Gå til innhold

Test av Finnair til Sydney


Anbefalte innlegg

Visum: Man må enten ha et fullt visum eller registreres online for ETA(Electronic Travel Authority) som holder for de fleste som skal være turist i under 3 månder. ETA tilsvarer systemet med ESTA som man har til USA.

 

Online check-in: Åpner 36 timer før avgang, men man må vente til 36 timer før avgang for neste strekning før man også kan sjekke inn der. Den siste strekningen var med Cathay Pacific så der var det ikke mulig å sjekke inn online i det hele tatt.

 

Initiell plan:

Flight1

Departure: 08:45 Oslo, Norway - Oslo Airport

Arrival: 11:05 Helsinki, Finland - Helsinki-Vantaa, terminal 2

Airline: Finnair AY652

Duration: 1:20

Aircraft: Embraer 170

Meal: SNACK OR BRUNCH

 

Flight 2

Departure: 16:40 Helsinki, Finland - Helsinki-Vantaa, terminal 2

Arrival: 07:25 +1 day(s) Hong Kong, Hong Kong - Hong Kong International, terminal 1

Airline: Finnair AY067

Duration: 9:45

Aircraft: Airbus Industrie A340

Meal: BREAKFAST, DINNER

 

 

Flight 3

Departure: 08:50 Hong Kong, Hong Kong - Hong Kong International, terminal 1

Arrival: 21:00 Sydney, Australia - Kingsford Smith, terminal 1

Airline: Cathay Pacific CX139

Duration: 9:10

Aircraft: Airbus Industrie A330

Meal: DINNER, BREAKFAST

 

Inkludert transit blir det 27:25.

 

 

Flight 1: Oslo-Helsinki

post-18989-1241951220_thumb.jpg

Godt med lesestoff: DN, Aftenposten, Financial Times og diverse finske aviser. Så ingen ledige seter. God sitteplass og nytt og fresht interiør. 2+2 steter i det lille , men behagelige flyet. Ikke noe underholdningssystem, som vanlig på kortdistanse. Savnet skillet for fotplass under setene.

post-18989-1241951260_thumb.jpg

Så fikk vi servert en bolle med ost, et glass appelsinjuice og en sjokolade. Ellers kunne vi få te, kaffe og vann. Ingen annen drikke tilgjengelig og ingen våtserviett. Helt greit, men litt knappt.

post-18989-1241951307_thumb.jpg

 

Transit 1: Helsinki

Flyplassen i Helsinki er formet som en V og er ganske enkel og oversiktlig uten spesiell arkitektur eller dekorasjon. Måtte til transfer-desk for å få boardingkort fra Hong-Kong. Det kan bli knapt med tid der og jeg ville ha et greit sete. Ved transfer hadde de store problemer og skyldte på et nytt datasystem. Da de endelig klarte å sjekke meg inn fikk jeg det dårligste setet på flyet. Hadde heldigvis med meg seteplan fra Seat Guru så jeg ba straks om å få det endret. Når 3 personer bak skranken slo seg sammen klarte de det, men de klarte ikke skrive ut nytt boardingkort. Da det ikke var noen andre som stod i kø holdt de på i 20 minutter uten hell. Tenk så mye enklere å la kundene ordne dette selv online.

post-18989-1241951378_thumb.jpg

Utenom standardvarer for TaxFree har de endel finske spesialiteter. Et must for mummifans i alle aldre er mummi-lakris. Pakken inneholder to typer fyll, blåbær og pære. Den var litt vanskeligere å finne enn sist jeg var der, men jeg klarte det.

post-18989-1241951419_thumb.jpg

Det er ingen ny sikkerhetssjekk på flyplassen så jeg får med meg flasken med Imsdal inn på neste fly. Neste avgang var over 1 time og 5 minutter forsinket og de skyldte på dataproblemer. Ikke bra når man har 1 time og 25 minutter tilgjengelig for neste transit.

 

Flight 2: Helsinki - Hong Kong

post-18989-1241951482_thumb.jpg

Når man gikk opp flytrappa merket man at dette var høyere enn vanlig selv om det ikke var en 380. Pledd, pute og en flaske vann lå og ventet på alle plasser, meget bra.

post-18989-1241951525_thumb.jpg

I armlenet var basiskontrollene tilgjengelig ovenfra slik at man letter kunne se hva man trykker på.

post-18989-1241951558_thumb.jpg

Og man kunne åpne luken og ta fjernkontrollen ut.

post-18989-1241951587_thumb.jpg

Som vanlig har man mye funksjonalitet lagt inn på kontrollen, men qwerty-tastatur er ikke så vanlig.

post-18989-1241951617_thumb.jpg

Skjermen som er widescreen var klarere enn hva mange andre har og den har kredittkortleser i tillegg til den i fjernkontrollen. Video og musikk er on demand. Litt over 20 filmer. Av nyere filmer hadde de Australia, The Day the Earth Stood Still, Quantum of Solace og Slumdog millionaire. Ca. 50 musikkalbum,

men ikke noe som traff meg helt.

