Gå til innhold

Nytt vannkjølingssett, maks 3000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, setter opp nok en oversikt over hvordan vannkjølingen ser ut :)

 

 

 

 

Cooltek radiator, 2x120, u/nipler

 

ctrad2x120_org.jpg

 

 

 

Cooltek vanntank m/pumpe

 

jtpt12vdc_org.jpg

 

 

 

Swiftech APOGEE

 

apogee_org.jpg

 

 

 

Swiftech MCW30

 

mcw30_org.jpg

 

 

 

Swiftech MCW60

 

MCW60-WITH-MEM.gif

 

 

 

Zalman slange, 5/16"ID-1/2"OD

 

zmslange_org.jpg

 

 

 

Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A)

 

4412f2gll_org.jpg

 

 

 

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

 

ac53101_org.jpg

 

 

 

Slangenippel,forn.messing,1/4"BSPx3/8"ID

 

mi14tm38id_org.jpg

 

 

 

Lian Li hjul, sett

 

pcvwheel_org.jpg

 

 

 

 

 

Btw, microplex får inn swiftech MCW60 i slutten av denne uken eller neste uke :)

 

EDIT: Og hvor mange meter slanger trenger jeg?

Æsj, nå var det mange ting som var utsolgt :(

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Det er 2 ting jeg vil klage over på det oppsettet ditt. Slangen der er lite fleksibel, vanskelig å ha med å gjøre, får lett knekk. Jeg har 6 meter splitter nye av den typen hjemme, noe jeg aldri skulle ha kjøpt. Også var det raddisen, legg i et par kr ekstra å fiks deg en black ice xtreme. Jeg lover du vil ikke angre på det.

 

Du har valgt 3/8 tommer slanger, cpu/gpu/chipsett blokker føler med både 3/8" og 1/2" nipler. Den niplen som du har linket til vil passe din raddis. De er helt standard nipler for 3/8. Jeg er bare redd for at pumpa ikke skal klare jobben med 3 blokker... 400L/t høres veldig lite ut, og jeg tror neppe den pumpa der gir særlig mottrykk heller. Men tanken på økonomien så er de tingene du har valgt ganske greie.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Det er 2 ting jeg vil klage over på det oppsettet ditt. Slangen der er lite fleksibel, vanskelig å ha med å gjøre, får lett knekk. Jeg har 6 meter splitter nye av den typen hjemme, noe jeg aldri skulle ha kjøpt. Også var det raddisen, legg i et par kr ekstra å fiks deg en black ice xtreme. Jeg lover du vil ikke angre på det.

 

Du har valgt 3/8 tommer slanger, cpu/gpu/chipsett blokker føler med både 3/8" og 1/2" nipler. Den niplen som du har linket til vil passe din raddis. De er helt standard nipler for 3/8. Jeg er bare redd for at pumpa ikke skal klare jobben med 3 blokker... 400L/t høres veldig lite ut, og jeg tror neppe den pumpa der gir særlig mottrykk heller. Men tanken på økonomien så er de tingene du har valgt ganske greie.

5876463[/snapback]

 

Har du noe forslag til andre slanger? Hvis jeg skal tro den testen som exa(tror jeg det var?) postet til tidligere, så var coolteken best(i hvert fall med stillegående vifter). Så jeg vet ikke om det er verdt ca. dobbel pris jeg? Den pumpa har i hvert fall bedre mottrykksegenskaper enn Eheim 1048. Den tåler 0.18 bar mottrykk, mens Eheim 1048 tåler 0,15 bar. Men jeg trenger en plassbesparende løsning, og da blir Eheim 1048 litt i største laget. Men hvis du har noe bedre forslag er det bare å skrike ut. Btw, alle blokkene skal gi lite motstand.

Lenke til kommentar

Swiftech har sine pumper som er ganske små, men de koster til gjengjeld masse av spenn. PCW655 er en veldig bra pumpe, noe av de beste man finner. Av slanger så er vel silikon mye bedre, men igjen koster det masse penger. Budsjett messig så er oppsettet ditt ganske bra, bare jeg som er litt sær når det kommer til sånne ting.

