Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg reiste Finnair longhaul i går faktisk (New Delhi - Helsinki - Oslo) med en av deres A330 og jeg ble veldig fornyød! Nytt fly, underholdningssystem som var relativt up to date med nye filmer og serier, touchscreen og helt ok øreplugger til dette.

 

Anbefaler likevel et måltid FØR du setter deg på flyet til Narita, da maten på longhaul til Finnair var så som så.

Lenke til kommentar

Takk for info, Robertaas. Skal lese innlegget ditt. Jeg er en del av en gruppe på 7 eller 8, så jeg hadde ikke noen mulighet til å påvirke valget. Det er vel også muligens det raskeste valget også? Med tanke på at Helsinki bare er et stopp i riktig retning.

 

Jeg reiste Finnair longhaul i går faktisk (New Delhi - Helsinki - Oslo) med en av deres A330 og jeg ble veldig fornyød! Nytt fly, underholdningssystem som var relativt up to date med nye filmer og serier, touchscreen og helt ok øreplugger til dette.

 

Anbefaler likevel et måltid FØR du setter deg på flyet til Narita, da maten på longhaul til Finnair var så som så.

 

Takk. Har ikke så lang tid i Helsinki, men jeg får ta meg en god lunsj på Gardermoen. :)

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd noen spesielle problemer med Finnair (eller noe annet flyselskap forsåvidt). Eneste jeg har opplevd er fulle folk, folk som reiser seg for tidlig, krangler om seter osv. og det har de taklet greit.

 

Sitter og tenker litt på å ta en tur til Israel, Egypt og Jordan i høst. Hovedsakelig for å se pyramidene, Petra, Dødehavet og Jerusalem (og kanskje vestbredden eller gazastripen). Noen tips til hvor det blir billigst å fly til? Er jo best å ha enveisbillett til Kairo og retur fra Tel Aviv eller lignende tidsmessig, men enveis er jo ofte dyrere enn tur retur. Kommer til å følge med om det kommer noen bra tilbud, men om noen har tips til hvor det er billig og praktisk å fly inn til og ut fra setter jeg pris på det!

 

Annet dilemma er jo det med stempel fra Israel i passet. Kan jo få stemplet det i Israel på annet papir, men er det mulig å gjøre det med exit stempelet fra Jordan og Egypt også? Har igjen 7 år på passet og kommer garantert til å dra innom noen av landene som nekter Israelsk stempel.

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å komme deg til Gaza? Du får garantert ikke krysse fra Israel, og det er vel kun NGO-folk som får krysse fra Rafah i Egypt?

 

SAS pleier å ha greie priser t/r Tel Aviv, drar selv ned dit i september. Tenkte først å dra til Aquaba i Jordan, ved å krysse grensen ved Eilat, men jeg synes det blir for mye stress mtp. hvor kort tid jeg er der. Jeg vil heller dra ned på nytt til Jordan senere og ta meg bedre tid.

 

Det er forøvrig lett å reise fra Tel Aviv til Jerusalem, enten med buss (sjekk egged.il) eller så går det "shared taxis" fra Ben Gurion til Jerusalem.

Lenke til kommentar
Sitter og tenker litt på å ta en tur til Israel, Egypt og Jordan i høst. Hovedsakelig for å se pyramidene, Petra, Dødehavet og Jerusalem (og kanskje vestbredden eller gazastripen). Noen tips til hvor det blir billigst å fly til? Er jo best å ha enveisbillett til Kairo og retur fra Tel Aviv eller lignende tidsmessig, men enveis er jo ofte dyrere enn tur retur.
For pyramidene regner jeg med at du mener Giza som ligger ved Cairo. Det er stadig uroligheter der og situasjonen er ikke helt stabil, jeg ville utsatt den delen av turen. UD advarer også om å reise rundt på sinai-halvøyen i Egypt hvor det har vært flere kidnappinger av turister i det siste.

 

Vestbredden er mye enklere og sikrere enn Gaza, og et besøk i Betlehem er en vanlig turistgreie som ikke fører til at du vil bli avhørt i Israel eller i andre land...

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å komme deg til Gaza? Du får garantert ikke krysse fra Israel, og det er vel kun NGO-folk som får krysse fra Rafah i Egypt?

 

SAS pleier å ha greie priser t/r Tel Aviv, drar selv ned dit i september. Tenkte først å dra til Aquaba i Jordan, ved å krysse grensen ved Eilat, men jeg synes det blir for mye stress mtp. hvor kort tid jeg er der. Jeg vil heller dra ned på nytt til Jordan senere og ta meg bedre tid.

 

Det er forøvrig lett å reise fra Tel Aviv til Jerusalem, enten med buss (sjekk egged.il) eller så går det "shared taxis" fra Ben Gurion til Jerusalem.

 

Har ikke planlagt noe enda, tenkte bare det virka interessant å dra. Hvis det er umulig å komme seg dit holder det med å bare besøke vestbredden.

