Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Går det an å råne med automat-gir?


John-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et par alternativer til å rive på clutchen.

 

1. Hestekrefter nok til å rive løs av ren motorkraft.

 

2. Diffsperre.

 

Det er ingenting som er så enkelt som å spinne rundinger med Ford Taunus med sveiset bakasling.

Og for å ikke glemme gockartkjøring, enkleste sak av verden å dra ut bakenden og det med 12HK og stiv bakasling.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Du vil jo ikke kunne clutche ut... Noe som er ganske vesentlig hvis du skal sladde.

6019765[/snapback]

 

Det trenger du ikke.. Spørs på føre, OG mye kraft du har i motoren din.. Samt oppsett av bilen, men la oss nå da ikke gå inn på det..

 

perpyro:

Diffsperre, ja til sladding er det positivt (har faktisk sladda relativt greit opptil flere ganger med en åpen diff.. altså, ikke med sperre..), trenger ikke det til burning og dra-fort-avgårde-kjøring.. Somregel så vil bilen først begynne på 2 hjul (hvis det er relativt flatt og likt underlag) også gå over til 1 hjul etterhvert.. tar sikkert ikke lang tid, men er man heldig får man 2 svarte en liten strekning..

 

Sveisa sperre er ikke noe å satse på hvis man bruker bilen "daglig", for det sliter for mye på bakstilling.. Tenk også på om det er stiv eller delt drivlinje..

 

Og for å svare på spørsmålene til trådstarter: JA du kan burne med automat-bil, lettere på bløt enn tørr asfalt..

Og ja du kan råne med det.. hvis du mener råning er å kjøre opp å ned stripa, så går det med automatbil selvfølgelig..

 

Og det er heller ikke vanskelig og burne med manuell bil.. trenger bare å bruke 2 pedaler.. :)

 

Tips: venstre fot på clutch, høyre fot på gass, høyre hånd på brekk for å evt holde igjen bilen, rus bilen til ett passelig turtall, slipp brekket rett før du bråslipper clutch'en, flytt venstre fot over til bremsen, og du er igang.. bare brems litt hardere hvis bilen går fremover..

 

Lettere i svak oppoverbakke for og øve seg...!

Og enda ett gratis tips: Ikke burn med 235-35-19 dekka dine.. Både dyrt å kjøpe nye, og mye MYE mer feste enn 150-175 brede hjul..

 

Lykke til, da :)

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
Du vil jo ikke kunne clutche ut... Noe som er ganske vesentlig hvis du skal sladde.

6019765[/snapback]

 

Det trenger du ikke.. Spørs på føre, OG mye kraft du har i motoren din.. Samt oppsett av bilen, men la oss nå da ikke gå inn på det..

 

perpyro:

Diffsperre, ja til sladding er det positivt (har faktisk sladda relativt greit opptil flere ganger med en åpen diff.. altså, ikke med sperre..), trenger ikke det til burning og dra-fort-avgårde-kjøring.. Somregel så vil bilen først begynne på 2 hjul (hvis det er relativt flatt og likt underlag) også gå over til 1 hjul etterhvert.. tar sikkert ikke lang tid, men er man heldig får man 2 svarte en liten strekning..

 

Sveisa sperre er ikke noe å satse på hvis man bruker bilen "daglig", for det sliter for mye på bakstilling.. Tenk også på om det er stiv eller delt drivlinje..

 

Og for å svare på spørsmålene til trådstarter: JA du kan burne med automat-bil, lettere på bløt enn tørr asfalt..

Og ja du kan råne med det.. hvis du mener råning er å kjøre opp å ned stripa, så går det med automatbil selvfølgelig..

 

Og det er heller ikke vanskelig og burne med manuell bil.. trenger bare å bruke 2 pedaler.. :)

 

Tips: venstre fot på clutch, høyre fot på gass, høyre hånd på brekk for å evt holde igjen bilen, rus bilen til ett passelig turtall, slipp brekket rett før du bråslipper clutch'en, flytt venstre fot over til bremsen, og du er igang.. bare brems litt hardere hvis bilen går fremover..

