Gå til innhold

Offisiell Windows-støtte fra Apple


Anbefalte innlegg

Hardrock: ikke hold pusten :) Tror vel hele poenget til at utvalget er noe erm.. begrensert til Mac er at de da har noen "få" komponenter å feilteste mot. Gjør det lettere å få alt til å fungere skikkelig når antallet mulige kombinasjoner det skal virke på er begrenset.

 

En WinTel derimot har nesten et uendelig antall komboer.

 

Men OS X er digg i bruk da....

5875452[/snapback]

 

 

det er en mange grunnleggende elementer ved designet av hele OS`et som gjør OSX bedre, gjennom hele systemet. brukervennligheten er jo også mye bedre. men seff, det er en fordel at OSX kun skal brukes på Mac`er med bestemt hardware... uansett... OSX er nok den beste utfordreren til Windows når det gjelder å bli kvitt monopolet på vanlige hjemme-pcer. Brukervennligheten i OSX slår alt annet, også windows. det er for eks. en lek å sette opp nettverk i OSX. bare tenker litt høyt her, hehe... men det hadde vært toppers å hatt OSX til PC!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å herregud, når skal egentlig folk lære.

En PC er en personlig datamaskin uavhengig av prosessorarkitektur (mener du noe annet så kom med en seriøs kilde). En IBM kompatibel PC derimot er en PC med x86.

 

Å si at en Mac ikke er en PC blir som å si at en el-bil ikke er en bil fordi den ikke har en forbrenningsmotor.

 

Ja herregud, når skal de lære.

 

"In today's common usage, personal computer and PC usually indicate an IBM PC compatible. Because of this association, some manufacturers of personal computers that are not IBM PCs avoid explicitly using the terms to describe their products."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Lenke til kommentar

OS X er genialt nok det, men for mange er det likevel uaktuelt. En av hovedgrunnene er nok at OS X ikke egner seg særlig bra til spilling.

 

Men når man nå kan benytte både OS X og Windows på samme datamaskin, kan man f.eks. bruke Windows til spill og OS X til alt annet. Genialt for Apple, siden Mac nå blir en aktuell plattform for langt flere enn tidligere. :yes:

Lenke til kommentar

Fungerer bra å kjøre WinXP på min MBP2.0. Eneste er at man merker hvor krøplet windows er med en museknapp. Skjønner plutselig alle som lurer på hvordan jeg klarer med med en knapp.

 

Men likevell, kommer ikke til å bruke WinXP til noe annet enn spill, OSX er 200% overlegent på alt når det gjelder min bruk.

Lenke til kommentar
Fungerer bra å kjøre WinXP på min MBP2.0. Eneste er at man merker hvor krøplet windows er med en museknapp. Skjønner plutselig alle som lurer på hvordan jeg klarer med med en knapp.

 

Men likevell, kommer ikke til å bruke WinXP til noe annet enn spill, OSX er 200% overlegent på alt når det gjelder min bruk.

5876309[/snapback]

 

Nå er da OSX også rimelig krøplete med bare en musknapp.. men nok om det.

 

kan man nå kjøre windows på mac mini? eller er de ikke kommen med intel arkitetktur enda?

Lenke til kommentar
Å herregud, når skal egentlig folk lære.

En PC er en personlig datamaskin uavhengig av prosessorarkitektur (mener du noe annet så kom med en seriøs kilde). En IBM kompatibel PC derimot er en PC med x86.

 

Å si at en Mac ikke er en PC blir som å si at en el-bil ikke er en bil fordi den ikke har en forbrenningsmotor.

 

Ja herregud, når skal de lære.

 

"In today's common usage, personal computer and PC usually indicate an IBM PC compatible. Because of this association, some manufacturers of personal computers that are not IBM PCs avoid explicitly using the terms to describe their products."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

5875834[/snapback]

At det er en vanlig oppfattning betyr da ikke at det er korrekt! Det er svært vanlig å tro at mer hk er bedre og at bil A med 100hk er treigere enn bil B med 110hk. Det behøver overhode ikke være korrekt selv om begge biler veier likt og er aerodynamisk like. Det er også vanlig å tro at mer watt er bedre. Et hvert ekte datanerd veit at watt av typen Qtec overhode ikke er bra.

 

Kort sagt: hva som er vanlig å tro og hva som er korrekt er to forskjellige ting.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Fungerer bra å kjøre WinXP på min MBP2.0. Eneste er at man merker hvor krøplet windows er med en museknapp. Skjønner plutselig alle som lurer på hvordan jeg klarer med med en knapp.

 

Men likevell, kommer ikke til å bruke WinXP til noe annet enn spill, OSX er 200% overlegent på alt når det gjelder min bruk.

5876309[/snapback]

 

Nå er da OSX også rimelig krøplete med bare en musknapp.. men nok om det.