 

Edit: Nå forvirrer jeg deg sikkert, gå for det du har valgt hvis du har stramt budsjett. Hvis du kan spytte inn noe ekstra, så vil jeg helst bytte ut slangen, på grunn av at de var vanskelig å jobbe med. Andre er sikkert ikke enig med meg, men det er iallfall min oppfatning.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Har zalman reserator 1 plus på htpc'en min, og de slangene er noe av de beste. De er så myke og nesten umulig å knekke, på grunn av flesibiliteten. De er litt mindre enn 3/8 slanger, men kan klare 3/8 nipler uten problemer.

5877298[/snapback]

 

Ok, da la jeg til de :) . Holder det med 4m tror du? Og er det noen her som har erfaring med cooltek-radiatoren? Også er det den pumpa, vil den holde? Kan ikke Skrue eller noen av ekspertene uttale seg om det her?

Lenke til kommentar
Hehe, jeg kan sikkert be skrue ta en tur innom denne tråden. Hvis den pumpa inni den tanken er sterkere enn Eheim 1048, så vil det holde til et vanlig kjølings system. Vet du hva slags merke den pumpa har? Liste opp eksakte verdier og info på den pumpa.

5877825[/snapback]

 

Alt jeg vet er det som står på microplex sine sider, men det er visst en cooltek(selv om jeg ikke finner den på hjemmesiden deres): http://www.microplex.no/product.aspx?pid=J...VDC&mcat=14s267

 

Vannmengde (maks.) : 400 liter/time

Mottrykk (maks.) : 0.18 bar

 

 

Det er også viktig at pumpa ikke er noen bråkebøtte :)

 

EDIT: Her er det som står om Eheim 1048:

 

Vannmengde (maks.) : 600 liter/time

Mottrykk (maks.) : 0,15 bar

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg tror at vannet rundt pumpa kommer til å tempe støyet fra pumpa litt også. Den pumpa der flytter på ikke så mye vann, men har nesten mottrykket til eheim 1250 pumpa... Hvis vi bare ser på mottrykk, så holder den pumpa, men den pumper jo 200 liter mindre enn 1048. Dessuten er de tallene de folka gir ikke helt til å stoles på. Prøv å finn en test på nettet.

Lenke til kommentar
Det er 2 ting jeg vil klage over på det oppsettet ditt. Slangen der er lite fleksibel, vanskelig å ha med å gjøre, får lett knekk. Jeg har 6 meter splitter nye av den typen hjemme, noe jeg aldri skulle ha kjøpt. Også var det raddisen, legg i et par kr ekstra å fiks deg en black ice xtreme. Jeg lover du vil ikke angre på det.

 

Du har valgt 3/8 tommer slanger, cpu/gpu/chipsett blokker føler med både 3/8" og 1/2" nipler. Den niplen som du har linket til vil passe din raddis. De er helt standard nipler for 3/8. Jeg er bare redd for at pumpa ikke skal klare jobben med 3 blokker... 400L/t høres veldig lite ut, og jeg tror neppe den pumpa der gir særlig mottrykk heller. Men tanken på økonomien så er de tingene du har valgt ganske greie.

5876463[/snapback]

 

det med pumpa kan jeg være litt enig i. slangen veldig enig i

ang radiator er jeg ikke enig. extreme er KUN for 100cfm+ vifter og da blir det bråkete. pro er det beste valget sånn sett, da den vil yte bedre enn extreme med stille vifter!

men coolteken er både billigere og bedre enn pro så da ser jeg liten vits i å kjøpe noe hwlabs i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Jeg tror at vannet rundt pumpa kommer til å tempe støyet fra pumpa litt også. Den pumpa der flytter på ikke så mye vann, men har nesten mottrykket til eheim 1250 pumpa... Hvis vi bare ser på mottrykk, så holder den pumpa, men den pumper jo 200 liter mindre enn 1048. Dessuten er de tallene de folka gir ikke helt til å stoles på. Prøv å finn en test på nettet.