 

Lettere i svak oppoverbakke for og øve seg...!

Og enda ett gratis tips: Ikke burn med 235-35-19 dekka dine.. Både dyrt å kjøpe nye, og mye MYE mer feste enn 150-175 brede hjul..

 

Lykke til, da :)

6021513[/snapback]

 

Jeg tenker på våt asfalt osv. Du skal ha ganske kvass bil hvis du slipper og clutche ut da:)

Endret av Nordz
Lenke til kommentar
Og det er heller ikke vanskelig og burne med manuell bil.. trenger bare å bruke 2 pedaler.. :)

 

Tips: venstre fot på clutch, høyre fot på gass, høyre hånd på brekk for å evt holde igjen bilen, rus bilen til ett passelig turtall, slipp brekket rett før du bråslipper clutch'en, flytt venstre fot over til bremsen, og du er igang.. bare brems litt hardere hvis bilen går fremover..

6021513[/snapback]

 

Litt kjipt hvis du plutselig må stoppe med det du driver med. Da må du enten kvele bilen eller slippe bremsen for å trykke inn clutch, og da vil bilen flytte seg noen meter forover.

 

Selv bruker jeg høyrefot til både gass og brems, og venstrefoten (clutchfoten) til clutch :) Ikke vanskelig å regulere bremsekraft eller gasspådrag uavhengig heller, selv med én fot

Lenke til kommentar
Jeg tenker på våt asfalt osv. Du skal ha ganske kvass bil hvis du slipper og clutche ut da:)

6021945[/snapback]

Ja, man trenger nok over 60hk for å få en bakhjulstrekker til å slippe på våt asfalt...

6022007[/snapback]

 

HVIS DU SLIPPER OG CLUTCHE UT.

6022685[/snapback]

 

Husk at på automatbil har man kickdown.. noe som gir ett ganske så bra puff i ryggen.. :p

Lenke til kommentar

Hvis du har baller nok til å trampe kickdown i en sving er du supermann... Tramper man kickdown og bakhjula slipper så skjer ting veldig fort, og bakhjulene får alt for stor fart til at det er spesielt kontrollerbart.

 

Nordz: har man skikkelig diffbrems, middels dekk, våt veibane og litt lite vekt over bakhjula kan vilken som helst bakhjulstrekker skli ut med rompa hvis man bare planter pedalen i gulvet. Selv de som har under 100hk.

Lenke til kommentar
Hvis du har baller nok til å trampe kickdown i en sving er du supermann... Tramper man kickdown og bakhjula slipper så skjer ting veldig fort, og bakhjulene får alt for stor fart til at det er spesielt kontrollerbart.

 

Nordz: har man skikkelig diffbrems, middels dekk, våt veibane og litt lite vekt over bakhjula kan vilken som helst bakhjulstrekker skli ut med rompa hvis man bare planter pedalen i gulvet. Selv de som har under 100hk.

6029348[/snapback]

 

Hvilke originale biler klarer det? De fleste biler jeg har kjørt sperrer ikke nok til det hvertfall.

Lenke til kommentar
Hvilke originale biler klarer det? De fleste biler jeg har kjørt sperrer ikke nok til det hvertfall.

6029529[/snapback]

245 varebil med lat b21a og 1031 med diffbrems f.eks. Med sveisa sperre holder det med c kadett og 1.2 motor. Er det vått nok og man har dårlige nok dekk så sklir det meste, selv uten overdreven clutchbruk. Må såklart satse litt ekstra hvis det er litt dårlig med effekt, røske litt i rattet osv

Lenke til kommentar
Det Erik Braseth snakker om er kickdown i fart i sving.

Da får man nemlig kombinert trekkraft og sentrifugalkraft som gjør det lett å få slipp på bakenden.