 

kan man nå kjøre windows på mac mini? eller er de ikke kommen med intel arkitetktur enda?

5876322[/snapback]

Mac mini kommer med intelprosessor..

Min mac har mus med 8 knapper + scrollhjul.. og alle funker.. (logitech)

Musa som følger med Mac'er har dog kun 3 knapper og scrollball..

http://www.apple.com/mightymouse/

Lenke til kommentar
Å herregud, når skal egentlig folk lære.

En PC er en personlig datamaskin uavhengig av prosessorarkitektur (mener du noe annet så kom med en seriøs kilde). En IBM kompatibel PC derimot er en PC med x86.

 

Å si at en Mac ikke er en PC blir som å si at en el-bil ikke er en bil fordi den ikke har en forbrenningsmotor.

 

Ja herregud, når skal de lære.

 

"In today's common usage, personal computer and PC usually indicate an IBM PC compatible. Because of this association, some manufacturers of personal computers that are not IBM PCs avoid explicitly using the terms to describe their products."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

5875834[/snapback]

At det er en vanlig oppfattning betyr da ikke at det er korrekt! Det er svært vanlig å tro at mer hk er bedre og at bil A med 100hk er treigere enn bil B med 110hk. Det behøver overhode ikke være korrekt selv om begge biler veier likt og er aerodynamisk like. Det er også vanlig å tro at mer watt er bedre. Et hvert ekte datanerd veit at watt av typen Qtec overhode ikke er bra.

 

Kort sagt: hva som er vanlig å tro og hva som er korrekt er to forskjellige ting.

5876384[/snapback]

 

Og jeg siterer:

Though many personal computers are IBM PC compatible using either Microsoft Windows or closed and open-source Unix-likes such as Linux, a number of other personal computer types are also popular. A leading alternative to the IBM PC is the Apple Macintosh, which has at various times used Motorola 68000, PowerPC, and now Intel microprocessors.

 

Further PC and PW (Personal Workstation) types through time:

 

    * Amiga (previously produced by Commodore, now under license from Amiga Inc.)

    * Acorn Archimedes & RiscPC

    * Atari ST

    * BeOS BeBox

    * Pegasos

    * NEC PC-9800 (At one time, in Japan)

    * NeXT workstations

    * Sun SPARCstation

    * SGI workstations like the SGI Indigo and SGI Onyx

 

The term "personal computer" is often avoided by advocates of the above computer systems, ostensibly because of the association it has to the "PC" in "IBM PC".

 

Ernie har derfor rett, når det gjelder hva som er korrekt og hva som folk uttrykker som korrekt.

 

Men som tidligere sagt, kalles ikke Mac en PC for å gjøre tydelig skille fra IBM PC og andre typer datamaskiner.

Lenke til kommentar
det blir feil å si at OSx  ikke egner seg til spilling. Det er derimot problemet at så få spill blir utviklet med støtte for å kjøre på OSX.

5876299[/snapback]

Ja, det er sant. Litt klønete formulert fra min side, jeg siktet egentlig bare til spillutvalget.

Lenke til kommentar

forresten noen som har noen tips til hvordan man kan høyreklikke i windows på en apple maskin hvis jeg ikke har med mus ? har tenkt å kjøpe meg en macbook pro, men lurer bare litt på hva jeg skal gjøre med det at det kun er en museknapp på den. men jeg vil nok ikke trenge det så ofte siden jeg som oftest bruker den koblet til strøm hjemme med tilgang på mus, men alikevel, hadde vært greit å vite... :)

Lenke til kommentar
forresten noen som har noen tips til hvordan man kan høyreklikke i windows på en apple maskin hvis jeg ikke har med mus ? har tenkt å kjøpe meg en macbook pro, men lurer bare litt på hva jeg skal gjøre med det at det kun er en museknapp på den. men jeg vil nok ikke trenge det så ofte siden jeg som oftest bruker den koblet til strøm hjemme med tilgang på mus, men alikevel, hadde vært greit å vite... :)

5893719[/snapback]

På Mac brukes control-click eller option-click i den sammenheng. (Husker ikke hvilken. Hold ned ctrl- eller optiontasten mens du klikker.) Dette er et driverproblem, og heldigvis er folk alt på saken. :)

 

Du finner en løsning her: Apple Mouse Utility, den bruker Ctrl-tasten på keyboardet som right-click modifier.

 

Bare putt den i startup-directoriet i Windows, (Documents and Settings/All Users/Start Menu/Programs /Startup), så startes den når du booter Windows. Den kommer opp med en splash screen, den kan du unngå hvis du legger den et annet sted og legger en shortcut til den med /s i startup-directoriet...

 

Har ikke prøvet den selv, desverre er en MacBook en luksus jeg ennå bare kan drømme om...

 

Geir :)

 

P.S. Den er freeware, men det er lov å sende fyren noen penger (bruk PayPal-linken) hvis man liker den... :thumbup:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...