5877893[/snapback]

 

det er vel minst like viktig å se på motrykket som på antal l/m hvis man skal bedømme hvor kraftig pumpa er

bare se på mcp350(ddc), den er bare oppgitt til 350l\m men pumper mye mer enn alle eheimene. (ddc+ er forøvrig oppgitt til 600l)

der er bare det å vite hvor riktige de oppgitte tallene er da....

Lenke til kommentar

Som du sier så er det vanskeligere for vifta å trekke nok luft gjennom xtreme raddisen, men man kan jo bruke 4x120mm vifter på lav turtall. Bare se på mine temps på cpu og gpu. Bedre enn det er det vanskelig å oppdrive.

 

opty [email protected] = Idle 22-24 grader og maks load 35-37 grader. Xtreme er iallfall den beste raddisen i Norge hvis man klarer å få nok luft gjennom rillene. Kan jo få tak i procore hos 3dfxcool, men de er som sagt single raddis og er dårligere enn xtreme dual.

Lenke til kommentar
Som du sier så er det vanskeligere for vifta å trekke nok luft gjennom xtreme raddisen, men man kan jo bruke 4x120mm vifter på lav turtall. Bare se på mine temps på cpu og gpu. Bedre enn det er det vanskelig å oppdrive.

 

opty [email protected] = Idle 22-24 grader og maks load 35-37 grader. Xtreme er iallfall den beste raddisen i Norge hvis man klarer å få nok luft gjennom rillene. Kan jo få tak i procore hos 3dfxcool, men de er som sagt single raddis og er dårligere enn xtreme dual.

5878080[/snapback]

 

4x120mm vifter er uaktuelt. Det blir både for dyrt og for tykt/klumpete. Som jeg har sagt tidligere i tråden, jeg skal bruke 2 av den her typen: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=4...GLL&mcat=15s351

 

Har du 4 vifter? Hvor høy Vcore har du? Finnes det noen flere tester av cooltek radiatoren? Gjerne en som sammenligner med black ice extreme dual også :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører 4 vifter, 2xpapst 26dB og 2xSunon, de spinner rundt på ca 30%. Ikke så mye lyd fra dem nei. Jeg bytta ut de sunnon med de 2 silenx viftene som jeg hadde i kabinettet fra før av. Gud hvor stille det ble, hehe.

 

Vcore, hva skal jeg si, 1.43v i bios, og cpuz, everest og smartguardian viser 1.424v.

Lenke til kommentar
Jeg kjører 4 vifter, 2xpapst 26dB og 2xSunon, de spinner rundt på ca 30%. Ikke så mye lyd fra dem nei. Jeg bytta ut de sunnon med de 2 silenx viftene som jeg hadde i kabinettet fra før av. Gud hvor stille det ble, hehe.

 

Vcore, hva skal jeg si, 1.43v i bios, og cpuz, everest og smartguardian viser 1.424v.

5878170[/snapback]

 

:hmm: Måtte du komme her og gjøre meg usikker!? :p Btw, hva er forskjellen på de her?

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...XF2&mcat=14s265

og

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...EX2&mcat=14s265

Annet enn at niplene er plassert forskjellige steder.

 

Og de her to er like, sant?

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...EX2&mcat=14s265

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309337

Lenke til kommentar

sier ikke at extreme er dårlig eller noe sånnt

 

har du prøvd pro? antagelig hadde du fått omtrent samme temp.

papst viftene har litt motor\lagerstøy samme med sunon yate loon har nesten ingen slik støy!

 

38mm vifter er egentlig ganske lurt til radiatorer da de takler mer mottrykk, men de fleste bråker desverre litt for mye, de er liksom litt grove på en måte!

 

så igjen tilbake til loons(nexos er egentlig loon vifte bare med litt lavere hastighet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...