 

Individuelle luftdyser er jeg ikke vent med på så store fly. Ellers greit og rent interiør. Grei plass.

post-18989-1241951672_thumb.jpg

Middag var risk rotfruktsalat og en karrikylling som var litt for sterk for mn smak. Vanligvis er flymat litt mildere. Og så fikk man med en kald bolle, de er vanligvis varme på fly. Papir våtservietter hadde de i alle fall.

post-18989-1241951714_thumb.jpg

Sterk alkohol koster 5 euro, ellers er vin, øl og soft drinks gratis. Endel mas om taxfree-salg. Info gitt på finnsk, svensk, engelsk og noe jeg regner med er mandarin. Men de sa mistenkelig lite om transferen i Hong Kong.

post-18989-1241951753_thumb.jpg

Frokost var en varm omelett, et iskaldt runddstykke uten pålegg, en yoghurt og et glass appelsinjuice.

 

Ved innflygningen så man et overraskende lite bebodd område med strender og mye skog. For en av toppene var det en gondolbane som gikk opp.

post-18989-1241951804_thumb.jpg

 

Transit 2: Hong Kong

Flyet landet 8:00, neste fly gikk 8:50 og checkin åpnet 8:10. Her var det bare å rushe gjennom kontroller og til gaten. Rakk i god tid frem til gaten og det var fremdeles lang kø der. Da boardingkort ble sjekket ble de 13 som kom fra samme fly som meg vinket til siden og fortalt at vi ikke kom med flyet. Problemet var at det kun var 50 minutter mellom flyene og de trengte 60 for å få over bagasjen. Finnair klarte altså ikke å få bagasjen over raskere, å få flyet til å vente 10 minutter eller i det hele tatt si ifra til oss på forrige fly. Det ble skikkelig lynsjesteming på gaten. Det viste seg at det i tillegg var 7 til som ikke hadde fått boardingkort pga. dataproblemene i Helsinki. Det var altså i alt 20 som ikke kom med flyet.

 

Vi ble geleidet ned til transfer-deck av en forskremt kinesisk dame som representerte Finnair. Etter 2 timer klarte hun sjekke de uten boardingkort inn på et fly 21:00 samme kveld. Så måtte vi gi fra oss pass og bagasjelapper og etter en knapp time var resten booket inn på et fly 19:00. Vi ble geleidet opp i en lounge med mat og gode stoler hvor vi fikk oppholde oss til avgang. Etter et døgn på farten var en dusj det jeg savnet mest, men det var ikke tilgjengelig så en kattevask fikk holde.

 

Flyplassen hadde ikke noen spesiell arkitektur eller utsmykning i noen områder jeg så, men den hadde åpen WLAN.

post-18989-1241951899_thumb.jpg

 

Flight 3: Hong Kong - Sydney

post-18989-1241952007_thumb.jpg

Cathay Pacific hadde valgt å ikke ha noen lomme i seteryggene så det ble lite med foto og notater på denne strekningen. Var uansett så sliten at jeg sov mesteparten av strekningen. Det eneste jeg la merke til var at underholdningssystemet var på i ett selv ved avgang.

post-18989-1241951963_thumb.jpg

Ankomst til Sydney var 7 om morgenen, 10 timer forsinket så planene for Sydney måtte endres.

post-18989-1241952056_thumb.jpg

Og allerede neste morgen var det 4 timers flytur til Uluru.

 

Med liten evne til å løse problemer og å informere de reisende kan jeg ikke anbefale Finnair på lengere strekninger.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

moro lesning.

 

jeg fløy samme ruta fra Oslo - Helsinki - Hong Kong i fjor med Finnair men, merker noen forskjeller fra turen min.

 

jeg måtte ikke hente nytt boarding card til Hong Kong i Helsinki, fikk alt jeg trengte i Oslo.

fikk samme mat som deg men, jeg syns maten var litt for mild:P men hver sin smak.

vi fikk også varme rundstykker til frokost med ost, syltetøy og smør som tilbehør men, ingen omelett.

 

hos oss ga de veldig mye info om transfer i Hong Kong.

 

første vi måtte gjennom når vi landa var varme kamerarer for og se pm folk kom med noen form for influensa.

selv om det ikke var noe fugle influensa eller svine influensa ute og gikk på den tiden. Noe som tok veldig lang tid siden det bare var 2 kamererar og alle måtte igjennom det.

 

var en voksen mann som det slo ut på noe som førte til ganske lang kø fordi han ble tatt til siden for flere "tester" jeg var allerde igjennom da men, måtte vente de jeg reiste sammen med.

 

husker flyplassen som veldig fin og åpen med masse blommster over alt skal dog nevnes at jeg landa 2 dager før Kinesisk nyttår i fjor.

 

gikk også å surra en del på flyplassen fordi minibussen fra hostlet som skulle hente oss parkerte på motsatt side av der vi var.

så fikk sett veldig mye av flyplassen. var mange spise steder, egene nettcaferer masse steder man kunne slappe av, Masse shopping muligheter med alt av merkevarer man kan drømme om. Hadde en fin sightseeing på flyplassen egentlig. Ble godt kjent til slutt mens vi lette etter riktig sted:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...