Kombiner dette med diffsperre eller stram diffbrems så slipper det enda enklere.

6034604[/snapback]

 

Muligmulig.. Aldri kjørt automat jeg

Lenke til kommentar

Audi A4 TDI jeg har nå, går det ikke ann å spinne med å holde klampen i bånn med, men den akser helt til rett før redline og girer selv til neste i D

 

En Nissan Sunny jeg hadde 1,6, den spant hvor som helst bare man pressa ned pedalen, litt over halveis så spant den...

 

Men Audi'n akser mye fortere og bedre.... hjelper med dreiemomentet også...

Lenke til kommentar
[...]
Hvorfor i alle dager er det folk som tror at automatgir har noe med fremhjulstrekk å gjøre? I hvilket land finnes det flest biler med automatgir? USA.

5962501[/snapback]

I hvilket land befinner vi oss i? Norge.

I hvilket land er det flere FWD enn RWD? Norge

I hvilket land blir da flesteparten av automat-bilene FWD?

(dessuten er det vel også generelt skjeldnere med automat i rwd'ene i norge).

[...]

Det overrasker meg at ingen la merke til denne logiske slutningen med manglende premisser. Jeg tillater meg å legge til premisser og ny konklusjon:

Er det generelt sett vanlig å bestille automatgir på biler i Norge? Nei.

Hvilke merker blir allikevel som oftest kjøpt med automatgir i Norge? Mercedes og BMW, samt amerikanske biler.

På hvilke hjul driver (de vanligste personbilene fra) Mercedes og BMW? Bakhjulene.

Ergo er det flest bakhjulsdrevne biler med automatgir (eller i alle fall minst like mange som framhjulsdrevne med automatgir).

 

Har ikke sett noen offisiell statistikk på dette, men regner med dette er viktige argumenter. En morsom kommentar til hvor vanlig det er med automatgir i USA, er at for årene 1982-83 ble Corvette, amerikas da mest seriøse forsøk på en sportsbil, kun tilbudt med automatgir... På gamle amerikanske biler fra slutten av 60-tallet med store motorer og automatgir er det forøvrig ikke noe særlig stress å framprovosere blårøyk fra dekkene, selv i fart.

Lenke til kommentar
Hvilke originale biler klarer det? De fleste biler jeg har kjørt sperrer ikke nok til det hvertfall.

6029529[/snapback]

245 varebil med lat b21a og 1031 med diffbrems f.eks. Med sveisa sperre holder det med c kadett og 1.2 motor. Er det vått nok og man har dårlige nok dekk så sklir det meste, selv uten overdreven clutchbruk. Må såklart satse litt ekstra hvis det er litt dårlig med effekt, røske litt i rattet osv

6029705[/snapback]

 

 

Alle biler kan krenges ut , med andre ord!

:hrm:

Lenke til kommentar
Det Erik Braseth snakker om er kickdown i fart i sving.

6034604[/snapback]

Det funker selvfølgelig - ikke noe problem å få en bil med automatgir til å slippe i sving hvis man vil det. Det er dog litt skummelt siden nedgiringen kommer brått og ikke så kontrollert (les: fullstendig styrt av deg selv) slik du kan gjøre det manuelt.

 

Av samme grunn bør man jo være litt obs på aksellerasjon ut av sving når det er glatt med automatgir - spesielt hvis man har bakhjulstrekk. Men det er jo en vanesak; er man godt vant til bilen vet man eksakt hvor 'krysningspunktene' for giring/kickdown ligger.

 

Er selv fan av automat; har hatt det på de to siste bilene mine og kommer neppe til å gå tilbake til manuelt gir i fremtiden. Det er rett og slett så behagelig at eventuelt 'sportslige' ting jeg går glipp av ikke spiller noen rolle. 99,9% av tiden kjører jeg tross alt 'normalt' på vanlig vei. Bare det å slippe å clutche hele tiden når man står i kø er gull verdt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...