 

Har sett flere tilbud til både Tel Aviv og Kairo, så blir mest sannsynligvis en tur retur billett dit. Hvis jeg drar til Tel Aviv blir det vel kanskje litt langt å ta buss helt ned til pyramidene og tilbake igjen, så får vurdere det litt.

 

For pyramidene regner jeg med at du mener Giza som ligger ved Cairo. Det er stadig uroligheter der og situasjonen er ikke helt stabil, jeg ville utsatt den delen av turen. UD advarer også om å reise rundt på sinai-halvøyen i Egypt hvor det har vært flere kidnappinger av turister i det siste.

 

Vestbredden er mye enklere og sikrere enn Gaza, og et besøk i Betlehem er en vanlig turistgreie som ikke fører til at du vil bli avhørt i Israel eller i andre land...

 

Pyramidene i Giza jeg tenker på ja. Tror jeg skal klare meg fint som det er nå. Har jo bla vandret rundt beruset i nærheten av favela i Rio og det gikk jo fint. Gjelder bare å være litt smart med å skaffe seg, i dette tilfellet, Brasilske bekjentskaper som kan passe på deg. Så lenge det ikke blir sånn som det var på det verste, men risken for at det blir sånn igjen er jo selvfølgelig til stede, så bør vel ikke bestille billetter så alt for lenge før turen ihvertfall.

 

Får man noe stempel i passet hvis man drar inn i vestbredden? Ellers er vel den eneste risikoen for avhør i forbindelse med innreise og avreise der fra Israelske myndigheter, ikke andre land?

 

 

 

Det jeg i utgangspunktet tenkte var noe som å fly til Tel Aviv. Se Jerusalem og vestbredden, dra videre til Jordan. Se dødehavet og Petra også dra videre til Kairo og Giza. Og deretter fly tilbake fra Kairo. Burde jo gå greit på et par uker, men har ikke undersøkt noe som helst med transport og sånn inntil videre.

 

Noen som vet noe angående Israelsk stempel i passet da?

Lenke til kommentar

http://www.landsider.no/traveladvice/Offisielt-reiserad-for-Egypt/

"Utenriksdepartementet fraråder reise eller opphold som ikke er strengt nødvendig til den nordlige delen av Sinai-halvøya, nærmere bestemt området nord for veien mellom Suez og Taba. Frarådningen gjelder ikke veien mellom Suez og Port Said langs Suez-kanalens østbredd.

 

Pga. kidnappingsfare må det utvises særlig aktsomhet ved all ferdsel også i det sørlige Sinai utenfor de etablerte turistområdene langs Aqaba-bukten (Sharm al-Shaikh, Dahab og Nuwaiba).

 

Det gjøres oppmerksom på at sikkerhetssituasjonen i området kan endre seg meget raskt. Nordmenn som oppholder seg i området bes utvise aktsomhet og følge de råd og anvisninger som til enhver tid gis av egyptiske myndigheter, samt holde kontakt med ambassaden i Kairo."

 

Har selv vært i områder UD advarer mot så jeg skulle kanskje ikke snakke, men vær klar over at for tiden er høyere risiko enn normalt her.

Lenke til kommentar

http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-living-abroad/travel-advice-by-country/middle-east-north-africa/egypt/

 

Du får ikke stempel i passet når du drar til Vestbredden, og kan ikke krysse videre til Jordan derfra med mindre du har visum fra før (fra ambassaden). Skal du til Jordan, så må du dra via Eilat hvor du får visum utstedt på grensen.

 

Jeg har ravet gatelangs i Kampala flere ganger full som en sjømann, og man risikerer da selvfølgelig å bli ranet ... Men litt annet å dra til Sinai slik det er nå ... Siden du brukte argumentet om å være drita i Rio.

 

Ellers går det stort sett bra uansett hvor man reiser, men det er uansett greit å være klar over situasjonen i området.

Lenke til kommentar

Ved å være full i nærheten av favela i rio risikerer du å bli drept (forsåvidt edru også, men promille øker jo sjansen). Ranet risikerer du jo å bli overalt i verden, inkludert Oslo. Går jo som regel bra som du sier, men er selvfølgelig ikke interessert i å bli kidnappet, truet med våpen eller lignende. Så vil unngå de verste områdene, men vil ikke unngå alle områdene der det er litt farlig, da blir det fort ikke så mange spennende reisemål igjen.

Lenke til kommentar

Det er flere organiserte turer som går fra Jerusalem og videre til mange steder på Vestbredden, og det er ganske standard steder å besøke for turister. Det har vært noen tilfeller der det har blitt skutt raketter inn i Eilat, sivile har blitt skutt av folk som har tatt seg over grensen fra Egypt til Israel og IEDs på Vestbredden rettet mot israelsk militære (du finner garantert artikler hvis du googler) i løpet av de siste månedene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...