjen 2 svarte spor ut fra lyskryss når jeg føler for det, uansett om det er ren asfalt, grus, snø is osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...