Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er Kambodsja i desember? Ser ut som det blir en tur dit i romjula. Tar gjerne imot tips til steder å besøke. Vi tenker å ta et par dager i Siem Reap og så videre til kysten et sted.

 

Om det er andre land i nærheten som er bedre si gjerne ifra. Har allerede vært i Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore og Fillipinene.

Lenke til kommentar

Siam Reap er kjempefint. Jeg stortrivdes. Selv synes jeg at Phnom Penh er minst like kul, om ikke kulere by enn SR. Var ikke ved kysten i Kambodsja.

 

Anbefaler Bayon, Angkor Wat og Angkor Thom(?) mener jeg å huske. Ikke sikt deg inn på flere enn 4 templer, da de ligger spredt, er varmt og de dekker store områder.

 

Dra på Heart of Darkness i Phnom Penh om du vil ha en sprø opplevelse. De sjekket meg for kniver/skytevåpen da vi gikk inn.

 

Ellers er Kambodsja et dødskult land. Men pass opp - Langt mer kriminalitet i Kambodsja enn f.eks Vietnam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takke meg til Ryanair opplegg :hrm:

 

I går i Edinburgh starta de å sjekke boardingkorta før det var klart for å gå inn i flyet, så var det ned å gnu i trappa i 20 min mens boardingkortsjekkingspersonalet (eller no :huh:) hadde noe som så ut som en hyggelig samtale. I tillegg var det gaten som var aller aller lengst vekk :hrm:

 

Men ellers greit med billig reise :)

Lenke til kommentar

Det er muligens litt off topic, men dere som skriver her reiser jo en del mer enn snittet på forumet går jeg ut i fra...

 

Jeg har fått meg ny jobb hvor jeg nok kommer til å fly en del småturer her i norden og europa, og er derfor på utkikk etter ny carry-on.

 

Jeg er litt keen på denne, Tumi Alpha wheeled carry on garment bag (

) umiddelbart finner jeg ikke noe som går som håndbagasje i samme stil fra andre produsenter. Vet noen av et alternativ? Eller har noen en bedre løsning? Den er jo smådyr... men holder forhåpentligvis i mange mange år...

 

Også kanskje en smart laptop/document-sak som man kan tre over trillehåndtaket - tips mottas også med takk :)

Lenke til kommentar

Det er ikke litt dyrt, det er grovt overpriset. Samsonite gjør nå en helt grei jobb, skal du ha noe som tåler mer juling synes jeg Victorinox (av alle ting) er av de mer solide. Holder selv ikke det finnes Peli Case 1510, men man må jo lure på hvordan denne bagasjen skal behandles ...

 

... men hvis man insisterer på at lommer og alt skal være som i Tumi-varianten er det jo bare å handle i vei. Jeg har reist langt mer enn det som kan være sunt, uten å ha sett behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne garment-bagen handler jo slettes ikke om å reise langt, men at man kan ha noen skjorter / en ekstra dress i pent behold uten behov for å stryke når man kommer frem på hotellet man skal være en overnatting eller to.

 

Edit: jeg så jeg hadde misforstått. Du mener du har reist mye mere enn det som kan være sunt :)

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

Sjortestryketriks:

(i) Skru på dusjen på hotellrommet, maks trykk, glovarmt vann.

(ii) Heng skjorter/jakker annet på kleshengere inne på badet.

(iii) Se en film, jogg en tur eller tøm et par whiskyer mens du kan tenke på at du både får strøken skjorte og at det i alle fall ikke er din skyld hvis global oppvarming ikke knaller til som forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har egentlig aldri vært noen trofast kunde hos de forskjellige alliansene, har som regel bestillt der det er billigst uavhengig av allianser.

Men fikk rota meg til et medlemskap i Eurobonus hos SAS nylig.

Lønner det seg å overføre trumf poeng/penger over til Eurobonus? Er det egentlig noe å tjene på det?

 

Ble nylig (iår) også medlem i Norwegian reward og på mine 5 reiser der har jeg spart syke 110kr.

Ikke strort med andre ord.

Lenke til kommentar
Har egentlig aldri vært noen trofast kunde hos de forskjellige alliansene, har som regel bestillt der det er billigst uavhengig av allianser.

Men fikk rota meg til et medlemskap i Eurobonus hos SAS nylig.

Lønner det seg å overføre trumf poeng/penger over til Eurobonus? Er det egentlig noe å tjene på det?

Det er da ingen lov om at man kan samle poeng kun i én allianse. ;)

 

Selvsagt kan man tjene på å få poeng og bruke dem til reiser. Spørsmålet ditt er kanskje om det lønner seg mer enn å samle og bruke pengene direkte. Jeg tjener helst trumfpoeng når det er tilbud slik at man tjener mere, jeg konverterer til Eurobonus når det er tilbud slik at man får flere poeng og jeg bruker eurobonuspoengene når det er tilbud på reisene. Min neste tur kostet tilsvarende ca. 900 trumfkroner og 448 virkelige kroner og er en tur på business class med lounger og greier. God valuta for pengene synes jeg.

 

Ellers er kan du sjekke denne tråden for flere måter å få inn poeng. Får ofte til både dobbel- og trippel-dip:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376845

Lenke til kommentar

Det er ikke særlig sikkert å dra til Kairo nå, men for de som enda ikke har fått med seg pyramidene og sfinxen kan det snart være for sent. Nå har jihadister funnet ut at stedene representerer avgudsdyrkelse og sier de skal ødelegges. Budda-statuer i Afghanistan har allerede blitt ødelagt av likesinnede med samme argumentasjon.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10063067

Lenke til kommentar

Spør i denne tråden da dere er reiseeksperter og kanskje vet dette :)

 

Jeg har bestilt en tur med SAS om par uker og som man har fått intrykk gjennom media, henger det en konkurssky over hele SAS. Jeg har betalt flybilettene med Mastercard men har betalt regningen inn til kredittkortselskapet. Hvis det går konkurs, får jeg igjen penger fra banken selv om den regningen er betalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...